TOPlist

Audi představuje systém zFAS: Centrální mozek pro autonomní jízdu

Automobilka Audi vyvíjí budoucí systémy pro autonomní jízdu, jejichž srdcem je centrální řídicí jednotka asistenčních systémů, zkráceně zFAS z německého označení „zentrales Fahrerassistenzsteuergerät“. Tento „hlavní mozek“ používá výkonné procesory a v dohledné době bude postupně zařazován do modelové palety Audi. Je důležitým milníkem na cestě k novým funkcím automatizovaného řízení. Sériová výroba byla nyní svěřena specializovanému dodavateli Delphi.


Ilustrační obrázek (Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro)

Audi vyvinulo tuto základní řídicí centrálu společně s předními světovými technologickými partnery. Tým, vedený odborníky značky Audi, byl složen také ze specialistů společností TTTech, Mobileye, NVidia a Delphi, kteří společně vyvinuli rozmanité softwarové a hardwarové moduly. Audi přidělilo roli budoucího systémového dodavatele elektronického systému zFAS společnosti Delphi. 

V hlavní roli senzory

Řídicí jednotka zFAS přijímá velké množství informací z různých senzorů. Na jejich základě bleskurychle vypočítává kompletní model okolí vozidla a tyto informace poskytuje všem asistenčním systémům. Plní tak roli centrálního rozhraní pro všechny funkce autonomní jízdy. 

V současnosti jsou asistenční systémy řízeny většinou prostorově vzájemně oddělenými řídicími jednotkami. Audi má být prvním výrobcem automobilů, který sdruží všechny řídicí jednotky do jedné centrální doménové architektury. Na základě celostního přístupu sloučilo Audi do jednoho centrálního systému celé portfolio funkcí, nezbytné senzory, elektronický hardware a softwarovou architekturu. Maximální pozornost byla přitom od začátku věnována především zajištění naprosté bezpečnosti.


NVIDIA Drive PX

Základním předpokladem pro kompaktní konstrukci a zároveň vysoký výpočetní výkon jsou výkonné elektronické moduly. Řídicí jednotka zFAS používá jak mobilní procesor Mobileye EyeQ3, tak i nový čip NVidia  Tegra K1. Tímto způsobem dosažený enormní výpočetní výkon je srovnatelný s výkonem kompletní elektronické architektury dobře vybaveného vozu střední třídy. Díky vysoké míře integrace má nová řídicí jednotka velikost tabletu. Modulární koncepce umožňuje flexibilní rozšiřování systému, takže zFAS je v každém ohledu připraven na budoucnost.

Tip ke čtení – Zakladatel Tesla Motors: Řízení aut lidmi by mělo být v budoucnu zakázáno, nebude bezpečné

Audi spolupracuje s předními dodavateli, mezi něž patří Bosch, Continental, Valeo a Delphi, také v oblasti senzorů a akčních členů, ať se jedná o brzdovou soustavu nebo řízení. Cílem je vyvinout společné standardy a na cestě k plně automatizovanému řízení nabídnout zákazníkům moderní asistenční systémy pro ještě vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu. 

Autonomní Audi RS 7

V blízké budoucnosti budou autonomně jedoucí vozidla Audi schopna nepřetržitě se za jízdy učit, a to na základě propojení se systémem Audi Connect (recenze). Data, vypočtená řídicí jednotkou zFAS, budou prostřednictvím mobilní telefonní sítě – LTE v místech, kde je signál – přenášena do backendu IT v cloudu. Po jejich zpracování pomocí algoritmů strojového učení a umělé inteligence budou výsledky zasílány zpět do automobilu. Řídicí jednotka zFAS bude tímto způsobem průběžně zlepšovat svou schopnost zvládat vlastními silami komplexní situace. Autonomně jedoucí vozidla Audi se tak budou učit každý den a s každou novou situací, do níž se dostanou.

Autor článku Michal Javůrek
Michal Javůrek
Nadšenec do mobilních technologií, vášnivý fotograf, cyklista a sběratel starých telefonů. Pokud zrovna nesedím u počítače, najdete mě v přírodě s fotoaparátem přes rameno, nebo v sedle na kole.

Kapitoly článku