TOPlist

Samsung versus Google: V zákulisí Androidu zuří tichá válka

Bylo zajímavé, ale ne příliš překvapivé, že si Samsung při představení Galaxy S4 našel prostor pro obrácené auto, tančící děti, ale žádnou zmínku o Google. Výjimečně zmínil jednou Android, což se obvykle nestává. Již nějaký čas se nabízí myšlenka, že Samsung chce, aby značka Galaxy v povědomí veřejnosti nahradila Android.

Co je zajímavé, je srovnat podíl Samsungu na Androidu s podíly telefonů prodaných v Číně. Je známé, že telefony s Androidem jsou v Číně dodávány bez služeb Googlu – žádné mapy, Gmail, kalendář, Play atd. Je však možné, i když někdy relativně složité, je přidat a užívat. Na MWC byl k vidění dokonce telefon od Motoroly, která patří Google, postavený pro Čínský trh tímto způsobem.

Podíl všech telefonů s Androidem v Číně společně s globálním podílem modelů Galaxy od Samsungu (bez prodejů v Číně, aby nebyly započítány dvakrát) dává dohromady 60 % všech smartfonů s robotem na zádech. Samsung nikdy nezmiňuje služby od Google a v Číně na telefonech také nejsou.

 

V grafu vidíte podíl zařízení s Androidem: Samsung bez Číny, prodeje v Číně a ostatní

Samotná Čína bude tvořit o kousek méně než jednu třetinu prodejů, to znamená, že Google má kontrolu jen nad 2/3 zařízení. Samsung drží další třetinu a je zřejmé, že se snaží redukovat povědomí o značkách Android a Google. Kdyby se Samsung rozhodl vzdalovat dál od Google, cestou vlastního operačního systému nebo služeb, měl by Google kontrolu pouze nad 40% Androidu. To by znamenalo selhání, jelikož hlavní motivace, pro tvorbu mobilního operačního systému, byla snaha zajistit si přístup k uživatelům. To musí manažery v  Mountain View znervozňovat. 

Autor článku David Podzimek
David Podzimek

Kapitoly článku