Sledujte nás na YouTube

Nová (tele)vize LG: Co by mohl přinést nákup WebOS?

LG koupilo od Hewlett-Packard operační systém WebOS. Přinášíme doplňující informace s výhledem, jak by se mohl vyvíjet trh s TV ve srovnání s PC, tablety a smartphony.

WebOS nemůže najít své místo, na trh ho přinesl Palm jako poslední pokus o svou záchranu. Přes veškerá ocenění ze strany odborné veřejnosti nenašel své místo mezi spotřebiteli. Palm byl pohlcen největším výrobcem tradičních PC na světě, Hewlett-Packard, který na něm chtěl postavit svou platformu pro chytré telefony a tablety. Bohužel, vydání zařízení trvalo dlouho, konkurence se zlepšovala a tak pokus o získání přízně zákazníků opět selhal. HP TouchPad se stal populární převážně díky nízké výprodejové ceně.


Reklama na HP TouchPad, ve které si zahrál britský komik a herec Russell Brand

Od té doby nebylo o WebOS mnoho slyšet, řada členů původního týmu odešla do Google a dalších společností. Samotný operační systém se stal mezitím open source, jak jsme informovali v minulosti. HP si s WebOS evidentně dál nevědělo rady a tak skončil v rukou LG. Částka, za kterou firma LG systém koupila, nebyla zveřejněna. Poslední známá cifra pocházející z roku 2010, kdy byl WebOS prodán jako součást Palmu, činila 1,2 miliardy dolarů.

 

Jak si společnosti WebOS rozdělí?

Hewlett-Packard

  • Pozadí Palmu, včetně zdrojového kódu, infrastruktury, know-how
  • Podpora pro existující uživatele Palmu
  • Patenty spojené s WebOS

LG

  • Správcovství Open WebOS a Enyo open-source projektů, kde se nachází zdrojový kód
  • Přidružené know-how
  • Webové stránky WebOS
  • IP licence vztahující se k WebOS

LG oznámilo, že má v plánu nabídnout „intuitivní uživatelské rozhraní a internetové služby propojené napříč různými zařízeními.“ V rozhovoru řekl technický ředitel LG: „Vzhledem k současnému stavu Androidu, neplánujeme telefon s WebOS, ale chceme ho užít pro další zařízení, jako televize, auta atd.“

LG si chce zkrátka zabezpečit softwarovou platformu pro svá zařízení. Většina komentářů směřuje k televizím, ale do budoucna se plánují i další kategorie. Telefony zatím ne, nejspíš si LG nechá možnost jako zadní vrátka. Podobně to má dnes většina výrobců. TV je dnes první na ráně. Je to obrazovka, na které bude další velká válka ekosystémů, žádná platforma zatím nedrží pevně developery ani uživatele. Boj o televizi přitom může, ale také nemusí kopírovat rozložení sil v současných zařízeních.

 
HP Pre 3: Velice zajímavý smartphone, který už od vydání neměl budoucnost

Počítače, telefony, tablety a hudební přehrávače mají odlišné lídry. Spojení platformy se zařízením, závisí prvně na distribučním modelu. Ten, který upřednostní uživatelé, povede k oblibě určitého výrobce a tím i platformy. Jelikož na různých zařízeních se distribuce mění, může to vést k upřednostnění odlišných platforem. Zvažme, že PC byly primárně nakupovány IT odděleními ve firmách a institucích, což vedlo k monokultuře Windows a přetrvávající dominanci Microsoftu.

Business se smartphony prvně vedl Symbian a Blackberry, jelikož měli přístup na trh přes operátory. Potom, co se dotekové UI stalo dominantním (Nokia ani Blackberry nedokázaly včas zareagovat), Apple a Google sebraly vedení hned, jak se adaptovaly na distribuční model řízený operátory. Android speciálně odpovídal na požadavky operátorů a byl vyvíjen ve spolupráci s nimi. 

Trh kolem tabletů je podobnější klasickým počítačům, ale bez korporátních požadavků nebo vzoru nakupování. To znamená, že distribuce aplikací, obsahu a dostupnost v běžném prodeji hrají klíčovou roli. Tento trh je mladý a stále se rozvíjí, ale vypadá to, že Microsoft zatím nenašel pevné základy, zatímco Apple, Google a Amazon ano. To vede k otázce, jak budou chytré televize prodávány a který business model bude úspěšný. Steve Jobs poukazoval na složitost doručit inovaci na trh, který kontrolují kabelové společnosti, které mohou kohokoliv snadno zablokovat.

  

Televize, která bude zaměřená na aplikace, spíš než na prostý přehrávač obsahu, bude vyžadovat redefinici kategorie. To bude vyžadovat i změnu pozice produktu. Jen pár společností je toho schopno. To nás vede zpět k WebOS a LG, dokud bude televize prodávat jako terminály na obsah, nepřinese WebOS hodně přidané hodnoty. Na druhou stranu, kdyby LG užilo WebOS na úplnou změnu televize, především v provedení softwaru a uživatelského rozhraní, prodávalo je jinak a ukázalo, že slouží i k jiným činnostem, než klasická televize, pak by se WebOS stal potencionálním zdrojem pro ohromný úspěch. 

David Podzimek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *