Sledujte nás na YouTube

Xiaomi pod drobnohledem: V čem spočívá úspěch tohoto populárního čínského výrobce?

Xiaomi je jedním z nejznáměnšjích čínských výrobců chytrých telefonů. Během pouhých tří let společnost zaznamenala řadu úspěchů a dnes dosahuje podobné velikosti jako Lenovo.

Xiaomi (vyslovnost je „šiaomi“) u nás není příliš známá značka, občas se ukáže jeden z jejich barevných telefonů a minulý týden vešla do povědomosti tím, že do jejích řad přešel z Googlu jeden z nejvýše postavených vedoucích Androidu. Společnost je stará pouze tři a půl roku a má 2 400 zaměstnanců. Xiaomi začínalo jako projekt nadšenců zabývajících se úpravami Androidu, aby nejlépe odpovídal potřebám uživatelů. Dále vycházeli z přání komunity, kde vybírali vhodné funkce a vlastnosti.

V té době vytvářeli systémy pro zařízení jiných výrobců, kteří se do aktualizací zrovna nehrnuli. Prvotním motivem k založení výroby hardwaru byla absence zařízení, které by splňovalo přání komunity. Jejím CEO je Lei Jun, který také dříve pracoval v Googlu, v rozhovoru pro New York Times prohlásil, že nejsou jen další levný výrobce z Číny, ale dostanou se do žebříčku Fortune 500.

 

Společnost Xiaomi nedávno dosáhla tržní hodnoty deseti miliard dolarů, to je po třech letech existence ohromný úspěch. Tento údaj potvrdil na sociální síti Weibo CEO Xiaomi Lei Jun. V loňském roce dosahovala hodnota společnosti čtyři miliardy dolarů a dnes je téměř 2x hodnotnější než BlackBerry a stejně cenné jako domácí rival Lenovo, které bylo založeno skoro před třemi desítkami let. Na růstu je ještě zajímavější, že Xiaomi vyrábí pouze mobilní telefony a prodává je jen v Číně, Tchaj-wanu a Hongkongu. Jejich zařízení se do prodeje dostala teprve před dvěma lety. Hlavní důvody, které pomohly k vysoké hodnotě společnosti, jsou správné načasování, výborný poměr cena/výkon a velký potenciál.

Správné načasování

Trh s mobilními zařízeními se za poslední dva roky změnil k nepoznání. Prodeje chytrých telefonů v roce 2011 dosahovaly okolo 100 milionů za čtvrtletí. Letos to bylo více než 200 milionů za první tři měsíce. Xiaomi přišlo na začátku velkého růstu na čínském trhu, který je vzhledem k počtu obyvatel největší na světě. Xiaomi se dařilo růst i díky vhodně zvolené cenové politice a podle všeho na začátku pomohl i šéf společnosti, který se prezentoval podobně jako Steve Jobs.

   

Výhodný poměr ceny & výkonu

Telefony od Xiaomi jsou velmi levné (vzhledem k vlastnostem, které nabízí) a zároveň vypadají atraktivně. Pár týdnů starý model Xiaomi Hongmi, označované také Red Rice, stojí 130 dolarů (2 600 korun) a nabízí svižný procesor, 4,7 palcový displej s HD rozlišením, 1 GB operační paměti RAM a slušný fotoaparát. Po zahájení prodeje se k nákupu přihlásili miliony lidí a prvních sto tisíc kusů bylo vyprodáno za pouhých 90 sekund. Výbavou se jedná o telefon vyšší střední třídy, které se v dané oblasti prodávají okolo 300 dolarů (6 000 korun).

Na první pohled běžnému uživateli nabízí podobné parametry jako iPhone 5, který je cenou jinde a zařízení od Samsungu se v podobné cenové kategorii nedají srovnat. Tento přístup vysvětluje, proč společnost v loňském roce prodala 7 milionů smarphonů s příjmy okolo dvou miliard dolarů. Na letošní rok odhadovala prodeje na 15 milionů, ale po nedávných úspěších odhady zvedla na 20 milionů.

 

Velký potenciál a slibný růst

Xiaomi nedávno předběhlo Apple a stalo se šestým největším prodejcem chytrých telefonů v Číně, kde má 5% tržní podíl. Společnost se nesoustředí jen na zisky z hardwaru, které jsou vzhledem k prodejní ceně telefonů minimální, ale chce podobně jako Amazon vydělávat na prodeji služeb a aplikací. Jejich obchod patří k lepším na čínském trhu a uživatelé z něj za rok stáhli jednu miliardu aplikací. V současnosti má okolo 17 milionů uživatelů a každý den dojde ke stažení dalších pěti milionů programů.

 

Obchod s aplikacemi se jmenuje MIUI App Store a je přeinstalovaný v každém telefonu Xiaomi. V Číně není zvykem užívat služby od Googlu, proto mají telefony s Androidem obvykle alternativy k u nás standardnímu Play Storu. Xiaomi je dalším čínským výrobcem, který se bude snažit dostat za hranice země. Ve světlou budoucnost společnosti věří její CEO, tak i Hugo Barra, který nedávno přešel z Googlu. Zatím je příliš brzy na tvorbu závěru, musíme si počkat na strategii společnosti, která bude směřovat k dalšímu růstu a překročení hranic Číny, ale jistě by bylo zajímavé vidět v nabídce dalšího originálního hráče.

David Podzimek

8 komentářů

  1. bkf1 (neregistrovaný)

    Tak jak mnozi z nas vedi, univerzalnim klicem k uspechu temer jakehokoliv vyrobce Androidu jsou AKTUALIZACE. Doted nechapu, proc tvurci CyanogenModu nesplaci nejaky kapital a neprodukuji svuj telefon (samozrejme skrz nejakeho cinskeho vyrobce). Jsem si jisty, ze kdyby to hodili na Kickstarter, tak by se jim urvali kapsy kolik by jim tam lidi narvali penez (soude podle toho, kolik tam lidi sypou do, podle me, zbytecnosti a pitomosti). Nevidim v tom hacek…

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Proč ne? Protože by je právníci firem vyrábějící telefony za ty ROM a reverzní analýzu jejich telefonů a SW sedřeli z kůže. Oni jsou tolerováni nikoliv podporovaní….

    • Pavel (neregistrovaný)

      Nemyslím si že zrovna aktualizace jsou tím tahákem. Za mě to je rozhodně poměr cena/vykon a když k tomu ještě přidáme dobrý design, dobrou odladěnost a vychytávky navíc (např. 90FPS HD video) tak mi je fuk jaký android v tom jede…

      Sám mám Mi2S a kvůli aktualizacím jsem ho teda nekupoval právě naopak mě celkem štvou že každý patek vychází nové…

      Jinak s tím CM telefonem máte pravdu byl by to určitě trhák.

    • Tom (neregistrovaný)

      Vypněte si stahování beta aktualizací, pak budete mít klid a dostanete update cca co dva měsíce..

    • bkf1 (neregistrovaný)

      Martin P.:

      Ale tak da se to preci udelat i bez SW/napadu pochazejich od konkurencnich firem ne? A ovladace jsou od vyrobce procesoru preci (v tomhle pripade by to byl asi MTK) ne?

    • Martin P. (neregistrovaný)

      bkf1: Ano dá a víme jak to dopadá u víc než 50% ROM od Cyanogenu. Nefunkční tohle, nefunkční támhle to…

  2. Zeek (neregistrovaný)

    Mám taky MI2S a maximální spokojenost….za poloviční cenu nejlepší telefon…a hlavně jde pořád ovládat jednou rukou. ..ne jak stupid Samsung s 5″ displayem. ..

  3. Michal (neregistrovaný)

    Když srovnám Xiaomi MI2S (co vlastním) s S4 mé drahé polovičky tak se úspěchu a expanzi vůbec nedivím. Kvalitativně jak po hardwarové tak i softwarové stránce předčí renomované výrobce.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *