TOPlist

Čínská automobilka BYD staví megatovárnu, bude velká jako Plzeň

Čínské BYD Yangwang U7
  • Výrobce elektromobilů BYD staví ve střední Číně megatovárnu
  • Ta bude svou velikostí srovnatelná s českou Plzní
  • Kromě výrobních závodů se v ní nachází také ubytovací a rekreační prostory pro zaměstnance

Zatímco v tuzemsku je téma budoucnosti elektromobility stále hojně diskutované, minimálně v online prostředí, na druhé straně planety o něm mají poměrně jasno. Tamní výrobce elektromobilů BYD s ní rozhodně počítá a pro své velkolepé plány staví ve městě Čeng-čou ve střední Číně vlastní „gigantickou“ továrnu. Slovo gigantická je více než na místě – továrna BYD se totiž rozkládá na téměř 130 kilometrech čtverečních. Aktuálně dominantní výrobce elektromobilů, americká Tesla, má v Texasu také svou Gigafactory, nicméně oproti té čínské se jedná o chudého příbuzného: rozkládá se totiž na „pouhých“ 1,8 hektarech.

Továrna BYD jako by vypadla z Baťových snů

Ačkoli se říká, že ve Spojených státech (a v Texasu obzvláště) je všechno větší, v případě Číny se bavíme o řádově jiných číslech. Pro lepší představu má být chystaná továrna na elektromobily od BYD například větší než americké San Francisco (121,4 km²), v českých poměrech je poté jen o něco málo menší než Plzeň (137,6 km²). Letecké záběry, které se aktuálně šíří internetem, ukazují síť výškových budov, výrobních zařízení, ubytovacích prostorů pro zaměstnance a míst pro rekreaci, včetně fotbalového hřiště a tenisových kurtů. Záběry z dronu ukazují také pozemky, kde stavba teprve začne.

Objekt by měl fungovat jako autonomní město, přičemž zaměstnanci budou bydlet a pracovat přímo na místě. „Asijské továrny jsou jako malá evropská města. S vlastními autobusovými linkami, ubytovnami, rekreačními oblastmi a tak dále.“, vysvětluje jeden z uživatelů sítě LinkedIn. „Ty desetipatrové budovy v dolní části videa jsou koleje. Jsou obrovské,“ upozorňuje další člověk na Redditu. Podle deníku China Daily probíhá v továrně, která od začátku února zaměstnává asi 60 tisíc pracovníků, velký nábor. BYD doufá, že v prvním čtvrtletí roku 2025 přijme dalších 20 tisíc zaměstnanců.



BYD Seal



Nepřehlédněte

Budou se vozy BYD vyrábět v Německu? Čínská automobilka zde chce postavit továrnu

BYD s náborem zaměstnanců rozhodně neztrácí čas. Už například zřídila speciální náborové místo s úschovnou zavazadel pro uchazeče o zaměstnání. Ti z nich, kteří projdou pohovorem a lékařskou prohlídkou, mohou na místě podepsat smlouvu, nastěhovat se do podnikových ubytoven a prakticky ihned začít pracovat. Mezi zaměstnanecké výhody, na které se BYD snaží nalákat nové pracovníky, patří kupříkladu bezplatné ubytování či dotované stravování v podnikové jídelně. Rozhodně ale není pochyb, že BYD myslí ve velkém, a pokud současné automobilky nezačnou brát elektromobilitu vážně, budeme mít brzy zcela nového dominantního hráče na trhu.

Autor článku Dominik Vlasák
Dominik Vlasák
Redaktor, cestovatel, fanoušek technologií, Star Wars a dobré kávy.

Kapitoly článku