TOPlist

Dynavix: Spolehlivá česká navigace, se kterou se neztratíte (recenze)

V dnešní recenzi se podíváme na zoubek českému navigačnímu software Dynavix pro iOS a hned v úvodu prozradíme, že se s ním na cestách rozhodně neztratíte.

Společnost Dynavix působí na českém trhu od roku 2003, kdy uvedla svou turn-by-turn navigaci pro platformu Windows Mobile. V dnešní době nabízí na trhu několik vlastních zařízení určených pro osobní automobily, nákladní automobily (speciálně upravené mapy a vyhledávání tras), již zmíněný Windows Mobile (do verze 6.5) a také navigační software pro iPhone/iPad. Brzy se objeví také verze pro Android. My se v této recenzi zaměříme právě na Dynavix pro iOS.

- - -    

V prostředí se snadno zorientujete

Po spuštění aplikace vás uvítá hlavní nabídka, kde máte na výběr z 6 možností. První z nich je “Najít cíl”, ve které si můžete vybrat, kam chcete navigovat. K dispozici máte možnosti Adresa, Oblíbené, Vyhledat, Bod zájmu, Nedávné a Souřadnice. Možnost adresa je standardní, jak jí známe ze všech navigací. Při této volbě zadáváte město, ulici a číslo popisné. Tlačítko Oblíbené vám otevře nabídku adres, které jste si označili jako často používané.

- - -

Vyhledat je zajímavá funkce, která umožňuje najít firmy, podniky a místa pomocí služby Google a rovnou se na ně nechat navigovat. Položka Bod zájmu, jak již název napovídá, umožňuje navigovat na určitou pozici z databáze bodů zájmu, do které si případně můžete přidávat vlastní tipy. Zbývající dvě položky Nedávné a Souřadnice dávají možnost navigovat buď na jedno z posledních míst, které jste v minulosti navštívili, a nebo zadat ručně souřadnice požadovaného cíle. 

- -  

V hlavní nabídce máte dále k dispozici volbu Trasa, ve které si můžete předem naplánovat trasu včetně bodů a míst, přes která chcete navigovat. Také můžete editovat již vytvořenou cestu a případně si spustit simulaci trasy, abyste věděli, kudy pojedete. Pod tlačítkem Mapa najdete klasickou mapu, ve které lze vyhledávat body zájmu, plánovat cesty a přidávat další cíle, takže máte opět vše pěkně pod jednou střechou a není nutné se zdlouhavě proklikávat přes nejrůznější nabídky. Je vidět, že v Dynavixu přemýšleli a snažili se navigaci udělat maximálně přehlednou.

V dolní části hlavní obrazovky najdete záložku Kontakty, skrze kterou se můžete nechat odnavigovat na adresy, jež máte vyplněné u jednotlivých osob ve vašem telefonním seznamu. V případě, že u nějakého kontaktu adresu vyplněnou nemáte, Dynavix vám nabídne její doplnění, což je docela sympatická funkce.

 - -

Na kartě Nastavení je možné si vybrat jeden ze tří druhů režimu mapy (Den, Noc a Automaticky) a případně vybrat 2D/3D režim. Dále tu je možnost nastavení zvuků, (zapnutí/vypnutí, hlasitost, povolení hlasových povelů na pozadí, informace o ztrátě a znovunalezení signálu GPS, upozornění na překročení rychlosti a v neposlední řadě také nastavení oznámení na různé druhy bodů zájmu).

Volba trasy

Jakmile si vyberete cíl, otevřou se další možnosti s výběrem typu trasy. K dispozici jsou volby Chytrá trasa, která vypočítá nejrychlejší cestu vzhledem ke dni a času, kdy chcete cestovat. Funkce využívá statistických dat provozu a na základě toho naplánuje ideální trasu. Během testování jsem tuto funkci využíval poměrně často a nikdy se mi nestalo, že by mě v dopravní špičce navigovala přes místa, na kterých vznikají dopravní zácpy (na území Prahy).

- - -

Další dvě možnosti jsou Rychlá trasa a Krátká trasa. Jak již název napovídá, rychlá navigace najde nejrychlejší cestu bez ohledu na vzdálenost a krátká naopak nejkratší cestu bez ohledu na čas. V nabídce “Více” ještě můžete trasu upravit přidáním bodu zájmu, místa, přes které chcete navigovat, nebo nastavit zakázaný úsek, kterému se chcete vyhnout. Po stisknutí tlačítka navigovat se nám zobrazí mapa s přehledem trasy a informacemi o vzdálenosti a zbývající době cestování.

Při aktivní navigaci je na displeji zvýrazněna trasa, které se máte držet. Standardně se na ní zobrazuje šipka, ale v nastavení můžete vybrat i ikonku vozu. V dolní části obrazovky jsou během navigace zobrazeny údaje o vzdálenosti do změny směru, rychlost, jméno ulice/silnice, po které zrovna jedete, předpokládaný čas příjezdu, zbývající čas jízdy a vzdálenost do cíle.

Během samotné jízdy se můžete nechat navigovat ženským hlasem nebo lze využít vtipného komentáře herce Pavla Lišky, jehož hlášky opravdu pobaví. Pokud vás ohrané komentáře typu „za 300 metrů zahněte vlevo“ nudí a hledáte změnu, je hlas Pavla Lišky zajímavou alternativou. Vyslechnete si od něj povely typu „týjo, megakřižovatka“, „bacha švestky, pomáhat a chránit, pomáhat a chránit“ nebo „doufám že víš, kam jedem, protože já ne“ :-).

- - -

V Praze navigaci zpestřují 3D budovy, které pomáhají v lepší orientaci. Dynavix obsahuje také databázi rizikových míst, na než s předstihem upozorňuje. Musím uznat, že tato funkce je hodně užitečná a v případě, že se k takovému místu blížíte, vás nepřímo donutí ke zvýšené opatrnosti a pozornosti v daném úseku. Během jízdy je k dispozici i tzv. Rychlý panel, v němž máte možnost nechat se navigovat na nejbližší občerstvení, benzínovou stanici nebo třeba ovládat hudební aplikaci v iOS zařízení.

- - -

Navigace rovněž umožňuje vypnutí displeje nebo její minimalizaci, kdy vás ale stále zvládne upozorňovat alespoň hlasovými povely na pozadí, což ale doporučujeme pouze při delší cestě, během které není moc odboček, ve městě nejsou často příkazy úplně jednoznačné a zvláště při velké četnosti křižovatek můžete mít při orientaci pouze po hlasovém upozorňování problémy. Několikrát se mi také stalo, že mě hlas neupozornil včas a soudě dle komentářů na App Store jsem nebyl jediný. Celkově jsem během testování najezdil přes 1 000 kilometrů a nesetkal jsem se s žádnými komplikacemi a navigace mě vždy dovedla do cíle a v případě náhlé změny směru okamžitě přepočítala trasu. Ovládání je intuitivní i pro naprosté začátečníky. 

Závěrečné hodnocení

V nočním režimu se mi nelíbí značení silnic, protože všechny typy vypadají na první pohled téměř stejně a působí to na mě trochu nepřehledně. Další z chyb, kterou ovšem trpí všechny navigace, je otočení na světelné křižovatce, ale vzhledem k tomu že jsem se nesetkal s navigací, která by tento problém neměla, to neberu jako chybu Dynavixu. Je také dobré vědět, že při průjezdu tunelem dochází k simulaci trasy, protože zde nemáte signál, a ihned po vyjetí z tunelu byla má pozice na iPhone 4 zase zaměřena.

- - -

Navigace od Dynavixu je na App Store dostupná v několika verzích lišících se mapovými podklady. Pokud máte navigaci s mapou České republiky a potřebujete dokoupit další podklady, například střední Evropu, musíte si koupit navigaci Central Europe, ve které je znovu obsažena Česká republika, popřípadě koupit další stát jako samostatnou (novou) aplikaci. S tím je spojená další nevýhoda, a tou je nemožnost odinstalovat mapy, které nepotřebujete.

Pokud máte Dynavix Europe obsahující celou Evropu a víte že budete v následující době potřebovat jen Českou a Slovenskou republiku, musíte si nechat na zařízení všechny mapové podklady, které například u verze Europe zabírají přes 2,7 GB. Každopádně vývoj a upgrady jdou docela rychle dopředu, tak třeba se v brzké době dočkáme nápravy některých výše jmenovaných chyb. Je škoda, že Dynavix zatím není dostupný pro Android, ale jak nám zástupci společnosti prozradili, mělo by se to změnit během následujících týdnů.

    
Dynavix Česká republika (19, 99 EUR); Dynavix střední Evropa (39, 99 EUR); Dynavix západní Evropa (59, 99 EUR)

Dynavix musím pochválit za dobře udělané intuitivní ovládání, za rychlé vyhledávání dané trasy (cca o 20 % rychlejší než konkurence), funkci Chytrá trasa, která ušetří spoustu času, a hlavně za úžasnou podporu, ať už oficiální cestou, tak na sociálních sítích a diskusních fórech, kde s vámi komunikují přímo vývojáři a nahlášené chyby (ať už mapových podkladů, tak samotné aplikace) řeší v krátké době. 

 
Navigací od Dynavixu je na App Store požehnaně; liší se pouze mapovými podklady

I přes některé chybějící funkce je Dynavix jednou z nejlepších českých navigací, která vás spolehlivě dovede do cíle a může se pyšnit kvalitními mapovými podklady s 99% pokrytím popisných čísel v České a Slovenské republice.

Autor článku Jindřich Veselý
Jindřich Veselý

Kapitoly článku