Sledujte nás na YouTube

MeduzA: Test Windows Phone hry kritickým okem Marka Hajna

V našem novém seriálu Marek nebude testovat jen aplikace, ale řada přijde také na hry. Dnes je tu první zástupce, který si dobrovolně řekl o studenou sprchu. A já mu ji rád dopřeju.

Windows Phone je vcelku mladá platforma, pro kterou se většina aplikací teprve rodí. Microsoft zvolil stejnou strategii jako Apple a před tím, než se aplikace nebo hra dostane do Marketplace, musí projít testováním a schválením. To však není zárukou toho, že se do Marketplace nedostane nějaký nepoužitelný, ba přímo příšerný shit. A i když se Microsoft nedávno rozhodl Marketplace vyčistit od (h)různých počinů (h)různých vývojářů, nemusí to stačit. Proto jsem tu já, ochránce českých uživatelů a kat českých vývojářů :-)

A protože nejen běžnými aplikacemi je český uživatel se svým smartphonem živ, podíváme se dnes na zoubek jedné hře. Její jméno je MeduzA a pochází z dílny velmi mladého autora DefthKniht. Hned na začátek musím říct, že si vážím těch autorů, kteří svoji aplikaci/hru přihlásí sami, nebojí se toho. Což je přesně tento případ. Autor, Martin Kaše, se přihlásil mezi prvními a vzhledem k tomu, že je mu teprve patnáct let, nezbývá mi než dodat „Klobouk dolů!“. Ke hře ale přistupuji, jako kdyby ji dělal jakýkoli jiný dospělý vývojář, ale všichni zohledněme autorův věk a moje drsné hodnocení zmírněme ;)

   

Aplikace je placená a k ceně 21 Kč si řekneme víc později, v kontextu toho, jaká hra je. Jak je v Marketplace dobrým zvykem, máte možnost si hru vyzkoušet bez placení. Ne všichni vývojáři vám toto umožní, a proto dávám palec nahoru.

Po stažení a spuštění se vás hra zeptá, zdali chcete zapnout zvuk. Pokud kliknete na „OK“, připravte se na šok. Stejný šok vám připraví i grafika. Hra totiž vypadá jako z prastarých počítačů. Hledal jsem, jestli není předobrazem nějaká původní hra, ale nenašel jsem. Možná jsem hledal špatně. Grafika hry tedy vypadá dost prapodivně. Stejně tak zvuk, ten bych dokonce označil za příšerný až otravný a doporučuji ho vypnout. Tahá za uši.

  

Hra obsahuje Info, která vám vysvětlí jak hrát. Info se nese ve stejném grafickém duchu jako všechny ostatní nabídky, takže je to takové luštění. Horší však je, že Info je v angličtině a ta se autorovi úplně nepovedla. Popis je kostrbatý a troufám si tvrdit, že rodilý mluvčí by nepochopil „co tím chtěl básník říct“. Nejspíš by se nic nestalo, kdyby popis byl buď v češtině, nebo v angličtině, ale jednodušší.

Hra samotná je postavena na ovládání za pomoci pohybového čidla v telefonu. Vy, jakožto bleděmodrá kostička, máte za úkol sbírat menší žluté a modré kostičky a vyhýbat se velkým žlutým kostičkám. Malé žluté kostičky vám navyšují skóre, velké žluté vás zabijí a malé modré jsou bonusové, které vám umožní použít gesto (pinch to zoom), jehož pomocí „získáte“ všechny žluté kostičky v menším okruhu od vaší modré. Dobrá myšlenka, která hře přidá zajímavý náboj. No a to je vše. Nic víc od hry nečekejte a ono to ani není potřeba. Vnímám ji jako možnou výplň čekání někde na něco.

-

Jednoduché, prosté a hratelné. To by bylo, kdyby hra nebyla graficky tak příšerná a s obludným zvukovým doprovodem. Chápu, že se autoři snažili o určitou úroveň originality, ale ta se tedy rozhodně nepovedla. Překousnu i to, že pohyb kostičky mi přijde nepřirozený, dřevěný a není tak plynulý jako v jiných hrách tohoto typu, ale to je věc, která určitě půjde vyladit. V tomto kontextu mi pak cena 21 Kč přijde poněkud přemrštěná.

 

Martinova první hra není úplně ideální, ale na druhou stranu je potřeba zohlednit jeho věk. Přece jenom, kdo z nás v 15 letech dělal hry pro mobily. A něco mi říká, že o něm ještě uslyšíme. Mladí se učí rychle a já docela možné, že někdy v budoucnu budeme na SmartManii recenzovat další titul z jeho dílny, který nás třeba posadí do kolen.

Celkové zhodnocení

Dobrá myšlenka. Hra rozhodně není špatná. Jednoduchá, hratelná a bez trial omezení, které vás zarazí po minutě hraní, možná i návyková. Jenže má plno negativ:
– ošklivě vypadající grafika
– nekvalitní zvuková stránka
– zvláštní popis hry v angličtině
– nepřirozený pohyb kostičky
– neadekvátní cena

Co by se dalo zlepšit? Je to prosté.

– nové zvuky a případně i hudba
– nepatrně vylepšit grafiku ve hře
– grafiku menu od základu změnit
– předělat do češtiny, nebo zapracovat na angličtině
– zamyslet se nad cenou

Marek Hajn

15 komentářů

  1. matoman (neregistrovaný)

    k tej neadekvatnej cene… no je to bohuzial najnizsia cena co sa da na MP nastavit…a zdarma by to mozno bolo skoda :)

  2. matoman (neregistrovaný)

    mne skorej vadi nutnost hrat vodorovne… nejaka kalibracia pre „sikme hranie“ by bodla :)

  3. matoman (neregistrovaný)

    jasne ze je. Programator dam da tlacislo, kaliborovat, zmera si „nulovu polohu“ a prepocitava potom pohyby podla nej.

  4. RejPal (neregistrovaný)

    Výborná uživatelská recenze. Nehodnotím aplikaci ani nic dalšího. Prostě a jednoduše popsáno a z popisu si dokáži velice reálně představit o co jde. Ještě jednou: pěkný článek.

  5. MartinKase (neregistrovaný)

    Pokud je mobil naklonen jinak nez vodorovne tak hra je skoro nehratelna, puvodne to hra obsahovala ale opravdu to nebylo hratelne.

  6. lofwyr (neregistrovaný)

    Kat českých vývojářů…. Asi z toho půjdu (ka)kat.

  7. Vlasta W. (neregistrovaný)

    Meduzy se musím jako betatester zastat :-) Martin ještě v době, kdy nevlastnil WP7 telefon, podle mě vytvořil (nebo se nechal inspirovat, to je celkem fuk) velmi jednoduchý herní systém (původně dokonce ještě jednodušší), pro který se rozhodl nasadit retro zpracování hry připomínající trochu časy osmibitů. To mi připadá naprosto v pořádku a ani (by) mě nenapadlo ho za to kritizovat ;-) Souhlasím s tím, že tak jednoduchá hříčka mohla být spíše zdarma.

    • Marek Hajn (neregistrovaný)

      Rozhodně netvrdím, že hra je špatná. Naopak, myšlenka je ok a baví mě. Jen zpracování jde popostrčit kus dopředu. Grafika samotné hry je ok, chápu styl „dávných časů“, ale grafika menu a doprovodné zvuky by mohly být lepší, aby hra víc chytila nejen za oko.

      Kdyby byla zdarma, bylo by to ok, ale na druhou stranu rozumím tomu, že autor není armáda spásy a je to z jeho strany tak trochu risk, jestli „kšeft“ půjde nebo ne. Ale taky vizitka do budoucna…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *