Sledujte nás na YouTube

T-Mobile spustil volání přes Wi-Fi pro tarifní zákazníky. Brzy se dočkají i předplacenkáři

Český T-Mobile dnes spustil službu Wi-Fi volání (VoWiFi) do komerčního provozu i pro tarifní zákazníky. Až doposud mohli tuto službu využívat jen firemní klienti. Rovněž se rozšířil počet podporovaných telefonů – k přístroji Samsung Galaxy S6 edge přibyly v průběhu minulého týdne také iPhony 5s, 5c, 6, 6 plus, 6s, 6s plus a dále Samsung Galaxy S6. U iPhonů je služba funkční díky updatu na iOS 9.3 (informovali jsme zde), v případě smartphonů od Samsungu je nutné, aby telefony pocházely z distribuce T-Mobilu; pro modely z volného prodeje služba zatím dostupná není. Wi-Fi volání je v současné době potenciálně dostupné pro zhruba 140 000 zákazníků, kteří využívají telefon s podporou služby.

VoWiFi

Wi-Fi volání jsme uvedli jako první a stále nabízíme jako jediný český operátor,“ říká Milan Hába, ředitel technologických a obchodních inovací T-Mobile, a dodává: „Zpřístupněním služby tarifním zákazníkům plníme slib z konce minulého roku, kdy jsme Wi-Fi volání spustili pouze firemním klientům.“ V horizontu týdnů T-Mobile tuto službu zpřístupní také zákazníkům s předplacenou kartou.

Tip ke čtení – Vyzkoušeli jsme T-Mobile VoWiFi: Volat můžete i bez signálu (recenze služby)

Wi-Fi volání je založeno na technologii Voice over Wi-Fi (VoWi-Fi) umožňující standardní mobilní volání a posílání SMS/MMS přes Wi-Fi síť, přičemž uživatel uskutečňuje hovory nebo posílá zprávy se svým telefonním číslem úplně stejně jako v mobilní síti. Služba je zdarma a pro její využívání stačí zapnout ji v menu telefonu (podmínkou je aktuální firmware a u telefonů Samsung také přístroj z distribuční sítě T-Mobile). Hovory/zprávy se účtují standardně podle tarifu zákazníka.

Služba přináší velmi kvalitní přenos hlasu s potlačením ruchů z okolí a rychlé spojení (podobně jako VoLTE). Uplatnění nalezne zejména v místech, kde mohou být problémy se sílou či kvalitou signálu mobilní sítě. Pokud je v místě Wi-Fi síť dostupná, telefon ji využije zcela automaticky. Při odchodu z Wi-Fi pokrytí hovor plynule přejde do sítě LTE jako VoLTE hovor, stejný princip se uplatňuje při přechodu z LTE do Wi-Fi.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

6 komentářů

  1. Jarda (neregistrovaný)

    jsem zvedav na zakaznickou zkusenost, ono v laboratornich podminkach je to jina kava nez v hospode na preplnene wifi bez QoS ;-)

  2. martin (neregistrovaný)

    asi tomu nerozumim, ale nejak nevidim zadny rozdil mezi klasickym VoIP volanim a tady timto…
    tedy krom toho ze operator nasrouboval sveho vlastniho klienta do FW konkretnich nekolika malo modelu telefonu a sam se tak pri propojeni k WiFi chova jako VoIP operator/poskytovatel….
    cele mi to smrdi jakoby se nekdo ridil heslem „dejme starym vecem nova jmena, treba se nam chytne nejaky zakaznik…“

    • Viz Bedas, zjednodušeně řešeno, z WiFI routeru se ti stane lokální BTS vysílač. Nic ti to neovlivní, nic k tomu nepotřebuješ (vyjma kompatibility). Např. v podzemních prostorách hospi nebo kavárny, kde byl nyní klid, budou lidi žvanit.
      A pokud se nepletu, Apple si od operátorů rozhodně nenechává do FW kecat a WoWiFi jede. Takže tom rozhoduje výrobce, nikoli operátor. U Samsungu na to zřejmě nejsou ready, tak si musel operátor pomoci sám a může ovlivnit jen ty přístroje, které distribuuje on a upravuje v něm FW (proto také ty pomalé updaty nebo vzácně naopak rychlejší). Ale jistě Samsung rychle dožene. V tomhle je top trojka Apple, Sony, Samsung.

    • Tomas Vanek (neregistrovaný)

      Tak tady hlavně jde o rychlost spojení : normálně čekáš tak 5-6 vteřin,než to u volaného začne vyzvánět…ale tady je to ve zlomku vteřiny

      • Na to nepotřebuješ WoWiFi, na to stačí obyč LTE, resp. VoLTE. Neřekl bych, že by lidi nějak trápilo, jak dlouho se sestavuje spojení, tedy až na obskurní scénáře, která často zahrnuje tragédie jménem 3G… Už aby to povypínali.

  3. Byť VoWifi je VoIP, tak to rozhodně není žádný alá Skype..
    Takže vaše poznámka je zde irelevantní..
    Zkrátka a dobře používáte všechny svoje mobilní služby, své tel. číslo, přesměrování, a další telefoní fičury…akorát místo mobilní rádiové (GSM, UMTS, LTE) sítě používáte Wi-fi jako přístupovou síť.
    Samozřejmě, že operátor už nemůže ošetřit QoS na tom APčku, kde jste připojen.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *