Analytická společnost IDC vydala svoji zprávu týkající se prodejů tabletů v loňském roce. Zatímco trh se smartphony v loňském roce o 10,1 procent vyrostl (více informací), ten tabletový o stejné množství procent spadl. Opět se potvrzuje, že trh s tablety je již nasycen a jejich majitelé nemají potřebu svá zařízení měnit tak často, jako smartphony.
Situaci nezachránilo ani tradičně silné poslední čtvrtletí, v němž výrobci dodali do distribuční sítě 65,9 milionů kusů, přitom rok předtím to bylo 76,4 milionů. O vánočních svátcích zaujaly tablety od Amazonu, které dokonce ve čtvrtém kvartále vyšvihly americkou firmu na třetí místo; v celoročním zúčtování se však Amazon do první pětky nedostal.
Top 5 výrobců tabletů za čtvrtý kvartál 2015
Výrobce | 4Q15 exped. kusů | 4Q15 tržní podíl | 4Q14 exped. kusů | 4Q14 tržní podíl | Meziroční změna |
Apple | 16,1 milionů | 24,5% | 21,4 milionů | 28,1% | -24,8% |
Samsung | 9,0 | 13,7% | 11,0 | 14,4% | -18,1% |
Amazon,com | 5,2 | 7,9% | 1,9 | 2,5% | 175,7% |
Lenovo | 3,2 | 4,8% | 3,7 | 4,8% | -13,5% |
Huawei | 2,2 | 3,4% | 1,0 | 1,3% | 124,6% |
Ostatní | 30,2 | 45,8% | 37,4 | 49,0% | -19,2% |
Celkem | 65,9 | 100,0% | 76,4 | 100,0% | -13,7% |
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, únor 2016 |
Za celý loňský rok bylo dodáno 206,8 milionů tabletů, přičemž zhruba čtvrtinou se na tomto čísle podílel Apple se svými iPady; a to i přesto, že jich prodal o 21,8 procent méně než v roce 2014. Klesaly i prodeje tabletů od Samsungu a od Asusu, naopak více než dvojnásobek ve srovnání s předchozím rokem jich do obchodů dostala čínská společnost Huawei. Ta loni zaznamenala největší růst i ve světě smartphonů.
Top 5 výrobců tabletů za celý rok 2015
Výrobce | 2015 exped. kusů | 2015 tržní podíl | 2014 exped. kusů | 2014 tržní podíl | Meziroční změna |
Apple | 49,6 milionů | 24,0% | 63,4 milionů | 27,6% | -21,8% |
Samsung | 33,4 | 16,2% | 39,8 | 17,3% | -16,1% |
Lenovo | 11,2 | 5,4% | 11,2 | 4,9% | 0,4% |
ASUS | 7,1 | 3,4% | 11,8 | 5,1% | -39,9% |
Huawei | 6,5 | 3,1% | 3,0 | 1,3% | 116,6% |
Ostatní | 99,1 | 47,9% | 100,9 | 43,8% | -1,8% |
Celkem | 206,8 | 100,0% | 230,1 | 100,0% | -10,1% |
IDC tvrdí, že i pokles prodejů tabletů s nakousnutým jablkem by mohl být ještě větší, nebýt představení iPadu Pro. Ten byl prý vůbec nejlépe prodávaným konvertiblem ve čtvrtém čtvrtletí, a dokonce překonal i úspěšné tablety Surface a Surface Pro od Microsoftu – těch se dohromady údajně prodalo 1,6 milionů, zatímco jablečných konkurentů přes 2 miliony. Microsoft nicméně může těšit, že mnohem větší zájem je o vybavenější a dražší konvertibly řady Surface Pro.
Rostoucí trend zařízení s odnímatelným displejem má podle IDC pokračovat i v letošním roce, analytik Jitesh Ubrani v prohlášení uvádí, že by se měl Google v letošním roce více snažit, neboť loni v oblasti konvertibilních zařízení zaspal.