TOPlist

Záznamy ze semináře o vývoji XNA her pro Windows Phone (1. část)

Na SmartManii startujeme nový seriál, ve kterém naleznete záznamy ze seminářů o vývoji her v XNA pro platformu Windows Phone.

20. a 27. března proběhly v Praze v budově Microsoftu dva praktické semináře o vývoji her v XNA pro Windows Phone. Během přibližně osmi hodin přednášek a praktického programování bylo probráno mnoho zajímavých oblastí vývoje v této technologii. Je mi potěšením shrnout, že se podařilo pořídit a zpracovat záznamy obou akcí. Během několika následujících týdnů vyjdou postupně všechny díly zde na SmartManii. Věřím, že v nich bude k vidění mnoho užitečných informací. 

- - -

Prvních několik dílů volně zopakuje látku seriálu, který vycházel zde na SmartManii během posledních několika měsíců. V prvním díle se podíváme na platformu Windows Phone z aktuálního pohledu a probereme si zkušenosti s prodejem na Marketplace. Následně se seznámíme se základy XNA Frameworku, vykreslíme si několik obrázků a rozpohybujeme si je. Budeme vytvářet zjednodušenou verzi hry s raketkou, která už byla k vidění zde v seriálu, případně jste si ji mohli stáhnout z Marketplace pod názvem Galaxy Jet. Bude ukázáno ovládání dotykem i gesty, stejně tak jako naklápěním telefonu (akcelerometrem).

Co nás čeká v dalších dílech?

V následujících dílech potom budou prezentovány například návody, jak si načíst do hry uživatelské jméno z virtuální klávesnice a jak si ho uložit do Isolated Storage. Prostor bude mít také diskuze o možnostech 3D grafiky na Windows Phone. Poté se posuneme dál a začneme vytvářet novou hru. Bude to jednoduchá gameska na způsob Pinballu nebo Arkanoidu, ukážeme si na ní například, jak přesněji pozicovat objekty, jak s nimi pootáčet, nebo jak měnit jejich velikost. Probereme si, jak v XNA vytvářet animace, nebo jak efektivně vykreslovat herní plán pomocí mnoha malých obrázků vyříznutých z jedné velké textury. 

-

V dalších dílech budou probrány pokročilejší kolize ve 2D, jak například řešit průniky dvou pootočených obdélníků, nebo kruhu s pootočeným obdélníkem. Ukážeme si praktické použití matic a transformací pro řešení podobných úloh. Dále si předvedeme, jak načítat popis herního levelu z XML, také si ukážeme, jak do Isolated Storage automaticky serializovat celé objekty. Podrobně si probereme životní cyklus aplikací na Windows Phone a jak by se správně měl ve hrách nebo aplikacích řešit dormant a tombstoned stav. Dostaneme se i k měření výkonu aplikací a k seznamu doporučení, na co by vývojář měl dát pozor při vývoji hry pro zařízení jen s 256 MB RAM. 

Poslední dva díly potom dodají rychlý pohled na takzvané hybridní aplikace, ve kterých lze kombinovat Silverlight a XNA dohromady. Ukážeme si hlavní rozdíly v jejich principech, popíšeme navigační model a zkusíme si vytvořit kostru další nové hry. Na ní si například ukážeme, jak můžeme ke hře v XNA přidat hlavní menu v Silverlightu a jak nám v tom pomůže program Expression Blend. Do hry si také doplníme obrazovku výhry a dialog pauzy. 

Další zdroje

Pro zájemce připomínám odkaz na původní seriál o XNA, který zde vycházel na podzim. Doporučuji se také podívat na rozcestník na našem fóru, ve kterém jsou uvedeny odkazy na doporučené knížky a další zdroje. Nyní už nebudu rušit a nechám vás v klidu se koukat na sérii prvních čtyř dílů. Pokud budete mít zájem, zdrojové kódy příslušející k těmto videím, případně i ukazovanou prezentaci, si budete moci stáhnout z mého blogu.

Záznamy ze semináře


1. díl


2. díl 


3. díl


4. díl

Autor článku Tomáš Slavíček
Tomáš Slavíček

Kapitoly článku