TOPlist

O prémiové smartphony je čím dál větší zájem. Největší podíl patří Applu, ostatní paběrkují

Skupina lidí držící smartphony
  • Trh s prémiovými smartphony roste
  • Telefon s cenou převyšující 600 dolarů si loni koupila téměř čtvrtina zákazníků
  • 71 procent z nich sáhlo po iPhonu

Rok 2023 je za námi, a přestože výrobci smartphonů ještě nezveřejnili čísla prodejů z posledního kvartálu, analytické firmy se snaží odhadovat, jak celý rok v tomto odvětví dopadl. Jako první zveřejnila své materiály analytická společnost Couterpoint, která se zaměřila na segment prémiových smartphonů s prodejní cenou převyšující 600 dolarů. Jak si v roce 2023 prémiové telefony vedly?

Prémiové smartphony zažívají skvělé časy

Podle předběžných výsledků Counterpoint je po dražších smartphonech čím dál větší hlad. Zatímco v roce 2016 tvořily pouze 6 procent z celkového koláče prodaných telefonů, loni to prý bylo 24 procent, tedy 4× více. Absolutní čísla v tuto chvíli neznáme, podle souhrnných prodejů z minulých let se však dá odhadnout, že se jedná přibližně o 300 milionů prodaných telefonů.

Prodeje prémiových smartphonů od roku 2016

Smartphony s prodejní cenou nad 600 dolarů se údajně v loňském roce postaraly o 60 procent všech tržeb z prodeje chytrých telefonů. Nejrychleji rostoucím trhem prémiových telefonů má být aktuálně Indie, zvýšené prodeje byly zaznamenány i v Číně, západní Evropě a regionech Středního východu a Afriky.

Jasnou jedničkou je Apple

Trhu s prémiovými smartphony vládne Apple, který ale meziročně část svého podílu ztratil – loni mu patřilo 71 procent, což je o čtyři procentní body méně než v roce 2022. Druhou příčku obsadil se 17 procenty Samsung, za ním si pak překvapivě upevňuje pozici značka Huawei. Čínská společnost se po zákazu využívat americké technologie výrazně propadla, avšak v loňském roce se opět začala pomalu nadechovat k životu – aktuálně jí má patřit pětiprocentní podíl. Velkou pětku uzavírají společnosti Xiaomi a Oppo.

Podíl prodaných prémiových smartphonů z hlediska značek

Přestože v celkových prodejích všech smartphonů patří čínským značkám nadpoloviční část „koláče“, v kategorii prémiových zařízení zatím paběrkují. Couterpoint odhaduje, že v letošním roce budou prodeje dražších telefonů opět růst, především pak u výrobců, kteří se dokáží odlišit od konkurence.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích.

Kapitoly článku