TOPlist

Andromeda OS na videu: takto měl vypadat původní operační systém pro Surface Duo

Surface Duo recenze 2

Věděli jste, že komunikátor Microsoft Surface Duo původně neměl pohánět Android, ale vlastní platforma interně pojmenovaná Andromeda OS? Pokud ne, doporučujeme vám přečíst si tento článek o původních plánech Microsoftu a o tom, jak se to celé nakonec zvrtlo.

Platforma Andromeda OS neměla být určena pouze pro Surface Duo, ale měla na ní stát zbrusu nová kategorie zařízení. Kvůli dlouhému vývoji a nejistým vyhlídkám ji ale nakonec Microsoft zabil ještě před samotným narozením. Systém tak oficiálně nikdy nespatřil světlo světa, ovšem v tomto týdnu se jeho testovací verze z poloviny roku 2018 dostala do rukou redaktorů serveru Windows Central a ti Andromedu otestovali na smartphonu Lumia 950. Pojďme se tedy podívat na systém, jehož vývoj začal v roce 2016 a skončil dva roky poté.

Andromeda OS: takto měl vypadat systém pro Surface Duo

Komunikátor Surface Duo je nepřímým následovníkem zrušeného digitálního zápisníku Courier z roku 2009. V tomto roce v Redmondu snili o zařízení, které se bude otvírat jako kniha a bude možné do něj zaznamenávat poznámky stylusem. Tehdejší technologie bohužel nedovolovaly vyrobit toto zařízení v kompaktní formě, prototypy údajně vážily okolo půl kilogramu.

courier
Microsoft Courier (ilustrační obrázek)

O reinkarnaci tohoto zařízení se začalo hovořit o pár let později, přičemž se stále počítalo s tím, že první housle bude hrát stylus. Microsoft věřil tomu, že jakmile uživatel zařízení otevře, uchopí do ruky pero a začne vytvářet náčrtky a zápisky. Z tohoto důvodu neměla platforma Andromeda OS typickou domovskou obrazovku, místo ní zde bylo bílé plátno. Nebylo tedy nutné spouštět žádné malovací/poznámkové aplikace, váš digitální zápisník byl okamžitě připraven k akci.

Andromeda OS 3

Schopnosti „domovské obrazovky“ se dají přirovnat k současné aplikaci Microsoft Whiteboard – uživatel měl na výběr několik barev digitálního pera, stejně tak si mohl vybrat barvu papíru nebo jeho řádkování/mřížkování. Plátno bylo připraveno i na vkládání obrázků, fotografií, 3D objektů apod. Náčrtky se průběžně ukládaly, po zaplnění stránky bylo možné gestem otevřít další čistý list.

Dočasné poznámky na zamykací obrazovce

Zajímavé je, že systém počítal se čmáráním i po zamykací obrazovce; v tomto případě však pouze pro zapsání aktuální informace, kterou chtěl uživatel vidět při dalším odemknutí telefonu (dokud ji nevymazal). Zamykací obrazovka dále disponovala zobrazením hodin a data, přičemž veškeré informace byly situovány k pravé části displeje; Microsoft patrně i zde počítal s funkcí náhledu v případě pouhého pootevření skládacího zařízení.

Andromeda OS 2

Základy z mobilních Windows

Andromeda OS pochopitelně nebyl uzpůsoben pouze na záznam digitálních náčrtků, ale měl fungovat i jako standardní operační systém pro smartphony. Z tohoto důvodu se ve spodní části bílého plátna nacházely dvě ikony – vlevo s logem Windows, vpravo kruhové logo asistentky Cortana. Fungování bylo v obou případech prakticky stejné jako v systému Windows 10 Mobile, pouze se nabídky neotvíraly v režimu celé obrazovky, ale při stranách – nabídka Start vlevo, Cortana vpravo.

Andromeda OS 1

Nabídku Start bylo možné upravovat stejně jako v mobilních Windows; tvořily ji živé dlaždice rozličných velikostí a barev s možností úprav (připínání/odepínání, seskupování, změna velikosti, přesouvání…). Aplikace samotné se poté spouštěly v celoobrazovkovém režimu, přičemž ve spodním řádku zcela chyběly jakékoliv ovládací prvky; Andromeda totiž počítala s ovládáním pomocí gest:

  • tažení zleva – otevření nabídky Start
  • tažení zprava – Cortana a notifikační centrum
  • tažení shora – rychlé přepínače a ovládání hudby
  • tažení zespoda – návrat na domovskou obrazovku (kreslicí plátno)
  • tažení zespoda s přidržením – multitasking

V systému se nicméně nacházel i alternativní způsob ovládání, kdy se tažením zespoda objevilo několik kruhových tlačítek. Systém Andromeda OS byl samozřejmě připraven na dvoudisplejová zařízení, takže uměl například spouštět dvě různé aplikace bok po boku nebo otvírat jednu aplikaci přes obě obrazovky. Tento způsob ovládání Microsoft po zrušení projektu Andromeda přesunul i do Androidu na Surface Duo.



Surface Duo recenze 1



Nepřehlédněte

Recenze Microsoft Surface Duo: dvojnásobná produktivita, pětinásobné starosti

Zrušení bylo správným rozhodnutím

Microsoft původně plánoval přijít s platformou Andromeda OS na konci roku 2018, ovšem z videa je patrné, že by ji zřejmě nedokázal dostat do životaschopné formy. V roce 2018 byl systém Windows 10 Mobile již zrušen a Andromeda v podstatě nebyla ničím jiným než právě mobilními „desítkami“ s kreslicím plátnem namísto domovské obrazovky.

Nejenže testovací verze nevypadá hotově a stabilně, trpěla by stejně jako Windows 10 Mobile nedostatkem aplikací. Dvoudisplejový digitální zápisník by také bezpochyby neměl příliš velkou sílu na přilákání většího množství uživatelů a zástupu vývojářů.

Pokud by Microsoft mobilní „desítky“ nezabil a dokázal z nich učinit třetí velkou mobilní platformu, dovedu si představit, že by Andromeda mohla po jejich boku žít a dělat radost hrstce uživatelů toužících po digitálním zápisníku. Ale samostatně tento projekt nedával pražádný smysl.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých smartphonů.

Kapitoly článku