Sledujte nás na YouTube

Windows Phone vývojáři se možná dostanou k nativnímu kódu

Na stránkách podpory pro Windows Phone vývojáře mají uživatelé možnost vyjádřit svůj názor na to, jak by měl Microsoft dále vylepšovat svoji aplikační platformu. Jinými slovy, co by měl softwarový gigant udělat pro to, aby mohli vývojáři vytvářet stále lepší aplikace. Jedním z nejčastějších požadavků (aktuálně na 4. místě) je přístup k nativnímu kódu systému. Zakladatel tohoto vlákna v něm poznamenal: „Povolte nativní kód. Aplikace první strany jsou v něm napsané, tak proč nás nenechat v něm také tvořit?. Když se bude nějaký program chovat jinak, než má, vždycky jej můžete nevpustit do Marketplace.“

 -

Vývojáři pro mobilní Windows mají totiž v současné době výrazně omezené pole působnosti. Jak víte z našeho seriálu, aktuálně mohou vytvářet aplikace buď v Silverlightu nebo v XNA. Podpora nativního kódu by jim umožnila přistupovat k jádru platformy a vyvíjet tak pokročilejší a výkonnější aplikace. Na druhou stranu by ale špatně napsané programy mohly ohrozit stabilitu a bezpečnost celého systému.

Microsoft si ale uvědomuje, že moderní mobilní platforma ke svému úspěchu potřebuje mj. i spoustu kvalitních aplikací a snaží se tak vycházet vývojářům vstříc, jak jen může. Již dříve např. vydal konverzní nástroje, které jim umožňují portovat jejích výtvory z iOS a Androidu na Windows Phone. Teď se jeho Senior Product Manager, Cliff Simpkins, nechal na výše zmíněném fóru slyšet, že je podpora nativního kódu v hledáčku společnosti, a vyzval uživatele, aby byli ve svých potřebách ohledně tohoto požadavku více konkrétní.

-  

Jak se zdá, Microsoft o zpřístupnění nativního kódu vážně uvažuje. Pokud se tak nakonec stane, mohli bychom se dočkat i náročných 3D her běžících na enginu Unreal nebo Unity. Do té doby se mají vývojáři i běžní uživatelé mnoho nač těšit.

Zdroj: WPCentral

Miroslav Havlíček

20 komentářů

  1. zbynda01 (neregistrovaný)

    Tak tohle by byla pecka. Doufám, že to opravdu realizují a čím dřív, tak tím samozřejmě líp :)

  2. čwojke (neregistrovaný)

    co by hlavně bylo třeba je to, aby mohli aplikace třetích stran plně přistupovat ke kalendáři, kontaktům a k messagingu. Napříklád bych se rád dočkal aplikace pro last.fm plně provázanou se systémem (profil, news v people hubu atd.).

  3. janac_marek (neregistrovaný)

    Dúfam že nezačne kvôli tomu vznikať balast a neštandard.

    Pre hry je to fajn, vývojári môžu lahšie portovať app, ale veľmi dúfam, že ak sa bude jednať o aplikáciu, MS bude striktne vyžadovať štandardizované UI.

    • mimonaut (neregistrovaný)

      pořád se dá takovým aplikacím vyhnout a prostě je nepoužívat, ale bylo by asi lepší, aby ani nevznikaly..

  4. zahycz (neregistrovaný)

    To je sen!:)

  5. Oslík (neregistrovaný)

    Tak jestli bude Windows Phone 8 postavený na MinWin, není nic logičtějšího, než tam dát WinRT s podporou XAML (či přímo Silverlightu) a DirectX.

    To je sandboxované a současně nativní (alespoň pokud se programuje v C++).

  6. uzivatel_cz (neregistrovaný)

    Argumentovat, ze Microsoft muze a oni ne, to je postavene na hlavu.

    Nicmene na mne to trochu pusobi, ze Microsoft se pta, k cemu to vyvojari chteji, aby jim vysvetlil, ze to vlastne nechteji resp. aby to mohl nejak obejit.

    • Oslík (neregistrovaný)

      Těch věcí, na které je to nezbytně potřeba, je ve skutečnosti velice málo. Jedna z nich je ale hodně důležitá – herní enginy.

      Obecně však výkon aplikací na Windows Phone 7 není nijak extra dobrý, ve srovnání s nativními aplikacemi Microsoftu. Jsou použitelné, ale nejsou stoprocentně čiperné.

    • zbynda01 (neregistrovaný)

      Oslík (neregistrovaný):

      Tak třeba my jsme vytvořili aplikaci, kde je velká část kódu psaná v C++ kvůli výkonu a správě paměti a o hru se nejedná. V současné podobě aplikaci na WP7 portovat nebudeme zaprvé kvůli časové náročnosti a zadruhé by to zřejmě ani výkonnostně nebylo ono.

    • Oslík (neregistrovaný)

      zbynda01: Ano, porty odjinud, zejmena z iOS, jsou asi hlavnim duvodem pro podporu nativniho kodu.

      V diskusi na blogu Microsoftu si jeden vyvojar stezoval, ze udelal pro iOS ladicku, ktera funguje praticky v realnem case, a po prevodu do C# na WP mu jeho DSP algoritmus analyzuje ton 10 sekund. To je jiste problem, ale takove veci lze vetsinou resit lepsim algoritmem. Ja mam na WP v C# ladicku, ktera analyzuje ton nekolikrat za sekundu s dostatecnou presnosti:

      [odkaz]

      Ale obecne samozrejme plati, ze jednou nativne napsana a odladena aplikace je po prevodu do rizeneho kodu pomalejsi.

    • Oslík (neregistrovaný)

      zbynda01: Microsoft pry nejprve napsal prototyp UI WP7 v Silverlightu. Vyzkouseli to a… Prepsali do nativniho kodu.

      Pouzivaji vyvojove prostredi IRIS, ktere je dostupne jen nekolika hlavnim partnerum. Je v nem napsana treba videochat aplikace Tango nebo Nokia Drive. Pise se pry v nem (logicky) take Skype. Nemohou to uvolnit prp verejnost, protoze to neni sandboxovane.

      Nabizi se, ze by ve WP 8 mohlo IRIS (pro nove veci) nahradit WinRT.

    • Oslík (neregistrovaný)

      zbynda01: WinRT je nove zakladni API Windows 8, ktere ma postupne nahradit Win32. Je napsano v C++, je low-level a soucasne sandboxovane, protoze vsechny interakce se systemem a jinymi aplikacemi funguji na zaklade kontraktu pred dispecera.

      Ve skutecnosti je to samozrejme ponekud mismas, protoze podporuje high-level jazyky a pro spoustu dosud nehotovych veci vola Win32. Ale co uz je napsano nove ve WinRT, je elegantni a jednoduche (tedy aspon to plati o prikladech, co MS ukazoval :-). Konkretne ty kontrakty pripominaji OLE blahe pameti, ale jsou implementovany o dost primocareji a efektivneji.

      WinRT podporuje JavaScript, Visual Basic, C# a C++. Veci napsane v C++ by mely bezet zcela nativne.

      Je samozrejme otazka, zda bude WP8 opravdu postaven na jadru Win8, ale svedci pro to uz mnoho indicii. A pak neni duvod, aby tam nedali WinRT. Teda krome potrebne pameti…

    • zbynda01 (neregistrovaný)

      Oslík (neregistrovaný): Díky za vyčerpávající odpověď. Na to WinRT se podívám – abych řekl pravdu, zatím jsem to jenom zahlídnul.

      Uvidíme, jak to nakonec bude, ale snad ten nativní kód nějak běhat bude.

  7. Nakyc (neregistrovaný)

    Co za phone je na screenu?

    • Oslík (neregistrovaný)

      To je fiktivní telefon, který MS už rok a půl používá v prezentacích.

      Jinak vypadá skoro přesně jako Samsung Omnia 7, ale ta má nad displejem nápis Samsung a displej posunutý trochu dolů (nahoře větší, dole menší nedisplejovou plochu). A ten okraj, co je na obrázku šedý, má Ommnia černý. Podle mne to vyrobili tak, že vzali render Omnie, přebarvili okraj, vyhodili Samsung a posunuli displej.

    • To spíš myslím že Samsung vzal render tohoto fiktivního telefonu a trochu upravil.

  8. Dan (neregistrovaný)

    Jedná se mj. také o Qt framework, který ač je portovaný na Windows CE, nemůže díky .NET sandboxu na WP7. Prý aby se nefragmentovala vývojářská komunita. Vzhledem k tomu, že WP7 má na trhu 1-2%, je každé takové omezující rozhodnutí špatné. Kdyby povolili nativní kód, tak je možné s Qt napsat aplikaci pro Symbian, Meego, WebOS, Android.

  9. M7P (neregistrovaný)

    No jo, no. To my na … už na WP7 nějakou dobu nativně programujeme. Ale neříkejte to u MS, jinak nám tu dírku zalepí. Jednou jim ale dojde, že kopírovat systém pro blbce nemá cenu, když už všichni blbci mají koupený ten okopírovaný a těch pár dalších jim ho závidí a koupí si ho taky, protože je prostě „in“ a ani PR H…n tomu nepomůže. Dokud mobilní divize MS žije víc z Androidu než z prodejů, tak ale nemají důvod něco měnit. Nejlepší jsou hlášky typu „nových tisíc aplikací na Marketplace za tři dny“. Ale že z toho je 700 převodníků jednotek, 200 převodníků měn a 100 baterek, tím už se nechlubí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *