Sledujte nás na YouTube

Tipy pro výběr pracovní židle: Předejděte zklamání i zdravotním problémům

Sezení – strašák dnešní doby. Mnoho z nás již pociťuje neblahé účinky spojené s dlou-hodobým sezením. Obzvláště pak pokud po celém dni nezbývá čas na pohyb, který by následky alespoň mírně kompenzoval. Jak nejlépe předejít bolestem zad a vůbec celého těla?


Začněte výběrem správné židle

Nabídka židlí na trhu je nepřeberná – stačí si jen vybrat. Ale jak se orientovat? Pokud opravdu sedíte déle než 4hodiny denně, vyhněte se levným židlím ze supermarketů. Jste ochotní zainvestovat do nějakého designového kousku, který se vám přesně hodí do interiéru? I zde je třeba být opatrný – snaha zaujmout a odlišovat se jde mnohdy na úkor ergonomie a účelnosti.

Při výběru dbejte především na ergonomické vlastnosti židle a jejímu pečlivému odzkoušení. Ergonomická židle (tedy taková, která respektuje tvar těla a poskytuje mu nejlepší oporu) většinou není levnou záležitostí, ale pokud na ní strávíte 8-12 hodinovou pracovní dobu po několik let, bude neocenitelným společníkem a investice je na místě. 

Co by správná ergonomická židle měla mít?

Důležitý je mechanismus židle, kde spočívá většina důležitých funkcí. Nejlepší je mechanika synchronní, která umožňuje pohyb zádové opěry vpřed a vzad, aniž by se zvedal sedák. Důležitou součástí je nastavení protiváhy, kterou opěra klade proti zádům. To je základem tzv. dynamického nebo také aktivního sezení, tedy koordinovaného příjemného pohybu. Nedochází tak k jednostrannému přetížení zádových svalů ve strnulé vzpřímené poloze a je výrazně omezen sklon k hrbení se, jelikož záda jsou neustále podepřena.

Dalším důležitým vodítkem je tvar opěry a sedáku. Opěra by měla být vysoká a čalounění vystouplé, aby poskytovalo dostatečnou oporu celým zádům. Bedra jsou při sezení jednou z nejvíce zatěžovaných částí zad. Protože každý člověk má bedra v jiné výšce, měla by být celá opěra výškově stavitelná. Pro postavy s výraznějším prohnutím zad doporučujeme židli s možností nastavení hloubky bederní opory například pomocí zabudovaného nafukovacího polštářku.

Sedák by měl být anatomicky tvarovaný, ideálně s odlehčenou přední hranou pro lepší průtok krve do nohou. Vůbec nejlepší je pružinový sedák (obdobně jako pružinová matrace), který je tvořen mnoha malými pružinkami, které tlumí nárazy při dosedání a poskytují pevnou, ale příjemnou oporu při dlouhém sezení. Navíc pružinky podléhají deformaci a stárnutí mnohem pomaleji, než pouhá molitanová výplň.

Nastavení výšky židle je jednou ze základních funkcí, ale měla by jí být věnována značná pozornost. Pravidlo pravých úhlů není špatné, ještě lépe se při dlouhém sezení osvědčuje pravidlo “tupých úhlů”, tedy větších než 90°. Člověk se necítí “našponován” podle pravítka, sedí pohodlně a zároveň je zabezpečen správný krevní a lymfatický oběh.

Čím více částí židle lze nastavit, tím lépe. Lidé jsou různí a proto by měli mít možnost uzpůsobit si židli pro sebe, nikoli sebe přizpůsobit židli. Ideální je pak pořízení židle “na míru”, kdy lze uzpůsobit nejen velikost, ale židli lze upravit nebo dovybavit o různé doplňky, které například již mohou kompenzovat nějaký uživatelův problém. Toto splňuje česká ergonomická židle THERAPIA. Kromě různých velikostí, po vzoru značení oblečení, nabízí mnoho funkcí a doplňků, díky nimž můžete mít židli opravdu “na tělo”.

Jako jediná má navíc speciální tvar čalounění pro podporu správného sezení, který rovná záda obdobně jako osobní terapeut. Odtud i její zvláštní název. Pozitivní vliv na zdraví je prokázán také klinickými testy, které také prokázaly, že židle Therapia splňují podmínky zdravotní pomůcky.

Pokud tedy zrovna řešíte otázku sezení, navštivte některého z autorizovaných prodejců Therapia, který vám s výběrem vhodného modelu poradí.

PR článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *