TOPlist

Rozhovor s Peterem Lakatou: Vývoj a spouštění mobilní aplikace Zuno Banking

Mobilní aplikace Zuno banky jako jedna z prvních nabídla skenování faktur a další užitečné funkce. Jak probíhal její vývoj a s čím se autoři museli potýkat, vám prozradí dnešní rozhovor.

ZUNO je mezi českými bankami nováčkem a na venek se profiluje jako snadno dostupná instituce, ve které se moderních technologií rozhodně nebojí. A podobně lze charakterizovat i jejich mobilní aplikaci pro Android a iOS, která spatřila světlo světa v listopadu loňského roku a od té doby autoři neustále pracují na nových funkcích a postupném vylepšování.

My jsme pro vás vyzpovídali Petera Lakatu, který v Zuno pracuje na pozici Head of Product Management a co je důležité, stál za vývojem a spuštěním aplikace Zuno Mobile Banking.

 
Peter Lakata, Head of Product Management v Zuno Bank

Kdy se začalo s přípravami aplikace ZUNO Mobile Banking CZ a jak dlouho trval celkový vývoj? 

Celý příběh mobilní aplikace ZUNO začal zhruba před rokem, kdy jsme řešili plány na další expanzi našich kanálů. V tu dobu nebylo na českém ale hlavně na slovenském trhu mnoho mobilních bankovních aplikací a my se rozhodli využít příležitosti a vyvinout vlastní řešení. Samotný vývoj trval asi půl roku. Moje role spočívala v iniciaci celého projektu, výběru dodavatele, dozoru nad vývojem a vypuštěním aplikace, a také v zajištění toho, aby se náš tým koncentroval na vytvoření uživatelsky přívětivého a užitečného řešení pro klienty. Myslím, že výsledek hovoří sám za sebe, stejně jako obliba aplikace – za první tři měsíce jsme překročili 28 500 stažení.

Jaké jsou hlavní výhody mobilní aplikace a na které funkce jste obzvláště pyšní? 

Mobilní aplikace ZUNO je jiná, než ostatní na trhu. V prvé řadě jsme vyvinuli komplexní aplikaci, která pokrývá prakticky nejdůležitější funkce online bankingu a navíc přidává několik vychytávek. Uživatelé mohou platit účty skrze integrovanou čtečku faktur, najít nejbližší bankomat ve vyhledávači bankomatů, zaplatit či si spočítat půjčku – rychle a přímo v mobilním zařízení. Aplikace má zároveň přehledné a jednoduše řešené uživatelské prostředí s intuitivní navigací.

  

Máte nějaké zajímavé postřehy a “perličky” z vývoje, které team musel řešit? 

Upřímně, každý projekt je výzva, obzvlášť když musíte projít obdobím “pokus a omyl” a vyzkoušet různé možnosti, než dojdete k finálnímu řešení. Každopádně bych vyzdvihl diskuze, které jsme vedli ohledně funkčnosti čtečky faktur, což byla opravdu komplexní záležitost a existovaly silné pochybnosti o výsledku. I tak jsme se rozhodli posunout vývoj kupředu, dokonce bez toho, aby existovala přesná kritéria úspěchu. Náš dodavatel však nakonec vyladil opravdu báječnou kvalitu skenování. Musím říct, že když zaměstnanci ZUNO poprvé viděli na vlastní oči výsledek v akci, byli doslova nadšeni.

Na jakých zařízeních se aplikace testovala a jak široký byl okruh (beta)testerů? 

Mobilní aplikaci jsme testovali na řadě zařízení se systémy iOS a Android, včetně tabletů. Měli jsme jednoho seniorního testera a postupně rostoucí počet betatesterů, původně jen z projektového týmu, později i z řad ostatních zaměstnanců ZUNO a dokonce našich přátel a známých. Celkově se číslo nakonec pohybovalo okolo 40 lidí.

   

Objevily se během vývoje pro jednotlivé platformy nějaké komplikace? Pro kterou platformu bylo testování a ladění jednodušší? 

Začali jsme nejprve s vývojem pro iOS, následně se asi se zpožděním dvou týdnu přidal Android. Obě řešení jsme zvládli bez větších problémů. Nejsložitějším prvkem vývoje byla integrace s existujícími systémy ZUNO, nad kterou jsme strávili většinu času. Po jejím dokončení už ale samotné vypuštění aplikace proběhlo hladce.

Kolik lidí se na tvorbě aplikace podílelo?

Dali jsme dohromady tým asi 15 lidí z interních zdrojů s podporou externího dodavatele, společnosti Zentity.

Kdo za vývojem aplikace ZUNO Mobile Banking stojí? Na verzích pro jednotlivé platformy pracovaly stejné týmy?

Na straně ZUNO pracoval stejný tým simultánně na vývoji řešení jak pro iOS, tak pro Android. Náš dodavatel Zentity měl oproti tomu pro každou platformu jiné experty.

Na jaké novinky se můžeme těšit v budoucnu? Chystá se verze pro Windows Phone? Pokud ano, kdy?

Naším cílem je přinášet nejlepší uživatelskou zkušenost v oblasti mobilního bankovnictví na českém a slovenském trhu. Proto se aplikaci snažíme neustále zlepšovat. Nasloucháme přáním našich klientů a na jejich základě jsme právě uvedli vylepšenou verzi s možností volby jazyka a stažení naší aplikace i pro telefony s fotoaparáty bez autofocusu pro scanování faktur. V půlce dubna představíme poprvé v Česku i na Slovensku novou funkci PayNow, která klientům umožní jednoduše převádět prostředky skrze poskytnutí čísla pro SMS či emailu příjemce. Windows Phone je letos také v plánu, zatím však pro tuto platformu konkrétní časový rámec neřeknu.


-
-

Autor článku Jiří Hrma
Jiří Hrma
Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytré domácnosti, cestovatel, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů.

Kapitoly článku