Český T-Mobile na svých značkových a partnerských prodejnách nově zavedl službu e-Přepis, která výrazně usnadní komunikaci zákazníkům se sluchovým postižením. Jde o simultánní přepis řeči na dálku, díky němuž může neslyšící či nedoslýchavý pohodlně sledovat odpovědi prodejce na displeji tabletu. Služba je k dispozici zdarma na všech 158 prodejnách operátora a jak jsme se dnes měli možnost přesvědčit, funguje opravdu spolehlivě.
V případě, že zákazník o T-Mobile e-Přepis požádá, pracovník pobočky mu zapůjčí tablet se speciální aplikací online přepisu a spojí se s přepisovatelem. Od této chvíle se veškerý mluvený projev prodejce přenáší přes mobilní síť do sluchátek přepisovatele a s minimální prodlevou se následně zobrazuje klientovi v textové podobě na displeji tabletu. Kvůli ochraně osobních údajů se přepisy nikde neukládají a ihned po přečtení jsou smazány.
Prostředí aplikace e-Přepis je velmi jednoduché. Stačí si vybrat volbu a zákazník během několika okamžiků získá textový přepis
Službu technicky a personálně zajišťuje sociální firma Transkript online ve spolupráci s ČUN. V jejím rámci poskytuje zaměstnání speciálně trénovaným nevidomým přepisovatelům dosahujícím rychlosti psaní přes 500 úhozů za minutu. Tito lidé mají schopnost vysoké koncentrace na mluvené slovo, a využívají tak svoje postižení jako profesní přednost.
V České republice podle aktuálních odhadů žije až 500 tisíc neslyšících nebo nedoslýchavých, přičemž znakový jazyk ovládá pouze cca 1,2 % z nich – většinou jde o neslyšící od narození. Zhruba pětina z celkového počtu osob se sluchovým postižením zároveň nepoužívá naslouchadlo. Právě pro tyto osoby představuje písemný záznam mluvené řeči v reálném čase vhodný způsob komunikace.