Sledujte nás na YouTube

Nejvíce reklam se zobrazí na Androidu, uživatelé iOS ale vedou v aktivitě

Norská společnost Opera Software, která je známá především díky stejnojmennému internetovému prohlížeči, zveřejnila zajímavou statistiku týkající se reklamy na chytrých telefonech. Po vyhodnocení údajů z 12 tisíc webových stránek za poslední čtvrtletí roku 2012 dospěla k závěru, že největší nárůst v počtu zobrazení reklam patří Androidu, největší aktivita ale paradoxně byla zaznamenána u uživatelů iOS. Uvedeme si nejdříve čísla – smartphony s Androidem mají 30,94% podíl na zobrazení reklam a 29,97% obrat pro zadavatele reklamy; na druhém místě se nachází iPhony 29,08% načítáním reklam, výnos pro zadavatele reklamy ale tvoří až 51,02 %. Laicky řečeno tedy uživatelé iPhonů více klikají na bannery nebo například nakupují aplikace přes zobrazované reklamy.

Pokud se ptáte, proč tomu tak je, pravděpodobně nenajdete přesnou odpověď. Největší vliv na tuto statistiku má ale zřejmě obrovské kvantum low-endových telefonů s Androidem. Tyto cenově dostupné telefony si kupuje čím dál větší množství základních uživatelů, kteří jen reagují na trend smartphonů a dotykových zařízení obecně, koupený telefon pak ale dost často využívají jen na obligátní telefonování, psaní zpráv a příležitostné prohlížení webu. Oproti tomu jablečné telefony mají poměrně vysoký cenový práh a většina uživatelů, která se rozhodne dát tolik peněz za telefon, již pravděpodobně má zkušenosti s chytrými telefony, nebo svůj nákup předem dostatečně zváží a zjistí si potřebné informace (tento výrok samozřejmě neplatí absolutně, každá uživatelská skupina má své extrémy). Díky tomu majitelé iPhonů svá nakousnutá jablka využívají mnohem aktivněji a to se odrazí i na reklamních statistikách.

Pro Android působí pozitivně především velké prodeje takzvaných top-shelf modelů jako Samsung Galaxy Note 2 nebo Galaxy SIII, který je natolik populární, že si sám z tohoto reklamního koláče Androidu ukrojil 9 %. Android má bezpochyby nejrychleji rostoucí komunitu uživatelů a postupně se na veřejnosti zvyšuje i povědomí o high-end telefonech s tímto operačním systémem. Do budoucna se tedy dá očekávat postupné vyvážení sil, tento proces však zpomaluje právě „promořenost“ těmi nejlevnějšími telefony, které neposkytují tak bohatý uživatelský zážitek.

Ruslan Botsyurko

Lékař, fotograf, redaktor, DJ, webdesigner, nevyléčitelný perfekcionista a bezmezný nadšenec do všech možných technologií, který od malička běhá po světě se šroubovákem (no dobrá, nyní spíše se skalpelem :)) a snaží se přijít na to, jak věci kolem fungují.

29 komentářů

  1. nepřihlášený (neregistrovaný)

    podle mne je tomu tak inteligencí jednotlivých skupin :-)

    android uživatelé jsou většinou vzdělanější a zkušenější a reklamy je obtěžují a nemají na ně vliv

    iphone uživatelé jsou méně technicky vyspělí a na reklamy slyší :-)

    • --_-- (neregistrovaný)

      Tento prispevok skor dokazuje opak :)

    • Martin (neregistrovaný)

      A nebo proto, že majitelé iphonů si to můžou dovolit. Androiďaci jsou warezaci co se při tom tváří jak největší geekové :-D

    • Martin (neregistrovaný)

      Já jsem Androiďák a nejsem warezák. A nikoho z mého okolí, kdo má Android nestahuje placené aplikace do mobilu jinak, než přes Google Play. Naopak, znám plno somráků s iPhonem, myslí si jak jsou cool, přitom všichni z nich maj jailbreaknutý telefon :D

    • uni (neregistrovaný)

      Z té množiny iOSáku kolem mě má jen jeden JB a to jen pro to, aby mohl koupit určitou aplikaci na Cydii:-) Jinak vesměs nikdo newarezí, ale to asi souvisí se sociální skupinou a věkem.

      A já budu druhý, pokud se potvrdí funkčnost nové klávesnice z Lenova Tab2 i na iPadě, abych rozběhal myší kurzor:)

    • Klikání na reklamy nemá absolutně nic společného se zkušeností a vzděláním. Je jasné, že primárním cílem reklamy je nalákat uživatele ke koupi určitého produktu, ale na druhou stranu správně cílené reklamy slouží i uživateli jako vhodné doporučení. Pokud někdo například vyhodnotí zájmy uživatele a nainstalované aplikace k tomu, aby nabídnul další placenou aplikaci či službu, která by se danému uživateli mohla hodit, tak nevidím důvod na tu reklamu nekliknout.

    • weth (neregistrovaný)

      Martin: JB neznamena warez :/.

  2. marcoama (neregistrovaný)

    Co si mohu představit pod pojmem základní uživatel?

    „Tyto cenově dostupné telefony si kupuje čím dál větší množství základních uživatelů…“

    • Geary (neregistrovaný)

      Já bych řekl, že se jedná o ty uživatele, co si koupí levný telefon s androidem a používají ho stejně, jako dřív hloupý telefony, bez dat.

    • uni (neregistrovaný)

      Geary: Co mají data společného s nároky na přístroj?:-) Základní uživatel je spíše definován „rozbalí, nabije, co tam je, to používá“. Takovou majoritní skupinu měl dříve např. Symbian, zatímco WM byla ta více instalující apod. Symbianisti nyní konvertují především do levných Androidů, tím se ale nekonvertují jejich potřeby:-)

    • Geary (neregistrovaný)

      Četl jsi to vůbec? Tady jde o zobrazovàní reklamy a to se bez dat nekoná.“rozbalí nabije, co tam je to používá“ stačilo právě říct, je bez dat, bez těch nic nenainstaluje.

    • uni (neregistrovaný)

      Geary: A ty???

      „o vyhodnocení údajů z 12 tisíc webových stránek za poslední čtvrtletí roku 2012 dospěla k závěru, že největší nárůst v počtu zobrazení reklam patří Androidu“

      Nehovoří se zde o instalaci aplikací, ale o zobrazené reklamě ve webových stránkách. Tedy v prohlížeči internetu. A ten má každý přístroj, zde možná ale možná jde o zobrazení pomocí Opery Mobile/Mini. Což může být to málo, co daný „základní“ uživatel nainstaluje. A překvapivě, mají data:-)

  3. htcjirka (neregistrovaný)

    Tak Android reklama zivi,na tom je cely ten skvely OS postaven,porad neco vnucovat a dal informace o uzivateli predavat.

    • mino (neregistrovaný)

      Pokial n3pouzivas free aplikacie, tak reklamy nevydis

    • mino (neregistrovaný)

      Tak ako na inych os

    • htcjirka (neregistrovaný)

      Ale ne v takovem mnozstvi,i v tomto je Android prvni + vyuzivani informaci o uzivatelich.Na WP mam hromadu free aplikaci a ani jednu s reklamou.Android je schopny nutit reklamu i na hlavni plose,proste odpad system.

    • Ha (neregistrovaný)

      Nastesti mam google play kde najdu spoustu aplikaci na blokaci reklamy…dalsi vec je, ze pri kazde instalaci se ukazuje u ceho vseho to chce pristup takze kdyz se ti to nelibi tak stornujes ;-) zadnej OS neni dokonalej

    • uni (neregistrovaný)

      Ha: Jsi si jistý, že blokování reklamy není v rozporu s podmínkami Google nebo vývojářem dané aplikace?

    • --_-- (neregistrovaný)

      Blokovanie reklamy na free apkach, je pre mna to iste ako warez. Ak sa ti nepaci, najdi si inu app, alebo si priplat. Ano ten pristup aplikacii. Teoria sice pekna ale realita je inde. Hladal som len jednouchu aplaikciu, ktora mala robit len jenu vec. Aplikacii na markete plno. Lenze som stratil kopec casu len prehrabavanim toho smetia. Plno aplikacii, co chce pristup k veciam, ktore vobec nepotrebuju. Dalsi kopec aplikacii su uplne mizerne, po funkcnej stranke, dizajnovej a pod. A ak hladas este nieco free tak koniec. Ak nechces aplikaciu, ktora ma podivne prava a vylucis rozny odpad, ostane ti male percento niecoho schopneho. Ziadna slava ten google play. Apps poctom sice plno, realne je to mizeria.

    • Geary (neregistrovaný)

      Blokování reklamy je to samé, jako koukat zdarma na film na komerční televizi a při reklamě to přepnout.

    • --_-- (neregistrovaný)

      Ale tu reklamu prepnes, neodstranis ju. Stale je tam ta buzeracia.

      Ako prirovnanie si to skor potvrdil. Je to podobne, ako pozerat komercne tv s tym, ze tu reklamu vypnes a prskocis.Pozeras nonstop tv bez akychkolvek reklam bez cakania a prepinania

    • uni (neregistrovaný)

      Geary: Áchich ouvej, to bolí:-) Tak jinak, ne, není problém že tu reklamu skryješ, je problém, že zasahuješ do struktury, která je udělána. To je jako by jsi při reklamě začal vysílat rušičku signálu, aby jsi ji neviděl. Čili cíleně měníš funkcionalitu, ale nemáš k tomu oprávnění.

    • mindless (neregistrovaný)

      plnohodnotný názor člověka s 10% mozku… howgh

    • Geary (neregistrovaný)

      Google a jim podobní nemají oprávnění ke spoustě věcí a přesto je dělají. Chci vidět ty sankce vůči lidem, co reklamu blokují. Mě ten proužek reklamy nevadí, mám velký displej.

    • uni (neregistrovaný)

      Geary: Bude až ti dojde FUP a i přes tvou snahu o práci v aplikaci offline ti bude otevírat buzerovací stránka, že jsi přes FUP…

    • Geary (neregistrovaný)

      FUP se mně netýká už několik let.

    • mino (neregistrovaný)

      HTCJirka: Samozrejme na Androide bude tych reklamych free aplikacii viac nez na WP(ale tam su tiez, ci si ty na nejaku tiez narazil alebo nie) uz len z podstaty mnozstva apps. Len vravim, ze pri kupenej sa ti to nestane.

    • VNavratil (neregistrovaný)

      Reklamy ve free aplikacích považuju za naprosto normální záležitost, nějak si autor vydělat musí. A když o reklamy nestojím, tak si prostě koupím plnou verzi. To že používáte free verze a pak tu řešíte, že v ní je reklama mi hlava nebere :O

  4. weth (neregistrovaný)

    Myslim ze vystup clanku souvisi s cilem Googlu v oblasti Androidu – ziskat co nejvetsi trzni podil za kazdou cenu (coz se mu dari – ale je to dvojsecna zbran). Ted je potreba jeste na te uzivatelske zakladne poradne vydelat (coz uz je tezsi). Lide s Androidem jsou hodne citlivi na cenu (narozdil od treba uzivatelu Apple zarizeni). A ted hlavni myslenka – siroka uzivatelska zakladna nerovna se mnoho uzivatelu ochotnych pustit nejakou zlatku (napr. nakup aplikaci ale i jineho zbozi, treba !prostrednictvim reklamy!). Je logicke, ze clovek co ma mobil za 3000 Kc nebude ochoten koupit stejne mnozstvi aplikaci za stejnou cenu jako uzivatel s mobilem za 13000 Kc. A ted do toho pripocteme aplikace, ktere reklamu odstranuji a mame ona zlata cisla:).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *