Sledujte nás na YouTube

BlackBerry přišlo kvůli chybnému marketingu o trh v Indonézii

Není žádným tajemstvím, že největší slabinou společnosti BlackBerry byl odjakživa marketing. Je celkem jedno jak moc se budete snažit a jak velké inovace přinesete na trh, ale pokud je nedokážete prodat, byznys vám sám od sebe nepojede. BlackBerry se posledních pár let zmítá v problémech a ačkoliv už to poslední dobou vypadá, že si nový CEO John Chen sjednal pořádek, společnost mezitím přišla o svou dřívější dominantu  – trh v Indonézii.

V roce 2011 bylo BlackBerry v Indonézii nejpopulárnější a nejžádanější značkou telefonů a ovládalo 41 % trhu. Po třech letech je podíl ostružin tak nízký, že už je předběhly dokonce i někteří místní výrobci ultralevných telefonů. Dle zdrojů z bývalého zastoupení pobočky v Indonézii se prý vedení BlackBerry dopustila několika obrovských chyb. Například šílenou nabídkou 50% slevy na Bold 9790 pro prvních 1000 zájemců, což spustilo davové šílenství až vandalství. Velkou ránu zasadil bývalý CEO Thorsten Heins když prohlásil, že se BlackBerry hodlá stáhnout z komerčního trhu a zaměřit se pouze na korporátní sféru, výrobce taktíž dlouhou dobu nedokázal předvést pořádnou inovaci.

A ačkoliv to vypadá, že nyní Kanaďané konečně znovu chytají alespoň lehký vánek do plachet, v mnoha zemích včetně Indonézie už uživatelé migrovali ke konkurenci a bude velice těžké získat zpět jejich ztracenou důvěru a nadšení. John Chen se již nyní snaží situaci v Asii zachránit dohodou s Foxconnem a silnou propagací levného modelu BlackBerry Z3 v Indonézii a dalších zemích. Uvidíme tedy jak se mu bude dařit.

Ruslan Botsyurko

Lékař, fotograf, redaktor, DJ, webdesigner, nevyléčitelný perfekcionista a bezmezný nadšenec do všech možných technologií, který od malička běhá po světě se šroubovákem (no dobrá, nyní spíše se skalpelem :)) a snaží se přijít na to, jak věci kolem fungují.

19 komentářů

  1. lerion (neregistrovaný)

    Poslední dobou se koukají na ten marketing jinak. Ono vydat telefon ve tvaru čtverce chce mít pořádné koule :D „Víte, co je to passy?“ :D

    • sd (neregistrovaný)

      Jo Passport má neobvyklé tvary ale za to je to jeden z najlepších telefónov predstavených tento rok…

    • lerion (neregistrovaný)

      To nepochybne je.

    • Pedro (neregistrovaný)

      Pořádné koule na uvedení telefonu, který už při uvedení je jasně pracovní nástroj, který zaujme okrajovou část uživatelů ? Pokud chtějí být pouze ve sféře podnikatelské do budoucna tak budiž, ale ať je Passport sebelepší, tak většinu zákazníků neosloví.

      Co dalšího mají ? Výprodejová Z10, Q10 a Q5 což jsou hrozné šroty, které snad kvalitou nedosahují ani na čínské značky, což je škoda vzhledem k tomu, že staré BB 9xxx řady považuji za velmi kvalitní telefony. Z30 to ano, to je vcelku povedený model, ale nemastný a neslaný. Z3, ta se snad prodává jen na vybraných trzích.

      Vypadá to, že v BB se trošku přemýšlí jinak, asi prostě prodávat normálním lidem nechtějí. Masový dotykový model s rozumnou cenovkou prostě nemají.

    • asd (neregistrovaný)

      „Výprodejová Z10, Q10 a Q5 což jsou hrozné šroty,“

      Cítim názor človeka čo videl naposledy BB keď bola Nokia 3310 predajný hit.

      Tvrdiť a zavádzať pri niečom čo ste ani nevideli na živo že je to šrot nedajbože ste to ani neskúšali používať je úbohé…

    • Standa (neregistrovaný)

      Pedro: Jak může BB prodávat normálním lidem? Často se mě ptají, který telefon koupit, ale dopadá to skoro vždycky stejně: Samsung nebo Apple :-) Těžko prorazit silnou názorovou závislost na marketingu a blízkém okolí.

      Podívej se sám na sebe, Z10 a Q10 pokládáš za „hrozné šroty“ a proti Z30 nemáš vlastně nic konkrétního, jen ji prostě odmítáš. Co pak chceš od lidí, kteří mají ještě omezenější pohled, než ty?

    • Pedro (neregistrovaný)

      ASD: Ty jsi roztomilý. Myslíš, že bych hanil telefon, ktery jsem neměl a nesetkávám se s ním častěji ? Ach bože, jsi roztomilý.

      STANDA: A ono BB něco dělá vůči tomu aby se lidem dostalo pod kůži? Ani ne. Prostě buď chtějí prodávat miliony zařízení a byt relevantní a nebo nechtějí a stačí jim podniková sféra. Naopak ja lituji BB, protože konkurence je třeba a tlačí vývoj dopředu. Z30 je průměrný telefon za necelých 9 tisíc, není proate model, ktery by mohl zaujmout vice lidi a pomoci BB k rozšíření.

    • Standa (neregistrovaný)

      Pedro: flusat na BB s odůvodněním, že nemají „dobrý“ marketing je stejné, jako pomlouvat jídlo proto, že ti ho ještě nikdo nepřinesl na stříbrném podnose k ochutnání.

      Vidíš to, a majitelé Z30 tento telefon chválí po mnoha stránkách :-)

      Ale nemám ti to za zlé, jsi jeden z těch, který potřebuje být k názoru doveden, neumí si ho udělat sám. Takto funguje 90% lidí, je to vlastně normální.

    • Pedro (neregistrovaný)

      Ale no tak STANDO…

      I jídlo musí umět restaurace prodat, stejně tak jako BB to musí umět s telefony. Z30 je starý model se starým HW s cenovkou na úrovni daleko lepších telefonů s Androidem. Když už budeme tedy naprosto upřímní, tak můžeme poflusat ještě to, že BB Worldu nejsou ani aplikace a proč bych si kupoval BlackBerry abych na něm používal Android aplikace ? To si rovnou koupím lépe vybavený Android telefon.

      Co tedy donutí zákazníka koupit BB?

      Chápu, že se ti BB libí a jejich systém tě baví. Nemám s tím problém, jak už jsem psal, já bych byl radši kdyby BB prodávalo více, protože může konkurenci ledasco naučit, ale kdo jej bude brát vázně v jejich stavu ? Kdyby nezatrhla vláda v Kanadě odkup BB, tak už je dneska vlastní Lenovo, protože jsou ve stejných sračkách jako byla Nokie a bohužel jen tvoje fandovství je nezachrání. Když neumějí svoje produkty prodat, pak mají bohužel smůlu.

      Chce to trošku odstupu a nadhledu než tu začneš plkat o tom, že odsuzovat produkt, který není naservírován na podnose, je špatné. A upřímně, zase taková pecka Z30 není.

    • T.Z. (neregistrovaný)

      Ty seš těžkej mentál. Di si oblíknout rytířskou zbroj se znakem androida a vyraz do boje na jiné stránky. S tvým příchodem se rapidně snížilo průměrné IQ návštěvníků.

    • Pedro (neregistrovaný)

      Vidíš to a já si upřímně myslím, že tvoje IQ je rapidně nízké, jinak by jsi tady lidem nenadával do „mentálů“ za jejich názor. Navíc ani Android nevyužívám, tak netuším proč bych měl nosit nějakou zbroj, evidentně jsi závislý na hraní nějakých rytířských her či co, ale kromě toho, že jsi zde převedl jak jsi jednoduchý člověk, který neunese kritiku a názor ostatních, tak jsi vlastně nenapsal nic k věci.

  2. FantomasMan (neregistrovaný)

    Dle mého by to išlo časom aj tak dole. Trend je jasný. Ale tým netvrdím, že BlackBerry systém je zlý. Ako pracovný smartpohne je najleší.

    • Standa (neregistrovaný)

      Co ti na BB10 vadí jako na osobním (nepracovním) telefonu?

    • htcjirka (neregistrovaný)

      BB dnes uz není jen pracovnim smartphone/nastrojem.

    • Jara (neregistrovaný)

      Podle tveho postu je nad slunce jasne, ze jsi BlackBerry ani nedrzel v ruce a postnes sem takove *****. A ti, kteri maji problem s mym slovnikem, necht si mysli svoje – treba ze upozornuju na kavarenske povalece :)

  3. Lukas Kosik (neregistrovaný)

    Sorry, ale to je nesmysl a hodně přitažené za vlasy.

    Sleva 50 % pro prvních 1000 lidí může razantně ovlivnit trh s 230 milióny uživateli? Vždyť je to k smíchu. A že Thorsten Heins řekl, že se stáhnou z komerčního trhu? Chtějí říct, že na základě jedné věty, která nic konkrétního neříká si každá hned běžel pro jiný telefon? I kdyby to tak na krásnu bylo, museli by se o tom běžní lidé nejprve dozvědět. To, že má např. v Čechách polovina lidí Samsung, ještě neznamená, že hltají každý výrok svého řiditele. Já se o telefony poměrně zajímám a nevím ani jeho jméno, natož abych na základě toho hned měnil telefon.

    Myslím, že se to spíše dá spojit s odmítavým přijetím BB10, který v té době přišel na trh a nedostatečná nabídka klasických modelů, na který byl trh zvyklý. To je moje neověřená domněnka. Ale myslím že je mnohem více realitě než ten jejich žblept.

  4. Rezza (neregistrovaný)

    No tak Chen taky chce se vice stahnout z komercniho trhu a vice delat enterprise. Prijde me to trosku ode zdi ke zdi. Heinz se snazil ze Z10 udelat druhy iPhone a Chen se zase snazi tomu vubec nepriblizit. Nedavno zrusili i programy pro vyvojare, kteri nedelaji enterprise veci…

    Ale zase na druhou stranu Passport bych ted nevymenil za nic jineho :).

  5. bkf1 (neregistrovaný)

    Nejvetsi slabinou VSECH spolecnosti (krom Apple, ti umi prodat i velky H) byl odjakziva marketing… vyjimky potvrzuji pravidlo…

  6. Alexnoc (neregistrovaný)

    Marketing je doslova zaklínadlo dneška. Komunikace klient vs firma jsou důležité, nicméně dnes jde především o ztotožnění se s produktem. Dnešní marketing je vyvolávání livestylového začlenění k nějaké skupině. Někdo miluje Apple a tak má Apple. Někdo nesnáší Apple a tak má třeba Samsung, který na antiApplovství vybudoval kampaň. A pak jsou tu škrobené produkty jako WP a BB10. Já osobně mám BB10 a ten systém je prostě skvělý, ale kdybych jako běžný laik hledal nějaké ztotožnění, tak u BlackBerry se jej nedočkám, minimálně proto, že sami stále nevědí, kam se profilovat a proč. Na BlackBerry nejsou špatné přístroje a už vůbec ne systém, ale právě ta veřejná sebeprezentace,která nejde mimochodem ani Microsoftu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *