Sledujte nás na YouTube

Zakladatel Tesla Motors: Řízení aut lidmi by mělo být v budoucnu zakázáno, nebude bezpečné

Zakladatel společností Tesla Motors, SpaceX a dalších, vidí budoucnost v autech, která budou schopná řídit sebe sama. Tím by se měla zvýšit bezpečnost na silnicích, a také se pravděpodobně kompletně změní vzhled vozidel.

Elon Musk je sériový podnikatel a vizionář. Přichází s nevídanými nápady, jako je například Hyperloop, který by měl dopravit cestující ze San Francisca do Los Angeles za 35 minut průměrnou rychlostí 962 km/h. Neustále se snaží posouvat hranice a dokázat věci, o kterých si většina lidí myslela, že jsou nemožné. Nemá strach z neúspěchu, a tak se pouští i do rizikových a finančně náročných projektů, například skrze svou společnost SpaceX, kde je jeho primárním cílem zlevnit lety do vesmíru. Toho chce dosáhnout mimo jiné tak, že se pokouší přistát s raketovým modulem zpět na Zemi, aby jej mohl použít znovu.


Takto by měl vypadat Hyperloop

Tesla je na autopilota připravena již dnes

Dalším Muskovým dítětem je automobilka Tesla, vyrábějící luxusní auta jezdící pouze na elektřinu, která jsou nabitá nejnovějšími technologiemi. Minulý týden Musk oznámil, že během následujících 90 dní začne uvolňovat OTA (Over The Air – vzduchem, není třeba automobil připojit žádným kabelem) aktualizaci pro vozidla vyrobená od října loňského roku do dneška, která umožní řidičům využívat funkci autopilota na 90 % amerických silnic, především tedy na dálnicích. Tyto vozy jsou totiž vybaveny radarem, sonarem, kamerami a dalšími čidly, které jsou potřeba pro to, aby auto mohlo jet samo, bez pomoci řidiče.

Vize zakladatele Tesly se z dnešního pohledu zdá poněkud kontroverzní. Podle jeho slov by jednou mělo být řízení automobilů lidmi postaveno mimo zákon, neboť bude považováno za nebezpečné – technologiemi nabitá vozidla stihnou zareagovat rychleji a zvládnou krizové situace lépe, než lidé. Spolu s autonomními auty by se mohl kompletně změnit i jejich design, neboť už nebude potřeba instalovat airbagy, deformační zóny, a dokonce ani volanty.

Musk si však dobře uvědomuje, že se jedná o vzdálenou budoucnost. Jak sám řekl, i kdyby od dnešního dne bylo každé nové auto poháněno elektřinou, trvalo by 20 let, než by se obměnila flotila aut jezdících na benzín, naftu, plyn, a další paliva. To samé platí i pro auta nezávislá na řidiči.


Elon Musk

Nejnovější a nejvýkonnější Tesla, Model S P85D, je však na tuto budoucnost připravena. Disponuje veškerými potřebnými technologiemi, které autu umožní, aby se řídilo samo, včetně kontroly okolí auta, čtení značek, včetně rychlostních limitů a následné uzpůsobení jízdy těmto omezením, a také okamžité reakce na události před vozidlem – pokud auto jedoucí před ním zabrzdí, Tesla ihned zabrzdí také.

Se vší elektronikou se nabízí otázka bezpečnosti, zda nebude jednoduché dostat se do systému auta a převzít nad ním kontrolu. To by však mělo být vyřešeno mnoha bezpečnostními vrstvami kódu, které mají zabránit případným hackerům, aby se dostali až ke stěžejním funkcím auta, jako je řízení.


Tesla model S P85D

Prozatím je pro Teslu největším problémem autopilot při rychlostech od 25 do 80 km/h, kdy jízda probíhá především ve městech, kde je mnohem více věcí, které je třeba brát v potaz, ať už se jedná o přechody, semafory, chodce, cyklisty, nebo různá stavební omezení. S řešením by mohla pomoci NVIDIA, která nedávno představila počítačový systém pro autopilota Drive PX, který je schopný sledovat překážky a postupně se z nich i učit. Jeho implementace však navýší cenu vozu o 10 000 dolarů, což je lehce přes čtvrt milionu korun. Autopilot Tesly, podle slov Muska, však již dnes funguje na dálnici ve vyšších rychlostech velmi dobře.


NVIDIA Drive PX

Politikům se nápad příliš nelíbí

Další překážka, která nyní stojí před Teslou, není technická, ale politická. Jen velmi málo států v Americe nějakým způsobem reguluje provoz aut, která se umí řídit sama. Často se však jedná pouze o regule, jak taková auta testovat, nebo se vztahují pouze na vozidla prodaná v daném státě. Mezi tyto státy patří Kalifornie, Nevada, Michigan, Florida a Washington D.C. Dalších 14 států na regulacích již pracuje, dalších 12 ale autonomní vozidla rovnou zamítlo.

Častým argumentem je bezpečnost, autopilot na silnicích nevzbuzuje u politiků příliš důvěry a další obavou je, kdo bude zodpovědný, pokud dojde k nehodě, zda „řidič,“ nebo automobilka. Na druhou stranu, ani to by pro Muska nemusel být problém, i v Americe totiž platí známé „co není výslovně zakázáno, je dovoleno,“ prozatím jsou tedy jeho samořídící se auta legální.

Elon Musk předvádí zrychlení z nuly na 100 km/h a autopilota

Samotný Musk hýří optimismem a Teslu vidí jako budoucího leadera v tomto odvětví. Pravdou je, že již dnes má Tesla nakročeno velmi dobře a v implementaci a vývoji technologií předstihla své konkurenty o několik let. Otázkou zůstává, zda si toto výsadní postavení udrží, nicméně Muskův dřívější přístup ukázal, že mu jde hlavně o pokrok, který může zlepšit svět.

Loni v červnu totiž uvolnil všechny patenty, které Tesla využívala, konkurenci v zájmu rychlejšího rozšíření vozidel jezdících na elektřinu. Nyní nezbývá než počkat, jakým směrem se bude vývoj ubírat dál. Již dnes je jasné, že Tesla v něm bude hrát důležitou roli.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

79 komentářů

  1. Borec (neregistrovaný)

    To samé by se mělo udělat s řízením letadel.

    • icepoint (neregistrovaný)

      Hm, jenže to je kapku složitější a v jistých podmínkách autopilot nepřistane ani neodletí, člověk ano.

    • uni (neregistrovaný)

      Tak ono to v zásadě je. Resp. technika je na toto připravena, aby zvládla komplet let, tedy včetně vzletu a přistání, které nyní provádějí lidé. Jednou se k tomu dostaneme, není to jen o technice, ale o společnosti.

    • icepoint (neregistrovaný)

      Není, např.amer.raketoplán měl s autopilotem na přistání problémy a limity letadel pro přistání s autopilotem jsou větší než pro manuální přistání, prostě člověk zareaguje lépe,rychleji a instinktivně, počítač ne.

    • icepoint (neregistrovaný)

      Cestující nikdy nepoznají zda to řídí člověk nebo autopilot.Kolikrát tleskají autopilotovi

    • uni (neregistrovaný)

      icepoint: Tak raketoplán nepřistával, ten více méně padal:) Naopak letoun je na tom o mnoho lépe, bez potíží vyvine potřebný vztlak. V tuto chvíli přistávají lidé, protože není společensky přijatelné, aby to vytvářel stroj. Není pro to ani legislativa.

      Jde to po pomalých krůčcích. Nejdříve se svezeme metrem bez strojvedoucího (D):)

    • icepoint (neregistrovaný)

      Jsi totálně mino, raketoplán přistával jako kluzák,tak jak dokáže přistát jakékoli letadlo na světě.Legislativa dávno je, za zhoršené viditelnosti vždy přistává autopilot, jednoduše proto,že člověk nic nevidí.Ale jsou podmínky, kde autopilot neořistane, prostě ttv.nestíhá reagovat, předvídat a vyhodnocovat -nárazy větru apod.Pilot tam bude vždy, neb když se něco posere, někdo kdo s tím umí přistát tam prostě byt musí.

    • icepoint (neregistrovaný)

      Moc netušíš nic o letadlech, mne živí, tak studuj a nemluv o vztlaku, ten má každý stroj ve vzduchu,tedy i raketoplán.Každé letadlo dokáže teoreticky přistát bez motoru a každé má vždy když letí/klouže vztlak. Pokud jej ztratí,spadne jako kus šutru.

    • uni (neregistrovaný)

      icepoint: Jak mimo? Chápeš rozdíl mezi kluzákem a letadlem? Rozdíl je v tom, že letoun je schopen pomocí vlastní energie vyvinout dostatečnou rychlost k tomu, aby byl vztlak. Kluzák (raketoplán) jen padá k zemi.

    • icepoint (neregistrovaný)

      Každé letadlo je kluzák, nemá li motory, tj.závada,bez paliva atd. A vzlak má taky každé. Neuč orla létat

    • uni (neregistrovaný)

      icepoint: Ano, ale letoun je udělán za účelem letu, pomocí předávání energie. Kluzák/raketoplán za tímto účelem není tvořen. To jako by jsi tvrdit, že každý vůz je přívěs, protože jej můžeš táhnout. Přesto to ale přívěs není:)

    • icepoint (neregistrovaný)

      Každý kluzák může i stoupat, vztlak je síla, která udržuje letadlo ve vzduchu, nikde není psáno, že jsou k tomu nutné motory !!!

    • icepoint (neregistrovaný)

      Každé letadlo je za učelem žetu snad

    • icepoint (neregistrovaný)

      Celé co jsem se ti snažil říct je, že raketoplán nepadal ve vyznamu slova pád, klouzal,letěl atmosférou a při jistých okolnostech(asi tak v tropické bouři

    • uni (neregistrovaný)

      Ano, kluzák vnějším vlivem může stoupat, raketoplán ne. Letoun musí stoupat (nebo být schopen udržení letové hladiny). Každý stroj je stavěn pro jiný účel.

      Let je podmíněn vydáváním energie, která má překonat zemskou přitažlivost a odpor. Ostatní je pád. A je jedno, jak rychlý nebo po jaké trajektorii.

    • icepoint (neregistrovaný)

      Eh, nastuduj si definici letu.Jak jsem ti napsal, při jistých silách i raketoplán může stoupat. A nejen v tropické bouři.Pád je následek ztráty vztlaku na nosných prvcích letounu, vše ostatní je let, tedy i klouzavý.

    • icepoint (neregistrovaný)

      A definice letounu a letadla je taky jiná. A dle tvé hloupé definice, tedy letadlo když přistává neletí,ale padá.Zajímavé.Ty budeš asi odborník

    • uni (neregistrovaný)

      icepoint: Boha, už prosím pochop, že přistání letounu je jen varianta, zatímco raketoplán prostě musí spadnout, mají na to ten jeden pokus:) Nemají prostředky k tomu, aby to letělo. Letí to naposledy, když zažehnou trysky ve vesmíru, pak se toho chytí gravitace a už to jen padá.

    • icepoint (neregistrovaný)

      Přistání je vždycky varianta, uplně každé nakonec skončí na zemi, není znám případ,že by nějaké na zemi (vodě) neskončilo.Raketoplán je standartní kluzák v atmosféře a jako takový se na to vztahuje definice letadla s nosnými plochami a řiditelností.Má samozřejmě vztlak a další aerodynamické síly, jinak by opravdu spadnul jako kus vyhozeného šutru do vzduchu.Nechápu,co furt rozporuješ.Já ti od počátku tvrdím, že autonomní systémy na řízení letadel(i raketoplánu )zvládnou mnohé i to co člověk ne,ale nezvládnou naopak zase to,co člověk ano.Každé letadlo bez pohonného systému má na přistání jeden pokus.Nastuduj si prosím tě, co je to pád letadla(raketoplánu,vrtulníku) a co let letadla a nemel nesmysly pořád.Každé dopravní letadlo při sestupu z letové hladiny nepadá,ale žetí, klesá a věř, že téměř bez tahu motorů, na volnoběh, a pořád je to let a světe div se,nespadne to.

  2. wtf (neregistrovaný)

    a nieje tiež nebezpečné riadiť svoju myseľ? Mal by sa začať zamýšlať nad čipovanim ludí a uplnou kontrolou/vymyvani ich mozgov. Aby nahodou niekto nezpachal vraždu, alebo iný zločin.

  3. GreenArrow (neregistrovaný)

    Když vidím ty kloboukáře každý ráno blokující levý pruh na 80ce svou dačkou logan s maximální rychlostí 65km/h, když se dobře vyspí tak 70km/h, tak jo, radši jim to zakažte.

  4. Kolousek001 (neregistrovaný)

    To je ale vůl :D Pro tolik lidí je řízení pomali jediná radost v životě a oni by nám vzali i tohle :D To už rovnou zaveďte jenom MHD, vlaky a letadla a pro jistotu i to nechte řídit nějakýho robota tvle

  5. petr (neregistrovaný)

    Jo a kdyby na benzín a naftu nebylo tolik nesmyslných daní a všeho možnýho tak by tihle šašci dávno šli do kopru. Páč by to bylo tak levný,že by se nějaká elektřina ani nevyplatila. Jeho vize jsou úžasné. Jen by mě zajímalo jestli je už ta jeho veleslavná firma už konečně zisková a nehořej těm jeho autům baterie.

    • wtf (neregistrovaný)

      tak keď Apple kvoli nim prichádza o ľudí, asi tak zle na tom nebudú

    • David (neregistrovaný)

      V USA nejsou na benzín žádné daně a „tihle šašci“ jsou jaksi stále nad vodou (litr benzínu = cca 15Kč, v USA průměrný plat cca 80000Kč měsíčně – v přepočtu)… Tak já jenom, co je tohle za argument???

      Ropa za 40 – 60 let dojde a co pak? Budete jezdit na co? Jak řekl Musk, stejně obměnit všechny vozy na světě by trvalo 20 let, kdyby se už teď všechny vyráběly elektrický, takže kdy jindy začít obměňovat než teď?

      Tesla je poslední 3 roky non-gaap zisková a z jednoho auta má cca 26% čistý zisk, který pak investuje do rozšiřování se (gigafactory, superchagery, rozšíření výroby, nové modely, software updaty, expanze do Asie a Evropy…), protože poptávka je daaaaleko vyšší než nabídka, protože vyráběj jedno z nejlepších aut na světě. Schválně zkuste najít nějakou negativní recenzi na Model S. Ještě jsem nikdy žádnou neviděl. Maximálně v roce 2012, když to auto vydali, tak jedno z prvních, co vyjelo z linky, mělo nějaký potíže, uznávám…

      A porovnávat hořlavost aut na ropu a na elektriku, to snad ani nemyslíte vážně ne? Zatím začala hořet jedna baterka, kde ale paní narazila ve 100km/h rychlosti do železné tyče na dálnici. Tý paní se nic nestalo a měla dostatek času vystoupit. To fakt nechápu, jak vůbec někoho může napadnout takovýhle argument… Ročně shoří na silnicích desítky tisíc aut… Ach jo… :-D Tesla je podle testů asi 2. nejbezpečnější vozidlo na světě :-D Měl byste si o tom něco zjistit, než se přidáte do diskuze. Nejenom si přečíst články z autofora a MF dnes :-D

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Non-gaap je mozna ziskova, to ale nikoho nezajima. Staci nahlednout do annual reports a zjistis, ze je od sveho zalozeni kazdy rok ve ztrate a to je to, co zajima akcionare. Poptavka take neni tak ruzova, jak pises. Plan na rok 2014 byl prodat 40tis. vozu, v listopadu ho ale snizovali na 33tis. protoze poptavka nebyla takova, jak cekali. Nesmis se nechat masirovat marketingem, ale podivat se na realna cisla. Jinak koncept baterie nabijena ze site jako zdroj energie pro pohon je mrtva. Takze pokud tesla hodne rychle neprijde s necim novym, tak velmi brzo skonci.

    • David (neregistrovaný)

      Tenhle komentář mě opravdu pobavil :-) Non-gap zisková znamená, že má Tesla větší příjmy než výdaje, akorát si některé příjmy nemůže podle oficiálních regulí NASQAD započítat. Jedná se především o příjmy z aut prodaných na leasing, za které sice od banky obdržela plnou cenu, ale může si do příjmu započítat jenom to, co zákazník již zaplatil, přestože těmi penězi už disponuje na účtu a dokonce je i utratí (útratu si samozřejmě musí dát do výdajů). A i kdyby tenhle faktor nebyl důležitý, tak stejně jsou akcionáři rádi, že Tesla všechen výdělek (GAAP profit byl cca 1 miliarda dolarů) používá na další investice. Kdyby to bylo jak ty říkáš, že každoroční GAAP ztráty „jsou to, co zajímá akcionáře“ tak by akcie Tesly měly hodnotu asi 50$ a ne 200$, protože teď je Tesla opravdu nadhodnocená, když vezmeš v potaz, že její tržní hodnota je na 50% tržní hodnoty GM, která prodá za týden to co Tesla za rok :-) Jenomže akcionáři stejně jako většina analytiků z Wall street naopak zajímá potenciál Tesly. Ty jsi teď v podstatě prohlásil několik desítek tisíc akcionářů a přední světový akciový analytiky za naprosté tupce :-D To bych pak chtěl vidět tvoje akciové portfolio :-D

      Plán na rok 2014 byl prodat 35 tis vozů. Nakonec se to nepovedlo, ale ne kvůli poptávce ale kvůli produkci… Tesle se prostě nepovedlo navýšit produkci tak jak si představovala na začátku roku. No a? Tak dodala o pár tisíc vozů míň. Každopádně měla na konci minulého roku 10 000 objednávek na Model S a 25 000 rezervací na Model X… Stačí nahlédnout do annual reports… Takže Tesla rozhodně netrpí nedostatkem poptávky a to i navzdory faktu, že zatím nerozjela žádnou reklamní kampaň. Žádnou.

      A že baterie jsou mrtvé jsi vzal kde? To by mě opravdu zajímalo, vzhledem ke všem ostatním tvým argumentům to bylo určitě z nějakého strašně odborného, chytrého a všeobsahujícího článku na internetu. 99% majitelů Tesly jsou s nabíjením doma více než spokojení, protože jim ze života téměř úplně odpadlo ježdění na čerpací stanice. Když už musí využít superchargery, je to po 300km jízdy, kdy si dojdou na záchod, dají kafe, dojdou na záchod a za 20 minut frčí dál. Jenomže v 95% případů normální člověk za den neujede víc než 400km. Zásoby lithia tu máme v pevné půdě tak na 200 let a až dojde, jestli dojde, tak se dá těžit z moře :-D Takže lithium v konečném důsledku dojde až za pár desítek tisíc let. Myslím, že Tesla tak moc spěchat nemusí jak tady říkáš :-D

      Nevím odkud čerpáš své názory, ale já jako akcionář Tesly si čtu názory i protinázory všech možných akcionářských novin. Denně si tak přečtu 5 – 10 článků o Tesle. Krom toho mám příbuzného, který pracuje přímo v Tesle na vysoké pozici už přes 5 let, takže mám informace z první ruky a opravdu se nedám „masírovat marketingem“, jak tu ty ukázkově předvádíš :-)

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Lzes si do kapsy. Plan na rok 2014 byl 40000. Od zacatku romu sly akcie dolu o 14 procent. V Cine, kde ocekavali prodeje pro splneni letosniho planu se neprodalo nic. Celosvetove prodeje stahnuji. Tady si pocti: [odkaz]

    • David (neregistrovaný)

      Tak za prvý, ve svém dopise akcionářům v reportu za rok 2013 a ve výhledu na rok 2014 Tesla napsala, že plán je dodat 35 000 vozů v roce 2014 [odkaz] Tady to máš černý na bílým, takže ať sis vymyslel 40 000 jakkoliv, není to pravda.

      Článek který jsi mi poslal nemluví o celosvětových prodejích, ale o prodejích v Číně. Tesla má v tuhle chvíli problémy prodávat své vozy v Číně, ale ne „celosvětově“, jak ty říkáš. Navíc není to, že prodeje klesají, ale jenom nejdou podle plánu, který si Tesla nastavila, to znamená, že stoupají pomaleji, než by Tesla chtěla. To že jeden měsíc jsou tam slabší prodeje než jiný vůbec nic neznamená, protože Tesla exportuje svá auta jeden měsíc do Evropy, jeden měsíc do Asie a jeden měsíc do USA (ne úplně přesně tak jak říkám, ale +- ano) Slabé prodeje v Číně jsou ale také jeden z hlavních důvodů, proč aktuálně docela spadly akcie Tesly.

      Ty vezmeš různé kousky informací, které ani nedočteš, nezjistíš si kontext a používáš to jako argument. Takhle se argumenty nepoužívají. Vždyť ty mi přímo nahráváš na smeč vším co říkáš. Zkus mi říct něco nového co ještě nevím. Můžu ti poradit zdroje, kde načerpáš OBJEKTIVNÍ argumenty PROTI Tesle. Třeba tady si můžeš přečíst přímo od Tesly, který všechny rizika akcionáři nesou, je tam toho požehnaně: [odkaz] Tesla se svými riziky netají.

      Ty se tu snažíš ponížit jednu z nejvíce rozšířujících se firem na světě. Ano, je možné, že Tesla jednou nebude tak důležitá, jak si myslí, ale to nic nemění na současnosti, kdy rozhodně dělá v automobilovém průmyslu pořádný humbuk. Podařilo se jí vyrobit jedno z nejlépe hodnocených aut na světě, které je prostě skvělé a lidi ho chtějí. I ti největší skeptici jsou často přesvědčení po projetí se v Modelu S. A když někdo dokáže vyrábět takhle dobrá auta a ještě na tom VYDĚLAT tak se o svou budoucnost bát nemusí. Znovu k tomu výdělku – je velký rozdíl, jestli záporný cashflow je způsoben velkými investicemi do rozvoje, nebo snižováním prodejů a zmenšování tržního podílů. V případě Tesly jde o první případ.

      Sám Musk prohlásil, že neočekává čistou ziskovost Tesly dřív než někdy v r. 2020. Říkáš, že Tesla je ve ztrátě, ale podle mě je slovo „ztráta“ zavádějící, protože to zní jako kdyby Tesla na výrobě aut prodělala. Jenomže Tesla má z každého auta cca 26% čistý zisk. Tento zisk pak používá na obrovské investice do rozvoje dalších modelů, gigatovárny, superchargery, software updaty a podobně. Tesla je rozjíždějící se firma, která s penězi dělá to nejlepší co může – investuje je do rozšiřování. Kdyby Tesla tolik neinvestovala, byla by v „zisku“ a mohla by si pískat.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Hele, klidne tem pohadkam ver, ale netlac je do hlavy ostatnim. Ty jsi naprosto nekriticky obdivovatel Tesly a negativni informace nejenze neprijimas, ty si je doknce prekrucujez tak, ze pro febe vypadaji pozitivne. Takova uchylka se tak moc casto nevidi.

    • SteveJ (neregistrovaný)

      MR.IGNORANT arakin, ty jsi fakt k sežrání. Ty se umíš vyjádřit ke všemu, ani o tom máš vůbec potuchy, stačí ti přečíst jeden článek z bulváru :-D . Nečetl jsem od tebe jediný argument který by šlo ověřit, zato kupu hnoje na kohokoliv kdo tě aspoň trošku inteligenčně a vědomostně předčí. A to je, přiznejme si to bez obalu, tak jednoduché a v podstatě nepsané pravidlo víceméně pro všechny diskuse kde se objevíš :-D Držím ti palce s dospíváním, budeš to mít ještě hodně těžké :o(

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Stevej: od tebe tady vidim opravdovou smrst argumentu…

    • icepoint (neregistrovaný)

      Jako akcionář tvoji obhajobu Tesly chápu.Jinak je to dle kvalit baterií slepá ulička a luxus.Majitelé Tesly mají barák nebo min.garáž, jinak by ji nabíjeli kde? Když není supercharger tak za 20min frčí leda tak na dlouhatanský oběd aby pak někde jeli.Moc netopit ani nechladit,prudce neakcelerovat neb to vše závratně baterie vybíjí.Díky, v zemi s průměrnou teplotou jako ČR.Ten opruz strkat kabel do auta a zasuvky pokaždé,když přijedu domu, abych nezapoměl nabít a tudíž někam dojel.Jsou lidi co jezdí denně 200km, i více a v zimě s topením bych Teslu chtěl vidět.Cena baterií tvoří obrovskou sumu v ceně jinak průměrného auta-ovpříšerném interiéru nemluvě,to je subjektivní, baterie v ceně statisíců a jejich průměrná životnost je taky daná.Pořád ty výhody nevidím.Žádné pro běžnou populaci.

  6. Nyny (neregistrovaný)

    To je vůl!

    • David (neregistrovaný)

      Myslíš, že Musk je vůl, protože si myslí, že by lidé neměli řídit auta? Problém tohoto článku je, že Musk není fanouškem zákazu řízení vozidel lidmi, jenom si myslí, že je možné, že jednou to zákonodárci prostě zakážou. Řekl to více-méně jako vtip při jednom z rozhovorů. Na svém twitteru pak ale dodal toto: „To be clear, Tesla is strongly in favor of people being allowed to drive their cars and always will be. Hopefully, that is obvious. However, when self-driving cars become safer than human-driven cars, the public may outlaw the latter. Hopefully not.“

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Aha, tak ted jsi se odkopal. Takze akcionar. Tak to „gratuluji“ a hlasite se ti smeji…

    • Wolodyjowski (neregistrovaný)

      Nerad se vměšuji do odborné debaty specialistů, jen bych podotkl,že „ropa do třiceti let“ nám už dle prognóz dochází cca let padesát…

      A kolem roku 1975 jsem jako žák sedmé třídy základky četl v učebnici zeměpisu, že v SSSR má být do roku 1980 vybudován komunismus.

      Tak si dál nadávejte navzájem a uvolňujte svoje frustrace vyvolané dlouhý pobytem v open space korporátů…Dovolte mi odejít!

  7. BBig (neregistrovaný)

    Ajeje, to je zas vec, takovej clanek. :) Z pozice byvaleho majitele Tesly si dovolim par poznamek. Nevim jak v impementaci a vyvoji novych technologii predstihla konkurenci. To auto neumi napr. v oblasti palubnich systemu nic navic oproti srovnatelnym konvencnim vozum a nektere v podstate zakladni polozky musely byt „zpristupneny“ az behem SW aktualizaci. Dalsim problemem kvalita zpracovani vozu, kdy treba interier je hur zpracovany nez u auta 6x levnejsiho. A pokud pominu dynamiku v primce, ktera je opravdu vynikajici, pak ani jizdni vlastnosti neodpovidaji ani zdaleka cene vozidla. Prumerny dojezd jsem mel zhruba 280km (verze P85), pokud jsem se chtel dostat pres 300km, uz bylo nutne jezdit velmi opatrne, pripadne s vypnutou klimatizaci ci topenim.

    A co se tyka samotne automobilky Tesla tak ta ma mnohem vice problemu, nez se nam tady snazi diskutujici akcionar David namluvit. Tesla loni prodala zhruba 23k automobilu, ale rozhodne to nebylo jen kvuli produkci, vzhledem k tomu ze maji asi 3k aut vyrobenych na sklade, tak to spis vypada, ze je nikdo moc nechce. Tesla zije v podstate jen z emisnich povolenek (hura, at zijou dotace), napr: ve tretim kvartale 2014 byla Tesla ve ztrate 75mil dolaru. A sam Musk prohlasil na letosnim Detroitskem autosalonu, ze automobilka nebude ziskova minimalne do konce dekady.

    • xzeit (neregistrovaný)

      Ty jsi měl někdy Teslu? Nebo chceě být jen ,,zajímavý,, ?

    • BBig (neregistrovaný)

      Jako ze by me melo vlastnictvi nejakyho auta udelat zajimavejsim clovekem?! :) to asi ne. ;)

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      David je naivka, ktery uveril pohadce. A snazi se nam tuto pohadku podsouvat dal. V Cine lezi a hnije 1600 vozu Tesla, protoze je nikdo nechce.

    • David (neregistrovaný)

      Já jsem naivka jo? :-D Podle mě je naivní člověk ten, kdo si nedokáže srovnat pro a proti. 3000 vozů na skladě? :-D To mě taky vždycky pobaví… To máte od Marka Bednáře z autofora.cz že? :-) Já jsem na rozdíl od pana Bednáře byl v Tesle továrně osobně. Protlačil mě tam i s manželkou na tajno její otec, který tam pracuje. Viděl jsem jejich celou výrobní halu na vlastní oči, ačkoliv jsem tam neměl co dělat a kdyby si to někdo uvědomil, asi by nás rychle vyhnal. Každopádně 3000 aut bych asi nepřehlídl vy chytráci :-D Emisní povolenky tvoří pár procent příjmů Tesly a navíc je může využívat kterákoliv automobilka, takže to není problém Tesly. Ohledně interieru si můžeš postěžovat Otto Fabrimu, Čechovi, který se významně podílí na interiéru modelu S. Můžu ti na něj dát kontakt, zrovna tenhle týden šnorchluje s mým švagrem na Hawaii :-D Jejda to co říkám zní tak neuvěřitelně, že bych si sám nevěřil, kdybych nebyl já :-D

      Klidně se mi hlasitě smějte, možná máte pravdu a Tesla časem krachne. Třeba jo. Ale třeba taky ne. Každopádně lidí věřících v neúspěch Tesly je menšina, proto jsou teď akcie tak nadhodnocené :)

    • aod (neregistrovaný)

      Jojo, mas pravdu, ja byl minuly tyden na Galapagach s Billem Gatesem studovat zelvy a on mi rikal, ze pry to tak je.

    • ivanhoe (neregistrovaný)

      tak to tezko frajere kdyz byl u nas minuly tyden ve Friscu prednaset o zemich tretiho sveta. tu nasi diskusi o hovnech doted nemuzu vypustit z hlavy :-)

    • David (neregistrovaný)

      Pánové když už jsem si dal tu práci tady psát takové dlouhé komentáře, tak se nenechám shodit Vaším ubohým humorem. Tady přikládám důkaz, že Otto Fabri je na návštěvě u tchána na Hawaii :-) [odkaz] Těším se na Vaší fotku s Billem Gatesem :-D

    • aod (neregistrovaný)

      Jo, to vim, ze tam byl. Ale tam jen zaletel a druhy den byl zpatky :-D

    • aod (neregistrovaný)

      No on byt na navsteve u tchana na Havaji byt muze, ale co to ma s tebou spolecneho, ty vtipalku?

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      David: a tim jsi chtel rict konkretne co?

    • David (neregistrovaný)

      Já jsem řekl, že jsem byl v Tesle osobně a že mám designer interieru „S“ je teď u tchána na Havaji a vy jste se mi vysmáli a jasným způsobem naznačili, že kecám. Takže jsem Vám chtěl dát důkaz, že nekecám :-) Ale koukám, že nejsi schopný pochopit ani takovouhle základní věc.

      Mluvíš tu o tom, že tlačím pohádky a jedinej kdo tady tlačí nějaký pohádky jsi ty. Nedokázal jsi oponovat mým argumentům, jenom se je trapně snažíš shodit a označit za nekritický pohled. Říkáš mi že lžu a když ti dám důkaz, že nelžu, tak už nemáš co říct a jenom plácáš nesmysly. Ty neznáš mě a já neznám tebe, tak mi laskavě neříkej jaký jsem člověk. Zkus se příště víc zaměřit na fakta. Měl by jsi být schopný překousnout to, že někdo vidí skleničku na půl prázdnou a někdo na půl plnou. Respektuju, že ty vidíš Teslu jako napůl prázdnou skleničku, tak prosím respektuj i mě, že jí vidím jako na půl plnou skleničku. Nejsi pán Bůh aby jsi viděl, jak to s Teslou dopadne. O spoustě firmách si kdysi lidi mysleli, že nemají šanci na úspěch a pak uspěli. Smát se lidem, že věří v něčí úspěch je opravdu ubohé. A obzvlášť u Tesly, kde v její úspěch nevěřím jenom já, ale většina analytiků z Wallstreet a desítky tisíc akcionářů. To sice nevyvrací, že skeptici jako ty nemají pravdu, ale taky by ses nad tímto faktem mohl alespoň trochu zamyslet.

    • Šimpanz (neregistrovaný)

      Jak už napsal David a já jen doplním, že Mr. Arakin je přesně ten typ člověka, který dokáže mít svůj subjektivní názor o tom, že tráva je modrá, protože mu to řekla máma, ale ostatní názory nepřijímá (což je ještě normální), ale co hůř, on se proti nim i kriticky staví bez pádných argumentů, které by mohl podložit, či aspoň trochu svým selským rozumem objasnit a vysvětlit.

      BTW: Taky jsem akcionář :-D A je to o tom, zda té investici věříš, nebo nevěříš. Pokud něčemu člověk věří, musí k tomu mít pádné argumenty a podklady, jinak to je slepá víra. Ještě to ale neznamená, že to tak vskutku je, ale v tomto případě já věřím (David taky :-D a mnoho desítek tisíc lidí taky), že Tesla má výbornou vizi, která je reálná a nějaké nenaplnění předpokládaného plánu z ní ještě nedělá loosera. Mr. Arakin věří, že Tesla nemá dobrou vizi a že je to vše krásná pohádka, která je však pro lidi, co chtějí mít hlavu v oblacích. Ale čím to podložil? To jsme se doposud nedozvěděli.

      Kam směřuje tato diskuse? Do pádného argumentování, nebo do shazování ostatních, protože mají jiný názor než Mr. Arakin, který však není na pevné půdě?

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Šimpanz: já už jsem na pohádky starý, mám vlastní úsudek a umím počítat. A jelikož jsou auta mým koníčkem, sleduji také dění kolem nich. A proto také vím, že největší výrobce aut na světě a leader oblasti alternativních pohonů od tohoto konceptu ustupuje a nasazuje jiné způsoby získávání energie pro pohon, protože tento koncept se ukázal jako neperspektivní. Chceš snad tvrdit, že Toyota neví co dělá? Jak jsem říkal, klidně té pohadce věřte, ale nevnucujte ji nám, kteří jsme už z pohádek vyrostli.

    • Šimpanz (neregistrovaný)

      Já jen poukazoval na to, že argumentace bez pevné půdy není argumentace a shazování lidí, kteří argumentují s podklady, je trapné ;-)

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Na netu jsou desitky clanku poukazujici na podivne ucetni praktiky v Tesle a mlzeni ohledne financnich i prodejnich vysledku. Cti Bloomberg, Forbes a podobne, je tam toho mraky.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      A pokud beres argumentaci potapenim s deisgnerem, ci fotky z facebooku jako padnou, tak je neco spatne. David tady argumentuje jako patnactilety pubertak.

    • David (neregistrovaný)

      Jen doplním, že čtu Bloomberg, Forbes a podobně. Každý den si čtu 5 – 10 článků o Tesle (google – „Tesla“ – „posledních 24 hodin“) a sleduju nové konference, kde vystupuje Musk nebo konkurenti. A jak řekl Šimpanz, také nevidím důležité, že některé krátkodobé cíle se naplnili třeba jenom z 90% nebo v případě prodejů v Číně tak ze 40%. Jestli se prodeje v Číně do roka nebo do dvou nezlepší, akcie nejspíš prodám a dost možná se ztrátou. Souhlasím s tím, že Čína je důležitá, ale také věřím tomu, že Tesle se povede to tam rozjet. Celá věc s Designerem měl být důkaz, že mám osobní kontakty v Tesle a že nejsem lhář a naivka, jak tady o mě někdo tvrdil – s tím designerém se neznám osobně, ale můj tchán pro Teslu pracuje přes pět let a sám jsem tu fabriku viděl. 3000 aut bych nepřehlídl, věřte mi. Prošel jsem všechny výrobní haly, viděl jsem celý postup výroby. Viděl jsem i velké množství prázdných hal, ale opravdu prázdných. Kdyby tam ty auta měli jak tvrdíte, věděl bych to.

      A neviděl jsem tu jediný argument, který by nebyl veřejně známý anebo výmysl. Na čem pane Arakine tak pevně stavíte svou tezi, že Tesla zkrachuje? Do teď jsem tomu neporozuměl. Já alespoň netvrdím s takovou vervou, že Tesla uspěje jako vy, že neuspěje.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Davide u tebe je evidentni, zes slepe uveril nesmyslne pohadce, nedokazes vyhodnocovat fakta a navic nerouzmis psanemu textu. Viz muj prispevek vyse..

    • icepoint (neregistrovaný)

      Tak ono malá soukromá automobilka, kde jen baterie jsou v ceně luxus.sedanu nemůže domázat jen tak z ničeho nic vyrobit srovnatelné auto s jízdními vlastnostmi velikánů, kdo to tvrdí,že ano,je idiot.Ani dnešní Huyndai a Kia automobily nesnesou srovnání s velikány co do jízdních vlastností , bezpečnosti apld, viz propadák těchto asiatu v losím testu.

  8. Martin P. (neregistrovaný)

    Obecně ono to není o Tesle. To se píše, že řekl, je možné slyšet od mnoha jiných jednotlivců i společností.

    V západním světě je snaha o maximální bezpečnost a ekologičnost aut… …automonní řízení a elektromobily jsou výsledek. To není příčina, to je důsledek.

    A nemusí to být problém , bude záležet na implementaci. Tak aby to zásadně nepodkopalo ekonomiku a USA, Japonska a EU, která je na výrobě dost závislá. Ikdyž moto fandové jsou možná na webu uřvaní, zisky automobilkám nedělají. Stejně jako lidé, kteří si v životě nekoupí nové auto. Pokud to vypadá, že taxi skoro rovná se šedá nebo černá ekonomika, opět žádná škoda to nebude.

    Problém to bude, až v prvním světě bude několik Detroitů…

  9. RadekLaz (neregistrovaný)

    No až bude nabíjení baterií otázkou pár minut, bude to supr. Klidně konvenční auto opustím. Ale do té doby….., jsou to jen ekoteroristické žvásty. Najezdím 50tis ročně a řízení stále patří k mým oblíbeným věcem v životě. Je to i o tom, že má poslední auta byla BMW a misím dodat, že nejbezpečněji a nejlépe jsem se cítil v Z3 Coupe, která má předpotopní ABS a toť vše z elektroniky. Tak lehce čitelné řízení a podvozek musí zvládnout každý neumětel. Do řízení nekecají žádní elektroničtí asistenti. Lidé si myslí, že koupí fábku s mizerným podvozkem, mizerným motorem, nasaděj na to levný pneu a počítač s miliony zkratkami je ze všeho dostane. Řidiči přestávají umět řídit a spoléhají se na asistenty a co hůř, bez blikajícího světýlka mrtvého úhlu se ani nepodívají do zpětného zrcátka. Myslím, že pomůcky v řízení z nás postupně dělají horší a horší řidiče. Je pravda, že je čím dál víc aut, jezdí se rychleji atd., uznávám, ale…. Já chci řídit své auto sám.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Jenže je smutné že vy a podobní tuhle ekonomiku nedržíte. Bude to znít drsně, ale pokud takový lídé existovat nebudou, nebude to pro ekonomiku takový problém. To samé pokud nebudou, autobazary nebo taxikáři.

      Ekonomiku drží nová( ne-bazar) auta tipu Fiesta, Focus, nikoliv Mustang nebo Focus STi.

    • RadekLaz (neregistrovaný)

      No jelikož jsem výdělečně činný a do státní kasy posílám docela dost, tak bych si dovolil oponovat. Je pravda že naše HDP drží zejména Škodovka, do značné míry držená zásahy České národní banky, která dost významně oslabuje korunu aby Škoda vydělal více na prodeji aut v zahraničí a tím pádem více nasypala do státní kasy. To, že to každého z nás stojí docela dost peněz když kupujeme zahraniční výrobky už stát nezajímá.

      Každopádně v článku jde o něco jiného. A to co mi nabízí zmíněná budoucnost je vlastně autobus v provedení osobáku. Pardon, ale autobusem jezdím nerad. Za prvé, řídí někdo jiný (v budoucnosti něco jiného) na které se musím spolehnout a rozhoduje za mě a za druhé … není to zábava.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      dáte možná majlant, ale co naplat na jedno BMW se prodá xxx automobilů nejspodnější kategorie.

      Jinak nejde, že ty firmy jen vydělávají. Ony dávají vydělat ještě jiným firmám a hlavně jsou zaměstnavateli. Někdo na to upozorňuje, že tahle ekonomická a průmyslová závislost Evropy je nebezpečná. Ale nejde to ani zastavit, ani shodit ze stolu atd… …proto jdou považovat nápady na carsharing , bikesharing či zóny bez aut třeba v podání Automatu a ekonomicky nebezpečné.

      Potřebujte vyrobit a prodat co nejvíce, takže uděláte takové auto, které bude moci koupit a bude moci sloužit i tomu kdo by nemohl mít řidičák. Proto trh nebudou držet auta, která vydrží xx let, proto není vhodné podporovat bazar, proto není vhodné podporovat bazar.

    • teekey (neregistrovaný)

      Ono mozna mezi radky jde i trochu o to, ze dokud budou ridit auta lide, tak to autonomni rizeni nebude tak bezpecne a spolehlive. Jiz dnes existuji „spolehlive“ reseni od MB, BMW, TESLA a dalsich spolecnostni, bohuzel maji po ruznu stejny problem, jak naucit pocitac vyhodnotit krizove situace kdy je ma sestrelit auto rizene jinym ridicem (at uz je zhuleny, ozraly nebo jenom zaspal). Budoucnost, kdy lide nebudou ovlivnovat rizeni sveho vozu zvysi bezpecnost a i plynulost provozu. Protoze pro provoz neni dulezite, ze jeden nebo dva ridici prijedou do cilove destinace o 2 minuty driv, ale ze svou rychlou a mnohdy nebezpecnou jizdou (nedodrzovani rozestupu, vybrzdovani, predjizdeni z prava atd.) nejen ohrozuji ostatni, ale hlavne brzdi provoz, protoze ty ostatni se jim musi chte nechte prizpusobyt a upravit svuj styl jizdy (brzdit).

      Jak by to mohlo vypadat v budoucnu treba za 50-100let treba jako ve filmu iRobot. Auta bezne jedouci pres 200kmh ve meste, dnes nemyslitelne, ale pokud bude auto ridit pocitac, ktery bude presne vedet o tom co se deje a co se bude dit v pristich x sekundach okolo nej – tak proc ne.

  10. icepoint (neregistrovaný)

    Celé je to nesmysl, dobry řidič v krizové situaci jeste dlouho nebude moci byt nahrazen žádnym počítačem, počítáč se řídí programem,nemá instinkty, řidič muže vyhodnotit nenadálou situaci a přidat plyn,přejet i za cenu porušení pravidel do protisměru, odřít zaparkované auto tamtéž,ale vyhne se velké srážce,chodci atd.Počítač začne brzdit což třeba nemusí stačit.Možné ne nikdy,ale dlouho nebude počítač člověka schopen nahradit a odstavit. Na dálnici v jstálenych rychlostech prosím,proč ne, ale opět, vy třřeba v noci do zatáčky skrze stromy uvidíte stojící řadu aut před havárií, a na sněhu třeba začnete brzdit mnohem dříve než to nějaky radar vubec tu situaci zaregistruje.

    • uni (neregistrovaný)

      icepoint: Tvá situace o na dálnici s havárií. Tvůj vůz o ní bude vědět značně dříve dopředu, než ty ji budeš mít ve vizuálním dosahu;-)

      Tak jasně, nejde o ježdění ve městě, tam se plazíš 40-50km/h. Tam se fakt nezabíjí. Zabíjí lidská blbost na jiných místech při jiných rychlostech, kde v zásadě lidský faktor jen vytváří ony krizové situace, protože nedodržuje pravidla, ať již dána pravidly silničního provozu nebo selského rozumu.

  11. icepoint (neregistrovaný)

    Vážně, kdy já za horizontem uvidím za zatáčkou blikat např.v noci světla na pár set metrů to systém zachytí, přes fyzické překážky?? Možná v budoucnu lépe,dnes tuto konkrétní situaci ani náhodou

    • uni (neregistrovaný)

      Hele, ty o tom moc nevíš co? Máš dva způsoby, jak se tvůj vůz doví o překážce (nehoda). Buďto se to dozví datově přes centrálu nebo (a to spíše) přímou komunikací mezi vozy. Zkrátka, nabourané vozidlo pošle do éteru „souřadnice x/y, bum, stojíme“, auta okolo budou vědět, že na souřadnici x/y je bum a vyhodnotí, zda se jich to týká či ne (dle trasy, zda protíná dané souřadnice či nikoli). Proti jedoucí vozy to tedy proletí v plné palbě a nebude provoz ohrožovat řidič čumil, který udělá nehodu na druhé straně, vozilo tvého směru vyhodnotí situaci a pak něco (jiná trasa, objetí překážky, zastavení, předání řízení řidiči, atd.).

      Jinými slov, to co vidí posádka bude to poslední, co bude o věci rozhodovat. Vůz o tom bude vědět dříve pomocí bezdrát. příjmu dat (centralizovaně, mezi sebou), také co zjistí jeho senzory (typicky infračervené, např. dárce orgánů bez osvětlení na komunikaci-cyklista) a až pak na řadu přijdou tvé oči:)

  12. icepoint (neregistrovaný)

    Mluvíš, o budoucnosti, kdy systém mají všechny vozy, já o nynějším autonomním systému v jednotl.autech, ne všech.Robotické auto mělo problém překonat v rychlosti i řidiče na uzavřeném závodním okruhu,kdy mělo všechny data o každé zatáčce.

    • uni (neregistrovaný)

      „Zakladatel Tesla Motors: Řízení aut lidmi by mělo být v budoucnu zakázáno, nebude bezpečné“

      A používej pls REAGOVAT:)

    • icepoint (neregistrovaný)

      Jo, on holt miluje sci fi, to i já.V budoucnu až jiná auta nebudou.To bude ještě moc dlouho a tvrdím,že na dnešní baterky rozhodně jezdit nebudou.A vždy tu bude možnost, že onen systém vyslání-přijetí informace nemusí zafungovat a nakonec to bude člověk, kdo zareaguje.

    • uni (neregistrovaný)

      Ano, tak, jako nemusí zafungovat člověk (mikrospánek, zdravotní potíže, blbec…). A přesto jezdíme:) Jenže zatímco u řidiče je to o jednom systému (ten řidič), systému vozu mohou (a budou) více násobné.

      Tak jako u tvých letadel. Když se pose** elektronika, musí být k dispozici mechanika.

    • icepoint (neregistrovaný)

      To nerozporuji.Ale pořád tvrdím že instinktivní reakce je setsakra rychlá a kolikrát správná a lepší neř programově např.brzdit.

    • uni (neregistrovaný)

      icepoint: Ano, ale o tom není téma!:) Ty řešíš krizovou situaci, protože problém. Téma je, změna systému, aby nedocházelo k těm krizovým situacím (vinou člověka). Ty řešíš důsledek, článek příčinu:)

    • icepoint (neregistrovaný)

      Sakra, zas špatně umístěná odpověd, sorry.

  13. icepoint (neregistrovaný)

    Pád stromu před vozidlo,to začnebrzdit, na ledě a…narazí, já sezkusím vyhnout kde a jak to jen pujde.Vzdy budou krizove situace.Končím diskuzi

    • uni (neregistrovaný)

      Ano, nemá to smysl. Nač diskutovat o blbostech jako je kanec nebo strom, když 99,9% zabitých lidí na silnicích je z důvodu lidského faktoru:)

      Budoucnost je světlá, jen u toho nemusí lidstvo být.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *