Sledujte nás na YouTube

Není to už příliš velké sousto? Apple údajně pracuje na vývoji vlastního automobilu

Server Wall Street Journal zveřejnil poměrně zajímavou informaci, podle které má Apple údajně pracovat na vývoji vlastního automobilu. Podobné spekulace se objevily již v minulosti, nicméně tentokrát tu máme bližší podrobnosti a celá záležitost působí věrohodnějším dojmem. Americký výrobce v minulém roce vytvořil samostatný tým pracovníků, jejichž cílem je zkoumat nové technologie a výrobní postupy z automobilového průmyslu. Za tímto účelem Apple najal několik renomovaných inženýrů, kteří mají odborné zkušenosti s vývojem a produkcí automobilů.

  
Už za éry Steva Jobse se v Applu koketovalo s myšlenkou vlastního automobilu

Projekt nese kódové označení Titan a na základě interních zdrojů se má jednat o automobil z kategorie kompaktních MPV. Ostatně tento segment vozů je ve světě velice populární a do budoucna se předpokládá, že poptávka po těchto modelech bude dále narůstat. Pohonným ústrojím se má stát elektromotor v kombinaci s bezestupňovou převodovkou. Současné elektromobily však stále trápí krátký dojezd a zdlouhavé nabíjení jejich vysokokapacitních akumulátorů. O odstranění těchto zásadních neduhů se snaží řada projektů, nicméně v každém případě se jedná pouze o koncepty s nepřijatelnými náklady či nereálnými nároky na vybudování komplikované infrastruktury.

 
Toyota Mirai se stala prvním komerčně dostupným automobilem s vodíkovým pohonem

Odborná komunita o vozech na elektřinu dokonce hovoří jako o slepé větvi, kterou má nahradit řešení využívající technologie palivových článků a vodíku. Ostatně svou vizi na toto téma se snaží protlačit Honda a nově i Toyota, která v letošním roce začala nabízet první vodíkové auto. Nemluvě o skutečnosti, že náklady na vývoj a výrobu automobilů se pohybují v astronomických částkách. Začít doslova na zelené louce je pro Apple krajně rizikovým artiklem, což by mohlo v případě neúspěchu vyústit v nemalé nesnáze. Jako relevantnější možnost se jeví navázání spolupráce s výrobcem, který má dostatečné zkušenosti a disponuje prostředky pro finální montáž.

 
Pokud se Apple pustí do vývoje vlastního automobilu, čekají ho nemalé investice

V tomto ohledu se přímo nabízí možná dohoda se společností Tesla Motors, která může Applu poskytnout výrobní linky a adekvátní zázemí. Produkce automobilů si v porovnání s výrobou spotřební elektroniky žádá naprosto odlišené postupy ve všech zohledněných směrech. Stačí si pouze uvědomit výrobní rozdíly, životní cyklus výrobku, servis, záruky či dodávky náhradních dílů a každému je ihned jasné, že Apple to nebude mít s vývojem vlastního vozu příliš jednoduché.

Richard Streit

Redaktor serveru SMARTmania.cz, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří hudba, příroda a moderní vědy. Jeho velkou vášní je Apple a partnerský web CeskyMac.cz.

27 komentářů

  1. Lister0 (neregistrovaný)

    Apple má momentálně na účtech nebo v likvidní formě 180.000.000.000$ (4,3 bilionu = příjmy celé ČR za 4 roky). Ukažte mi projekt, který by nedokázal zafinancovat……prosím. Snad to jako odpověď stačí.

  2. Miloš (neregistrovaný)

    S těmi financemi, co má Apple na účtech může klidně rozjet vlastní vesmírný program :) Rozpočet NASA je třeba „jen“ 17,7 miliardy $. Kdo ví jestli se pak celé nově budované centrum nevznese :D

  3. JaroB (neregistrovaný)

    Ako som sa už vyjadril inde…No Tesla je jediná ktorá vyrába skutočné elektromobily takže niečo podobné by dávalo zmysel …hlavne ak majú toľko peňazí, že už nevedia čo s nimi…

    Ja by som takýmto mega firmám zo zákona nariadil aby určité % dávali na výskum civilizačných chorôb…rakovina, alzheimer alebo cukrovka…

    Je až neskutočné koľko majú zbytočných peňazí a nevyužijú ich na pomoc …keď im pošiel ich BIG BOS na jednu z nich …ale na také projekty ako UFO centálu a elektromobily…

    Ale to by museli chcieť aj tí ktorý ovládajú tento svet …a to nechcú…smutné a nepochopiteľné …

    • Johny (neregistrovaný)

      Sorry, ale myslím že výzkum v oblasti technologii je stejně důležitý. Bez technologii prostě některé problémy řešit nemůžeš. Stejně tak zvyšují kvalitu života a prodlužují jeho délku. Nejen díky léčbě chorob se dneska lidé dožívají až sto let;-)

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Tak je to soukromá firma a jestli si za miliardy koupí prezervativy, chlast nebo je dá do vývoje auta je jejich věc. Žádnou povinnost dávat prachy na lékařský výzkum, charitu, přispívat roztomilým opičkám na nové ak-47 atd…. nemají !

      Výzkum a vývoj je potřeba v každém odvětví a je každého věc na co má talent a v čem má zájem.

    • uni (neregistrovaný)

      Pro začátek bych vybíral daně jak se mají…

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To je obecný problém všech velkých společností , nebo spíš přístupu k nim.

    • JaroB (neregistrovaný)

      Keď ti zomrie pol rodiny na jednu s týchto chorôb budeš inak písať …kúp si radšej chlast a prezervatív …

    • JaroB (neregistrovaný)

      JOHNY: Áno samozrejme aj výskum technológií je dôležitý rovnako, skorá diagnostika je naďalej kľúčová…

    • kukolar (neregistrovaný)

      ORALB

      čo sa neangažuješ u svojho chleobodarcu GOOGLE

      ten radšej rozširuje svoje špehovanie pre Afriku ako by im mal pomocť inak

  4. Fireman (neregistrovaný)

    Článek vyznívá trochu zavádějícím dojmem. Říká že elektrické vozy jsou slepá větev a že budoucnost je v autech na vodík. Jde o to že auto lze pohánět vodíkem dvěma způsoby.

    Při prvním způsobu vodík spaluju v motoru podobně jako benzín, jen z lepšími emisemi.

    Při druhém slouží Vodík v podstatě jako medium, jako zdroj elektřiny. Vodík lze totiž vyrobit elektrolýzou a později (v automobilu) tento proces otočit a z vodíku v nádrži vyrábět elektřinu. A to je právě případ zmiňované Toyoty. Je to v podstatě klasický elektromobil. Jen má místo hromady baterií nádrž na vodík a zařízení vytvářející z vodíku elektřinu. Pohon obstarává elektromotor jako u ostatních elektromobilů.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Vzhledem k nákladům a životnosti se jeví jako slepá vývojová větev „osobní automobil v osobním vlastnictví“. Vývoj směřuje k autu jako k službě.

    • lerion (neregistrovaný)

      Auto jako služba je ale přijatelná jen pro střední třídu. Pro nižší to bude nedostupné a vyšší neoželí komfort vlastního luxusního vozu.

      A sice je v rozvinutých zemích střední třída nejpočetnější, ale i tak rozvoj tohoto bude trvat ještě desítky let.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To Lerion: To je jedna možnost. Druhá, že auto vlastnit při stálém zpřísňování předpisů naopak bude jen vyšší třída.

      Střední a nižší mít auto proste nebude, protože na to aby každé cca 4roky kupovali nové mít nebudou. Počítejte s tím, že nebudou existovat ojeté vozy které bude možné provozovat.

      To se mě zdá mnohem pravděpodobnější než že bude elektrické Huhlaj i30 s dojezdem 500km na jedno nabití za stejnou cenu jako je dnes benzínové.

  5. Martin P. (neregistrovaný)

    No stejně jako Apple iWatch nezahýbal nijak se zavedenými výrobci hodinek. Stejně nezahýbá tohle s velkými hráči v odvětví.

    A stejně jako u Google, Tesla a jiných půjde především o patenty….

    Jinak jak iPhon si potencionálně může koupit a používat každý obyvatel planety, který má přístup k GSM síti. Elektromobil nemůže používat každý obyvatel planety který má přístup k cestě\silnici… …to je tragický rozdíl, který si spousta managerů a ekologů neuvědomuje.

    • Johny (neregistrovaný)

      Tak prvně Apple Watch jeste nejsou venku pokud vím a nikdo zatím nezná nic z toho co dovedou nebo nedovedou a druhak Seiko a dalsi firmy vyrábí své vlastní smartwatch. Ale je fakt ze Panerai ani Patek zatím asi nic :DDDD

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Co iWatch umí, se ví. Rozpětí ceny se u iWatch také ví.

      To že iWatch potencionálně si bude moci koupit i v třetím světě je jasné, když ma i někdo na iPhone. To že v tom třetím, druhé a i „prvním“ světě nemá velké procento lidí ani na novou Huhlaj i20 se ví taky.

      Takže aď vyrobí elektromobil kdokoli, je jasné, že to nebude mít dopad na 80% světové populace. Ono totiž i dnes kdyby si v EU a USA koupili všichni, co můžou Teslu, Volta, iOn, iM a spol, tak to taky nepoznáme!

      Bohužel eko-jásánkové, hlásají že …když se to rozšíří… jak se to může rozšířit? Lépe řečeno za čí prachy a na úkor koho? Okolo 2020 bude celkový objem eketromobilů cca okolo 1% z celosvětové s produkce.

      Mimo dotace a šrotované to neřeší. Stát nevydělává, tak vám ty …prachy musí nejdřív sebrat, aby vám je dal… tohle je patová situace.

    • Johny (neregistrovaný)

      A odkupa se to ví? Ja měl za to, že všechny dostupné apple watch měli odemčeno asi 5 funkci jen na předvedení prostředí a ovládání.

    • Fireman (neregistrovaný)

      O jaké patenty jako jde? Tesla Motors uvolnila většinu patentů…

  6. GT (neregistrovaný)

    Clanok uvareny z vody v style „co by, kdy by“

    .

    Prilis velke susto?

    S ich hotovostou nie.

    O tom dokaze pochybovat len totalny amater.

    .

    Vyroba auta?

    To mate odkial?

    Je to neoverene, moze to byt, ale aj nemusi.

    Uplne kludne sa mozu venovat zabudovaniu ich technologii do aut.

    Ci uz fungujucich technologii, alebo este len tych pripravovanych.

    Pri perfektnom vyladeni a so zmluvami s niekolkymi automobilkami, to moze byt dalsia zlata bana buducnosti.

    .

    Apple predsa nie je hlupe, bude robit to, co aj doteraz.

    To je, ze budu stavat na nizkych vyrobnych nakladoch s maximalnou prirazkou, co v presytenom automobilovom priemysle (surova vyroba aut) akosi nefunguje.

    Apple si ako vzdy, vezme ceresnicku z torty, zlize smotanu, ale spinavu pracu s radostou ponecha inym.

    .

    Keby sa Apple rozhodlo vyvinut auto, vyrabat ho zarucene nebude.

    Postavit fabriku na vyrobu aut je v dnesnej dobe zbytocne a neekonomicke.

    Je lacnejsie dat si ich vyrabat v niektorej uz existujucej fabrike.

    .

    Ale je to clanok s Apple v nadpise, takze citanost je zarucena. ;-)

  7. Martin P. (neregistrovaný)

    Všímáte si toho odkazu zdroj [odkaz]

  8. uni (neregistrovaný)

    Bohužel prozatím nebude čelní sklo ze safíru:)

    • Johny (neregistrovaný)

      Slyšel jsem že nepůjde o auta ale vývoj trolejbusu s revolučním druhem ohybu. Prý to bude zabiják harmonik. :D

  9. janosbaci (neregistrovaný)

    A kde sa to bude vyrábať, v číne?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *