Sledujte nás na YouTube

Recenze hry Sky Force 2014: Povedený remake legendární arkády, který vás chytne a nepustí

Vývojáři z polského studia Infinite Dreams se rozhodli ku příležitosti jejích desátých narozenin oprášit značku Sky Force a naservírovali nám bezplatnou arkádu s povedeným zpracováním a chytlavou hratelností. Stojí za zkoušku?

Arkádový titul Sky Force rozhodně není mezi mobilními hrami nováčkem, protože ve své původní podobě poprvé zamířil na telefony již v roce 2004, a to konkrétně na platformy Symbian a Pocket PC. Právě těchto deset let se vývojáři z polského studia Infinite Dreams rozhodli oslavit remakem svého úspěšného projektu, který je zdarma ke stažení pro iOS a Android.

O co, že ve Sky Force vlastně jde? Jedná se v zásadě o klasickou automatovku, kde ovládáte nepřetržitě střílející stíhačku a musíte sestřelovat nepřátelské jednotky, vyhýbat se jejich střelám a jim samotným a na konci kola porazit některého ze silných bossů. Cestu vám budou komplikovat protivníci v podobě letadel, vrtulníků vystřelujících naváděné rakety, lodí, jež na vás útočí světelnými střelami, místy také překážky v terénu, jako je třeba maják.

Může být léty ověřený koncept atraktivní i pro dnešního hráče, nebo takto zdánlivě jednoduchá arkádovka již nemá na poli mobilního hraní co nabídnout? Rozhodli jsme se titul zhodnotit podrobněji.

Žánr, který nestárne

Po otevření aplikace vás přivítá efektně zpracovaná hlavní nabídka, odkud můžete rovnou spustit vámi vybranou úroveň. Těch je k dispozici celkem devět, navíc je zde jedna bonusová a každý týden konané turnaje, pro jejichž hraní ovšem musíte aplikaci propojit s vaším Google+ účtem, případně službou Game Center na iOS.

Jakmile se pustíte do samotného hraní, na obrazovce se objeví váš letoun a postupně se před vámi začnou objevovat nepřátelé. Ti nemusí létat pouze zepředu, ale i z boků a jejich trajektorie je navíc mnohdy poněkud nepředvídatelná, opatrnost je tak rozhodně na místě. Zatímco někteří protivníci fungují pouze jako pasivní překážky, jiní po vás vystřelují různé druhy střel a občas se můžete při uhýbání poměrně zapotit. Nutno však dodat, že rozmístění protivníků pro každou úroveň je vždy pevně dáno, negenerují se tedy náhodně. Nicméně jak později zjistíte, je to spíše výhodou, v opačném případě by totiž obtížnost byla už příliš vysoká.

Vaše stíhačka má určitý počet životů, někdy však může postačit jeden náraz a je konec. Zabíjením nepřátel získáváte hvězdičky, které slouží jako primární herní platidlo. Ze svítících letadel vypadne po zabití vylepšení zbraně v podobě zvýšení frekvence střelby pro dané kolo, někdy také získáte dobití životů.

Ke každému kolu se váže čtveřice medailí – konkrétně zabití 70 % nepřátel, 100 % nepřátel, záchrana všech civilistů (na ty narážíte během letu a zachráníte je tak, že nad nimi několik vteřin setrváte) a průlet bez jakéhokoliv poškození. Pro odemykání dalších kol je mimo splnění toho předchozího také potřeba získat alespoň část z nich. Pokud u daného kola splníte všechny, odemkne se vám jeho obtížnější verze, kde je třeba tak učinit podruhé. Získáte ale výrazně vyšší počet hvězdiček.

Na konci každé úrovně vás čeká boss, který proti vám nasadí velkou palebnou sílu a vydrží toho opravdu hodně; odměnou za jeho zabití vám ovšem mimo splnění samotného levelu bude také velký počet získaných hvězdiček. Právě zde se hodí prvek, kdy se po zvednutí prstu z obrazovky vše razantně zpomalí a vy tak dostanete chvíli na to popřemýšlet, jaký bude váš následující krok.

Jak jsme zmínili, hvězdičky slouží ve hře jako měna. Nakoupit za ně můžete rozličná vylepšení vaší lodi, jejich instalace ovšem zabere nějaký čas a urychlit ji můžete pouze další platbou. Ze začátku je v hodné investovat především do kapacity zdraví a hlavního kulometu, posléze ovšem můžete vkládat finance třeba do sekundárních zbraní na křídlech, magnetu na hvězdičky a naváděných raket. K dispozici jsou také vylepšení fungující jen po určitou dobu, konkrétně se jedná o laser, speciální štít, jehož použitím můžete dočasně odolávat poškození, či výbušninu, jež zničí veškeré nepřátele, co jsou momentálně v dohledu.

Přítomna je také čtveřice mikrotransakcí, kdy můžete zakoupit 5000 hvězdiček za necelých 25 Kč, nebo vložit peníze do praktického vylepšení, kdy je počet získávaných hvězdiček dvojnásobný. Dále si lze deaktivovat reklamy či zrychlit vyrábění nových letadel. Těch je k dispozici deset, prohrou či opuštěním rozehraného kola ovšem o jedno z nich přijdete a na vyrobení nového si musíte počkat nebo proces urychlit hvězdičkami. Z vlasntní zkušenosti doporučujeme zakoupit alespoň násobič hvězdiček, při zdolávání těžčích úrovní vám to velice pomůže, ale podmínka to samozřejmě není.

Dechberoucí grafika

Nakolik se nejedná o primární složku hry, je třeba pochválit její grafickou stránku. I přes pohled seshora je prostředí zpracováno ve 3D a nechybí ani různorodé počasí, takže například prolétáváním oblaku své letadlo ztratíte z dohledu (dobijete ovšem o pár odstavců výše zmíněná dočasná vylepšení) a při blýsknutí se za bouřky zase na moment ztratíte přehled o okolí. Design úrovní je nápaditý a proletíte se vskutku širokou škálou míst, od letu nad mořem, přes džungle, ostrovy, po další lokace. Kvalitní je i zvukový podkres, kde jsou stran hudby propracovány i rozličné efekty prostředí, což hře ve výsledném dojmu velice pomáhá.

Klíčovým prvkem Sky Force je ovšem hratelnost. Ačkoliv oproti prvním hrám tohoto typu, které se ještě hrály na automatech, do nichž jste vhazovali mince, přibylo mnoho prvků a mechanismů, tuto složku si titul zachovává v plné výši. Tím, že vám pro ovládání postačí jedna ruka, můžete hrát takřka kdekoliv a kdykoliv, nudit se při tom rozhodně nebudete, o čemž svědčí otlačené prsty všech kolegů v redakci.

Dopředu vás požene především motivace odemykat další úrovně či získávat vylepšení pro svůj letoun. Obtížnost přitom rozhodně není nastavena nízko a tak se při překonávání jednotlivých levelů zejména v pozdějších fázích hry poměrně zapotíte. Vývojáři navíc rozhodně neplánují usnout na vavřínech a do budoucna se tak dočkáme dalších úrovní a úkolů. Díky podpoře služeb Hry Play a Game Center můžete své skóre porovnávat s přáteli či ostatními hráči a nechybí ani achievementy týkající se například počtu zabitých nepřátel, nastřádaných hvězdiček či zachráněných civilistů.

I bez placení dostanete hodně muziky

Sky Force 2014 se naprosto beze sporu řadí mezi ty povedenější bezplatné žánry. Ačkoliv dokáže být místy poněkud frustrující, hratelností si vás získá a postará se vám o spoustu hodin přenosné zábavy. Pochválit musíme také grafické zpracování, které působí rozmanitě, avšak v rámci možností nemá dopad přehlednost, která je pro hraní poměrně klíčová. Velkou výhodou je nulová cena, model mikrotransakcí je přitom nastaven velmi nenásilně a nechcete-li, nemusíte pro hraní investovat ani korunu.

Odkaz na Google Play Odkaz na App Store

Pravda, vaše kreditní karta vám situaci přeci jen trochu usnadnit může, není ale nezbytná. Celkově tak můžeme titul jedině doporučit všem příznivcům žánru i mobilního hraní jako takového, za zkoušku totiž nic nedáte. Dodejme jen, že zahrát si mohou majitelé zařízení s Androidem a iOS, pro Windows Phone titul není k dispozici.

Naše hodnocení: 90 %

Martin Pavlović

Redaktor webu SMARTmania.cz a současně student jednoho z pražských gymnázií. Dalšími koníčky jsou mimo technologie také společenské dění, cestování a fotografie. Milovník kvalitní literatury a hudby.