Sledujte nás na YouTube

Apple je vládcem product placementu, jeho úspěch z velké části stojí na podprahové reklamě

Apple se v loňském roce opět stal králem tzv. product placementu, tedy umísťování vlastních produktů do filmů. Tento způsob reklamy je mezi značkami velice oblíbený a jablečný gigant za něj navíc nemusí platit.

Není tomu tak dávno, kdy byl každý celovečerní film v televizi přerušen nejméně dvěma reklamními bloky. Těch velké společnosti hojně využívaly k informování diváků o svém novém produktu, ať už se jednalo o šetrné tělové mléko, automobil, nabídku operátorů, nebo o další účinné řešení průjmových onemocnění.


Jablečné produkty ve filmech a seriálch prostě nelze přehlédnout

S příchodem nových možností sledování filmů a seriálů, například v podobě Netflixu, nepřerušujícího konzumaci obsahu reklamou, spolu s častým odcházením diváků od televize během komerčních bloků se tento způsob propagace stával méně a méně efektivní. Společnosti se tedy snažily přijít na nové možnosti, jak dostat produkt do povědomí diváků během doby, kdy sledují svůj oblíbený film, nebo seriál.


MacBook Pro ve filmu Zmizelá (zdroj fotografie)

Product placement jako nenásilná forma reklamy?

Řešením se stal takzvaný product placement. Jedná se o umístění produktu přímo do snímku, které může nabývat mnoha podob – může se jednat o produkt, který používá hlavní hrdina, nosič s názvem společnosti v pozadí scény, nebo i „nenápadný“ rozhovor o určitém výrobku. Jeho provedení se liší – od nenásilných ukázek výrobků, které divák sotva postřehne, až po velmi nepovedené a spíše odrazující provedení, jehož zářným příkladem jsou například české Babovřesky.


Starší iMac ve filmu Muž na hraně

Tento způsob propagace přináší výhody jak tvůrcům snímků, neboť za umístění produktů se často platí nemalé částky, které pomohou s financováním nákladných filmů, tak společnostem, které se chtějí zviditelnit. Server Brand Channel každoročně sleduje product placement v největších kasovních trhácích v USA a na základě toho uděluje cenu Brandcameo.

 
MacBook Air ve filmu Rozkoš v oblacích a MacBok Pro ve snímku Zpátky ve hře

Vítězem za rok 2014 se stal Apple, který stál na stupni vítězů naposledy v roce 2011, v roce 2012 jej předběhl Mercedes-Benz a v roce 2013 Budweiser. Loni se však produkty nejbohatší firmy světa objevily v 9 z 35 kasovních trháků, například ve filmu Zmizelá (Gone Girl) a Hvězdy nám nepřály (The Fault in Our Stars). O druhé místo se pak dělí Coca-Cola a Sony. Apple je překonal o pouhý jeden snímek, a to díky Lego příběhu, kde se objevuje zmínka o iPodu Shuffle, samotný produkt se však na obrazovce neobjevil.

To si však Apple bohatě nahradil ve filmu Captain America: Návrat prvního Avengera, kde se jedna scéna odehrává v přímo v jeho prodejně. Dva hrdinové zde použijí MacBook k hacknutí serverů špionážní agentury S.H.I.E.L.D.

Apple za produkty ve filmech neplatí

Zajímavostí je, že Apple za svůj product placement nemusí platit. Velmi ochotně však nabízí producentům tolik svých zařízení, kolik jen potřebují. Ve starších epizodách seriálu 24 se Applu dokonce podařilo přesvědčit producenty, aby kladní hrdinové používali Mac a „záporáci“ PC.

O jak velké částky za propagaci se může jednat, dokazuje společnost Heineken, která musí za umístění produktů platit. V roce 2012 tak zaplatila tvůrcům bondovky Skyfall 45 milionů dolarů (tehdy téměř 1 miliarda Kč) za to, že agent 007 vymění své oblíbené Martini za láhev zlatavého moku tohoto nizozemského pivovaru.

Tento způsob propagace zcela jistě pomáhá Applu a dalším společnostem budovat značku a zvyšuje zájem o jejich produkty, ač si často jeho působení ani nemusíme uvědomovat. Pokud hlavní hrdina, zachraňující svět, používá určitý produkt, který je jasně rozpoznatelný, může si divák vytvořit pozitivní vztah i k onomu produktu, aniž by o něm cokoliv věděl, a pak jej v podstatě chce jen proto, že jej měl i zmíněný hrdina. Jedná se tedy o poměrně silný prostředek propagace a bude zajímavé sledovat, s jakým způsobem marketingu přijdou velké společnosti po tom, co se u diváků vytvoří určitá míra tolerance vůči těmto sdělením, nebo až jej prokouknou a plně pochopí jeho fungování.

Jaký je váš názor na tento způsob propagace? Působí tato forma reklamy i na vás? A co podle vás bude dalším krokem? Podělte se s námi o vaše názory v diskusi.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

29 komentářů

  1. Tibb (neregistrovaný)

    Na mna tieto tahy neplatia :D Kupim si co ja chcem a kedy chcem resp. ked mi to financie dovolia :)

    • Pipa (neregistrovaný)

      Ale o tom je ta podprahová reklama, že si sice koupíš co chceš, ale ve finále chceš to co bylo v té reklamě. :D

    • TIBB (neregistrovaný)

      newiem o tom :) Jedine co na mna posoby je ked vidim vo filme ako sa niekto napchava tak vtedy casto dostanem na nieco chut nic viac :) Po apple vyrobkoch netuzim a to mozem vidiet 10 filmov za den a v kazdom vidiet telefony alebo macbooky. Nemam ani notebook :D Ja sa oje.t dnesnou dobou nenecham len tak snadno :P

    • Viktor (neregistrovaný)

      Vetsinou kdo toto tvrdi je ovlivnitelny nejvic. Samozrejme si to neuvedomujes, to je jasne. O tom to je.

  2. David (neregistrovaný)

    Jeden příklad za všechny, první díl filmu Muži v černém.

    Po odvysílání šel prodej černých brýlí dané značky a modelu rapidně nahoru.

    Všichni chtěli mít najednou brýle odolávající účinkům neuralizéru :-D

  3. Sandra (neregistrovaný)

    Mě se to líbí, je to mnohem lepší způsob reklamy než násilné přerušování filmu, které mě akorát naštve a donutí mě použít alternativu např. ve formě uloz.to…

    • Jokeer (neregistrovaný)

      Bohužel jste v ČR a tady máme obojí. Filmy jsou násilně přerušovány dlouhou reklamou a podprahové reklamy jsou akorát třešničkou na dortu.

  4. zemiak33 (neregistrovaný)

    je to správne používať poznatky z psychológie na reklamu?

    • Jokeer (neregistrovaný)

      Co se týče Applu, tak v ČR je to asi jedno, jelikož si to tu moc lidí nemůže dovolit. Správné to není a některá filmová studia to ví. Tak například ve filmu Dva a půl chlapa, produkty od Applu tam sice jsou nicméně loga Applu jsou přelepena, tak že nejsou vidět. Film Zmizelá je sama o sobě reklama a je vidět, že musel být značkami finančně hodně podporován.

  5. Martin... (neregistrovaný)

    Já se hrozně těším na nového Bonda s Xperií Z4, jinak, že Bond pil Heineken, tak to jsem totálně nepostřehl a dozvěděl jsem se to až od vás (a no jo, když jste to řekli a podíval jsem se na tu fotku, tak už to vidím, ale jinak…podle mne totálně zbytečně vyhozená miliarda :-).

  6. JaroB (neregistrovaný)

    Dúfam, že sa vám to zobrazí …umrel som ako vystihuje toto video nový výrobok ejpl :D Umrel som:D

    [odkaz]

    • Viktor (neregistrovaný)

      Tomu se může smát jen debil. Je to naprosto trapné.

    • htcjirka (neregistrovaný)

      Na CT24 v ekonomice běžela reportaz, kde chlapik říkál, ze kdyby Apple dal sve logo na obyčejnou zidli , hned by byla ta zidle mnohnasobne drazsi.Vystihuje to tak nejak Apple a jeho uzivatele i výrobky Apple samotne.Mnoho povyku pro nic.

      • tedy (neregistrovaný)

        Ty a sleduješ ekonomiku na CT24 ty klaune? V tom pripade jsi naprostý hlupák když tu v komentářích meleš ty moudra jak tržní podíl nic neznamená, tak dlouho to sledujesca zadne zlepseni vid? Jiny už to nebude

    • MrViki (neregistrovaný)

      HTC JIRKA: To je holt značka. Stejné to je u BMW, Audi, Burberry atd.

    • htcjirka (neregistrovaný)

      Kdepak tam ta kvalita opravdu je, u Apple uz nikoliv, prumerny telefon jako kdejaka cina.

    • sdf (neregistrovaný)

      Kdejaka cina ma iOS, protoze telefon dela i OS

    • JaroB (neregistrovaný)

      VIKTOR:

      áno trapné je to čo fakt urobil ejpl … podtrhuje to aj fakt že tam je 480p kamera v 1600€ netbooku …ale ovce si to kúpia :D

    • Viktor (neregistrovaný)

      HTcJIRKA: nesmysly. Jsi jen tupý troll.

    • TomasSX1 (neregistrovaný)

      Poznam len jedneho cloveka co si kupil iPhone vyhradne kvoli iOS. Ostatny to kupuju lebo Apple a je to cool atd.

    • uni (neregistrovaný)

      TomasSX1: Tak záleží kde se pohybuješ. U mých kamarádů je to na základě iOS, ale pravda, byla by tu jedna osoba, která to má spíše z „protože se to očekává vzhledem k postavení“, tedy ve smyslu profese.

    • TomasSX1 (neregistrovaný)

      UNI: vo svete beznych ludi. Bezneho uzivatela nezaujima OS. A vo svete IT Pro’s ma iOS len jeden clovek (prave ten ktoreho som spomenul) a aj to len kvoli tomu lebo robi hudbu a ze vraj to potrebuje k nejakemu kontroleru (ten si kupil aj tak len 4S). Ostatny maj bud WP alebo (hlavne) Android.

    • radin (neregistrovaný)

      tak upřímě, pokud se pohybuješ mezi vypatlanejma dětma naší zlodějské politické mafie, potom je to možné. Tebe ale odhaduju na fetku co na nákupy telefonu hledá peníze v kapsách jinejch lidí :( Tahle banda trotlů jiná nebude. Ale většina lidí která pracuje a potřebuje mít spolehlivé zařízení to vidí jinak :)

    • uni (neregistrovaný)

      TomasSX1: Měl by sis více všímat toho, co kdo má a proč. Např. v českém království, kde pro běžného občana naprosto selhává princip dotací u operátora (u firemních účtů je tomu jinak) hraje podstatnou roli cena.

      Věc, že kdyby byla tato situace „správně“, tedy srovnaná cena hiend přístrojů a tak 2-4x níže (v porovnání se západem a kupní silou/dotací), bude i tu mít iOS úplně jiný podíl, než má.

      Ale jsou i další faktory. A jeden z nich je „cool“, ale rozhodně ne významný.

    • TomasSX1 (neregistrovaný)

      Radin: Ked ma odhadujes na financnika tak si vedla. Som programator :) takze ty radsej odhady nerob :D Pouzivam spolahlive za normalne peniaze a nie midend za premrstenu cenu. Podaktory pouzivaju aj hlavu pri nakupovani ;) Nemam tusenia co znamena „fetka“.

      UNI: Samozrejme su aj taky. Ale podla mojich skusenosti je to prave naopakt. Len Minimum ludi kupuje iPhone prave z dovodu lebo iOS a ta vacsina kvoli tomu lebo apple a cool. To su moje povsimnutia a skusenosti.

    • uni (neregistrovaný)

      TomasSX1: Ano, vzhled hraje jistě roli. Ostatně, polovina lidstva je na tento aspekt více citlivá než druhá. I u telefonů.

      Na druhou stranu, z té miliardy iOS zařízení, co se už dostala do oběhu, proč ponižuješ význam opakovaného pořízení z důvodu právě iOS? Byli s ním spokojeni před tím, pravděpodobně budou i s novým přístrojem, proč by museli kupovat něco jiného? Nehledě na nesnáze s přechodem na jinou platformu. Poněkud zapomínáš, jak dlouho tu s námi iOS je pro mnohé je to prostě etablovaná platforma.

  7. Radin (neregistrovaný)

    No co si budem povídat, raději kouknu 50x na Apple výrobek ve filmu než na ubohou gůůgle reklamu na cokoli :) Ono divme se filmařům, můžou tam dát tuctovou placku nebo apple, co si mají vybrat? Co rychle a zběsile a ty tuny reklam na auto? co bond a jeho konkrétní auto? Jo to není apple to nevadí :)) jak trapné.

    • jenda (neregistrovaný)

      Ty budes klasicka ovecka.

      Reklamu muze clovek vynechat. Kdyz mu ve filmu cpou trapnej Apple produkt (nebo cokoliv jineho), tak je to na bliti a nic s tim nenadelas.

  8. imperator (neregistrovaný)

    jakto ze apple za to nemusi platit – neexistuje nieco take ako neplatena reklama ? ktora je zakazana napr u nas ? ze pokial si niekto nieco nezaplati tak to logo musi byt napr rozmazane…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *