Sledujte nás na YouTube

Flappy Bird končí: Autor má v zásobě další tituly, které prověří vaši trpělivost

Flappy Bird se stal fenoménem. Jednoduchá, ale pekelně těžká hra, která dokázala vydělat nemalé peníze a proslavit autora. Věděli jste ale, že má v zásobě ještě další, neméně šílené tituly?

Fenomén jménem Flappy Bird v mobilním světě za posledních několik týdnů způsobil takový poprask, jaký se už dlouho žádnému jinému titulu nepovedl. Tuhle rychlou, nervydrásající a pekelně těžkou hru musel vyzkoušet snad každý, kdo má chytrý telefon nebo tablet. Ať už jste se o ni dozvěděli z médií, z žebříčků v App Store či Google Play, nebo třeba přes naštvané statusy vašich přátel na sociálních sítích, úspěch se téhle hře prostě upřít nedá.


Flappy Bird odstartoval v mobilním světě novou mánii

Za Flappy Bird stojí studio .GEAR, respektive přímo devětadvacetiletý vývojář Dong Nguyen z Hanoje, který hru vytvořil během několika večerů a ještě zajímavější je, že pro Android a Google Play byla dostupná už od léta loňského roku, ale popularitu si získala až nyní; počet stažení přitom překonal hranici 50 milionů. 

V jednoduchosti je síla…

Princip Flappy Bird je přitom naprosto jednoduchý, stejně jako samotná grafika. S opeřencem musíte prolétávat mezi trubkami (nápadně připomínající ty ze slavného Maria) a jakmile se do některé z nich trefíte, je konec a začínáte zase znovu. Nesmíte se dotknout ani horní a spodní části. I přesto, že se jedná o naprosto primitivní titul, který spoustu uživatelů dohání ke vzteku, je v něm něco chytlavého, co hráče nutí své výsledky překonávat.

Sám jsem „Flappyho“ zhruba hodinu zkoušel a dostal jsem se na skóre 71. Těžko soudit, jak dlouhou trvanlivost tohle nadšení pro hraní hry bude trvat, Flappy Bird navíc nebyl prvním titulem svého druhu, ale podobné hry se v App Store a Google Play objevily už podstatně dříve.


Můj rekord ve Flappy Bird je aktuálně 71. Jaké skóre jste nahráli vy? Pochlubte se v komentářích…

Hra, která podle slov autora dokáže na reklamě vydělat více než milion korun za den, však nebude mít dlouhého trvání. Včera jsme vás informovali o tom, že chce vývojář hru stáhnout a dále ji nenabízet. Prý mu výrazně začala zasahovat do osobního života, a ne v příliš pozitívním slova smyslu.

Odkaz na Google Play Odkaz na App Store
Pokud hru ještě nemáte, stahujte rychle, dnes po 18. hodině v jednotlivých obchodech nebude k mání

Autor hru nestahuje kvůli žádným problémům s právy, ale zřejmě ho začalo otravovat neustálé odpovídání na dotazy uživatelů, novinářů a zájemců o koupi práv. I těm Dong Nguyen na Twitteru vzkázal, že práva na Flappy Bird prodávat nebude. S vývojem her Nguyen nekončí, ale tituly podobné tomuto prý již nikdy vyvíjet nechce. Server TouchArcade.com dokonce Flappy Bird označil za titul, který definoval nový herní žánr, což je sice trochu odvážné tvrzení, ale vzhledem k tomu, kolik dalších klonů téhle hry se v zápětí vynořilo, to tak částečně můžeme brát.

Shuriken Block, Super Ball Juggling a další rychlohry

Flappy Bird ale není jedinou hrou autora, respektive studia .GEARS. Pro iOS v App Store najdeme ještě další dva tituly, na webových stránkách dotgears.com pak najdete čtyři HTML5 hry, které lze hrát v chytrých telefonech a tabletech přímo v prohlížeči. Jedno mají opět společné – z herního hlediska jsou velmi jednoduché, avšak u obtížnosti platí pravý opak a na jeden pokus pravděpodobně nevydržíte příliš dlouho. Grafika je trochu retro jako z dob osmibitových počítačů a audio stránku hry tvoří jen několik základních zvuků.

 
Shuriken Block si zahrajete na iOS nebo ve webovém prohlížeči (odkaz)

Ve hře Shuriken Block máte za úkol chytat hvězdice, které jsou vyhazovány do vzduchu a v případě vašeho selhání se některému z pětice nešťastníků zaseknou do hlavy. Tahle hra je o něco lehčí než ostatní, protože pro každé kolo máte tři životy (v HTML5 verzi dokonce pět), což v případě Flappy Bird a Super Ball Juggling neplatí.

 
Super Ball Juggling je dostupný jen pro iOS

Super Ball Juggling vás nutí ve správný čas zpracovávat padající míč, a pokud hru zkusíte, určitě mi dáte za pravdu, že je opravdu těžká. Další tituly jsou dostupné jen v prohlížeči – ve Smashing Kitty musíte s hopsající kočičkou během tří minut vydržet zadupávat červíky a především se různými kombinacemi snažit nahrát co nejvyšší skóre, umřít se v téhle hře nedá.

 
Smashing Kitty

Droplet Shuffle není nic jiného, než jednoduchá variace na u nás dobře známé Skořápky a v Ninja Assault budete muset dobře mířenými hvězdicemi likvidovat neustále se generující nepřátele.

 
Droplet Shuffle a Ninja Assault

Všechny tituly jsem krátce vyzkoušel a rozhodně se jim nedá určitá forma chytlavosti upřít, ale po čase jednoduše omrzí a takový úspěch jako zaznamenal Flappy Bird určitě mít nebudou. Přesto je na téhle hře vidět něco zajímavého a nového – i bez jakékoliv propagace se dnes dá vytvořit titul, který zničehonic osloví desítky milionů hráčů po celém světě a autorovi dokáže vydělat nemalé peníze.

Rozhodně ale není všechno zlato co se třpytí, o čemž se Dong Nguyen sám moc dobře přesvědčil a i přes obrovské zisky, které Flappy Bird dokáže z vložených reklam generovat, se vývoj rozhodl ukončit a hru stáhnout, nedočkáme se tak ani slibované verze pro Windows Phone. Neznamená to ale, že by s tvorbou her přestal úplně, jen se bude zaměřovat na jiné tituly a díky popularitě, kterou se mu nyní povedlo získat, bude mít v budoucnu jejich propagaci podstatně jednodušší.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

12 komentářů

  1. djkure (neregistrovaný)

    Grafika aka Mario. Hned první snímek mi to připomněl :-)

  2. lofwyr (neregistrovaný)

    Hm, dnes jsem se o té hře dozvěděl poprvé a zkoušet ji tedy nehodlám :-)

    • Knoxx (neregistrovaný)

      Taky o té hře slyším poprvé a a nehodlám to hrát, ale fenoménem bych nazval možná tak angry birds..

  3. steelspace (neregistrovaný)

    Tahle hra docela dobře ukazuje, že neexistuje žádný recept na to, co budou lidi chtít a případně i kupovat.

    • iljusin66 (neregistrovaný)

      Přesně tak. Vždy je možnost, že člověk namíchá koktejl který se zcela neočekávaně stane obrovským hitem. A často jsou to zcela jednoduché aplikace. Poprvé jsem si to uvědomil u reklamní hry Moorhuhn. Taková blbost, a jak to tenkrát fungovalo :) Nebo když se objevil Minecraft, tak to asi těžko někdo čekal jakým se stane fenoménem.

    • htcjirka (neregistrovaný)

      Třeba to ještě přehodnotí, když mu to generuje takový zisk.

    • VNavrátil (neregistrovaný)

      Docela do nechápu, hra u vydělává tolik, že i jeho děti by do konce života nemusely hnout prstem a on to zařízne s tím, že mu to zničilo život. Tady je něco špatně :D

    • VNavrátil (neregistrovaný)

      Mě snad přestává fungovat klávesnice……..

    • htcjirka (neregistrovaný)

      Kdoví, jak se věci mají.Též mě to společně nejde dohromady.

  4. Opice (neregistrovaný)

    Myslím si, že je to od autora výbornej marketingovej tah. Po tom, co se o něj začala zajímat média s psát o něm články, tak další zájem vyrobil prohlášením, že hru stáhne z marketu. Tím si zajistil další vlnu stažení dokud to „ještě jde“. Dále prohlásil, že další hry budou následovat. To by neříkal, kdyby ho vážně omrzelo programovat kvůli zblbnutí z zbohatnutí. Inu, jak je to skutečně, ví jen on.

  5. Ninja (neregistrovaný)

    Našel jsem skvělou náhradu, která posouvá tento žánr na novou úroveň:

    [odkaz]

    Enjoy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *