Pokusím se to zodpovědět po částech:
- W10 aplikace se dá kompilovat jako klasický .NET (pro vývoj a ladění) nebo jako .NET native (verze určená jako release)
- kompilace se provádí na x86, x64 a ARM a to nikoliv v cloudu, ale již u vývojáře
- v cloudu se udělá tzv. bundle, který je cílený přímo na koncové zařízení, a to nejen co se kódu týká, ale např. se přibalí jen takové splashscreen obrázky a další věci, které mají rozlišení toho cílového zařízení
- aplikace dostane navíc pouze přibalený .NET Native Runtime v dané verzi (ale není to nic velkého)
Proč to tu už nebylo dávno:
- programování aplikace pro Javu a .NET je mnohem jednodušší, protože vývojář se (až na výjimky) nestará o správu paměti (dnes už to s moderním C++ zas takový problém není, ale C++ už málokdo umí)
- .NET a Java jsou binárně kompatibilní na všech platformách
- Návrat k nativnímu kódu je zde, protože najednou máme telefony s omezeným výkonem a zdroji
- Udělat z kódu pro Javu a .NET nativní aplikaci je ohromě složité (sám bych nikdy nevěřil, že je to možné)
- Aplikace pro W10 a W10M jsou již nativní, runtime je opravdu malý
- Na velikosti aplikace má vliv hlavně grafika, takový splash v QHD něco zabere
Ano, iOS aplikace jsou také nativní, proto jsou tak rychlé i na relativně pomalejším HW. Podle mě je rychlost W10 aplikací oproti W8.1 na mé L930 mnohem vyšší, a to ještě nemáme finální verzi OS.