TOPlist

Žluté taxíky v New Yorku vytlačuje Uber, trumfuje je počtem vozidel

New York, město známé také jako Velké jablko, obdivované pro své do nebe se tyčící mrakodrapy, jehož neodmyslitelnou součástí je i záplava žlutých aut taxi.

Právě známé žluté taxíky možná v blízké budoucnosti změní svou barvu na černou. Alternativní taxislužba Uber, jejíž řidiči jezdí v černých naleštěných sedanech, nyní po čtyřech letech provozu v New Yorku předběhla žluté taxíky v počtu registrovaných vozidel. Zatímco původních taxi aut je 13 587, Uber již poskytuje 14 088 vozidel. I přes to však nemůže konkurovat svému žlutému soupeři v počtu jízd za den, neboť alternativní taxislužba jich vykoná zhruba 30 tisíc oproti původnímu taxi, které vykoná denně 440 tisíc jízd.

 

Je však jen otázkou času, kdy černé limuzíny dosáhnou stejných čísel. Zákazníkům totiž vyhovuje pohodlí, které auta Uberu nabízí, a samotní řidiči si v průměru vydělají o 6 dolarů (150 Kč) za hodinu více oproti žlutým kolegům. I to je jeden z důvodů, proč se taxikářské odbory po celém světě snaží ztížit cestu Uberu na trh. Například minulý týden soud v Německu znovu zakázal využívání jeho služeb pod pokutou až 250 000 euro (6 850 000 Kč).

 

Uber se však s omezováním nehodlá smířit a chystá se bojovat o to, aby mohl fungovat v co největším počtu měst světa. Služba již funguje i v Praze, kde však není tak rozšířená, jako v New Yorku a své příznivce si stále hledá. I tak ale vytváří konkurenční prostředí, které může v budoucnu zamíchat kartami, zvláště poté, co internetová televize Stream začala vysílat pořad Praha vs. PrachyJankem Rubešem, který odhaluje praktiky pražských taxikářů. Mnozí se neobávají nazývat pražské taxislužby mafií, právě pro jejich praktiky, velký vliv a téměř absolutní nepostihnutelnost.

Jak se na Uber a podobné služby díváte vy? Máte s nimi zkušenost? Vidíte v nich budoucnost, která pomůže trhu vytvořením konkurence, nebo podle vás bere práci běžným taxikářům?

Autor článku David Preiss
David Preiss

Kapitoly článku