TOPlist

Test Volkswagen e-Golf: Bez kapky benzínu

Když jsem si přebíral Volkswagen e-Golf, byl jsem vlastně za ty polepy vděčný. Ale asi to bylo málo. Dotazů, jestli je opravdu čistě jen na elektřinu a jaký to má dojezd přišlo nespočet. O elektromobily je zájem. Tedy aspoň ten informační. Prodeje v České republice zatím váznou. Za letošní rok Volkswagen prodal 38 e-Golfů.

Nabíjecích stanic je čím dál víc. Hlavně ve velkých městech.

Jako obyčejný Golf

Kdyby e-Golf nebyl polepený, jen těžko byste jej odlišili od běžného Golfa 7. generace. Z vnějšku se vlastně liší jen dvěma detaily – linka v přední masce má modrou barvu a jiné jsou světlomety pro denní svícení. Mají tvar písmene C a jsou umístěny těsně nad vozovkou. Jinak e-Golf samozřejmě používá pro svícení výhradně LED. Energií se zkrátka musí šetřit.

Až na tyto detaily jde vlastně o úplně obyčejné auto. Nevypadá, jako by se chystalo zkoumat povrch Marsu a to je jeho velká výhoda.

Také uvnitř e-Golfu se budete cítit úplně standardně. Běžné sedačky, známý volant, dokonce i řadicí páka vypadá úplně normálně. Vlastně tu není vůbec nic futuristického. Že je něco jinak, na to přijdete až po stisknutí tlačítko pro nastartování. Místo otáčkoměru uvidíte, jak se nakládá s energií z baterií – zda ji čerpáte, nebo zda dobíjíte. A samozřejmě ticho. Po “nastartování” i při jízdě. To si zamilujete.

Až 300 km

Golf 7. generace prošel nedávno faceliftem a právě i e-Golf je modernizovaný. Co je pro zákazníka nejvíce klíčové, to je nárůst kapacity akumulátoru z 24,2 kWh na 35,8 kWh.

Praha – Vrchlabí? Není problém.

Díky tomu slibuje Volkswagen dojezd až 300 km. Otázkou zůstává, zda je tato hodnota reálná. Pokud pojedete velmi opatrně, plynule a rychlostí kolem 50 km/h, pojedete se spotřebou kolem 10 kWh / 100 km, takže teoretický dojezd opravdu bude 300 km. V praxi ale počítejte s 200 – 220 km. S klimatizací, bez nějakého omezování. Největší spotřeba je logicky na dálnici při vysoké rychlosti. I na elektřinu to totiž umí auto rozpálit až na 155 km/h. Při rychlostech mezi 130 a 140 km/h se pak spotřeba pohybuje lehce nad 20 kWh / 100 km. Toto auto se zkrátka nejlépe cítí ve městě.

Téměř plné baterie a dojezd 248 km. Je totiž zapnutá klimatizace.

V praxi to znamená, že se nemusíte bát vyrazit ani na delší výlet. Jen to chce o cestě přemýšlet. Je možné v cílové destinaci nabít auto? Nebo je po cestě rychlonabíječka? Právě rychlodobíjecí stanice s výkonem 50 kW posouvají možnosti elektromobilů o hodně dál. Dáte si u rychlodobíječky zastávku na 15 minut, kávičku, vyčůrat a rázem máte dojezd zase 150 km. Jinak pro dobíjení platí úplně to samé, co jsme psali už u BMW i3.

Zatlačí do sedačky

Jak e-Golf jede? Parádně! Jízdní vlastnosti Golfu jsou prakticky dokonalé a e-Golf z nich nic neubírá. Jen je třeba počítat s mírně vyšší hmotností. Samotné baterie váží 323 kg, oproti běžnému Golfu je pak ten elektrický o cca 250 kg těžší. Jediná výtka jde za posilovačem řízení. Ten je zbytečně výkonný, ani nemáte pocit, že točíte koly. Ruku v ruce s tím jde, že vůz neposkytuje při řízení ale vůbec žádnou zpětnou vazbu. Na druhou stranu musíme uznat, že silný posilovač je ve městě příjemný, ulehčuje manévry, při kterých hodně točíte volantem. Radost z řízení ustupuje komfortu.

Elektromotor nabídne výkon 100 kW. Velkou výhodou je, že tento výkon máte k dispozici okamžitě. Zrychlení auta je tak naprosto famózní. Na 50 km/h zrychlí za méně než 3,5 sekundy. Z křižovatky tak vystřelí jako raketa! Na 100 km/h podle našich měření zrychlí za méně než 9 sekund. Reakce na plynový pedál je navíc naprosto bezprostřední. Auto vystřelí kdykoliv vpřed. Nečeká se na podřazení (auto nemá převodovku), nečeká se na roztočení turba, zkrátka jen zasviští a jede. Tady se konvenční auta nechytají.

Apple CarPlay i MirrorLink

Co vás jak nadšence pro chytré telefony jistě nadchne, to je podpora protokolů pro zrcadlení displeje smartphonů na středovém displeji auta. No, ono to s tím zrcadlením není tak horké. Prakticky zde spustíte jen pár aplikací. I tak je to ale praktické. Jak to vlastně funguje? Svůj smartphone připojíte USB kabelem a vybrané aplikace pak ovládáte na velkém displeji v autě a telefon nemusíte vůbec držet. Já jsem hodně používal hlavně Google Mapy, které umí bleskově vyhledávat, ví o dopravních komplikacích a vůbec jsou uživatelsky intuitivní. Velmi návykový je v autě i Spotify. Na velkém displeji se přeci jen ovládá o dost lépe.

Co umí mobilní aplikace?

Moderní auto se už bez spojení se smartphonem neobejde. A Golf není výjimkou. Do svého telefonu si stáhnete aplikaci Car-Net a pak už e-Golfa ovládáte přes ni. Ukáže vám, kde je auto zaparkované (případně vás k němu i dovede), zjistíte, zda má zavřené dveře a zda je auto zamknuté. Na dálku je možné zablikat nebo zatroubit. Ale nechybí i praktické věci. Vzdáleně si můžete v autě spustit klimatizaci – v zimě ohřát, v létě vychladit. Teď v létě se to vážně hodilo, stačí spustit klimatizaci 5 minut předem a nejdete do rozpáleného auta.

V zimě zase oceníte možnost pustit si vyhřívání čelního skla, abyste nemuseli škrábat. Odporové drátky v předním skle sníh nebo led rozpustí. Pod kontrolou máte i nabíjení. Aplikace vám prozradí, jaký máte aktuální dojezd, kdy bude auto nabito, případně můžete nabíjení na dálku zastavit. Zajímavá je funkce, která hlídá, zda auto neopustilo určitou nastavenou oblast, nebo zda nepřekročilo nějakou rychlost. Výhodou je, že o data se starat nemusíte. Auto má vlastní připojení k mobilní síti.

We Connect
Cena: zdarma

Systém Car-Net

Nevyužijete zrcadlení smartphonu? Pak se vám bude hodit systém Car-Net. Jde o chytré funkce infotainmentu vozu. Abyste mohli tyto funkce využívat, je v tomto případě třeba zajistit vozu připojení k internetu. Nejsnáze to uděláte vytvořením hot-spotu na svém mobilu. Car-Net pak umí stahovat články z RSS kanálů, zobrazovat předpověď počasí, vyhledávat cíle v mapách pomocí Googlu, ale třeba vám i najde dobíjecí stanici. A to se často hodí. Obecně je systém spíše jednoduchý a určený pro jednoduché ovládání přímo za jízdy. Zkrátka velká tlačítka, málo položek.

Ta cena!

Volkswagen e-Golf je fantastické auto. Jede hbitě, tiše, ekologicky, jízda s ním je naprosto špičková. Proč jich tedy nejezdí po silnicích tisíce? Jednoznačným důvodem bude cena. Základní cena startuje na částce 959 900 Kč. Zatrhněte v konfigurátoru pár “must have” položek a rázem máte 1,1 milionu Kč. Za to máte 2 suprově vybavené Golfy. Nebo Golf-R s výkonem 300 koní. Dokud cena elektromobilů nespadne na takovou částku, aby byla návratnost investice do 5 let, budou prodeje elektromobilů stále tvořit promile.

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf
8.7

design vozu

8.5/10

vzhled a zpracování interiéru

9.0/10

propojitelnost s telefonem

9.5/10

dojezd a výdrž baterie

7.8/10

Klady

  • použitelný dojezd
  • dynamický motor
  • běžný vzhled
  • bezemisní provoz
  • tichá jízda

Zápory

  • vysoká pořizovací cena
  • spotřeba při vyšších rychlostech
  • přeposilované řízení
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku