Většina chytrých telefonů s Androidem využívá běhového prostředí Dalvik. Ten zpracovává samotný kód aplikace až po jejím spuštění. Funguje tedy jako JIT kompilátor, což v praxi znamená, že nejprve vezme „přenositelný kód,“ tzv. byte code, který poté zkompiluje do kódu strojového a spustí. Na slabších telefonech tento proces není zrovna nejrychlejší a nový Android Runtime (ART), na kterém Google pracoval přes dva roky, je v tomto ohledu mnohem propracovanější.
Samsung Galaxy S5
Poprvé se objevil s příchodem Androidu 4.4 “KitKat” a aktivovat jej bylo možné například na Nexusu 5. S podporou běhového prostředí ART přijde také Samsungu Galaxy S5. Android Runtime zpracovává byte code aplikace na strojový už při instalaci, což se v praxi projeví na rychlejším běhu aplikace samotné a nižší energetické zátěži na baterii při jejím používání. Drobnou nevýhodou je o něco delší čas potřebný pro nainstalování aplikace, což způsobuje právě kompilování, a o něco větší paměťová náročnost. V budoucnu by ale Android Runtime měl nahradit dnes používaný Dalvik.
U Galaxy S5 si můžete vybrat mezi Dalvikem a ART
Android Runtime lze na Samsungu Galaxy S5 (a dalších podporovaných zařízeních s KitKatem) aktivovat ve vývojářském menu pod položkou „Výběr běhového prostředí“. Pro Galaxy S4 či Galaxy Note 3 s Androidem 4.4.2 ale zatím možnost aktivace prostředí ART dostupná není.
Připomínáme, že Galaxy S5 se na českém trhu začne prodávat 11. dubna za doporučenou koncovou cenu 18 490 Kč, některé e-shopy jej k předobjednávce nabízejí ještě o pár stokorun levněji.
Podrobný videopohled na Galaxy S5