Automobilový průmysl se nachází v divokém období, které je spojeno s nástupem autonomních systémů. Zatímco státní instituce začínají řešit legislativní otázky spojené s odpovědností za případné nehody, výrobci nám dávají po troškách ochutnat vize, jak bude v následujících letech vypadat segment osobní přepravy. Velkou roli zde hrají nejrůznější formy autopilotů, které se postarají o to, že jednoho dne sedneme do dopravního prostředku, který nás sám odveze na dovolenou bez nutnosti jakéhokoli zásahu do řízení.
K tomu, aby automobily získaly vlastní smysly, je nutná implementace celé řady senzorů a komplexních systémů. Mezi nejdůležitější prvky patří lidar, který má podobu rotujícího majáku vysílajícího laserové paprsky. Na základě doby odražení vyslaných pulzů si autopilot vytváří trojrozměrnou představu o dění na silnici, na které reaguje korekcemi v řízení.
Až doposud šlo o velmi drahou součástku, jejíž cena se pohybovala kolem 75 tisíc dolarů (zhruba 2 miliony korun). Společnost Waymo spadající pod křídla holdingu Alphabet (Google) na detroitském autosalonu však oznámila pokrok ve vývoji, který ji dovolil koncovou cenu lidaru snížit o neuvěřitelných devadesát procent – v řeči konkrétních čísel jde o částku 7 500 dolarů (přibližně 190 000 korun).
Ilustrace vykresluje podobu okolí, tak jak ji “vidí” autonomní vozidlo s lidarem
Markantní zlevnění lidaru přispěje k rychlejšímu nasazení do komerčního prostředí, respektive do chystaných modelů automobilek. Poskytnutí technologie třetím stranám by navíc mohlo vést k dalšímu zlevnění, což by následně přispělo k implementaci do automobilů spadajících do kategorie vyšší střední a střední třídy.
Zástupci společnosti Waymo rovněž uvedli, že novou generace lidarů lze použít také u dopravních prostředků určených pro přepravu nákladu a autobusy městské hromadné dopravy.