Sledujte nás na YouTube

Žluté taxíky v New Yorku vytlačuje Uber, trumfuje je počtem vozidel

New York, město známé také jako Velké jablko, obdivované pro své do nebe se tyčící mrakodrapy, jehož neodmyslitelnou součástí je i záplava žlutých aut taxi.

Právě známé žluté taxíky možná v blízké budoucnosti změní svou barvu na černou. Alternativní taxislužba Uber, jejíž řidiči jezdí v černých naleštěných sedanech, nyní po čtyřech letech provozu v New Yorku předběhla žluté taxíky v počtu registrovaných vozidel. Zatímco původních taxi aut je 13 587, Uber již poskytuje 14 088 vozidel. I přes to však nemůže konkurovat svému žlutému soupeři v počtu jízd za den, neboť alternativní taxislužba jich vykoná zhruba 30 tisíc oproti původnímu taxi, které vykoná denně 440 tisíc jízd.

 

Je však jen otázkou času, kdy černé limuzíny dosáhnou stejných čísel. Zákazníkům totiž vyhovuje pohodlí, které auta Uberu nabízí, a samotní řidiči si v průměru vydělají o 6 dolarů (150 Kč) za hodinu více oproti žlutým kolegům. I to je jeden z důvodů, proč se taxikářské odbory po celém světě snaží ztížit cestu Uberu na trh. Například minulý týden soud v Německu znovu zakázal využívání jeho služeb pod pokutou až 250 000 euro (6 850 000 Kč).

 

Uber se však s omezováním nehodlá smířit a chystá se bojovat o to, aby mohl fungovat v co největším počtu měst světa. Služba již funguje i v Praze, kde však není tak rozšířená, jako v New Yorku a své příznivce si stále hledá. I tak ale vytváří konkurenční prostředí, které může v budoucnu zamíchat kartami, zvláště poté, co internetová televize Stream začala vysílat pořad Praha vs. PrachyJankem Rubešem, který odhaluje praktiky pražských taxikářů. Mnozí se neobávají nazývat pražské taxislužby mafií, právě pro jejich praktiky, velký vliv a téměř absolutní nepostihnutelnost.

Jak se na Uber a podobné služby díváte vy? Máte s nimi zkušenost? Vidíte v nich budoucnost, která pomůže trhu vytvořením konkurence, nebo podle vás bere práci běžným taxikářům?

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

8 komentářů

  1. Martin II (neregistrovaný)

    Autor:

    „Mnozí se neobávají nazývat pražské taxislužby mafií, právě pro jejich praktiky, velký vliv a téměř absolutní bezúhonnost.“

    Synonymum pre slovo „bezuhonnost“ je cestnost/poctivost. Predpokladam ze to ste nechceli pouzit….

  2. Martin P. (neregistrovaný)

    Uber je vyhánění čerta ďáblem. Jo taxikáři jsou děs , ale to neznamená, že budu jásat nad čímkoliv co jim uškodí, nikoliv pomůže trhu.

    Beztak je to jen dočasný stav , budoucnost patří autonomní automatické dopravě a povolání taxikář , autobusák, řidič kamionu nebude . Stejně jako ještě jiné navázané profese . Protže mnohé sou navázané na tvz šedou ekonomiku nebude problém když „vychcípají“.

    Na Uberu mě vadí že nejsou záruky pojištění, zdravotní prohlídky. A o tom že někdo si nechá zdanit to co vydělal pod Uberem taky pochybuji… …uznávám že taxikář na to může taky kašlat jenže ta zákona povinnost tam je, pro Uber ne.

  3. picmaus (neregistrovaný)

    Radnicema podporovaný sluníčkový cykloaktivisti a vyháněči aut z měst podporují carsharing a to Uber taky vlastně je. Nechápu proto, jak to můžou v jiných zemích zakazovat, když carsharing je tam tak strašně cool. Jako vždy si nevidí do huby a dneska politici umí řešit problémy pouze zakazováním. Je mi z toho zle a bohužel moc lidí co to takhle vidí a chcou vidět moc není :(

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Uber poskytuje několik služeb a né každá je carsharing nebo spolujízda.

      Problém na rozdíl od něco-sharingu, který je komunitní nevýdělečný. Je to že Uber generuje zisk a ten je nedaněný. Nebo že tvz smluvního přepravce, bez patřičných licencí a povolení.

      Jinak klid oni sluníčkáři po tom co Evropa díky nim bude mít první Detroit, raději zalezou….

    • uni (neregistrovaný)

      Martin P. (neregistrovaný): Tak samozřejmě, pokud není daná věc potřeba, tak se nevyrábí. Proto Detroid. Přeci jen jsme už trochu někde jinde než v plánovaném hospodářství, ne?

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Náhodou sluničkový v rámci plánování zajisté těch potencionálně několik milionů lidí v celé západní a střední evropě zajistí. Zaměstnají na komunitních zahrádkách a veganských restauracích. Dokonce vyřeší i problémy se sháněním partnerů, partner vám bude přidělen. A kdyby jste měl moc velký byt, třeba 1+1, tak vám zajistí komunitně spolubydlícího. Nebo Vás přestěhují do sociálně vyloučené lokality. Věc samo přes Internet a s možností on-line rezervace.

      Lekce náboženství ke ktrému se budete muset povinně přihlásit, budou taky po internetu a v rámci komunitních skupin třeba online

      Chrápete jak to dobrý svět?

    • peter34 (neregistrovaný)

      +1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *