- Taxi bez řidiče od Tesly nebude potřebovat ani kabel k nabíjení
- Bude se nabíjet bezdrátově maximálním výkonem 25 kW
- Podle Muska bude účinnost takového nabíjení více než 90 %
Tesla na nedávné akci pro investory představila svou vizi taxi bez řidiče. Vůz jménem Tesla Cybercab, jehož design je inspirovaný Cybertruckem, nejenže nebude mít pedály ani volant, nedostanete k němu ani kabel na nabíjení. Ne že by se Tesla inspirovala „ekologií“ výrobců smartphonů, ale Cybercab se má nabíjet pouze bezdrátově, jak se nyní pochlubila na síti X.
Výkon střední, účinnost úctyhodná
Výkon takového nabíjení by měl být až 25 kW (AC), nepůjde tedy o žádný „hypercharging“, doba nabíjení tak bude spíše srovnatelná s nabíjením doma ze zásuvky. Nejedná se však bohužel o jedinou nevýhodu. Tou další jsou samozřejmě tepelné ztráty, kterým se u bezdrátového nabíjení čehokoliv z fyzikálních důvodů nevyhneme.
Na tento problém poukázal ve vláknu na X i známý americký technologický youtuber Marques Brownlee (MKBHD). Uvedl, že u bezdrátového nabíjení se masivním tepelným ztrátám nevyhneme a s přimhouřením oka odhadl efektivitu nabíjení Tesly na 75 %.
Robotaxi wireless charging
No hands required pic.twitter.com/XL746DkGhb
— Tesla (@Tesla) October 18, 2024
Toto však ihned oficiální účet kalifornské automobilky vyvrátil a napsal, že účinnost indukčního bezdrátového nabíjení Cybercabu bude výrazně nad 90 %, což se zdá být skoro jako inženýrský zázrak. Tesle se zřejmě něco takového dokázalo podařit ze dvou důvodů.
Jak se podařilo Tesle zkrotit tepelné ztráty?
Prvním je ten, že na nabíječku nebude auto parkovat člověk, ale funkce Autopark, vyladěná tak, aby našla nejlepší místo pro nabíjení. A druhým je skutečnost, že elektromobil může s teplem a chlazením pracovat daleko lépe než titěrný chytrý telefon nebo sluchátka.
Vzhledem k tomu, že se má jednat o auto do flotily společností, jako je třeba Uber, bezdrátové nabíjení se může zdát jako ten nejlepší způsob, jak dobít baterky bez jakékoliv lidské interakce. Podle Muska se však má prodávat i soukromníkům, kteří pak mohou takto auto půjčovat, když ho zrovna nepotřebují.
Musk také tvrdí, že výroba začne do konce roku 2027, avšak jeho nepřesné odhady nejspíš není třeba připomínat. Cena by mohla být na Teslu poměrně příznivá, údajně méně než 30 tisíc dolarů, tedy asi 700 tisíc korun.