Sledujte nás na YouTube

Impozantní infografika: Srovnání výkonu smartphonů, hodinek, konzolí a superpočítačů v čase

V roce 1965 předpověděl spoluzakladatel společnosti Intel Gordon Moore, že „počet tranzistorů, které mohou být umístěny na integrovaný obvod se při zachování stejné ceny zhruba každých 18 měsíců zdvojnásobí. Toto pravidlo exponenciálního růstu platí dodnes a je nazýváno jako Moorův zákon. Výpočetní výkon počítačů dokázal za posledních šedesát let narůst bilionkrát, pokud tedy operujeme s jednotkou Flops (jeden Flops je počet operací v plovoucí řádové čárce za sekundu). 

Díky tomu máme dnes v kapsách zařízení s takovým výkonem, která by „strčila do kapsy“ superpočítače z roku 1980. Server Experts Exchange zveřejnil působivou infografiku, v níž porovnává výkony superpočítačů, smartphonů, herních konzolí a dokonce chytrých hodinek v časové ose od roku 1956 do dnes.

  

Například superpočítač Cray-2 z roku 1985 by dnes nahradil jeden iPhone 4, nebo půlka hodinek Apple Watch. Výkon dvou herních konzolí Nintendo Entertaiment System ze stejného roku se výkonnostně vyrovnává počítači, se kterým přistálo Apollo na Měsíci. K vyrovnání výkonu Samsungu Galaxy S6 byste potřebovali rovnou pět konzolí PlayStation 2.

    

Pochopitelně se nezvyšuje pouze výkon, ale současně s ním se mění velikost zařízení. Podívejte se například, jak se zvětšuje kapacita a současně se zmenšuje fyzická velikost datových úložišť od roku 1956.

A nyní už pojďme k velké srovnávací infografice, z níž lze vyčíst další zajímavá čísla. Server Experts Exchange pro výpočty použil vlastní metodiku, která nemusí být zcela nejpřesnější, ale pro potřeby srovnání by měla být dostačující. U herních konzolí je určující výkon brán z grafické jednotky a nikoliv z procesoru. 

 

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

6 komentářů

  1. Lister0 (neregistrovaný)

    No, chybí mi tam zásadní údaj – letopočty, kdy tyto produkty byly vyrobeny. Ukázalo by to postupný vývoj v čase a čekal jsem, že tam budou i nějaké desktopové grafické karty.

    • uni (neregistrovaný)

      Máš tam uvedeno hodinky, superpočítače, smartfony a herní konzole, tak jaké desktop grafické karty (osobní počítače)?:)

      BTW: desktop grafárnu tam máš reprezentovanou v PS4, přičemž srovnání s S6 ukazuje pravdu u telefonů s „výkonem herních konzol“:) A to je nižší střední GPU, vůbec se nebavíme o dnešním průměru GPU v PC:)

    • Lister0 (neregistrovaný)

      Pro srovnání. Superpočítače mají výkon, který se nedá úplně měřit s jakýmkoliv PC dneška. Tak tam jsou staré superpočítače, u kterých není rok. Je mi k ničemu vědět, že PS4 je výkonnější než superpočítač nějakého jména, který byl vyrobený bůhvíkdy. Údaje postrádají smysl bez letopočtů. Ty grafiky by velmi dobře posloužily jako srovnání, protože jsou aktuální, známe je, jsou to reprezentanti dnešní doby a tak mnohem lépe srovnatelné než nějaké archaické superkompy. Proto jsem je tam chtěl, aspoň 1, 2.

    • uni (neregistrovaný)

      Tak ty super počítače budou vybraný asi jako reprezentanti obecně známých strojů, aby člověk aspoň trochu mohl přirovnat k něčemu, o čem teoreticky mohl vědět, k čemu to v dané chvíli sloužilo (např. jo tohle nám počítalo předpověď a teď to mám v kapse). Navíc je to o výkonu zařízení, nikoli GPU subsystému, tedy bys musel k těm GPU uvádět konfiguraci a celé to jaksi posunout jinam, než to mělo být. Navíc PC jsou generická, málo kdo si představí, jak výkonný ten komp vlastně byl.

  2. PG (neregistrovaný)

    Některá ta čísla si to cucá z prstu, např. bych chtěl vidět, jak někdo z konzole Atari 2600 s 1,19MHz CPU a 128 bajty RAM vytáhne 4 MFLOPS.

  3. tomas (neregistrovaný)

    Lister ma pravdu. Roky by som tam privital aby som si ich nomusel googlit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *