Sledujte nás na YouTube

Fotoaparát v HTC M7 bude údajně pořizovat snímky v „ultrapixelech“

Podle informací serveru Pocket-Lint bude společnost HTC označovat kvalitu snímků pořízených svojí připravovanou vlajkovou lodí, modelem M7, pomocí nových jednotek – „ultrapixelů“. Ačkoliv se může zdát, že se jedná jen o další vynález marketingového oddělení, za novým označením se údajně skutečně skrývá i změna v technologii.

Navzdory původním tvrzením, že bude fotoaparát v M7 vybaven 13Mpx snímačem, se nyní objevila zpráva, že se bude ve skutečnosti jednat o tři senzorové vrstvy umístěné za sebou, každá s rozlišením 4,3 Mpx. Při vynásobenní těchto dvou čísel se skutečně dostaneme do těsné blízkosti zmiňované třináctky, výsledné snímky ale takto veliké prý nebudou. Pořízené obrázky ze všech tří snímačů budou totiž pomocí inteligentního softwaru spojené dohromady, čímž sice jejich rozlišení klesne na třetinu, tento ústupek by ale měl být vyvážen vyšší ostrostí a kvalitnějším podáním barev.

O lehce podobné machinace s pixely se již dříve pokusila také finská Nokia ve svém modelu 808 PureView a vyšlo jí to na jedničku. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s tímto krokem popere HTC. Už teď se těšíme na první reálné testovací snímky.

Miroslav Havlíček

20 komentářů

  1. Patrik (neregistrovaný)

    Je to tedy tak, že se bude jednat o čip typu Foveon X3? [odkaz]

    • kentus1337 (neregistrovaný)

      Také mě to hned napadlo jak jsem to četl. Pokud to je skutečně tak jak se píše v článku, lze to očekávat.

  2. ZiChius (neregistrovaný)

    Já si počkám až na ultra-hyper pixely

  3. Shepii (neregistrovaný)

    Tak ja ty vrstvy nejak nechapu. Autor clanku pise ze jsou tri, ale pak nasobi 2 a vyjde mu necelych 13? Tak ted jestli tedy myslel 4,3×4,3 nebo dokonce 4,3×4,3×4,3?? Kazdopadne ani jedno neni necelych 13. Nechapu.

  4. Vegan (neregistrovaný)

    Tak tedy nevim jestlize to bude 4,3 3x tedy pocitam pro RGB tak je to porad jen 4,3 Mpix, ponevadz i dnesni snimace maji 4x vice pixelu nez kolik se udava, jelikoz obrazovy procesor nasledne ze 4 pixelu vypocita jeden a jeho konkretni barvu a to na zaklade principu Bayerovi masky tedy R-G-G-B, dnesni snimac o snimacich schopnostech rozliseni 4.3MPix ma ve skutecnosti tedy 17.2MPix bunek. Jedine co by mohli myt by byla polopropustna zrcatka kazde by jen propoustelo urcitou cast barevneho spektra o dane vlnove delce a snimac by tak byl ciste jen pro jednu barvu, ale jednak je to pro Fotky mene vhodne reseni ( byt se casto pouziva v kamerach neco na podobnem principu ) a pak jim pujde rapidne dolu svetlost proto asi i tam male rozliseni kvuli nutnosti vetsiho buzeni a tim i narustu sumu.

    • culis (neregistrovaný)

      Máš v tom trochu guláš, běžný čip s Bayerovou maskou má fyzicky přesně tolik pixelů, kolik se u něj uvádí, tj. např. 8 Mpx má opravdu jen 8 miliónů buněk.

      Proto se Sigma snaží vyvinout Foveon, kde Bayer není.

    • vosa (neregistrovaný)

      Pokud mluvíš o interpolaci, tak pokud to dobře chápu, je to spíše naopak než píšeš. Každý pixel na snímači je vlastně započítaný 4x a tak má výsledný obraz 4x více pixelů než snímač ve skutečnosti, ne? viz: [odkaz]ální-fotografie.pdf

    • stiinek (neregistrovaný)

      Každý je sice započítaný 4x, ale vždycky s dalšíma třema. Takže počet pixelů je pořád stejný.

  5. Vegan (neregistrovaný)

    Ale no tak panove trosku matematiky. Napriklad 4Mpx ma rozliseni 2272 × 1704 po vynasobeni dojdem k cislu 3 871 488 po udebrani poslednich sesti mist nam zbyde po zaokrouhleni 4 a proto je to 4MPx snimac.

    Ale protoze rozliseni na pocitaci ma jeden Pixel definovanou barvu v matici RGB pripadne CMYK nebo cokoli jineho jiz vsechny barvy z tohoto barevneho prostoru je potreba to vynasobit 4X abychom meli realny pocet pixelu na snimaci R+G+G+B jez jsou skryty pod Bayerovou maskou.

    Kdyby to bylo jak pise Culis bylo by vysledne rozliseni u 8MPx jen 2MPx tedy rozliseni 1600×1200. Kdyby tak jak pise Vosa dochazelo by k matematickemu dopocitani a od toho uz se davno upustilo.

    Tedy abych to shrnul napriklad 4MPx snimac ma 3 871 488 RGB snimacich mnozin po 4 pixelech na kazdou tedy 15 485 952 pixelu celkem, pixel totiz neni nic jineho nez fotodioda jez meri intenzitu svetla na ni dopadajici barva se pak sklada dodatecne matematickym vypoctem pomerem mezi temi barvami v Bayrove masce.

    Docela dobry clanek na toto tema zde: [odkaz]

    • culis (neregistrovaný)

      Ale no tak Vegane, na tu matematiku se vyprdni, jdeš na to moc logicky, ale takto to nefunguje. ;-) Stačí si dokonale prostudovat tebou zmiňovaný odkaz.

      To co píšeš ve tvém příkladu o 8 Mpx a výsledných 2 Mpx je pravda, ale jen u barvonosné složky signálu. Jasovou složku zaznamenávají samozřejmě všechny pixely samostatně a jas je hlavní nositel výsledného rozlišení. Ale ani to není úplně pravda, neboť kromě Bayera je tam ještě anti-aliasing filtr, který obraz lehce rozostřuje, kvůli vzniku možného moaré.

      Ale to už zacházíme zbytečně daleko, stačí si prostudovat odbornou literaturu. ;-)

    • Vegan (neregistrovaný)

      No mozna na to jdu stejne jako u Zrcadlovek, kde to funguje jak ja rikam, ale osobne se domnivam, ze to tak funguje vsude a nic jineho jsme ani nikde jinde nenasel. Osatne stejne jako u Displaye je to tak ze kazdy pixel ma sub pixely, ktery se v RGB matici sklada ze 3 u Pentile matice je to 2 + 2 + 1. Pokud si vezmu napriklad RAW u Nikonu tedy NEF rozeberu ho v desampleru na zdrojak a na pixely dopocitam se vzdy 4 nasobku uvadeneho rozliseni.

      O pritomnosti AA filtru samozrejmne vim stejne jako vim jak funguje, nastesti tu je D800E, ktera jej nema, ale to jsme uz opravdu jinde. Klidne postnete nejaky odkaz, kde by bylo to co pisete, ale zda se mi to byti nepravdepodobne, ponevads bayerova maska je pritomna stale a u kazde barvy jinak ucina viz color responze na DxOMark, coz by pak znamenalo, ze u foceni modre oblohy kde prevlada modre pasmo by fotak fotil jen na 1/4 pixelu, ponevads na zbytek by neprosel temer zadny signal diky odstineni vstupu Bayerovou maskou, svetlo je jen zhluk fotonu jez se kmitaji o urcite vlnove delce a dane filtry prave umi urcite vlnove delky separovat od zbylich vlnovych delek.

    • culis (neregistrovaný)

      Tak v tom případě na to jdeš špatně i u zrcadlovek, neboť tam to platí stejně, jak jsem psal. Principiálně jsou ty čipy stejné, ať už se jedná o mobil, kompakt nebo zrcadlovku.

      U té oblohy je to přesně tak jak píšeš, zbytek se dopočítává, ale to je napsáno i v tvém odkazu: „Protože mají buňky jen červenou, modrou nebo zelenou barvu, tak se musí skutečné barvy dopočítat (z těchto tří základních barev jde teoreticky vytvořit jakákoliv barva viditelné části spektra).

      Proto Sigma vyvíjí Foveon, kde Bayer a AA filtr není. Proto si Sigma troufá tvrdit, že 4 Mpx na foveonu je 4×3 = 12 Mpx, jako u 12 Mpx s Bayerem. Ona je podle zkušeností uživatelů pravda někde uprostřed, cca 8 Mpx. Ale to už jme hodně OT.

      Jinak si nemyslím, že to co bude v tom HTC, by mělo být na principu Foveonu. On je totiž velmi špatný právě při vyších citlivostech a to je achylova pata právě mobilů.

    • Vegan (neregistrovaný)

      Ale to co on popisuje je dopocitavani barev nikoli rozliseni :) samozrejmne ze pokud mam procentualni zisk na urcite vlnove delce modre a procentulani zisk na dvou bodech o presne vlnove delce zelene a procentualni zisk na presne vlnove delce cervene vysledny odstin musim matematicky dopocitat. Coz je ale pomerne jednoducha vec ponevads vim presne z jake vlnove delky a jakeho zesileni vychazet.

      Jak jsem psal pri rozbaleni RAWu tedy surovych dat je to jasne videt, klidne si to zkus take na Netu najdes jak jednoduse na to.

      A to s tou oblohou pak asi nechapete jak funguje bayerova maska, pokud totiz rekneme Cerveny filtr nedopada zadny signal o presne stanovene vlnove delce pruchodnost je 0 a obloha muze svitit modre jakoli moc chce prostupnost bude 0 pak je vam informace jen k tomu kolik mate dat cervene barvy do vysledneho odstinu, ale uz ne jak jste psal v druhem vasem postu o nejake Jasove slozce, nebot barevny filtr je presne naladen a jeho ucelem je propoustet co nejmene jineho vlneni nez toho, ktere propoustet ma v idealnim pripade, coz zrovna cervene filtry byvaji za timto ucelem nejpresnejsi.

    • culis (neregistrovaný)

      „Ale to co on popisuje je dopocitavani barev nikoli rozliseni“

      Ale já nepsal, že se dopočítává rozlišení, ale barva. ;)

      Jinak se zbytečně motáš pořád dokola okolo Bayera, který tam je jen proto, aby se z toho čipu dostala barevná informace.

      A nejedná se o NĚJAKOU jasovou složku, ale naprosto zásadní informaci pro vznik obrazu. Trochu ti to zjednoduším. Stačí když sundáš z čipu toho Bayera a jediné, co ten čip bude zaznamenávat, bude právě jen jas snímané scény. A ten snímek bude nebarevný (černobílý), ale v plném rozlišení. Proto není potřeba, aby ten čip měl, jak říkáš, 4x tolik pixelů, ta jasová složka tu informaci o rozlišení již v sobě nese a ten Bayer tomu jen řekne, kde bube jaká barva. Je to trochu zjednodušené, ale principiálně správně.

      Leika dokonce takový ČB (bez Bayera) foťák vyrábí.

    • Vegan (neregistrovaný)

      Ovsem Bayer tam je a je nesundatelny! ( behem expozice fyzicky to samozrejmne pri demontazi jde ) a proto, ze fotodiodu za modrym filtrem projde jen informace tebou nazyvana jako „jasova slozka“ vyhradne pro vlnovou delku odpovidajici modre barve na 100% v RGB pasmu ve kterem cip pracuje, to same plati pro zelenou a cervenou v idealnim pripade.

      Jak by si potom chtel z teto informace, kdyz podle tebe jedna foto dioda = jeden vysledny pixel rozliseni, cokoli sestavit vzdyt jas zaznamenany pod modrym filtrem bayerovi masky ti jasne popisuje jen modrou barvu spektra! Zeleny zase jen zelenou a cerveny jen cervenou! pro kompletni barevnou informaci jez je u barevne fotografie stezejni potrebujes nikoli GAMA informaci jako u cernobile ( tim se to lisi oproti Leica Monochrome ), ale prave onu barevnou informaci kde nazaklade matematickeho vypoctu ze 4 fotodiod B+G+G+R ziskas informaci o Jednom jedinem pixelu na vysledne fotografii jez ma nejakou vypovidajici hodnotu (65-15-20 trebas kde prvni rika o cervene druhe o zelene a treti o modre). A protoze jedna fotodioda = jedna pixel na snimaci musi rovnat 4 fotodiody = 4 pixelum na snimaci = 1 pixelu vysledne fotografie!

      Foven a jeho vyhoda je uplne nekde jinde… a to v tom, ze na bayrove masce jez je tak mala nedokazes presne ohranicit policka tak, aby dana fotodioda pod filtrem byla 100% kryta jen timto barevnym filtrem a pritom tento filtr jiz nelezl do policka vedlejsiho, takze na klasickem cipu se to da resit prekryvi jez, ale snizuji svetlost, a nebo nedokryvy jez zvysuji ruseni jinymi vlnovimy delkami, pouziva se zpusob druhy a matematicky se vystup koriguje. ( ladeni kazdeho cipu separatne pomoci Kodakovi matice) Foven diky tomu, ze jeden cip = 1 filtr a cipy jsou 3 je na barevne podani o dost presnejsi, ale zase trpi jinymi nevyhodami.

      Ja ti sem postnul odkaz ze ktereho sis vsak vzal jen to co se ti hodilo, ted si narade ty hod odkaz ktery podporuje tvoji teorii.

    • culis (neregistrovaný)

      Tak jsi mě donutil zalovit na internetu. Jen dodám, že už ve tvém odkazu je to poměrně jasně popsáno i když se věnuje výhradně tvorbě barevné informace na čipu. Naopak tam není ani slovo o tebou zmiňované teorii nutnosti 4x více pixelů na čipu.

      Ale budiž, tak jsem lovil a vylovil:

      [odkaz]

      Snad už to bude jasné a pokud ne, tak sorry, ale více už k tomu dávat není nutno a už ani nemám sílu. ;-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *