Sledujte nás na YouTube

Recenze Full HD televize Samsung UE46F8000: Televizor, který vám měl přinést Ježíšek

Dnes testovaný LED televizor z nejvyšší řady Samsungu patří k nejvybavenějším zařízením na trhu. Zdvojené tunery, vestavěná kamera a hlasové či pohybové ovládání činí z této televize favorita nejen pro technické nadšence a hračičky.

Samsung patří k předním výrobcům zobrazovacích panelů a mobilních telefonů. Nesmíme však zapomenout na jeho počínání na poli chytrých televizorů, jelikož i zde nabízí to nejlepší, co lze koupit. Také z tohoto důvodu jsme si na recenzi zapůjčili zařízení z řady 8, tedy to nejlepší, co Samsung vyrábí a u nás prodává. Dostali jsme model ve 46“ variantě (úhlopříčka 116 cm), který se u nás prodává za cenu lehce pod 40 000 Kč, i když u některých prodejců jej najdete ještě levněji.

Samsung UE46F8000

Klady (+)

• elegantní design
  • vybavenost (vestavěná kamera, zdvojené tunery)
  • výborný obraz a zvuk
  • pokročilé možnosti ovládání
  • množství aplikací
  • možnost výkonnostního upgrade (Evolution Kit)
  • možnost sledovat televizi na jiném zařízení
  • rychlá odezva

Zápory (-)

• rozměrný stojan
  • konektory na jednom místě
  • chybějící tlačítko nahrávání
  • chybí port pro připojení počítače

Podívejte se, kde můžete povedenou TV Samsung UE46F8000 koupit za nejlepší cenu

Balení a montáž

Jak už to u televizorů bývá, vybalování a montáž začíná u stojánku. A ten je u testovaného modelu opravdu specifický. Stojan je stejně široký obrazovka televizoru a s tím je nutné počítat už při výběru – pokud chcete mít televizor položen na stolečku či skříňce, která není dostatečně široká, měli byste volit jinou TV či přemýšlet o montáži na stěnu. Hmotnost celého balení je 18,1 kg, samotné TV pak 14 kg.

Samotná televize je velmi úzká a i to si vyžádalo další změny při montáži. Přímo v balení je zabalena šňůrka, s jejíž pomocí můžete televizi přichytit ke zdi pro zvýšení stability a prevenci převrhnutí. Jelikož je horní část televizoru užší než část spodní s elektronikou, tak jsou v balení plastové podložky, které umožní vyrovnat výškový rozdíl při montáži na stěnu.

Kovový stojan, ke kterému je nutno namontovat dvě nožičky a přichytit k nim obrazovku, má líbivý design, který se vyloženě hodí k drobnému rámečku obrazovky, jež má ve spodní části stříbrnou linku s podsvíceným logem výrobce (podsvícení se dá nastavit nebo úplně vypnout v menu). Vzhledem ke konstrukci stojanu není možné televizí otáčet do stran, stejně tak není možné upravit náklon televize.

Tunery a instalace

Samsung si dal záležet na technické vybavenosti své nejvyšší řady a my to můžeme jedině kvitovat. Veškeré tunery jsou totiž zdvojené, takže je možno sledovat dva různé kanály naráz (je k dispozici i funkce PiP, tedy obraz v obraze) či sledovat jeden pořad a jiný nahrávat třeba na USB zařízení. Díky aplikaci pro osobní počítače lze sledovat televizní vysílání i tam a to buď stejné, které běží v televizi, nebo si sami navolíte kanál, který chcete sledovat. Aby tato funkce fungovala, musí být televize zapnutá a připojena do stejné sítě jako počítač.

Každý tuner je nutné naladit zvlášť, oddělena je také kabelová televize (DVB-C) od té pozemní (DVB-T), ačkoliv jejich anténní vstup je společný. K dispozici jsou dva satelitní tunery (DVB-S a DVB-S2), ty však mají konektory pro připojení dva. Televizor dále obsahuje tunery pro DVB-T2, nový standard, který se na našem území teprve testuje. Přesto televizor neměl problém naladit kanály dostupné na území hlavního města.

Při prvotní instalaci dojde k připojení k síti, kde lze využít také vestavěného Wi-Fi adaptéru, následnému nalazení kanálů, kde pokud začnete ladit kanály pozemní či kabelové, dostane ještě možnost naladit kanály satelitní. Pokud byste ale chtěli naladit kabelovou a pozemní televizi, musíte to udělat později manuálně z menu. Následně dojde k nastavení času (zde máte možnost povolit automatické nastavení) a volba poskytovatele signálu. V našem případě byl podle PSČ správně identifikován kabelový poskytovatel UPC, který jsme při testování využívali.

Pro ovládání TV je možné využívat i nenápadný joystick na zadní straně

V posledních krocích už jen stačí souhlasit s podmínkami společnosti Samsung a jednotlivých funkcí televizoru. Možnost změnit pořadí kanálů není v prvotní konfiguraci k dispozici, ale jde to udělat později, a to buď přímo v televizi nebo lze seznam kanálů exportovat na USB zařízení a upravit v počítači.

Ovládání & komunikace s chytrými telefony

K zařízení dostane rovnou dvě dálková ovládání. To klasické je poměrně malé, ale obsahuje veškerá potřebná tlačítka. Jediné, které jsme trochu postrádali, je tlačítko pro nahrávání pořadu. To je nutné vyvolat v detailu pořadu.

Chytrý ovladač od Samsungu

Druhé ovládání můžeme označit za Smart ovladač. Funguje totiž přes Bluetooth, takže nemusíte mít přímou viditelnost mezi ovládáním a televizí, má touchpad (dotykovou plochu) a vestavěný mikrofon. Ovládání působí moderním a luxusním dojmem a výborně sedí v ruce. Smart ovládání zvládne drtivou většinu funkcí ovládání původního, nicméně se nejedná o příliš intuitivní řešení a tak pro seznámení budete muset sáhnout po návodu. Dotyková plocha na ovladači výrazně zvyšuje použitelnost vestavěného prohlížeče internetových stránek, kde můžete ovládat kurzor tak, jak jste zvyklí z notebooku. Pro přepnutí kanálu se nabízí možnost využít skok nahoru či dolu v seznamu kanálů nebo lze napsat číslo kanálu na touchpadu. Ten rozpoznává rukou psané číslice velmi dobře.

Dále zaujme možnost ovládat televizor pohybem či hlasem. Pro ovládání pohybem je nutné mít vysunutou kameru, která se nachází v horní hraně obrazovky. Poté jen stačí zvednout dlaň proti televizi a na obrazovce se objeví základní ovládací prvky.

Televizor můžete ovládat také hlasem. Stačí říci „Hi TV“ nebo „Smart TV“ (podle nastavení) a televize začne poslouchat další příkazy. Těch umí opravdu hodně a co je důležité, rozumí češtině.

Obraz a zvuk (nastavení, upscaling, 3D)

Jak je u společnosti Samsung zvykem, obraz je velmi kvalitní a ostrý. Ve srovnání s dříve testovanou Ultra HD televizí od Toshiby si však můžeme všimnout drobných neostrostí u obrazů s nižším rozlišením. Upscaling, tedy přepočet nižšího rozlišení na vyšší, je zde kvalitní a obraz nekostičkuje, nicméně veškeré hrany a výrazné přechody nejsou úplně dokonale ostré.

Dnešní moderní televize nabízejí možnost 3D zobrazení a nejvyšší řada televizí Samsung není výjimkou. V balení u televize je jeden pár brýlí, které jsou aktivní a vypadají futuristicky. Podání 3D obrazu je výtečné a ostré. Pro otestování 3D si můžete zdarma nainstalovat aplikaci Explore 3D a vyzkoušet tak ukázky různých typů videa – od sportovních přenosů, přes animované filmy a dokumenty až po koncerty a hudební vystoupení.

Velmi milým překvapením testovaného modelu byl zvukový projev. Televizor je vybaven kromě dvou reproduktorů i dvěma subwoofery, které zvuk výborně prokreslují a zvýrazňují. Pokud tedy nemáte domácí kino či jiné kvalitní zvukové zázemí, televize rozhodně nezklame, ba naopak. Výborný zvuk si můžete vychutnat nejen při hlubokých tónech, ale také u těch vysokých.

Zajímavě rovněž působí přednastavené možnosti pro hraní her či sledování sportovních přenosů. Zapomenout však nesmíme na možnost přehrávat dva obrazy zároveň. Vzhledem k tomu, že televizor má veškeré tunery zdvojené, můžete sledovat kanály i z různých multiplexů. Pokud byste chtěli sledovat obraz z různých zdrojů, je možno kombinovat buď anténu a satelit, či kabelovou televizi a satelit. Kombinace antény a kabelovky není možná, stejně tak nelze funkci PIP (Picture in Picture – obraz v obraze) využít u externích zdrojů signálu (například HDMI).

Se speciální aplikací máte možnost sledovat obraz nejen na TV, ale třeba i na dalších dvou noteboocích

S možností sledovat současně dva různé televizní programy jsme se setkali již v době analogové televize a CRT obrazovek, proto nás lehce mrzí fakt, že moderní televize neumí základní funkce, které se používaly už před více než 10 lety. Například nelze jednotlivé kanály navzájem prohodit – tedy obraz z malého okénka dostat na celou obrazovku a naopak. U televizí dnešních velikostí by možná stačilo přepnout pouze zvuk, ale to jde udělat jen zdlouhavě přes menu.

V menu pak jde nastavit pozici, kde se zmenšený obraz bude vyskytovat i jeho samotný formát. Máte například možnost zvolit větší či menší velikost rámečku, ale také možnost nechat si kanály zobrazit vedle sebe. Tato funkce se však nazývá PAP (Picture and Picture), přesto je v nastavení nazvaném PIP.

Výbava a funkce: EPG, HbbTV, DLNA, WiDi, MHL…

Kvalitní programový průvodce (EPG) se v televizích Samsung objevuje již několik let a současná modelová řada to potvrzuje. V průvodci se zobrazuje 7 kanálů zároveň a lze u něj sledovat aktuální televizní vysílání. Vedle toho se zobrazuje popis vybraného programu, v případě aktuálně přehrávaného obsahu se graficky zobrazuje informace o tom, jak velká část již byla odvysílána.

Televizor se taktéž může pyšnit podporou hybridního vysílání (Hbb TV). To umožňuje jednotlivým televizním společnostem využívat aplikace či jiné doplňky televizního vysílání. K jejich využití je však nutno mít televizor připojen k internetu. U nás toto vysílání využívají kanály České televize, Óčko nebo například společnost UPC. Aby služba byla funkční, je třeba v nastavení zapnout funkci nepříliš jasně nazvanou jako Datová služba.

Screen Mirrorring v praxi

Další samozřejmostí je podpora DLNA, která vám umožní na obrazovce vzdáleně přehrávat multimediální soubory nebo využívat UPnP a přehrávat multimediální obsah sdílen po síti. Pokud vlastníte podporované zařízení, tak můžete využít funkci Screen Mirroring, která vám umožní sdílet obraz z mobilního zařízení na velké televizní obrazovce. Tuto funkci jsme vyzkoušeli s telefonem Samsung Galaxy S4 a vše fungovalo na výbornou (přenos obrazu byl rychlý a pouze s minimálním zpožděním).

Aplikace, Smart TV a přehrávání multimédií

Množství aplikací dostupných pro televize Samsung můžou všichni výrobci závidět. A to i těch lokálních. K dispozici jsou aplikace videopůjčoven Voyo.cz a TopFun, zpravodajské aplikace iDnes.cz nebo Parlamentní noviny, dopravní informace, informace se sněhovým zpravodajstvím a mnoho další. Mezi aplikacemi můžete najít i šikovné nástroje jako krb či oceán, které vám přehrávají videa s praskajícím dřevem či vlnící se vodní hladinou. I za těmito aplikacemi nalezneme české tvůrce.

Televize má na instalaci aplikací vyhrazených 1,63 GB místa. Při testování jsme se dostali na hodnotu 49 nainstalovaných aplikací, které zabraly 585 MB, takže paměti je v televizi opravdu hodně a těžko ji využijete celou. Další aplikace máte možnost stahovat z vestavěného obchodu s aplikacemi.

K dispozici je také webový prohlížeč, u kterého skvěle využijete Smart ovladač s dotykovou plochou. Při prohlížení webových stránek můžete mít puštěné televizní vysílání v malém rámečku. Prohlížeč podporuje Adobe Flash a technologii HTML5, takže není problém přehrávat například videa ze služeb jako YouTube, Stream.cz nebo třeba Mixer.cz.

YouTube však ale vlastní aplikaci, stejně tak další sociální sítě jako Twitter či Facebook. Jsou dokonce integrované do televize takovým způsobem, že můžete mít vedle televizního vysílání sloupec s posledními statusy nebo si zobrazit nabídku doporučených videí.

Kamerka je mazaně schovaná v horní části televize, využít ji lze také pro Motion Control (ovládání pohybem)

Zvláštní pochvalu si zaslouží aplikace Skype určená pro telefonování přes internet. Jelikož televize disponuje vestavěnou kamerou s kvalitním obrazem a možností výškového nastavení, hovory pomocí televize svým pohodlím a kvalitou nahradí telefonování z tabletu. Televizor má navíc velmi citlivé mikrofony, které kromě hlasového ovládání využijete právě při hovorech přes Skype. Můžete pohodlně sedět na své pohovce několik metrů od televize a mluvit běžnou hlasitostí, jako kdyby osoba na druhé straně seděla vedle vás.

Aplikace dále podporuje přihlášení k účtu pomocí fotografie, nemusíte tedy při každém přihlášení zadávat heslo. Hovory přes Skype máte možnost uskutečňovat dokonce i při sledování televizního vysílání díky funkci Social TV. Bohužel ale nelze regulovat zvuk a úprava hlasitosti či její úplné ztlumení je aplikováno kromě hovoru také na televizní vysílání. Přitom by stačilo snížit zvuk televizního vysílání a dalo by se u toho pohodlně telefonovat. Dovedeme si představit také možnost videohovorů s přáteli během sportovních utkání či soutěží, ostatně podobnou funkcionalitu přináší herní konzole Xbox One.

Velmi zajímavá je funkce doporučující zajímavé pořady. Televize vám může doporučovat programy buď podle toho, co často sledujete nebo podle doporučení ostatních uživatelů. Tato funkce nám u kabelového vysílání fungovala výborně.

Z multimediálních souborů jsme taktéž přehráli vše, co se běžně používá. U videí nás potěšila možnost nastavit titulky, kde lze kromě velikosti titulků volit i jejich kódování či synchronizovat titulky, pokud jsou náhodou posunuty oproti zdrojovému videu. Televize si navíc pamatuje poslední přehrávané soubory a pozici, kde bylo ukončeno přehrávání. Můžete se tak pohodlně vrátit k rozkoukanému filmu a pokračovat v přehrávání.

Spotřeba, nastavení, konektivita a další postřehy z testování

Spotřeba televize se u běžného sledování pohybovala okolo 85 W. Televize umožňuje vypnout obrazovku a přehrávat pouze zvuk. Poté spotřeba klesla těsně pod hodnotu 30 W, což je však stále hodně a konkurenční zařízení jsou schopné nižšího odběru.

Možnosti nastavení televize, obrazu a zvuku jsou bohaté a najdete v nich vše potřebné. Pokud byste potřebovali pomoci, televizor má v sobě elektronický manuál, takže si ho můžete zobrazit a najít potřebné informace kdykoliv. Určitě potěší možnost seřadit kanály v počítači a poté je do televize nahrát ve vlastním řazení. Je to výrazně pohodlnější a rychlejší.

Sledování vysílání z televize na počítači

Veškeré konektory jsou k nalezení v pravé části televize. Na okraji jsou konektory určené pro zdroj televizního vysílání (dva konektory slouží pro satelitní tunery, poslední je společný pro televizi kabelovou a terestriální). Dále jsou k dispozici 3 porty USB, přičemž jeden je určen pro připojení pevného disku a je schopen dodávat až 1 A. HDMI porty nalezneme rovnou 4, k dispozici jsou cinch konektory a speciální konektor pro připojení redukce na SCART.

Je zajímavé, že výrobce počítal se SCART konektorem, ale nenajdeme zde například D-SUB pro připojení počítače. Pro ten budete tedy muset využít jeden z HDMI konektorů, pokud to vaše zařízení podporuje. Dále je k dispozici LAN konektor (RJ-45) pro připojení do počítačové sítě, zvukový výstup pro sluchátka s optickým zvukovým výstupem a najdeme zde dokonce také CI slot, který se nabízí například pro použití na dekódovací karty satelitního vysílání.

Pohled na zadní stranu televizoru

Zmínit bychom ještě měli možnost připojit externí přijímač pro dálkové ovládání, které je součástí balení. Všechny konektory jsou kryty plastovým krytem, který je připevněn pomocí magnetů. Televizor tedy můžete klidně mít postaven uprostřed místnosti a pohled na zadní část televize nebude rušen volně visícími kabely.

Pod krytem se ještě ukrývá specialita posledních modelových řad televizorů Samsung. Jedná se o takzvaný Evolution Kit, což je krabička, která vám umožní vylepšit starší televizor na výkon a možné funkce poslední řady. Tedy po příchodu nové modelové řady určené pro rok 2014 si budete moci tento Evolution Kit zakoupit (současná cena se pohybuje kolem 6 500 Kč) a v televizi vyměnit. Televize tím dostane minimálně vyšší výpočetní výkon a aktuální Smart rozhraní. Nemusíte se tedy bát, že by televize zastarávala tak rychle a její vylepšení je výrazně levnější než nový model.

Vedle krytu najdeme výše zmíněný joystick, kterým lze televizi ovládat bez dálkového ovládání. Jsou to jediné ovládací prvky, které na televizi najdete.

Závěrečné hodnocení

Testovaný model patří nejen k tomu nejlepšímu, co společnost Samsung vyrábí, ale i k tomu nejlepšímu, co se u nás prodává. Televizi můžeme bez větších výhrad doporučit a to i přes to, že jsme nalezli drobné nedostatky. Pokud vás tedy neodradí velikost stojanu, který opravdu potřebuje rozměrnou skříňku, tak se není čeho obávat.

Uživatele rozhodně potěší vybavenost televize a možnosti jejího ovládání či možnost sledovat televizní vysílání přes počítač připojený do stejné sítě. Pokud tedy chcete vybavenou televizi bez kompromisů a nepotřebujete Ultra HD obrazovku, tento model byste do vašeho seznamu rozhodně měli zahrnout.

Je pravda, že cena není zrovna lidová a u většiny prodejců ji najdete za cenu těsně pod 40 000 Kč, narazili jsme ale i na obchody, které televizi nabízeli za necelých 35 000 Kč. A vzhledem k výbavě, funkcním a povedenému designu je cena zcela odpovídající.

Tomáš Kápl