- Meziroční pokles prodejů v posledním čtvrtletí 2022 dělal dle agentury Canalys 17 %
- Kromě telefonů nižší a střední třídy začal opadat zájem i o ty prémiové
- Největší podíl trhu si stále drží Apple a Samsung, následuje trojice čínských výrobců
Loňský rok nebyl pro výrobce smartphonů vůbec jednoduchý. Mnozí se potýkali s problémy ve výrobních řetězcích a celkovým prodejům rozhodně nepomohla ani zesilující inflace, která část potenciálních zákazníků donutila s výměnou telefonu počkat. Ačkoliv některé měsíce nebyly špatné, celkový trend prodejů míří dolů. A nepomohl ani závěr roku, vlastně spíše naopak. Svědčí o tom i report analytické firmy Canalys.
Už třetí čtvrtletí loňského roku bylo oproti předloňskému roku v prodejích o 3 % slabší. Ve čtvrtém čtvrtletí přišel útlum dokonce o 17 % a celkové prodeje za rok 2022 oproti 2021 klesly o 11 %.
Z hlediska jednotlivých sektorů je nutno zmínit, že poptávka po telefonech nižší a střední třídy začala klesat ještě rychleji, než tomu bylo doposud, a také prémiové telefony, které se do nedávna poklesům úspěšně bránily, zaznamenaly menší zájem.
Nejsilnějšími hráči zůstávají Apple a Samsung se svými 25% a 20% podíly na trhu. V závěsu za nimi je trojlístek čínských společností Xiaomi, Oppo a Vivo, které drží 11 %, 10 % a 8 %.
A jaká bude podle analytiků budoucnost? Negativní jevy, jako je zvyšování úrokových sazeb, celkové zpomalení ekonomiky i horší situace na trhu práce způsobí pokračování trendu snižujících se prodejů především v Evropě a Severní Americe. Naopak oživení by mohlo přijít z jihovýchodní Asie, především díky ukončení pandemických opatření v Číně.