Sledujte nás na YouTube

SimCity BuildIt: Pánem svého města (recenze hry)

Vybudovat si město podle svých představ, starat se o jeho rozvoj, nebo obchodovat se surovinami může být skvělá zábava. My vám v recenzi rovněž poradíme, jak se vyhnout mikrotransakcím a snadno získat peníze pro další rozvoj.

Pro chytré telefony a tablety se systémem Android a iOS vyšla dlouho očekávaná budovatelská strategie SimCity BuildIt. Koncept této herní legendy asi není potřeba nijak podrobně představovat, tenhle titul baví hráče už od roku 1989, kdy vyšel první díl. Pokud ale čekáte stejný zážitek jako na desktopové verzi, budete možná trochu zklamáni – mobilní verze s podtitulem BuildIt se totiž od klasického herního konceptu odklání, ale dle mého to vůbec není na škodu.

Mobilní SimCity nabízí nejen propracovanou 3D grafiku, ale především skvělou porci zábavy

Vy se coby starosta staráte o to, aby se vaše město dále rozvíjelo a obyvatelé byli spokojení. To se může jevit jako zcela banální úkol, ale opak je pravdou a bez důmyslné strategie to nepůjde. Hra je sice k dispozici zdarma (freemium model), ale po prvních několika desítkách minut hraní jsem měl pocit, že se bez „in-app nákupů“ neobejdu. Nenechte se ale odradit počáteční čekací dobou při získávání surovin a rozšiřování města – autoři to tak schválně nastavili právě proto, aby vás donutili platit.

Postupem času si ale všechny herní prvky osaháte a najednou zjistíte, že to jde i bez investic. Pokud jste hráli například Clash of Clans, Boom Beach nebo jiné budovatelské online strategie, rychle vám dojde, že některé herní prvky vývojáři z EA Games chytře použili právě v SimCity BuildIt. A díky tomu se hra odlišuje od klasického konceptu desktopových titulů.

Bez energií a služeb se neobejdete

Spokojenosti vašich obyvatel byste měli věnovat velikou pozornost. Když se jim dobře bydlí, platí vám vyšší daně a vy vydělané peníze můžete zužitkovat v další rozšiřování města. Nepočítejte ale s tím, že postavením parku u obytných budov vše vyřešíte. Obyvatelé jsou nároční a vyžadují, aby se cítili v bezpečí, takže je potřeba v dosahu stavět policejní stanice, nemocnice a hasičské základny.

Ani v takovém případě ale nemáte splněno. Každé sídliště musí být napojené na vodovod a elektřinu, a později se budete muset starat také o odpadní vody a svoz odpadu. V případě, že některá z těchto služeb bude obyvatelům v dané čtvrti chybět, začne vám klesat oblíbenost, příjem a po delší době dokonce hrozí, že budou zcela opuštěné.

Spokojení obyvatelé = vyšší příjmy do městské kasy

Hustotu zalidnění (= více peněz) lze zvyšovat nejen stavěním parků, ale k dispozici budete později mít také školy, autobusové zastávky, letiště, hotely, stadióny, kasina a celou řadu speciálních budov (šikmá věž v Pise, Big Ben, Empire State Building, Socha Svobody…), které výrazně zvýší vaši popularitu a především počet obyvatel ve městě.

Autoři mají smysl pro humor: SimCity je plné vtipných hlášek a statusů

Kouzla se surovinami

Jak bude vaše město růst, budou se vám postupně odemykat další herní možnosti. S přibývajícími úrovněmi rovněž budete moci získávat nové suroviny, které jsou vyžadovány pro stavbu budov. Suroviny zajistíte v továrnách a jejich výroba vždy zabere nějaký čas. Zpočátku budete základní suroviny (dřevo a železo) přímo využívat k vylepšování obytných budov, později se vám ale zpřístupní další materiály a předměty.

K jeho zpracování budete muset stavět obchody s určitou specializací. Tak například v obchodě s nábytkem kombinací dřeva, prken či hřebíků vyrobíte židle nebo stoly. V kutilských potřebách zase sestavíte lopaty, rýče a vrtačky… na farmě budete pěstovat zeleninu nebo třeba melouny. Ani v jenom z případů to ale nebude hned, takže je vždy dobré vymyslet strategii na výrobu předmětů podle aktuální stavební poptávky.

Neobejdete se ani bez skladu, do kterého se budou ukládat nepotřebné věci pro pozdější zužitkování. Kapacitu skladu lze rozšiřovat díky speciálním předmětům, kterými vás hra postupně odměňuje (radlice, ozubená kola, chladiče či tlumiče pro bagr nebo zámky a kamery pro zajištění skladu). Předmětů je celá řada a později je využijete také k rozšiřování území.

Pokud už máte veškerý přístupný prostor na mapě zastavěný, bude potřeba území dále rozšířit

Jak vydělat? Nepodceňujte obchodování

A co dělat s předměty a surovinami, kterých máte přebytek? Nejlepší volba je umístit je na tržiště, kde je za vámi zvolenou cenu mohou nakupovat ostatní hráči. Po čase se rozkoukáte a zjistíte, jaká je reálná hodnota každé položky, nicméně na burze se při troše štěstí dá nakupovat pod cenou, jen musíte být dostatečně rychlí. V online tržišti máte navíc možnost nakoupit předměty, jejichž výroba by vám trvala dlouho – tím si ve výsledku můžete zkrátit například čekání při kompletaci produktů pro stavbu budovy.

Nabídka zboží od jednotlivých hráčů: ozubené kolo za 750 zlatých neberte, mnohem výhodnější je druhá nabídka za 590 zlatých (čas od času zadaří a položku se vám podaří nakoupit i za 100 zlatých nebo méně, viz druhý screenshot). Ve výsledku jej totiž dalšímu hráči můžete prodat až za 800 zlatých. Jednou jsem dokonce narazil na sklad, kde se ozubená kola, chladiče i tlumiče prodávali kus za 1 zlatý – nevím, zda šlo o nějaký easter egg přímo od autorů, ale zisk byl v tomto případě obrovský.

Tak například běžná prodejní cena za tlumič, ozubené kolo, chladič nebo radlici je 800 zlatých, ale spousta hráčů je prodává za 600 zlatých či méně. A tady přichází vaše chvíle a příležitost, jak se vyhnout „in-app nákupům“ ve hře. Stačí jen sledovat nabídky ostatních hráčů a rychle skupovat ty, které jiní prodávají pod cenou. To v praxi zahrnuje nepřetržité navštěvování tržiště a rychlou aktualizaci nabízených položek.

Tato nabídka ozubených kol a radlic je výhodná, prodáte je totiž za mnohem více

Během několika minut není problém nakoupit desítky položek s nižší cenou, které následně prodáte se ziskem okolo 200 zlatých/kus. Čas od času se ale poštěstí a narazíte i na předměty, které se prodávají velmi výrazně pod cenou, a pak je zisk ještě větší. Několikrát se mi stalo, že jsem ve skladišti jiného hráče náhodou narazil na vystavené předměty s cenou zhruba 200 zlatých, které jsem o několik minut později prodal za 800 zlatých. Zisk je v takovém případě téměř okamžitý a městská pokladna se rychle plní.

Rychlejší vyhrává…

Právě obchodování mě na SimCity BuildIt hodně baví. Někdy je to o nervy, jelikož vás při nakupování zastaví hláška o tom, že už předmět není k dispozici (někdo byl zkrátka rychlejší). Poptávka po předmětech se rovněž mění – co frčí jeden den, nemusí už být tak horkým zbožím den druhý, ale zpravidla platí, že ozubená kola, radlice a tlumiče prodáte kdykoliv.

Levně nakoupit, draze prodat. Na určitý typ zboží tahle strategie funguje velmi dobře.

Do prodeje můžete dát klidně deset kusů ozubených kol, ale pak počítejte s tím, že na odbyt nepůjdou tak rychle, jak byste očekávali. Mně se osvědčilo prodávat vždy po dvou nebo třech kusech s tím, že jsem místo 1600 zlatých nastavoval baťovských 1599. V případě, že si obchodování osvojíte, získáte tím výhodu a především dostatek financí pro další rozvoj města.

Základní silnice jsou zdarma. Po čase ale přestanou stačit a nevyhnete se jejich vylepšení, které je poměrně drahé.

Dalším platidlem ve hře jsou bankovky. Ty slouží především k urychlování při výrobě věcí nebo jako náhrada za nedostupné suroviny, později je lze využít také ke stavbě speciálních budov. Je ale dobré s nimi příliš nerozhazovat – určitě ne pro urychlování výroby surovin, protože v dalších fázích hry se vám budou hodit mnohem více. Právě bankovky se ve hře nakupují za reálné peníze a proměnit je pak lze i v herní zlaťáky.

Business v rámci města a průmyslové zóny

Obchodovat lze také v rámci vašeho města. Toho lze využívat například tehdy, potřebujete-li se zbavit přebytečných surovin a uvolnit místo ve skladě, nebo pokud si chcete přivydělat. U vybraných budov se čas od času objeví ikonka zlaťáků, která signalizuje poptávku po surovinách či zboží. Někdy je nabídka velmi štědrá, někdy se ale vyplatí jít s předměty na burzu.

Tahle nabídka k odkupu příliš výhodná není. Městský hasič vám za jednu radlici nabízí jen 446 zlatých. Na online tržišti ji přitom bez problémů prodáte za 800 zlatých.

Jak vaše město roste, zvyšují se nároky na jednotlivé služby. Malé domky lze transformovat v mrakodrapy, ale v takovém případě si nevystačíte se základními silnicemi a bude nutné investovat do jejich rozšíření. Obyvatelé rádi žijí v čistém prostředí a smog je dokáže maximálně nahněvat. Vyhněte se tedy umísťování průmyslových budov v blízkosti obytných zón, jinak vám klesne procentuální spokojenost a příjmy. Mnohem lepší je továrny a elektrárny situovat k druhému okraji mapy a se vzdáleným městem je propojit silnicí.

Tato dvojice nabídek je naopak velmi výhodná, za takové peníze byste ozubená kola na tržišti jednoduše neprodali

V případě, že se vám uspořádání budov ve vašem městě nebude líbit, lze si jednotlivé budovy (zdarma) libovolně (a klidně i opakovaně) přemísťovat. Postupem času začne uspořádání metropole nabírat jasnější obrázek a vy najednou zjistíte, že pozornost věnovaná správnému rozmísťování nebyla vůbec zbytečná.

Katastrofy a lodní doprava

Jaké by to bylo SimCity, kdyby se v něm nevyskytovaly katastrofy, i když v mobilní verzi BuildIt jsou opět prezentovány zcela odlišně než u klasické desktopové hry. Nemusíte se obávat – poměrně dlouho vaše město nechají klidným a vypořádat se s nimi také není žádný velký problém. Zpřístupní se vám až po dosažení 90 000 obyvatel; tehdy budete moci postavit speciální Vu Tower (60 000 zlatých), kde je následně aktivujete jako jakési experimenty šíleného doktora Vu.

V podstatě se jedná o výzvy, za jejichž úspěšné vypořádání získáte zlaté klíče. Ty jsou třetí „měnou“ v SimCity a nakupovat za ně můžete právě některé z výše zmíněných speciálních budov. Přiznám se, že jsem čekal trochu více propracovaný systém katastrof. Při poklepání na Vu Tower po vás doktor bude požadovat určité suroviny; pokud je budete mít, vyvolá se katastrofa, která vám vždy poničí několik budov ve městě. Vy je pak musíte opravit a za to dostanete zlaté klíče. To je tedy motivace jako hrom…

Přiletělo UFO a zničilo dva mrakodrapy; za jejich opravu následně získáte zlaté klíče. Nuda.

Mnohem dříve budete zlaté klíče moci získávat díky přístavu, ve kterém dostanete možnost expedovat požadované suroviny na lodě. A za každou naplněnou loď získáte právě jeden zlatý klíč, což je mnohem šetrnější (a levnější) řešení, než v případě Vu Tower. Je ale pravda, že v případě katastrofy získáváte klíčů několik, u lodní dopravy vždy pouze jeden. A pokud chcete mít „v radnici“ splněné všechny achievementy, stavbě „věže katastrof“ se stejně později nevyhnete. Rozhodně ale není nutné do ní investovat ihned po jejím odemčení.

Skvělá grafika a sociální prvky

Ze screenshotů je jasné, že dalším velkým lákadlem je grafika. 3D město je velmi detailně vymodelované a s kamerou v něm máte zcela volný pohyb. Potěší i poměrně vysoká úroveň detailů při maximálním přiblížení a fantasticky vypadá i střídání dne s nocí. Na méně výkonných telefonech se mohou objevit problémy s plynulostí a vzhledem k celkové náročnosti na výkon počítejte s velmi rychlým vybíjením baterie.

Primárně se váš herní průběh ukládá do cloudu na servery autorů, nicméně bez problémů můžete budovat i v místech bez signálu. Při hraní v metru nebo v letadle se data ukládají lokálně a k aktualizaci dojde jakmile budete online. V offline režimu ale logicky nefunguje obchodování.

V případě, že si hru propojíte se svým Facebook účtem, uvidíte v seznamu také města vašich přátel. Díky tomu můžete sledovat nejen to, jak šikovní jsou v budování vaši kamarádi, ale díky tržišti nebudete ochuzeni ani o možnost přímého obchodování.

Po propojení s Facebookem můžete nahlížet na města svých kamarádů a vzájemně spolu soupeřit

Mezi skalními příznivci klasického konceptu SimCity si mobilní BuildIt vysloužil mírnou vlnu kritiky, nicméně pokud se od tohoto dokážete oprostit, pravděpodobně vás hra, stejně jako mě, chytne na velmi dlouhou dobu. Vhodnou strategií vám město na displeji poroste bez nutnosti otravných mikrotransakcí a vy budete neustále hnáni dál touhou nabídnou vašim virtuálním obyvatelům ještě větší komfort pro bydlení. Jen doufám, že v EA Games ještě zapracují na optimalizaci – pokud se například ze hry přepnete do jiné aplikace a vrátíte se, nevyhnete se na obou platformách několikavteřinovému načítání, což působí trochu otravně.

A pokud máte strach, že při změně zařízení o své rozestavěné impérium přijdete, máme pro vás dobrou zprávu. V případě, že si hru propojíte s Facebookem, bude se vám aktuální průběh hry ukládat právě k vašemu profilu. Takže po instalaci hry na jiné zařízení a opětovném přihlášení opět uvidíte své město. A funguje to dokonce i mezi platformami – rozehranou hru na iPhone jsem si přenesl na telefon s Androidem a vesele pokračoval dál v budování. Podmínkou pouze je, že vždy můžete být aktivní pouze na jednom zařízení.

Klady (+)

• skvělá hratelnost & propracovaná grafika
  • rozmanitost herního světa budov a surovin
  • obchodování s ostatními hráči
  • zabaví na hodně dlouhou dobu
  • spolupráce (obchod) s městy vašich přátel
  • je zdarma a obejdete se bez mikrotransakcí
  • možnost přenášení rozestavěného města na další zařízení

Zápory (-)

• opětovné načítání při přepnutí do jiné aplikace
  • z počátku mírný nátlak na využití mikrotransakcí
  • nemožnost stornovat výrobu zadaných produktů
  • online obchodování by chtělo lépe optimalizovat
  • delší čekací doba na dokončení úkolů

Odkaz na Google Play Odkaz na App Store

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.