Sledujte nás na YouTube

Volkswagen Passat v testu: Chytrý dálniční sprinter

Nový VW Passat je zářným příkladem moderního vozu, který je prošpikovaný nejrůznějšími technologiemi a plejádou chytrých asistentů. Zhodnocení jízdních vlastností a motoru vám nenabídneme, tenhle test bude hlavně o infotainmentu.

V Evropě si Volkswagen Passat stabilně drží pozici nejprodávanějšího vozu střední třídy. Podrobili jsme ho netradičnímu testu, kde jsme se, podobně jako v recenzi Volkswagen Golf GTI, zaměřili výhradně na moderní technologické vychytávky.

 

K recenzi jsme měli k dispozici v podstatě to nejlepší, co zákazníkům Volkswagen nabízí – konkrétně model Passat Variant Highline 2.0 TDI BMT 4Motion DSG4. V překladu tedy verzi kombi s nejsilnějším nabízeným naftovým motorem o výkonu 176 kW (240 koní) se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol.

Za tento model si Volkswagen nechává podle aktuálního ceníku zaplatit 1 054 900 Kč včetně DPH. Protože jde o nejvyšší stupeň výbavy, za tuto cenu zákazník dostane kromě obvyklých věcí v této třídě například adaptivní tempomat (ACC) s funkcí Front Assist (nouzové brždění), palubní počítač Premium, akustický parkovací asistent, adaptivní regulaci podvozku (DCC) a spoustu dalších funkčních a dekorativních doplňků.

 

Podrobný seznam výbavy, včetně té příplatkové, najdete v konfigurátoru Volkswagen, kde si lze „naklikat“ vlastní auto snů.

Příplatková výbava: Připravte se na průvan v peněžence

Abychom mohli otestovat všechny chytré systémy, které Volkswagen ve svém Passatu nabízí, byl nám zapůjčen model s kompletní příplatkovou výbavou. Pojďme se podívat, čím si své zákazníky VW hýčká.

Jakýmsi středobodem Passatu je systém Discover Pro. V podstatě jde o zařízení s centrálním dotykovým displejem s úhlopříčkou velikosti 8 palců a rozlišením 960 x 480 px. Ten v základu obsahuje navigaci, multimediální přehrávač (CD, DVD, rádio) s osmi reproduktory, Bluetooth handsfree, Aux-in, USB a sloty na SD karty, SSD disk s kapacitou 64 GB a nakonec také podporu funkce MirrorLink. Do svého systému Volkswagen integroval i tzv. Car-Net Inform&Guide, což je sada online služeb a funkcí, kterou si za chvíli popíšeme. Pro úplnost dodám, že za tento systém si připlatíte 50 900 Kč. K systému Discover Pro je pak možnost přidávat další doplňkové funkce.

 
Ve středovém sloupku je prostor pro uložení smartphonu, jehož součástí je indukční anténa, na kterou se přináší signál z klasické antény

Analogové budíky nahradil digitální displej

Nejvíce viditelnou vychytávkou je tzv. Active Info Display. Za příplatek 12 100 Kč dostanete obrazovku s velikostí 12,3“ a jemným rozlišením 1 440 x 540 px, která nahradí klasický přístrojový panel s analogovými „budíky“, tedy tachometr, otáčkoměr, palivoměr a ukazatel teploty. Všechny tyto věci najednou ukazuje multifunkční displej, který spolu se systémem Discover Pro umí spoustu chytrých věcí. A nutno dodat, že v reálu takto řešené digitální budíky vypadají opravdu skvěle, a navíc si mezi nimi zobrazíte spoustu užitečných informací.

  
Mezi digitálními budíky si můžete nechat zobrazit nejrůznější informace

Kromě základních jízdních ukazatelů palubního počítače takto lze ovládat i základní funkce celého vozu, tedy multimédia, telefon i navigaci. Zejména navigace vypadá moc pěkně. Prostor mezi budíky se vyplní mapou, a tak nemusíte tolik odvracet zrak od vozovky. V případě zobrazené mapy lze dokonce zmenšit velikost tachometru & otáčkoměru, a zároveň zvětšit prostor pro mapu.

 
Je libo velké budíky a menší mapu, nebo chcete dát více prostoru navigaci? 

Vypadá to pěkně a především je to velmi praktické. Vzhled základních jízdních ukazatelů nelze měnit, jen si uprostřed budíků lze zobrazit jiná data, například dojezd na nádrž, spotřebu, ukazatele ekonomické jízdy, navigační pokyny a další hodnoty. Tento systém se jako celek ovládá velice intuitivně a s pohodlností běžných palubních počítačů tlačítky na multifunkčním volantu.

   

Poměrně užitečným přídavkem je Hlasové ovládání. Za příplatek rovných 5 000 Kč je možné v podstatě celý multimediální a navigační systém ovládat hlasem, bez nutnosti odhlížet od situace na silnici. Hlasové ovládání samozřejmě rozumí českým příkazům, takže během jízdy stačí zmáčknout tlačítko a vyslovit například „Naviguj do…, Zavolej…, Rádio Evropa 2.

Volkswagen nabízí také telefonní rozhraní Premium. Dá se říci, že jde o tu nejchytřejší položku výbavy a nezbytnost pro fanouška chytrých telefonů a moderních technologií. Kromě Bluetooth propojení telefonu s multimediálním systémem, díky kterému přehráváte hudbu z telefonu, jde i o připojení vozu k síti internet prostřednictvím WiFi hotspotu z vašeho telefonu, nebo ještě pohodlněji prostřednictvím zdířky na vlastní SIM kartu.  Za tohle si Volkswagen nechá zaplatit 11 400 Kč.

Pod taktovkou asistenčních systémů

V případě, že jste milovník hudby, máte možnost připlatit si 30 400 Kč za audiosystém Dynaudio Confidence, který v sobě zahrnuje celkem 10 reproduktorů vyšší kvality s desetikanálovým zesilovačem a výkonem 700 Wattů. Zvuk je v tomto případě velmi kvalitní a zejména basová složka umí být poměrně výrazná. Kromě těchto vesměs multimediálních funkcí centrální displej využívají také nejrůznější asistenční systémy, které toho umí opravdu hodně.


Dominantou palubní desky nového Passatu jsou dva prostorné displeje

Asistenční systém pro monitorování okolí – systém 4 kamer (v předním nárazníku, ve zpětných zrcátkách a kamera logu VW na dveřích kufru), který kromě hlídání překážek okolo vozu a zpětné kamery při couvání, zobrazuje automobil např. z ptačí perspektivy. Tento systém stojí 20 500 Kč.


Na Passatu najdete celkem čtyři kamery. Jednu v přední masce, druhou vzadu v logu VW a zbývající dvě pod zpětnými zrcátky.

  

Automatický parkovací systém Park Assist – pokud jezdíte po městě a nejste si úplně jisti parkováním, rozhodně by tento asistent neměl ve vašem autě chybět. Zaparkuje jak příčně, tak podélně do řady aut. Jediné, co musíte dělat, je přidávat plyn a brzdit. Z deseti různých pokusů Passat zaparkoval pokaždé na jedničku, i když jsem měl při podélném parkování občas strach o disk zadního pravého kola. Za příplatek 6 300 Kč to určitě stojí, zvláště pokud máte ve výbavě příplatková 18“ litá kola.

Pro vozy s tažným zařízením se nabízí kombinace Park Assistu s Trailer Assistem, což je asistent pro couvání s vozíkem, ve kterém si zvolíte úhel, pod kterým chcete couvat, a asistent vám tka natočí volant. Pokud naopak chcete, abyste couvali rovně, opět tuto možnost v asistentu zadáte. V kombinaci tahle vychytávka vyjde na 13 500 Kč.

Bezklíčkové odemykání Keyless Access – název mluví za vše a u nových vozů se tato funkce objevuje stále častěji Za 12 600 Kč ale přece jen získáte jednu netradiční chytrou funkci. Pokud nesete těžký nákup, nebo si jen nechcete špinit ruce otevíráním kufru, stačí zamávat nohou pod zadním nárazníkem a kufr se sám otevře. To je neskutečně praktická vychytávka, za kterou si Volkswagen zaslouží velkou pochvalu.


Stačí zamávat nohou a ihned získáte přístup do zavazadlového prostoru

Dynamic Light Assist – přestože jsem automobilový fanda a novinky v tomto odvětví aktivně sleduji, tento asistent mě dostal do kolen. Čekal jsem pouhé automatické rozsvěcování a zhasínání dálkových světel podle situace před autem, tak jako to umí některé ostatní vozy. Tento asistent toho ale nabízí výrazně více.

Natáčení kuželů světla do zatáček podle úhlu otočení volantu a rychlosti vozu je jen začátek. Co se mi opravdu zalíbilo, byla okamžitá adaptace světel podle situace před autem. Například, dojedete v noci pomalejší auto, a světlomety si okamžitě upraví světelný kužel do tvaru V tak, aby neoslňovaly řidiče před vámi, a středové části světlometů upraví výšku tak, aby svítily jen do úrovně poloviny výšky auta před vámi. Za tuhle vychytávku si připlatíte 10 800 Kč. Pokud byste ale chtěli jít s dobou, můžete sáhnout po variantě s LED světlomety namísto halogenů za 20 600 Kč. Xenony už v Passatu nenajdete.

Asistentni pro jízdu na dálnici a vyparkování

Jestli je vaším revírem dálnice, určitě oceníte dvojici asistentů Lane assist, Side assist + asistent vyparkování. Jde o systém udržování vozu v jízdním pruhu s několikastupňovým varováním před případným nechtěným opuštěním. Dále asistent monitorování slepého úhlu se signalizací diodami na vnitřní straně zpětných zrcátek, a asistent hlídání situace vedle a za vozem při vyparkování z řady aut. Tato trojice asistentů stojí 26 800 Kč.


V případě, že vás předjíždí automobil, rozblikají se signalizačí diody na vnitřní straně zpětných zrcátek

V případě zájmu o Lane asistenta je dobré si uvědomit, že v našich končinách rozhodně není pravidlem, že jsou silnice v perfektním stavu, a že vodorovné dopravní značení je vždy viditelné. V praxi je tento asistent použitelný na malém množství novějších silnic a mnohem více si jej užijete například na německých dálnicích. S touto funkcí je rovněž úzce spojený monitoring aktivity řidiče.

V případě, že nastane mikrospánek a Lane asistent zjistí, že déle než pár sekund musí řídit sám, bude se vás snažit probudit. Nejprve zvukovou signalizací, následně prudkým krátkým bržděním, a pokud ani to nezabere, začne automobil blikat výstražnými světly, kličkovat v jízdním pruhu aby na sebe upozornil okolní řidiče, a ve finále pomalu zabrzdí a kontaktuje složky záchranného systému. Sám jsem tuto chytrou funkci otestoval do druhého varování a nic netušící spolujezdec málem dostal infarkt :-).


U sedadla řidiče lze využít masážního systému, což oceníte zejména na dlouhých trasách

Kromě těchto funkčních doplňků měl náš Passat také nepřeberné množství dalších příplatkových prvků výbavy, jako například kožené potahy sedaček, vyhřívaná a klimatizovaná sedadla v přední řadě, sedadlo řidiče s pamětí poloh a masáží (to bylo velmi praktické), vyhřívaný multifunkční volant, ambientní osvětlení a různé dekorační doplňky.

Námi testovaný VW Passat v „plné palbě“ se nakonec honosil cenovkou 1 393 599 Kč včetně DPH, což rozhodně není málo a zdá se nám, že uživatel v tomto případě zbytečně přeplácí.

Palubní systém Discover Pro: Pro potěšení z jízdy

Jak už jsme zmínili výše, základem celého palubního systému je jednotka s názvem Discover Pro. Ta v sobě zahrnuje veškeré multimediální a telefonní funkce, navigaci, palubní počítač a v neposlední řade také jízdní asistenty. V předchozích odstavcích jsme uvedli, čím vším se Discover Pro může pyšnit a teď je na čase podívat se na jednotlivé funkce.

  

Jako první nás příjemně překvapila široká podpora multimediálního obsahu. Kromě CD přehrajete hudbu prostřednictvím USB portů (v interiéru jsou schovány rovnou dva), Aux-in konektoru v loketní opěrce, DVD přehrávače a dvou slotů pro SD karty v přihrádce spolujezdce, nebo se nabízí použití Bluetooth. Překvapivě hladce fungovalo párování s iPhonem a smartphony s Androidem i Windows Phone.


Na displeji si můžete zobrazit například historii hovorů z vašeho smartphonu

Po propojení lze snadno přehrávat hudbu uloženou v telefonu, nebo ji rovnou streamovat z internetu. Discover Pro umí pracovat se dvěma telefony současně, mezi kterými lze velmi jednoduše přepínat. Zdá se to jako samozřejmost, ale u většiny automobilových systémů to nebývá úplně běžné.

  

Kromě hudby máte možnost přehrávat také filmy z DVD, nebo z jiného média. Kvůli bezpečnosti vám však automobil během jízdy deaktivuje obraz videa a vy se budete muset spokojit pouze se zvukem. Pokud však vozidlo stojí, stává se z něj doslova autokino. Pokud jste vzali Passata na dovolenou, dokáže celé posádce prezentovat fotky, které jste za celý den nafotili. Stačí jen vložit SD kartu do slotu v přihrádce spolujezdce. Opět ale pouze v případě, že se vozidlo nepohybuje. Vlastní data lze ukládat na vestavěný SSD disk se zcela dostačující kapacitou 64 GB.

  

Pro telefonování a práci s kontakty skrze spárovaný smartphone máte k dispozici nabídku s možností listování v kontaktech a v historii hovorů. Příjemná je obrazovka s šesti nejoblíbenějšími kontakty, u kterých se pro lepší přehlednost zobrazuje i fotografie (pokud ji máte v adresáři uloženou).


Při navigaci využijete mapových podkladů HERE od finské Nokie

  

O navigování se v systému Discover Pro starají špičkové mapové podklady HERE od finské Nokie. K dispozici je mapa celé Evropy, která je uložená na SSD disku. Aktualizace map jsou u nového vozu po dobu tří let zdarma.

  
V případě, že je Passat připojený k internetu, můžete využít satelitního pohledu, Google Earth i Google Street View

V offline režimu vyhledává navigační software adresy a body zájmů v databázi HERE map, pokud celý systém připojíte k internetu, můžete vyhledávat v online databázi Google Map. Poměrně šikovně tak najdete například svoji oblíbenou restauraci.

  
Systém umí vyhledat nejrůznější body zájmu. Naplánovat večeři v oblíbené restauraci je otázkou několika vteřin.

Zajímavé je, že klasický mapový náhled zajišťují HERE mapy, ale přepnout se lze i do satelitního pohledu, kdy se data získávají z Google map. V tomto případě ale musíte být připojeni k internetu.

  
V případě, že jste připojeni k internetu, upozorní vás navigaci při plánování cesty na případné dopravní komplikace

MirrorLink: Nadějná technologie nebo slepá větev?

Discover Pro je také vybaven podporou technologie MirrorLink, která funguje tak, že připojíte telefon s podporou této funkce skrze USB kabel a po chvíli se vám zobrazí menu s aplikacemi, které s touto technologií umí pracovat. Volkswagen má pár takových aplikací již v sobě vestavěných. Případně lze využívat programů, které máte ve vašem smartphonu nainstalované, ale fungovat opět budou jen ty, které jsou s MirrorLinkem kompatibilní.

 

A tady nastává kámen úrazu. MirrorLink se totiž může jevit jako zajímavé řešení, ale v reálu už trochu pokulhává. A to především kvůli velmi malému počtu smartphonů, které MirrorLink podporují. S iPhonem máte smůlu, stejně tak s telefony se systémem Windows Phone či BlackBerry. Podporována je pouze hrstka zařízení s Androidem, a to především ty od Samsungu, Sony, HTC nebo LG. Seznam kompatibilním smartphonů najdete na této stránce (v nabídce vyberte Smartphones a verze 1.1). A do protlačování MirrorLinku se příliš nehrnou ani automobilky, a do třetice – mobilních (Android) aplikací, které by v tomto módu bylo možné používat, je na Google Play jako šafránu.

Za pozornost ale stojí alespoň aplikace Media Control, která z vašeho telefonu dokáže udělat dálkové ovládání, a tak i ze zadního sedadla mohou pasažéři například přepínat hudbu. MirrorLink také umí zrcadlit obraz telefonu do displeje v automobilu. Tuhle volbu se nám nepodařilo řádně otestovat, ale podle reakcí v některých diskuzních fórech na internetu to buď nefunguje vůbec, nebo je překreslování obrazu velmi pomalé.

 

Volkswagen by měl v dohledné době nabídnout update palubního systému, který přidá podporu pro Android Auto a Apple CarPlay. Zřejmě jsou si vědomi toho, že MirrorLink tolik parády neudělá a je tedy potřeba porozhlédnout se jinde. 

 

Veškerá nastavení systému, ale i asistentů a různých vlastností vozu, se zobrazují také na displeji Discover Pro. Kromě toho zde lze sledovat různá jízdní data (spotřeba, čas jízdy, průměrná rychlost…), nebo stav vozidla (monitorování tlaku v pneumatikách, nastavování jízdních asistentů a režimů).

Online služby Car-Net

V části o navigaci jsem se zmínil o funkci Car-Net. Jde o souhrn online služeb, které doplňují funkčnost celého systému Discover Pro. Kromě již zmíněného online vyhledávání lze přepnout HERE mapy na Google Earth či satelitní zobrazení. Díky tomu se virtuálně podíváte do cílové destinace pomocí StreetView, což je poměrně hezká vychytávka. Také se vám do map vloží online aktuální data o dopravní situaci, kterým následně navigace přizpůsobí trasu.

Protože jde o online funkce, je k tomu samozřejmě potřeba SIM karta s datovým tarifem. Ať už si automobil připojíte k internetu vlastní kartou, nebo prostřednictvím WiFi Hotspotu, můžete kromě online navigace využívat i dalších online služeb.

  
Car-Net umí například zobrazit předpověď počasí propojenou s trasou z navigace, nebo vyhledávat čerpací stanice s aktuálními cenami pohonných hmot.

Do systému lze rovněž přidat RSS kanály oblíbených webů, jejichž čtením si zkrátíte třeba dlouhé čekání v koloně. Je škoda, že hlasový asistent neumí články přečíst; takovou funkci nabízí například Audi Connect, který jsme testovali zde.

  
Správa vašeho vozu a přidání nového cíle na mapě

 

Pokud hodně cestujete, určitě oceníte možnost „naklikat“ si trasu přímo z pohodlí počítače. Výsledek pak jednoduše přes Car-Net odešlete do automobilu a vyrazíte. Stejným způsobem je možné si nachystat oblíbené adresy a další lokality.

 

Závěrečné hodnocení

Systém jako celek funguje velmi dobře a uživateli nabídne přesně to, co od něj očekává. Velmi pěkná podívaná je na digitální displej a budíky, i když je škoda, že zde Volkswagen nebyl více kreativní a nepřipravil několik odlišných motivů, kterými byste si mohli zpestřit vzhled. Praktické je také zobrazování všech důležitých informací přímo ve vašem zorném poli.

Oba zobrazovací panely perfektně zapadnou do čistého interiéru vozu, který rovněž působí dravým dojmem s puncem luxusu. Ovládací prvky a tlačítka ve tmě jemně svítí, takže máte pocit, jako byste pilotovali vesmírnou loď. A s takhle silným motorem vlastně ani nejsme daleko od pravdy.

Nejen podle cen jednotlivých položek v příplatkové výbavě je zřejmé, že Volkswagen se svým Passatem míří hodně vysoko. S takto chytře vybaveným vozem se může poměřovat i s modely prémiové střední třídy. Na druhou stranu, za takto vybavený model si výrobce nechává náležitě zaplatit, což může řadu potencionálních kupců odradit.

Pavel Herceg

13 komentářů

  1. Shraky (neregistrovaný)

    Pěkná kára, i když ta příplatková výbava je dost přepálená. Reálně bych za to víc jak 800 000 nedal. Ale líběj se mi ty budíky s displejem, to je fakt vychytávka. To ale nemá jen VW, tuším že aj Audi to nabízí, nebo se pletu?

    • teekex (neregistrovaný)

      Asi pred mesicem jsem na showroomu videl cenu 800k jako startovaci a trochu vybaveny passat od 1mio vys, takze cena je relativni. Tento full LCD typ displeje se poprve objevil u Audi TT 2014 (Audi virtual cockpit). Sdileni technologii v ramci koncernu VW (Audi, Seat, Skoda, VW, Porsche) neni nic vyjmecneho.

      Jeste k tomu Audi virtual cockpit, Audi snim vyhralo i nejake ty souteze:

      Connected Car Expo award

      Product of the Future Award

      Global Mobile Awards – best mobile innovation for automotive

      Top Gear (Jeremy Clarkson taky pochvalil)

  2. Bolhyika (neregistrovaný)

    Kolko to ma maximalnu rychlost? Diesel?

  3. robsol (neregistrovaný)

    Ty koncernové věci jsou fakt už dost na palici. Většinu dílů z interiéru mám i ve své služební Octávii. Jinými slovy kdyby tam nebylo logo na volantu tak ani nepoznám, že sedím v jiné značce a o třídu vyšším autě.

  4. Mekea (neregistrovaný)

    Pěkná recenze a ještě lepší kára! taky mám pašíka, ale staršího :)

  5. baytik (neregistrovaný)

    50 tisic za audiosystem neni malo, zvlast, kdyz srovnatelnou praci odvede cinske multimedialni autoradio s Androidem – za mene nez tretinu, a klidne i v originalnim designu znacky auta. Treba Waze je docela uzitecny pomocnik, o tisici dalsich aplikacich nemluve. A navic cinan neprudi kvuli prehravani videa za jizdy ;-)

    • teekex (neregistrovaný)

      Cena je vzdy vec relativni, ale 50k opravdu nic neni. Takova oblibena navigace RNS510 (pro Passata) stoji cca 70k a to je jenom ta 2DIN jednotka. Pred nekolika lety dokonce za cenu 85k. Pricteme k tomu nejake to „audio“ napriklad oblibene DynaAudio coz muze vyjit i okolo €4000.

      Ale hlavne mapove podklady do RNS cca 5k a hlavne se vydavaji snad 1x 5let, takze dost k nicemu. To jenom na dokresleni jak pozadu muze byt pojeti infotainmentu u VW koncernu. Soudruzi v NDR nad tim sedi 5 let, aby to mesic po vydani bylo hloupe jako necky ze zlata.

  6. Smaragd (neregistrovaný)

    Já mám Golfa a podobný systém a jako mají to docela předražený, ale zase je to paráda při spojení s iphonem. Kontakty, historie, volání, všechno mám v autě. Jen mirrorlink mi nejede ale jak čtu tak to iphona neumí.

    • baytik (neregistrovaný)

      Bud rad, ze se to alespon sparuje ;-) Predchozi generace Passatu mela se spoustou telefonu docela vyrazny problem

    • teekey (neregistrovaný)

      Otazka do jake miry je problem u VW nebo v telefonech. Drivejsi standard pro komunikaci byl rSAP. To ze jej podporuje kdejaka „hloupa“ Nokia, ale chytre telefony vpodstate ignoruji je vec jina. Takze bud rozchodit rSAP a nebo vymenit Bluetooth jednotku. Podporu rSAP do iPhone jedine pres Jailbreak, do Androidu pres apku Android-rSAP (nicmene zalezi jeste na podpore chipu), u BlackBerry rSAP funguje, ale neunguje synchronizace kontaktu (jde obejit s pouzitim hloupe Nokie). Novejsi vozy „nastesti“ jiz maji Bluetooth, ktere umi krome rSAP i headset-profil, takze potom to rozdycha kazdy telefon.

      Neco o Bluetooth/original HandsFree od VW: [odkaz]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *