Recenze NVIDIA SHIELD Android TV: Výkonná konzole, se kterou si užijete spoustu zábavy

Televize samotná prošla poměrně dlouhým a bouřlivým vývojem – od obřích neforemných krabic, až po dnešní tenoučké obrazovky téměř bez rámečků, které dokáží zobrazovat miliony pixelů a barev, navíc obohacené o řadu chytrých funkcí. V podstatě přinesla celý svět do našich obýváků a vládla večerům mnoha rodin, které se před ní scházely, aby při sledování pořadů společně trávili čas.

img01

Postupem času a s vývojem nových technologií však začaly být i televize s obří uhlopříčkou příliš malé – dovolovaly totiž stále jen konzumaci obsahu, který servíroval někdo jiný. Postupně bylo možné nahrávat si pořady, které divák nestíhal, nebo se na ně jen chtěl podívat v jinou dobu, v jiný den. Dnes již není problém televizi využívat úplně jinak a osvobodit se od pevně daných programů. Jednou z možností, jak se k této „svobodě“ dostat, je i herní & multimediální konzole NVIDIA SHIELD (TV) běžící na platformě Android TV. Ta totiž pojem „chytrá televize“ posunuje na zcela novou úroveň.

Hardwarové parametry
Operační systém Android 6.0 + vylepšení od výrobce
Procesor NVIDIA Tegra X1, 64bit, 4x Cortex A57 2,0 GHz + 4x Cortex A53
GPU Maxwell, 2 SMMs, 256 CUDA jader
Paměť 3 GB RAM, 16/500 GB int. paměť, microSD (max. 2 TB)
Konektivita Bluetooth 4.1, WiFi 802.11 ac (2×2 MIMO) 2,4 a 5 GHz, IrDA
Porty 2x USB 3.0, microUSB (USB 2.0), RJ-45, HDMI 2.0 (HDCP 2.2)
Přehrávání videa 4K Ultra-HD Ready, 4K přehrávání při 60 fps (VP9, H256, H264)
Zvuk podpora 7.1 & 5.1 přes HDMI
Rozměry  210 x 130 x 25 mm
Hmotnost 654 gramů

Futuristický design a vysoký výkon

V současné době se jedná se o nejvýkonnější TV „krabičku“ s Androidem. V černém šasi s rozměry 21 x 13 x 2,5 cm a váhou 654 gramů se skrývá výkonný procesor Tegra X1 s 256 grafickými jádry. Tomu pak sekundují 3 GB RAM a úložiště o velikosti 16 GB (základní verze), případně 500 GB (SHIELD Pro). Čísla samotná asi příliš neprozradí, výkon však bohatě vystačí na renderování obrazu v rozlišení 4K při 60 snímcích za sekundu. NVIDIA se při představení procesoru chlubila, že jeho výkon (1 TFLOPS) je srovnatelný s nejvýkonnějším superpočítačem v roce 2000. Mimochodem, i když se uvnitř konzole nachází větráček, ani při vyšší zátěži nevydává žádný rušivý hluk.

Hlavní zaměření je pak na streamovaný obsah a hry, nikoliv na stahování a instalování programů a her přímo do konzole, ačkoliv ji můžete využít i tímto způsobem. Systémem je pak Android ve verzi 6.0 Marshmallow.

Vzhled konzole působí agresivně a indikuje, že se v malém těle skrývá velký duch. O zapnutí pak informuje zeleně podsvícený proužek ve tvaru písmene V, který zejména v noci vypadá velmi elegantně, ale nijak přitom neruší.

NVIDIA SHIELD TV
Tohle všechno si k SHIELD TV můžete přikoupit – stojánek, dálkový ovladač a druhý gamepad

Zhruba dvě třetiny vrchní části jsou vyrobeny z matného černého plastu, zbylá jedna třetina je pak z plastu lesklého, který je dokonalým magnetem na otisky prstů a prach. Naštěstí na konzoli nejspíše nebudete sahat příliš často a vzhledem k malým rozměrům se dá pohodlně schovat za nebo pod televizi, případně ji lze umístit do kovového stojánku, který lze ve formě volitelného příslušenství dokoupit za 899 Kč.

Ceník komponent Cena s DPH
NVIDIA SHIELD 16 GB (základní konzole) 5 499 Kč
NVIDIA SHIELD 500 GB (konzole s hybridním SSD diskem) 7 999 Kč
NVIDIA SHIELD Remote (dálkový ovladač) 1 499 Kč
NVIDIA SHIELD Stand (stojánek) 899 Kč
NVIDIA SHIELD Wireless Controller (herní ovladač) 1 599 Kč

V samotném balení naleznete kromě konzole i herní ovladač (gamepad). Pro hraní ve více hráčích je pak nutné přikoupit další. Ten je vyrobený z matného plastu a v rukou se drží velice příjemně. Hmotnost je sice o něco vyšší – 544 gramů, ale při hraní to ničemu nevadí. Propojení s tabletem překvapivě nezajišťuje Bluetooth, ale kvůli co nejnižší latenci padla volba na WiFi Direct. V horní části najdeme dva analogové joysticky, D-pad, tlačítka A, B, X & Y a dvojtlačítko pro regulaci hlasitosti s nápisem SHIELD.

Do redakce jsme na test dostali i dálkový ovladač, který opět komunikuje přes Wi-Fi; ten je však nutné dokoupit samostatně. Na něm najdete 4 tlačítka a jeden čtyřsměrový kruh, bohatě však postačí pro základní navigaci v celém prostředí. Nechybí ani mikrofon či konektor pro sluchátka, což je velmi praktické, protože si skrze ovladač můžete po celém domě streamovat hudbu přímo z SHIELDu.

shield_remote
NVIDIA SHIELD Remote

Na ovladači najdete i klávesu hlasového ovládání, které je velice pohodlné, ale má své mouchy, ke kterým se dostaneme později. Přes dálkové ovládání můžete měnit i hlasitost, a to na senzorovém proužku, po kterém stačí popojet prstem nahoru či dolu, podle toho, zda chcete hlasitost zvýšit nebo snížit. Na druhou stranu, téměř 1 500 Kč za dálkový ovladač rozhodně není málo a stejnou funkci zastane i obyčejná mobilní aplikace.

Starý známý Android, ale v jiném kabátku

Po vybalení z krabice se můžete ihned pustit do instalace, která je velice jednoduchá. Stačí konzoli pouze připojit přes dodávaný HDMI kabel k televizi, napájecí kabel zasunout do zásuvky, a tím je ta náročnější práce hotova. Po zapnutí vás pak konzole vyzve v podstatě ke stejnému procesu přihlášení, jaký najdete u nových telefonů či tabletů s Androidem. Po přihlášení k WiFi se pak připojíte k účtu od Googlu a můžete začít fungovat.

V případě, že už v domácnosti máte nějaký telefon či tablet s Androidem, lze z něj schválit přihlášení do SHIELDu skrze váš Google účet. A díky aplikaci Android TV můžete váš smartphone klidně používat jako dálkové ovládání.

Pro zapnutí konzole se stačí dotknout černého senzorového tlačítka s logem výrobce, ale můžete ji zapnout i z pohodlí gauče, kdy postačí pouze zapnout jeden z ovladačů a SHIELD se automaticky spustí. Prostředí je velice intuitivní a přehledné, rozhodně v něm nebudete tápat. Pořadí aplikací si na hlavní obrazovce můžete nastavit podle sebe, nebo nechat systém, aby řadil posledně použité aplikace na první místo. Systém je samozřejmě kompletně lokalizovat do českého jazyka.

Mimochodem, nechybí ani podpora funkce Google Cast, se kterou si na SHIELDu snadno spustíte třeba video na YouTube či hudbu ze Spotify. A sympatická je také podpora multimediálních center Kodi či Plex.

Hráči si přijdou na své! Online i offline

Výběr aplikací je prozatím relativně omezený, nicméně nové rychle přibývají. Vývojáři neúnavně pracují na portaci svých titulů právě za podpory NVIDIE. Nejvyužívanějšími aplikacemi se nejspíše stanou hry, mezi kterými nechybí spousta zvučných jmen jako jsou Real Racing 3, Resident Evil 5, Doom 3 BFG, Portal, Half-Life 2, Metal Gear Risign: Revengeance, The Talos Principle, GTA a další tituly, které jsou optimalizované pro Tegru a které známe například z herního tabletu NVIDIA SHIELD K1. Celkem jich v současné době najdete v obchodě Play přes tři stovky, přičemž některé jsou optimalizované výhradně pro Tegru.

Kromě toho však nabízí NVIDIA ještě další možnosti hraní, a to přes službu GeForce Now (dříve Grid), se kterou máte možnost streamovat áčkové hry přímo do televize. Veškeré výpočty totiž probíhají na výkonných počítačích rozmístěných po celém světě, přičemž hráči v České republice se připojují na servery v Německu, čímž se dosahuje minimální latence a takřka všechny tituly, bez ohledu na jejich náročnost, naběhnou do 30 vteřin. A takhle by podle nás měla vypadat budoucnost hraní.

V GeFroce Now najdete tituly zvučných jmen, zmiňme například sérii Saints Row, The Witcher 3, Dead Island, Tomb Raider, Mad Max, Moto GP a desítky dalších. Spousta z nich je k dispozici zdarma, v případě placených titulů začínají ceny na zhruba 13 eurech (350 Kč). Případně si můžete zaplatit členství za 9,99 euro/měsíc, které již většinu titulů obsahuje. A navíc, ke každému SHIELD zařízení získáte členství na 3 měsíce zdarma.

SHIELD Hub_4_Nvidia

K ideálnímu hernímu požitku je nutné mít rychlé a stabilní připojení k internetu, v ideálním případě přes LAN kabel, k čemuž je připravený gigabitový Ethernet port. Podle rychlosti připojení pak SHIELD streamuje hry v určité kvalitě. Pro maximální požitek při Full HD rozlišení/60 fps je vyžadována konektivita 50 Mb/s. Při 20 Mb/s si tituly zahrajete plynule v HD rozlišení (720p) a opět při 60 snímcích za vteřinu.

Jedinou menší nevýhodou je, že pokud si například budete chtít zahrát hry na chatě, kde nemáte dostatečně rychlé připojení k internetu, pokud na chatě vůbec nějaké máte, hry si přes GeForce Now nezahrajete. Stále však můžete hrát ty tituly, které jsou nainstalované přímo v konzoli.

Ovladač se vším všudy

Hraní her s ovladači je velmi podobné, jako se těmi pro Xbox, případně Playstation. U SHIELD TV je ovladač o něco těžší a baculatější, ale přesto si na ergonomii rychle zvyknete a hraní s ním je ve výsledku pohodlné. Rozmístění ovládacích prvků je takřka stejné jako právě u PlayStationu nebo Xboxu. Ostatně stejný typ ovladače už výrobce nabízel k předchozím zařízením série SHIELD.

img11

V horní části ovladače najdete čtyři senzorová tlačítka – zapnutí konzole, návrat na hlavní obrazovku (domů), šipku zpět a spustit/zastavit přehrávání. V dolní části je pak trojúhelníková část, na které můžete ovládat hlasitost. Stejně jako malé dálkové ovládání, i gamepad má v sobě zabudovaný mikrofon, a tak s ním můžete pohodlně ovládat konzoli, případně komunikovat v herních titulech s ostatními hráči. K Shield TV je možné připojit i externí kameru a používat ji pro videohovory.

img12

Bezdrátový ovladač je spojen s konzolí přes WiFi Direct a chlubí se ultra rychlou odezvou. Nabíjí se skrze microUSB konektor a výrobce slibuje výdrž až 40 hodin hraní. Tuto hodnotu můžeme potvrdit, při méně náročném využívání se výdrž na baterii ještě výrazně prodlouží. Nabíjení trvá zhruba 5 hodin, ideální je tedy nechat jej čerpat energii přes noc, nicméně je možné jej používat i při nabíjení.

Pouhá hodina v nabíječce by pak měla poskytnout dostatek energie až na 8 hodin hraní. Napájecí kabel má na druhé straně klasický USB konektor, který můžete připojit do jakékoliv zdířky, ať již do nabíječky pro mobilní telefon, nebo do samotné konzole, pokud vám alespoň jeden ze 2 dostupných USB portů zůstane volný.

img07

Pro nerušené hraní, případně pro možnost hraní tak, aby hráč nerušil ostatní v místnosti, je do ovladače možné připojit sluchátka skrze 3,5 mm jack. Pokud si však chcete užít hudbu, hry, videa či cokoliv jiného s kvalitním zvukem, SHIELD TV podporuje systémy až 7.1, tedy se sedmi reproduktory a subwooferem.

Videa, hudba, fotky… zkrátka vše, na co si vzpomenete

Hned po hrách jsme na konzoli nejvíce využívali sledování obsahu přes YouTube a Netflix, stejně jako poslouchání streamované hudby přes Spotify (a své kouzlo to má i po připojení sluchátek do dálkového ovladače. Pokud jste dosud byli zvyklí sledovat obsah YouTube pouze na malém displeji telefonu či na notebooku, videa přímo v televizi dostanou úplně nový rozměr, a to metaforicky, a samozřejmě i doslova.

Vyhledávání oblíbených písniček či sledování čehokoliv jiného je díky možnosti hledání hlasem velmi pohodlné. Pokud však rádi sledujete obsah v angličtině, ale občas se podíváte i na české tvůrce, či naopak, s hlasovým vyhledáváním bohužel narazíte. Při nastavení na angličtinu zvládá konzole perfektně rozeznat příkazy i se silným přízvukem, pokud se ale při tomto nastavení pokusíte vyhledat český obsah, neuspějete. Stejně tak konzole nezvládá při nastavení češtiny rozpoznávat anglické příkazy, což je škoda, neboť vyťukávání je krkolomné, obzvláště u specifického obsahu, kde je nutné napsat celý dlouhý název.

nvidia_shield_android_tv

Pokud si z telefonu posíláte obsah na YouTube na televizní obrazovku, bezpochyby tento jednoduchý proces znáte. U SHIELD TV stačí být připojený s telefonem na stejně WiFi síti a jedním dotykem na obrazovce můžete vytvářet seznamy videí, která si chcete nechat přehrát na televizi. To přijde vhod především při domácí párty, kdy si chce každý pustit svou oblíbenou hudbu.

Spotify_Nvidia

Samotné prohlížení obsahu je pak bez problému, výkon bohatě dostačuje pro přehrávání 4K videa se 60 snímky za sekundu, avšak při náročnějších hrách, jako je Real Racing 3, se Spotify spuštěným v pozadí, jsme se setkali s občasným zaškobrtnutím, kdy konzole chytala dech a hra nebyla pár sekund plynulá. Dělo se tak však jen velmi zřídka a nejspíše se jednalo jen o menší chybu v optimalizaci systému. U streamovaných titulů jsme se s žádným zaváháním nesetkali.

S nedostatkem místa zápasit nebudete

NVIDIA SHIELD, jak bylo zmíněno výše, slouží především k přehrávání streamovaného obsahu, a tak 16 GB paměti méně náročným uživatelům postačí. K dispozici je pro uživatele samozřejmě méně, zhruba 11 GB, nicméně do konzole je možné vložit microSD kartu, u které jde ihned po připojení rozhodnout, zda jej chcete použít jen jako přenosné multimediální zařízení, nebo jej má SHIELD TV nastavit jako součást svého vnitřního úložiště. A samozřejmě se nabízí i možnost připojení externího disku přes USB rozhraní.

img06
Všechny porty naleznete na zadní straně

Tím se kapacita stává téměř neomezená, a tak pokud například rádi sledujete filmy na místech, kde není internet, stačí je pouze uložit do konzole, nebo vzít s sebou na externím disku. Případně si rovnou můžete koupit o 2 500 Kč dražší Pro variantu s 500GB úložištěm, která bude naskladněna 30. června.

Settings_Nvidia

Závěrečné hodnocení: Unikátní po všech stránkách

NVIDIA SHIELD TV nabízí velmi široké možnosti využití. Tím primárním je konzumace obsahu z nejrůznějších zdrojů, sekundárním pak hraním her (a nebo opačně – záleží na vašich preferencích). První cesta sedí konzoli více, nicméně čeští uživatelé prozatím nevyužijí její funkcionalitu v takové šíři, jako například ti v USA.

img10

Další poskytovatelé obsahu prozatím své služby v České republice nenabídli a chybí i aplikace s lokálním obsahem (v nabídce najdete například Stream.cz, ale chybí iVysílání a další…). A ti, kteří ano, často nabízejí pouze osekanou verzi (Netflix). Nicméně sledování oblíbených pořadů v nadstandardním rozlišení 4K se 60 snímky za sekundu na obrovské televizi přináší opravdu prvotřídní zážitek. Brzy by také konzole měla dostat aktualizaci, se kterou se zpřístupní funkce Gamestream HDR & Netflix HDR.

nvidia-shield-baleni
Základní obsah balení

Síla SHIELDu je i v herních titulech. Konzole pro tento druh zábavy perfektně poslouží a třešničkou na dortu je možnost streamovat áčkové tituly bez nutnosti vlastnit přehnaně výkonný hardware. Hráč se sice stává závislý na ekosystému NVIDIE a musí se smířit s tím, že jeho herní postup je uložen mimo jeho dosah v cloudových úložištích společnosti.

Tam jsou však vaše data uložena po dobu 5 let, a tak je možné dát si od hraní poměrně dlouhou pauzu, a po návratu začít tam, kde jste skončili. Navíc má výrobce celý ekosystém skvěle promyšlený a neustále cloudové hraní zdokonaluje a od prvního spuštění „Gridu“ po současnou podobu GeForce Now tato platforma urazila obrovský kus cesty kupředu.

Největšími konkurenty jsou na českém trhu PlayStation 4 a Xbox One, přičemž oba jmenovaní jsou orientovaní primárně na herní zážitek. Za herní konzoli od Sony však zaplatíte téměř dvakrát tolik, Xbox One je pak zhruba o polovinu dražší než SHIELD TV. Řešení od NVIDIE však skvěle spojuje herní a divácký zážitek, a pokud jste příležitostný hráč, který nepotřebuje zkoušet veškeré nové herní tituly, rozhodně vám SHIELD bude skvěle sloužit. A navíc vás nebude stát majlant.

NVIDIA SHIELD TV

NVIDIA SHIELD TV
9.1