TOPlist

MeduzA: Test Windows Phone hry kritickým okem Marka Hajna

V našem novém seriálu Marek nebude testovat jen aplikace, ale řada přijde také na hry. Dnes je tu první zástupce, který si dobrovolně řekl o studenou sprchu. A já mu ji rád dopřeju.

Windows Phone je vcelku mladá platforma, pro kterou se většina aplikací teprve rodí. Microsoft zvolil stejnou strategii jako Apple a před tím, než se aplikace nebo hra dostane do Marketplace, musí projít testováním a schválením. To však není zárukou toho, že se do Marketplace nedostane nějaký nepoužitelný, ba přímo příšerný shit. A i když se Microsoft nedávno rozhodl Marketplace vyčistit od (h)různých počinů (h)různých vývojářů, nemusí to stačit. Proto jsem tu já, ochránce českých uživatelů a kat českých vývojářů :-)

A protože nejen běžnými aplikacemi je český uživatel se svým smartphonem živ, podíváme se dnes na zoubek jedné hře. Její jméno je MeduzA a pochází z dílny velmi mladého autora DefthKniht. Hned na začátek musím říct, že si vážím těch autorů, kteří svoji aplikaci/hru přihlásí sami, nebojí se toho. Což je přesně tento případ. Autor, Martin Kaše, se přihlásil mezi prvními a vzhledem k tomu, že je mu teprve patnáct let, nezbývá mi než dodat „Klobouk dolů!“. Ke hře ale přistupuji, jako kdyby ji dělal jakýkoli jiný dospělý vývojář, ale všichni zohledněme autorův věk a moje drsné hodnocení zmírněme ;)

   

Aplikace je placená a k ceně 21 Kč si řekneme víc později, v kontextu toho, jaká hra je. Jak je v Marketplace dobrým zvykem, máte možnost si hru vyzkoušet bez placení. Ne všichni vývojáři vám toto umožní, a proto dávám palec nahoru.

Po stažení a spuštění se vás hra zeptá, zdali chcete zapnout zvuk. Pokud kliknete na „OK“, připravte se na šok. Stejný šok vám připraví i grafika. Hra totiž vypadá jako z prastarých počítačů. Hledal jsem, jestli není předobrazem nějaká původní hra, ale nenašel jsem. Možná jsem hledal špatně. Grafika hry tedy vypadá dost prapodivně. Stejně tak zvuk, ten bych dokonce označil za příšerný až otravný a doporučuji ho vypnout. Tahá za uši.

  

Hra obsahuje Info, která vám vysvětlí jak hrát. Info se nese ve stejném grafickém duchu jako všechny ostatní nabídky, takže je to takové luštění. Horší však je, že Info je v angličtině a ta se autorovi úplně nepovedla. Popis je kostrbatý a troufám si tvrdit, že rodilý mluvčí by nepochopil „co tím chtěl básník říct“. Nejspíš by se nic nestalo, kdyby popis byl buď v češtině, nebo v angličtině, ale jednodušší.

Hra samotná je postavena na ovládání za pomoci pohybového čidla v telefonu. Vy, jakožto bleděmodrá kostička, máte za úkol sbírat menší žluté a modré kostičky a vyhýbat se velkým žlutým kostičkám. Malé žluté kostičky vám navyšují skóre, velké žluté vás zabijí a malé modré jsou bonusové, které vám umožní použít gesto (pinch to zoom), jehož pomocí „získáte“ všechny žluté kostičky v menším okruhu od vaší modré. Dobrá myšlenka, která hře přidá zajímavý náboj. No a to je vše. Nic víc od hry nečekejte a ono to ani není potřeba. Vnímám ji jako možnou výplň čekání někde na něco.

-

Jednoduché, prosté a hratelné. To by bylo, kdyby hra nebyla graficky tak příšerná a s obludným zvukovým doprovodem. Chápu, že se autoři snažili o určitou úroveň originality, ale ta se tedy rozhodně nepovedla. Překousnu i to, že pohyb kostičky mi přijde nepřirozený, dřevěný a není tak plynulý jako v jiných hrách tohoto typu, ale to je věc, která určitě půjde vyladit. V tomto kontextu mi pak cena 21 Kč přijde poněkud přemrštěná.

 

Martinova první hra není úplně ideální, ale na druhou stranu je potřeba zohlednit jeho věk. Přece jenom, kdo z nás v 15 letech dělal hry pro mobily. A něco mi říká, že o něm ještě uslyšíme. Mladí se učí rychle a já docela možné, že někdy v budoucnu budeme na SmartManii recenzovat další titul z jeho dílny, který nás třeba posadí do kolen.

Celkové zhodnocení

Dobrá myšlenka. Hra rozhodně není špatná. Jednoduchá, hratelná a bez trial omezení, které vás zarazí po minutě hraní, možná i návyková. Jenže má plno negativ:
– ošklivě vypadající grafika
– nekvalitní zvuková stránka
– zvláštní popis hry v angličtině
– nepřirozený pohyb kostičky
– neadekvátní cena

Co by se dalo zlepšit? Je to prosté.

– nové zvuky a případně i hudba
– nepatrně vylepšit grafiku ve hře
– grafiku menu od základu změnit
– předělat do češtiny, nebo zapracovat na angličtině
– zamyslet se nad cenou

Autor článku Marek Hajn
Marek Hajn
Nadšenec a občas early adopter. Recenzent praktik a analytik teoretik. Současné „everything Apple“ nebylo vždy, nemusí být navždy a neznamená, že ostatním platformám jsou dveře zavřené. Naopak. Je potřeba si hrát a zkoušet novinky.

Kapitoly článku