TOPlist

Souboj titánů: zkrotí dopravu lépe IDOS nebo Pubtran?

Mnoho lidí každý den využívá služeb městské hromadné dopravy, ať už jde o autobusy, trolejbusy, tramvaje, vlaky nebo třeba metro. Dostat se z bodu A do bodu B můžete buď pečlivým zkoumáním ne vždy přehledných jízdních řádů na zastávkách, nebo využít pro vyhledání optimálního spojení aplikaci. Až donedávna byl hegemonem na poli jízdních řádů IDOS, nyní mu začal konkurovat Seznam a jeho Pubtran. Jak si tyto aplikace stojí tváří v tvář?

IDOS Jízdní řády

Kdo by neznal IDOS, dlouhodobého poskytovatele jízdních řádů a vyhledávače spojení. Monopol společnosti CHAPS se na trhu držel osamocen dlouho, nabízí ale také nějaké užitečné funkce?

Nechybí standardní vyhledávání mezi dvěma zastávkami (na základě ručního zadání nebo podle polohy), zvolení data a času, průjezdní bod, volba použitých dopravních prostředků, možnost hledat pouze přímá spojení nebo nastavení minimálního času na přestup.

Kromě těchto základních parametrů si můžete přidat maximální počet přestupů, vyhledávání pouze bezbariérových spojení, nebo vyhledávání spojení pro cestující na vozíku, s kolem či s dětmi. Vyhledávat můžete autobusová nebo vlaková spojení, případně si vybrat síť MHD, kterou aplikace nabízí podle polohy. Pakliže nevíte, kde se zastávka nachází, můžete využít zobrazení na mapách Googlu.

Kromě vyhledávání spojení umí IDOS zobrazit také odjezdy pro konkrétní zastávky nebo vám umožní zakoupit SMS jízdenku. Zvládne také vyhledat mezinárodní spojení, na MHD v cizině však zapomeňte. Vyhledávané spojení si můžete přidat do oblíbených nebo se vám zobrazí v historii, kompletní trasu si můžete nechat zobrazit na mapě, v detailním náhledu spojení pak vidíte všechny důležité informace o dopravních prostředcích (pokud nepoznáte jednotlivé piktogramy, je k dispozici legenda), včetně kontaktů na dopravce či ceny jízdného.

Zobrazuje se i aktuální zpoždění. Abyste na vlak či autobus nezapomněli, lze si nastavit upozornění před příjezdem či odjezdem a spoj lze také rovnou sdílet do kalendáře nebo ve zprávě. Výhodou je dostupnost aplikace v angličtině. Dostupná je i webová verze. Aplikace je zdarma s reklamami, které lze vypnout na jeden rok za 49 Kč nebo na pořád za 149 Kč.

‎Jízdní řády IDOS
Cena: zdarma+
Jízdní řády IDOS
Cena: zdarma

Pubtran

Pubtran je na trhu už nějakou dobu, jízdní řády si ovšem musí u jednotlivých dopravních podniků zařizovat zvlášť. Po spuštění webové verze a propojení s mapami způsobil Seznam menší haló, je však Pubtran důstojným konkurentem?

Základem je také vyhledávání spojení (na základě ručního zadání nebo podle polohy), výběr času odjezdu či příjezdu, přidání průjezdního bodu, volba použitých dopravních prostředků (včetně takových exotik jako přívoz či lanovka), vyhledání přímých a bezbariérových spojení. Mezi hlavní přednost Pubtranu patří “modifikovatelnost” nabízeného spojení. Přetáhnutím vlevo či vpravo můžete volit pozdější nebo dřívější spoje a nakonfigurovat si tak optimální časy.

Pokud návazný spoj nestíháte, zvýrazní se červeně. Detail spoje obsahuje jen ty nejdůležitější informace, tedy jestli je spoj bezbariérový a která společnost spojení poskytuje. Cenu jízdenky se nedozvíte, můžete si ji v případě Českých drah koupit online (bohužel pouze přes prohlížeč, aplikaci Můj vlak Pubtran spustit neumí). Zobrazit si polohu zastávky nebo trasu přestupu můžete na mapách od Seznamu.

Komě vyhledávání nechybí ani historie vyhledávaných spojení, přehled oblíbených nebo možnost zakoupit SMS jízdenku. Velkou výhodou je možnost připnout si spoj do notifikační lišty, kde se zobrazuje nejen čas odjezdu (pokud už ve spoji sedíte, tak čas příjezdu), ale můžete v případě zpoždění rovnou změnit navazující spoj na následující. Rovněž si můžete nastavit jak upozornění před odjezdem, tak také upozornění před přestupem. Spoj můžete sdílet, a to jak přes sociální sítě, tak přes SMS, případně ho rovnou zapsat do kalendáře. Trasu spoje si lze zobrazit na mapě.

Aplikace je pouze v češtině, je zdarma bez reklam a je dostupná i webová verze.

Která aplikace vyhledává lépe?

Funkce a grafický kabát jsou jedna věc, ale jak si obě aplikace poradí s tím nejdůležitějším, tedy vyhledáváním trasy podle předem zadaných parametrů? Pro obě aplikace jsme si připravili několik modelových příkladů. Všechny situace jsou zadávány z nekonkrétních zastávek, pokud není uvedeno jinak. Čas je vždy nastaven na pondělí 8:00. Určující jsou především první tři spoje.

Trasa Havířov – Ostrava Svinov

První případ je jednou ze standardních cest. Jde o to dostat se z autobusového nádraží na železniční uzel. Jaké trasy nám obě aplikace nabídnou?

Trasa je poměrně jednoduchá, skládá se z jedné cesty městskou hromadnou dopravou a z cesty vlakem. Obě aplikace tento úkol zvládly, vítězem tohoto kola je však IDOS, neboť ten do svého plánování zahrnul i soukromého dopravce.

Trasa Brno – Břeclav

Trasa z Brna do Břeclavi je známá především pro cestující, kteří směřují k našim jižním sousedům. Aktuálně probíhá na hlavním nádraží v Brně velká výluka, která ovlivňuje velkou část spojů. Poradí si s touto situací aplikace?

Hlavním problémem při tomto modelovém případu byla zmiňovaná výluka. Obě aplikace jako první spoj nabídly cestu z vlakových nádraží, která jsou během výluky v provozu. Je tedy vidět, že aplikace s výlukou počítají. Trasa z Brna do Břeclavi je nicméně v běžném provozu, proto aplikace správně nabídly i odjezdy z Hlavního nádraží. Toto kolo tedy skončilo remízou.

Trasa v Praze a okolí

Největší město v republice je dopravním oříškem. Pro otestování aplikací jsme si připravili tři případy – trasa z jednoho konce Prahy na druhý, trasa z nádraží na letiště a trasa z Prahy – Letňan do Říčan. Jak si aplikace poradí?

Trasu z Hlavního nádraží na Letiště Václava Havla obě aplikace ukázaly shodně správně. Druhou trasu “přes celou Prahu” ze sídliště Řepy do Hostivaře ukázala nejlépe aplikace IDOS. Ta nejblíže zadanému časovému termínu zobrazila tři zcela různé trasy, navíc s dostatečným časem na přestupy a rezervou pro případ zpoždění. Pubtran ve dvou případech ukázal takřka totožnou kombinaci, navíc s šibeničními přestupy. Třetí cestu “mimo Prahu” opět opanovala aplikace IDOS. Z vágního zadání Letňany – Říčany vydedukovala, že nejrychlejší bude sednout na metro a přestoupit na vlak na Hlavním nádraží. Pubtran sice zobrazil tři různé trasy, všechny však s jedním přestupem navíc.

Trasa Ostrava – Praha

Modelová trasa z jednoho konce republiky na druhý. V tomto případě nám jde o to, jak si poradí aplikace při startu ze známého místa na místo neznámé. Z Ostravy budeme vyjíždět z městského obvodu Poruba, v Praze se chceme dostat co nejrychleji na Chodov. Jak si aplikace poradí s kombinací vlak/MHD ve dvou různých městech?

Tento modelový případ byl poměrně obtížný. Dostat se z Poruby na vlak zvládly obě dvě aplikace, IDOS se však úzkostně držel svého zadání, proto je výjezd o půl hodiny opožděn, třetí případ dokonce ukázal až v poledne. Pubtran konkrétní zadání zastávky nedostal, autobus z Alšova náměstí dodal až o hodinu později. Pokud jde o návazný vlak do Prahy, obě aplikace zvládly najít návazný spoj s menším než dvacetiminutovým čekáním. Pubtran ovšem opět nezobrazil spoj soukromého dopravce. Jakmile se dostaneme do Prahy, nastává problém. Cílová destinace zněla prostě – Chodov. IDOS zde tragicky selhal, neboť pro optimální vyhledání trasy je nutné jej přepnout do režimu MHD, což není příliš komfortní. Nabídl nám tak cestu autobusem z ÚAN Florenc a z Nemocnice Krč (20-30 minut cesty z Hlavního nádraží), ve dvou případech navíc na Roztyly (Opatov lze jako cílovou destinaci uznat). Pubtran nabídl několik možných tras, všechny však končí v centru Chodova. Vítězem je tedy Pubtran.

Trasa Liberec – Plzeň – České Budějovice

Trasa sever – jih. V posledním případě nám jde o to, zda dokáží aplikace najít smysluplnou cestu s průjezdním bodem v západočeském městě. Zvládnou to obě aplikace?

IDOS na plánování šel rovnou od podlahy a jako první spoj nám doporučuje autobus do Prahy. Na přesun z Černého mostu na Hlavní nádraží máte půl hodiny, což na přesun stačí. Musíte však v rámci Prahy využít metra a tramvaje, což vám aplikace IDOS nesdělí. Dále vás nasměruje pohodlně na vlaky, kde již není co řešit. Pubtran vás vezme na výlet i po okolních městech jako Turnov či Rokycany, nabídne vám častější přestupy, nicméně vám žádnou část cesty nezatají. Z toho důvodu bych tento případ prohlásil za remízu.

Verdikt

Je více než jisté, že po dlouhých letech kralování IDOSu je tady konečně slibná konkurence. Uživatelské rozhraní má Pubtran na jedničku, jeho používání je vyloženě radost. Vše je jednoduché, přehledné, a funkce jako připnutí do notifikační lišty či změna konkrétních časů linek vyhledávaného spoje pouhým tažením prstu. Více možností nastavení vyhledávání a počet zobrazených informací má ale IDOS. Tomu lze k dobru přičíst také anglickou verzi. Co už tak dobré není jsou reklamy, a nutnost při vyhledávání přepínat mezi meziměstskými autobusy a MHD. To zdržuje a znepřehledňuje.

Pokud jde o výsledky vyhledávání, aplikace od Seznamu má co dohánět. Pubtran nezobrazuje soukromé železniční společnosti, což je jistě škoda především pro cestující na trasách Praha – Ostrava a Praha – Brno. A že těch cestujících není málo. Také práce s metrem by mohla být lepší. Mapové podklady využívají obě aplikace, v českých podmínkách jsou ovšem použitelnější ty od Seznamu. Ani ty ale nenahradí relevantnost spoje, který v mnohých případech hrál do karet IDOSu.

Suma sumárum, konečně jsme se dočkali konkurenčního boje o pasažéry hromadné dopravy. Aplikace Pubtran má slibně nakročeno, dokud ale nevychytá všechny mouchy, IDOS z trůnu nesesadí. Monopolový král však trpí svou dominancí a pokud nezačne rychle jednat, může o svůj monopol snadno přijít. V tuto chvíli však stále opanuje trh. Vítězem se tedy stává IDOS, byť jen velmi těsně.







Nepřehlédněte

Seznam spouští Jízdní řády, webovou variantu Pubtranu doplněnou o mapy

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Zástupce šéfredaktora, fotograf, hráč. Baví mě baseball, F1, urbanismus, filmy Wese Andersona, moderní umění a rozličné fantasy/sci-fi světy. Nepohrdnu dobrým jídlem, zajímavou knihou či výletem do neznáma.

Kapitoly článku