Sledujte nás na YouTube

Tesla představila své první SUV: Model X je prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi a ujede 400 km

Šéf Tesly Elon Musk patří mezi vizionáře, kteří se nebojí vytvářet nová odvětví, která se ostatním smrtelníkům jeví jako nesmyslná či dokonce nemožná. Pochopitelně máme na mysli elektrické automobily, které byly ještě před několika lety považovány za slepou vývojovou větev. Díky neskonalému odhodlání a financí věnovaných vývoje jsme se dočkali modelu Tesla S, na který nepřímo navazuje první elektrické SUV s označením Tesla X. Mastodontí rozměry a hmotnost 2468 kg z něj činí naprostý unikát mezi konkurencí, jenž v mnoha případech připomíná spíše vylepšený golfový vozík než plnohodnotný automobil.

Elon Musk si moc dobře uvědomuje, že pokud mají elektřinou poháněné vozy uspět v globálním měřítku, musí nabídnout dvakrát tolik, co jejich konvenční příbuzní spalující fosilní paliva. Tesla proto věnuje nemalou část své pozornosti na estetičnou stránku věci. Ano, vnímání designu je silně subjektivní záležitostí, ovšem v automobilovém průmyslu se musí snoubit s přísnými zákony aerodynamiky. Součinitel odporu v případě Modelu X činí 0,24, což je naprosto nevídaná hodnota v kategorii SUV.


Přední dveře se automaticky otevřou při přiblížení řidiče k vozu. Zadní dvojice dveří zaujme svým vyklápěním vzhůru. V praxi tím získáte mnohem snazší přístup ke druhé a třetí řadě sedadel.

Chytře vyřešené otevírání dveří

Každý, kdo viděl ilustrační materiály, případně sledoval záznam z oficiálního představení, nemohl přehlédnout dvojici zadních dvěří otevíraných směrem vzhůru. Podobné řešení bylo až doposud výsadou pouze supersportovních vozů či výstředních tunerů. Nezvyklý mechanismus je nazýván Falcon Wings a jeho posláním je usnadnit nastupování a vystupování na přeplněných parkovištích. K otevření stačí pouze 30 centimetrů z každé strany, přičemž každý bok disponuje řadou ultrazvukových senzorů a čidel proti případnému poškození.

Připraven na autonomní řízení

Podle oficiálních informací se jedná o nejbezpečnější vůz na světě, za což můžou důmyslné deformační zóny s ocelovými výplněmi. O pohodlí a bezpečnost posádky se dále stará armáda asistenčních pomocníků v podobě radaru, sonarových čidel a systému kamer skenujících okolí vozu. Tesla dokonce uvádí, že budoucí majitelé mohou počítat s pravidelnou aktualizací firmwaru, kterým hodlají dále vylepšovat vlastnosti Modelu X, který je kromě jiného připraven na plně autonomní jízdu.


Interiér je z velké části převzat z modelu Tesla S, který ani po několika letech neztratil nic ze svého kouzla

Část interiéru vychází z Modelu S a v interiéru proto nechybí 17“ dotykový displej, jehož pomocí se provádí veškerá nastavení a funkce auta. Co se týče jízdních výkonů, tak v této disciplíně je nová Tesla doslova zjevením. Těžkopádně vyhlížející kolos dokáže z klidu na 96 km/h vystřelit za těžko uvěřitelných 4,2 vteřiny. Komu by to nestačilo, může si novinku objednat s paketem Ludicrous Speed Upgrade, který tuto hodnotu srazí na 3,2 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

O pohon se starají dva elektromotry umístěné u přední a zadní nápravy. V případě klasické verze mají oba stejný výkon 190 kW. U výkonnější varianty se na zadní kola dostává 370 kW (600 Nm), přední motor disponuje vždy 190 kW (330 Nm). Akumulátory jsou pro lepší využití těžiště umístěny v podlaze a nabídnou celkovou kapacitou 90 kWh. V praxi to má vystačit na 414 km.


V nabídce doplňkového příslušenství se objeví praktický držák kol, lyží a snowboardů

Ačkoliv můžete na elektromobily stále pohlížet jako na posunovadla vhodná maximálně do městského provozu, díky Tesle vám tento pohled dlouhou dobu nevydrží. Jediným a zároveň posledním hendikepem všech podobných aut je jejich dojezd. Ten se však stále zvyšuje a je pouze otázkou času, kdy prolomí psychologickou hranici bránící většině motoristů od pořízení plně eletrických vozů.

Richard Streit

Redaktor serveru SMARTmania.cz, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří hudba, příroda a moderní vědy. Jeho velkou vášní je Apple a partnerský web CeskyMac.cz.

18 komentářů

  1. Cleric (neregistrovaný)

    Je to sice krásný, ale nic nevyrovná zvuku s motorem 6.2 litru HEMI

  2. shd (neregistrovaný)

    ked to nabiju za 2 minuty, kym si ja natankujem, nech sa ozvu potom.. aj ked tesle drzim palce a dojazd uz je slusny, stale vela ludi odradi aj toto..

    • Mauik (neregistrovaný)

      [odkaz] ;)

    • lerion (neregistrovaný)

      No to video je dobra demagogie. Vzit auto s 90 l nadrzi a dojezdem az 1100 km na jedno natankovani a porovnat ho s vymenou baterie u auta, kde oficialni dojezd rika 400 km, prakticke zkusenosti pod 300…

  3. mimonaut (neregistrovaný)

    teda ty dveře nahoru.. hm.. jak se dostanou lidi ven dejme tomu v podzemním parkovišti nákupního centra nebo obecně tam, kde se parkuje kolmo vedle sebe..

    Nebo to auto není určeno pro běžné použití?

    • dejvicz (neregistrovaný)

      Video na kterém byli tyto zadní dveře otvírány vedle jiného auta jsou na Youtube, tak se něj podívej. Pravděpodobně všechny podzemní garáže mají danou minimální výšku stropu a podle toho se u tohoto vozu řídili.

      Ta část s kolmým parkování je zde: [odkaz] čas: 0:58

    • shd (neregistrovaný)

      inak on je to aj trosku odrb lebo je sice pekne, ze si nastupis do zadu, ale kto ta odvezie? :D jedine, ze prelezies autom, ale to nie je ktovie ako konfortne.

    • dejvicz (neregistrovaný)

      Zase pro lidi co si dávají věci a nákup na zadní sedačku místo kufru je super že mají spoustu místa a neodíraj auto který stojí vedle. Prostě zkusili něco nového oproti zaběhnutému standartu. Jo vim že jsou auta která mají otevíraná dveře taky nahoru, ale jestli se nepletu tak jsou to supersporty a ne auto pro matku dvou dětí. (a cenu taky neřešim)

    • Makrela (neregistrovaný)

      SHD: co to plácáš? Zkus nastoupit v obchoďáku v 6ti lidech do auta s otevírajícíma dveřma do strany… Hlavně že ste zas všichni chytrý.

    • PHiLiPZ (neregistrovaný)

      Makrela: musia skutocne vsetci siesti nastupit do zaparkovaneho auta? ja vzdy proste vyparkujem a potom je miesta na otvorenie dveri spusta

    • Mauik (neregistrovaný)

      Ja to vidim jednoducho ako bonus. Da sa nastupovat a vystupovat vsade tam a rovnako, ako pri klasickych dverach. A ak ma niekto zablokuje z oboch stran, tak pri klasickych dverach proste nevojdem a pri TX aspon zadne otvorim :)

    • TomasSX1 (neregistrovaný)

      Zaujimave to bude az v zime ked mas zasnezenu strechu a „deti“ budu chciet nastupit dozadu.

    • icepoint (neregistrovaný)

      Bonus.V zemích,kde často prší s větrem než nastoupíš, sedačky mokré,v zimě čistíš střechu abys na nich neměl sníh,o zamrznutí takto skvěle řešených dveřích nemluvě.Supersporty to mají řešené jinak,lépe a stejně je to jen na efekt, protože dveře bývají dlouhé a blbě se pro ně natahuje.

  4. Lister0 (neregistrovaný)

    Dojezd rozhodně není jediný argument proti elektromobilům. Ten dojezd 400km je řeknemě už v pohodě. Problémy jsou jinde, tento je menší z nich. Mnohem horší je nabíjení na případné dálkové cestě, třeba k moři. Ne všude se to dá napíchnout, vysokovoltážní stanice jsou zase málokde (dokonce i v usa) a ty jejich výměníky baterií jsou, hádám, ještě raritnější. Druhým problémem je cena. Tohle SUV má tuším cenovku 130.000 dolarů, tzn. kolik s daní, 3,5mil? Pokud se v té ceně mýlím, budu rád za upřesnění, ale zmiňuje se všude. Jen mi nejde do hlavy, proč je v podstatě 2x vyšší než za model S. Model S je ztrátový, dotovaný?

    • PG (neregistrovaný)

      Pokud vím, ta cena kolem 130000 USD je za nejvyšší verzi, kolik budou stát nižší, se zatím nikde nepíše. A co se týče superchargerů, rostou jako houby po dešti. Dneska by to možná na pohodlnou cestu k moři ještě nebylo, ale o příštích prázdninách to už nejspíš půjde.

    • icepoint (neregistrovaný)

      Nepůjde to ještě hodně dlouho,pokud nechce člověk co 2max 3hodiny na hodinu zastavit.Při smysluplném využití klimatizace nebo topení je ten dojezd ani ne poloviční.Dá se dohledat článek českého nadšence Tesly,co ji má a je úsměvné jak raději moc netopí aby někam dojel. Za ty prachy celkem vopruz.To raději jakékoli Volvo s nezávislým topením v ceně s ověřenou bezpečností než tenhle nesmysl.Elektřinu mají vyrábět např.spalováním vodíku,pak to má smysl.Životnost baterií nepřesáhne 2-3roky a tvoří velkou část ceny auta, v řádech statisíců.

    • uni (neregistrovaný)

      icepoint: tak, ono je to super, jen nesmí být uprostřed města řeka a okolo kopce, nesmí být moc vedro, nesmí být zima, zkrátka nesmíš být ze střední Evropy. Ono je to vlastně na nic:)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *