Sledujte nás na YouTube

Lenovo uvažuje o spolupráci s Research In Motion

Nemalý rozruch způsobily spekulace o tom, že se Lenovo chystá koupit RIM. My si dnes rozeberem, nakolik je tato možnost reálná a zda jsou k dispozici pravděpodobnější alternativy.

Wong Wai Ming, finanční ředitel společnosti Lenovo, prozradil v rozhovoru s americkým deníkem Bloomberg, že společnost plánuje změnu obchodní strategie v důsledku nástupu post-PC éry a jednou z možných vstupních bran do mobilního byznysu by se mohl stát právě Research In Motion. Pro upřesnění uvedeme přeložený úryvek z jeho vyjádření: „Nebudeme váhat jakmile se naskytne správná příležitost, ze které bychom mohli těžit jak my, tak i akcionáři. Bereme v úvahu všechny možné příležitosti – RIM i mnoho dalších“. Spousta zahraničních serverů toto vyjádření automaticky přejala jako zprávu o tom, že Lenovo hodlá koupit RIM, z racionálního hlediska je tato možnost však velice nepravděpodobná a hned si povíme proč.

Je třeba si uvědomit, že Research In Motion není továrna na lízátka, ale společnost, která funguje díky rozsáhlé obchodní spolupráci po celém světě. Nejzásadnějším faktorem je globální provoz zabezpečených serverů poskytujících datové služby BlackBerry Enterprise Service v korporátní sféře, kterou využívají i vládní organizace nejedné země. Jádrem celé společnosti je vysoké zabezpečení těchto služeb, šifrovací klíče k serverům přenášející citlivá data má pouze RIM a za léta své existence odolává politickým nátlakům na sdílení těchto klíčů. Nemyslíte, že by kanadská nebo americká vláda podnikla veškeré možné kroky, aby se RIM včetně dosud zabezpečené datové sítě nedostal do rukou právě čínské společnosti?

Vrátíme-li se z oblak prázdných spekulací zpět na zem, zbydou nám prakticky jen dvě reálné možnosti. Lenovo může koupit pouze hardwarovou divizi, která se dosud starala o výrobu konstrukce zařízení s logem BlackBerry, ještě méně invazivní variantou by pak bylo pouhé navázání spolupráce, kdy by RIM poskytl Lenovu (a případně dalším partnerům) licenci na nasazení operačního systému BlackBerry 10 za určitých stanovených podmínek podobně jako to udělal v minulosti například Microsoft. Taková spolupráce by byla výhodná pro obě strany. RIM by ušetřil nemalé peníze za výrobu hardwaru a mohl se soustředit na další vývoj platformy BlackBerry 10, provoz zmíněné datové sítě a rozvoj obchodní spolupráce. CEO Thorsten Heins se navíc v minulosti opakovaně v rozhovorech s médii zmínil, že poskytnutí licence na BlackBerry 10 nebo prodej harwarové divize nevylučuje.


Thorsten Heins – CEO společnosti Research In Motion

Na druhou stranu Lenovo by našlo únikovou cestu před pomalu vysychajícím PC trhem. S BlackBerry 10 by si Lenovo mohlo zajistit určitou exkluzivitu na trhu, jelikož s Androidem by čínská společnost neměla šanci konkurovat sousednímu gigantovi jménem Samsung a u Windows Phone by prozměnu narazili na Nokii, krom toho Windows Phone sám o sobě zatím není kartou na kterou byste bez obav vsadili osud celé společnosti. Tak jako tak v nejbližších měsících nelze ještě očekávat, že začnou z výrobních pásů Lenova sjíždět ostružiny, RIM se nyní musí soustředit především na představení platformy BlackBerry 10, které proběhne 30. ledna souběžně v šesti velkoměstech, a rozhodující bude i následná mediální kampaň, první recenze operačního systému i nových zařízení a reakce akcionářů na americké burze. Teprve potom bude možné se reálně bavit o další obchodní strategii, kterou Research In Motion a Lenovo zvolí.

Ruslan Botsyurko

Lékař, fotograf, redaktor, DJ, webdesigner, nevyléčitelný perfekcionista a bezmezný nadšenec do všech možných technologií, který od malička běhá po světě se šroubovákem (no dobrá, nyní spíše se skalpelem :)) a snaží se přijít na to, jak věci kolem fungují.

2 komentáře

  1. Standa (neregistrovaný)

    Taky bych to viděl spíš na výrobu hardwaru s licencováním BB10. V zásadě jsem i pro. Cca od roku 2007 je mobilní trh šedý bez větších rozdílů mezi přístroji a největší vliv má marketing a reklama. Takže naivně doufám, že další výrobce by mohl dolít novou krev.

  2. Velda (neregistrovaný)

    Takže nemá šanci jo? Takže proto dohnalo Lenovo v číně v podílu prodejů smartphonů Samsung a stalo se největším prodejcem smartphonů v Číně?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *