Sledujte nás na YouTube

Windows Phone 8.1 GDR2 má být údajně představen 8. října: Jaké změny přinese?

Aktualizační balíček GDR1 pro Windows Phone 8.1 byl oficiálně vypuštěn s některými novými telefony (např. HTC One (M8) for Windows), přičemž starší zařízení se jej dočkají až někdy v průběhu podzimu. Je dost možné, že před jeho uvolněním již bude v programu Developer Preview dostupný jeho nástupce, podle polského zdroje WPWorld.pl má GDR2 přijít již 8. října.

  

Právě pro polské uživatele má mít druhá aktualizace systému Windows Phone 8.1 velkou hodnotu, neboť má našim sousedům přinést lokalizovanou personální asistentku Cortanu. Změn však má být mnohem více, ačkoliv žádné z nich nebyly dosud potvrzené. V seznamu aplikací má být umožněno vytvářet skupiny aplikací, nepřehledná nabídka nastavení se má dočkat možnosti třídění. Správce souborů se má stát systémovou aplikací, ke které budou mít přístup i ostatní aplikace (například pro přehrávání hudby ze složek nebo pro třídění fotografií).

  

Dále bude možné zvolit si výchozí aplikaci pro zasílání zpráv nebo komunikovat skrze DLNA, Wi-Fi Direct nebo Bluetooth profily. Do rychlých přepínačů v centru akcí se má konečně dostat i tlačítko pro zapnutí/vypnutí datových přenosů. Pochopitelně má přijít i optimalizace pro stávající hardware a podpora hardwaru nového. Z polských zdrojů také zní, že všechny telefony s Windows Phone 8.1 se mají dočkat majoritní aktualizace na Windows (Phone) 9. Výše uvedené informace musíme brát s rezervou, doufáme však, že většina zveřejněných změn se v příštím updatu objeví. 

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

54 komentářů

  1. Nyny (neregistrovaný)

    Moc se mi líbí, že MS systém neustále vylepšuje. Nelíbí se ale, že uvolňování těch aktualizací trvá příšerně dlouho. Jak dlouho už je GDR1 a kdy bude k dispozici? Za půl roku? To je příšerně dlouho.

    • Martin II (neregistrovaný)

      NYNY: Nemas pravdu ze MS aktualizacia trvala „priserne“ dlho. Cela aktualizacia prebehla za cca 1.5 mesiaca pre vsetky Lumie. V sucasnosti nie je k dispozicii GDR1 ale len GDR1 DP. A medzi vydanim DP verzie a konecnej verzie to MS netrva dlhsie ako Applu. Zopar datumov…

      WP8.1 DP vydane 14.4.2014

      WP8.1 zaciatok vydania 15.7.2014

      = 3 mesiace

      iOS8 beta pre developerov vydane 2.6.2014

      iOS8 vydane 17.9.2014

      = 3.5 mesiaca

      GDR1 DP bolo vydane 19.8.2014. Ak teda aplikujeme rovnake casove obdobia potom konecna GDR1 by mala byt zacata distrubuovana niekedy okolo 20.11.2014.

    • lerion (neregistrovaný)

      Přesně tak. Vydávání aktualizací probíhá celkem rychle. Problémem je to, že se tak neděje na „stisknutí tlačítka“.

      Hlavní aktualizace na WP je vydávána postupně. Chybí tak ten „wow“ efekt. Ale vzhledem k tomu, že kromě hlavních aktualizací (8.1) je spousta menších – GDR 1,2,3, podpora MS je opravdu příkladná.

    • Martin... (neregistrovaný)

      Nevím, ale v tomto případě bych se zastal Applu, že jsou v tomhle rychlejší. Na wikipedii je napsáno u WP 8.1:

      „The operating system was officially revealed to the public when Microsoft released the Windows Phone 8.1 SDK to developers on February 10, 2014.“

      „…and is officially supported by Microsoft as of August 3, 2014“.

      Takže od vypuštění SDK verze pro developery (ale přiznávám se, že si nejsem jistý, jestli to SDK je prostě DP verze) – 10.2. do oficiálního 3.8., což máš bez týdne 6 měsíců.

      [odkaz]

    • steelspace (neregistrovaný)

      Ono se to dá dost těžko porovnávat, protože SDK a OS je jedna věc a firmware druhá. Ve firmwaru je dost věcí, kterí závisí na OS (třeba zobrazování informací na glance screen a to nemluvím o těch low-level věcech, jako ovladače), takže logicky musí být nejprve vydán OS a pak na to lze napsat aplikace.

      Důležité je, že to jde kupředu a že je to k dispozici pro všechny.

    • Martin II (neregistrovaný)

      Martin: Nie su rychlejsi. SDK nie je DP. SDK znamena Software Developer Kit, znamena popis API, pokyny pre tvorbu app a MS k tomu vydava este simulator.

    • Martin II (neregistrovaný)

      Martin: Zabudol som napisat do zoznamu taku samozrejmost ze SDK obsahuje aj vyvojarske prostriedky: visual studio (sucastou toho je ten simulator).

      SDK sluzi na to aby si programatori mohli upravit/pripravit aplikacie este pred vydanim DP. Aby ich mohli testovat uz od prveho okamihu od naistalovania DP.

    • imperator (neregistrovaný)

      Martin II : k tym datum som sa chcel vzdy dokopat a nikdy som si na to nenasiel cas – diki za ne !! presne to porovnanie s ios som chcel vzdy prezriet…

    • Martin... (neregistrovaný)

      Martin II: nezlob se, ale přijde mi to jen jako hra se slovy, jen něco nazvu jinak, ačkoli účel je více méně stejný. DP verze slouží vývojářům k upravování/tvorbě svých aplikací pro novou verzi OS. SDK – říkáš – slouží vývojářům, aby mohli upravit/tvořit aplikace ještě před DP verze, kdy očividně ale budou dělat to samé i s DP. Mně to přijde jako to samé, pak bych to datum skutečně počítal od toho 10.2. (a ofiko vypuštění bylo taky o tři týdny později, než uvádíš).

    • veigy (neregistrovaný)

      Nastuduj si prosím nejdřív důkladně základní pojmy (SDK, DP, Firmware, OS), než začneš žvanit…

    • Martin... (neregistrovaný)

      Veigy: no, zkusil jsem si to nastudovat na netu, co mi síly (a zájem) stačily…a nabyl jsem z toho dojmu, že balíček nástrojů SDK pro tvorbu aplikací se uvolňuje zpravidla spolu s DP verzí daného OS, že to tak říkajíc jde ruku v ruce. Stále bych to proto počítal jako počátek vypuštění DP verze 8.1. ten únor. Třeba mně to ale uživateli Veigu vysvětlíte lépe, abych tedy tak značně nežvanil :-)

    • veigy (neregistrovaný)

      SDK je pouze vývojový nástroj, to bych vůbec do vývojového cyklu pro end user nezahrnoval. Raná verze DP byla uvolněna během dubna, ale během dalších 2 měsíců na ní vyšlo pár dalších updatů. Dejme tomu, že v červenci dorazila do RTM verze. Takže za release date samotného OS se dá považovat červen – červenec. OS byl předán výrobcům k otestování na telefonech a upravení firmwaru. Finální firmware, známý jako CYAN se začal uvolňovat 15.7. a 31.8. měly všechny modely CZ CYAN dostupný.

    • Martin II (neregistrovaný)

      Martin: Bohužiaľ, jediný kto sa tu hraje zo slovíčkami si ty keďže nepoznas pojmy. Na svoje dojmy sa radšej už nespoliehaj. DP nebol vydaný vo februári. DP bol vydaný v 14.4.2014. Nenájdeš jediného človeka, developera čo by dostal DP cez OTA pred týmto dátumom.

    • Martin... (neregistrovaný)

      Pojmy i většinou znám, čas od času někde pochytím a které neznám – jako třeba teď OTA -, na ty se kouknu na wikipedii. Já bych vypuštění SDK jako nástrojů pro vývojáře do DP cyklu započítal (vždyť už i ta zkratka, jak tady bylo řečeno, značí „Software development kit“). Přišlo mi, jak jsem psal, že to jde ruku v ruce. Ano DP verze prošla několika updaty, ale to není nic neobyvklého. Nevím, jakým způsobem byl SDK vypuštěn, jak byl distribuován k vývojářům, jak se to lišilo od vypuštění DP, ale to snad nehraje roli nebo ano? No a na wikipedie čtu: „It was released in final form to Windows Phone developers on April 14, 2014, reached general availability on July 15, 2014 and is officially supported by Microsoft as of August 3, 2014“. Nevím, co značí ono „dosáhl všeobecné dostupnosti“ 15. 7., ale oficiální podpora začla 3.8.

    • lerion (neregistrovaný)

      Martin…: Musíš pochopit, že SDK a DP jsou naprosto odlišné věci. SDK je sada nástrojů a knihoven pro vývojáře, který si SDK nainstaluje na svůj počítač (jako součást Visual Studia) a může na tom tvořit aplikace podporující nové API. Zatímco Developer Preview je aktualizace systému telefonu, která přináší novou podporu toho API obsaženého v SDK.

      Je to asi stejné, jako kdybys za vydání iPhonu označil duben letošního roku, kdy se do oběhu dostaly první plasotvé makety iPhonu, které byly určeny například pro výrobce krytů, aby na to mohli si tak rozměry a tvary nového iPhonu rozměřit a připravit.

      SDK tedy opravdu není to samé, co Developer Preview. SDK je sada knihoven a nástrojů. DP je samotná aktualizace na telefon. Dvě zcela odlišné věci.

  2. Tomee (neregistrovaný)

    Zopar datumou :D k čemu ti jsou když Apple aktualizuje všechny zařízení během tydne a Microsoft za dva a pul měsíce???? Nyny ma pravdu, aktualizace Microsoftu trvají moc dlouho…

    • Zaklinac (neregistrovaný)

      MS má tých modelov „trochu“ viac, všakže.

    • steelspace (neregistrovaný)

      Tak to trvá (pro ty poslední) 2 měsíce. A co? To ty dva měsíce uživatelům telefon neběží nebo co?

    • Martin II (neregistrovaný)

      TOMEE: Tie datumy su na to aby ludia ako ty nesirili nepravdy. Evidentne nepomohlo…

    • marek1 (neregistrovaný)

      TOMEE: Podivej se na pekny prehled u Martina II nahore. Rikas blbosti.

    • Martin II (neregistrovaný)

      TOMEE: Apple sice poskytne update naraz pre vsetky zariadenia ale potom asi dva mesiace opravuje chyby ktore k tomu pribalil. Posledne na to potreboval 7 updatov aby bol iOS bez ocividnych chyb. V USA ludia co maju firemne iPhony zvycajne maju zakazane updatovat hned ked to Apple uvolni. Cakaju az Apple vyvhyta chyby.

    • Tomee (neregistrovaný)

      MAREK1: Já právě reagoval na jeho post, jen se někde stala chyba a při troše důvtipu ti to klidně mohlo dojít :D

      Martin : Ano, ale NYTY řešil uvolňování update, ne časový rozdíl mezi dp a finální verzí přece… tak jsem tě jen opravil, protože jsi popletl dvě věci…

      Zaklínač: porovnej si počet aktualizovaných zařízení s wp a s iOS?? Sám mám 1020, ale aktualizace podle operátorů a zemí je naprosto stupidní!

    • lerion (neregistrovaný)

      Tomee: Počet zařízení je menší, ale je tu velká různorodost. iOS8 dostanou při aktualizaci 3 modely. U Windows Phone to jsou úplně všechny. Každý má jiného výrobce, každý má jiný procesor, každý má všechno úplně jinak. Některé jsou speciální verze jen pro operátora a některé zas jsou jen na určitých trzích.

      Tohle je opravdu nesrovnatelné.

    • GreenArrow (neregistrovaný)

      LERION: Ale je zde zásadní otázka…proč by mě to mělo jako uživatele zajímat, kolik WP zařízení je? Problém je ten, že od nějaké „bety, developer preview…“ do finální verze trvá zhruba stejně, ale finální verzi dostane globálně(ne po zemích) 4s po 6+. U MS se začne sice s updaty, ale uživatel většinou čeká ještě 2 měsíce, protože je z Česka, ne-li 3 měsíce, protože musí počkat, až mu tam operátor narve uvítací obrazovku. Tohle je naprosto dementní styl aktualizací a řekl bych ještě horší jak u androidu.

    • Tade (neregistrovaný)

      Opravdu velký problém. Tak si počká dva měsíce. Většina lidí to neřeší, je jim to jedno a o aktualizace se nezajímá. Z vlastní zkušenosti vím, že si kamarád koupil L520 a na slučce se třídou jsme se o WP bavili. Půjčil jsem si ji a koukal, jestli má poslední verzi OS nebo FW. Samozřejmě neměl a vůbec to neřešil. Poradil jsem mu, jak to aktualizovat až bude na wifi. Nějak moc se o to nezajímal a nevím, jak je na tom teď – po půl roce. Většina uživatelů na to prostě nespěchá. Na těchto stránkách nejsou ,,normální“ uživatelé, tak si to konečně nebo opět uvědomte!

      Pokud na tom někomu opravdu záleží, je tu spousta možností. DP program, který využívá čím dál více lidí zajímajících se o WP. Také je možné telefony updatovat přes NSU, NSRT – opravdu jednoduché záležitosti. A tou nejúčinější, kde se dá sehnat cizí FW a bývá vždy okamžitě po vydání k dispozici (protože nezáleží na regionu, pro který to vyjde) je Nokia Care Suite (NCS).

      Pokud člověk nevydrží dva měsíce, je spousta možností, jak to řešit.

    • Tomee (neregistrovaný)

      Lerion: souhlas s greenarrow…avíc:

      Celou dobu se bavíme o Lumiích (další výrobcy jsou na tom ještě húř!) tedy jeden výrobce, jaké jsou rozdíly mezi 520 až 820?? Jaké jsou od 920 do 1020?? a jaké mezi 930 a 1520?

      Rozdíly v hardware jsou srovantelné asi jako mezi iphonem 4 až 4s, 5 a 5s…ovladače tam nebudou tak složité aby trvalo bezmála čtvrt roku je nahodit, ale na to si nestěžuju…stěžuju si na debilní způsob vydávaní aktualizaci…jaktože má jíná země aktualizaci dřívé než druhá?? Telefonů s WP je mnohonásobně méně než s ios

    • lerion (neregistrovaný)

      Tomee: Pochop, že tady nejde ale o počet prodaných kusů, ale o různorodost těch kusů.

    • Martin II (neregistrovaný)

      TOMEE: Vyssie si napisal:

      “ Ano, ale NYTY řešil uvolňování update, ne časový rozdíl mezi dp a finální verzí přece… tak jsem tě jen opravil, protože jsi popletl dvě věci…“

      Nic som nedoplietol. Cely proces updatovania Lumii trval 1,5 mesiaca, napisal som to v mojom prvom prispevku. Nie 2,5 mesiaca ako uvadzas v tvojom prvom prispevku a nie ako tvrdis ze bezmala stvrt roku teraz v poslednom. Drz sa faktov a nevymyslaj si.

    • Tomee (neregistrovaný)

      Beru zpět: špatně jsem spočítal měsíce, opravdu je to 1,5 měsíce, ale na druhou stranu 2,5 měsíce je doopravdy bezmála čtvr roku :D

    • Radeczek (neregistrovaný)

      Lerione, jaká je různorodost mezi L925 ve Finsku a L925 v ČR? A dostaly tyto Lumie update zároveň?

    • lerion (neregistrovaný)

      A začaly se prodávat zároveň?

      U Nokie to vždy historicky fungovalo tak, že jednotlivá zastoupení si to testovala, schvalovala a vydávala sama. Určitě to není ideální a budu rád, když s tím MS něco udělá, ale jestli mám mít poslední verzi FW o měsíc dřív nebo později, to už vem čert…

    • Radeczek (neregistrovaný)

      Ano, vem to čert, ale nemluv tedy o tom, že důvodem špatného systému vydávání aktualizací je různorodost telefonů, když to nefunguje ani u totožných modelů. A jestli se začaly prodávat zároveň, notabene u rok starého telefonu, to má nějaký vliv? To je snad vtip, ne? :D

    • lerion (neregistrovaný)

      Jenže počet modelů to, že to nefunguje ani u totožných modelů souvisí. Naše zastoupení je mnohem menší a méně pružné jak to Finské. Ale Finské i České musí zkontrolovat a schválit stejný počet modelů. Proto to tomu Českému trvá déle.

    • Martin II (neregistrovaný)

      Radeczek: Apple ma jednu vyhodu. Dokazal prinutit operatorov aby vydavali updaty ako to chce on. Pre Android a WP to uz neplati. Operatori schvaluju ci sa moze alebo nemoze vydat dany update. A Finska Lumia 925 ma inu zostavu WP8.1 ako Lumia 925 pre Slovensko. A este je to delene podla operatorov. Teoreticky by mali mat vyhodu takzvane neviazane verzie(Country variant). Ale kedze Telekom a O2 poskytovali prave tieto neviazane verzie tak sa u nich museli shvalovat aj tie a verzie pre Orange boli uvolnene skor ako neviazane verzie.

  3. marek1 (neregistrovaný)

    Velmi pekne MS. Zustavam u DP, nepotrebuji ofiko 8.1. Uz se tesim na dalsi GDR.

  4. htcjirka (neregistrovaný)

    Tak má vypadat příkladná podpora, u konkurence je to jen hodne vzdaleny sen a scifi.

    • Aaron (neregistrovaný)

      U konkurence v podobe Nexusu a Google Play edici je rychlost jeste lepsi ;-) Nebo snad chces porovnavat nemicrosofti telefony jako HTC 8S? :-D

    • borix (neregistrovaný)

      Aarone, porovnávej to samé. Co jsi chtěl dokázat? Že existuje i telefon s androidem, kterej má relativně rychlej update?

      Porovnej nejpozději updatovaný telefon s WP a Androidem

      Porovnej prní updatovaný telefon s WP a Androidem.

      Tvoje pravda je všdycky taková, jak si jí překroutíš :-)

    • Aaron (neregistrovaný)

      Bud porovname telefony, u kterych ma Microsoft/Google plnou moc k aktualizacim, nyni tedy Nexusy a Google play edice proti Lumiim, a nebo budeme porovnavat telefony ostatnich vyrobcu vcetne operatorskych verzi. Napriklad T-Mobile v USA Microsoftu nadobro stopnul aktualizace. Pravdu prekroutil hlavne htcjirka, kdyz tvrdil cosi o vzdalenem snu a scifi :-D

    • borix (neregistrovaný)

      Hele, oba jste stejní trotlové.

    • steelspace (neregistrovaný)

      Jediný model, který nedostane aktualizaci na WP 8.1 je HTC 8S. Ale jsem rád, že uživatelé Androida mají šidítko ve formě nexusu. Můžou si říkat, že oni se svým HTC, Lenovo Samsungem neřkuli jinou značkou aktualizaci nedostanou, ALE nexus ano.

    • lerion (neregistrovaný)

      steelspace: Pokud vím, tak WP 8.1 už dostal. Nedostane GDR1 a to jenom možná. HTC prý začalo pracovat na tom, aby to šlo (asi MS zatlačil).

    • steelspace (neregistrovaný)

      Ale na druhou stranu si nemyslím, že ne-aktualizace androidích zařízení jsou vysloveně nevýhoda. Ten systém je na tom postavený. Může se v tom šťourat kdokoliv, hw taky může být kdovíco, to by se Google zbláznil, kdyby měl honit všechny ty výrobce, co tam strkají ty nejhorší MediaTeky apod.

      Situace na trhu je známá a každý si může vybrat.

    • Tomee (neregistrovaný)

      „Situace na trhu je známá a každý si může vybrat.“

      Nádherná věta!!! Dovolím si jí od tebe vzít a používat ji! :)

    • Vojta (neregistrovaný)

      „to by se Google zbláznil, kdyby měl honit všechny ty výrobce, co tam strkají ty nejhorší MediaTeky“ Však to Google teď taky dělá s Android One :).

    • Martin II (neregistrovaný)

      VOJTA: Nie, Google to samozrejme nerobi. Pre Android One im predpise HW uz na zaciatku aby ich nemusel nahanat.

    • Radin (neregistrovaný)

      Můj starej foun s woknama je pořád updatován (to samé iOS), o tom si cca 99% founů s androjdem může nechat jen zdát. Ale jo tobě vyhovují 2 rychlé aktualizace za celou životnost founu za xyK, jinejm vyhovují průběžné informace po celou životnost founu :)

  5. Tade (neregistrovaný)

    Mohou to být všechno spekulace, ale pokud nejsou, vypadá to opravdu dobře. Zejména Cortana pro Polsko je celkem překvapením. GDR2 oproti GDR1 pro mě velký přínos asi nebude.

    Co se týká WP9 (možná jen W9), uvidíme, jak to dopadne. Podle slibů MS by ho opravdu měly získat všechny modely s WP8 a výše. Na zdejších diskuzích se ale objevili jistí odborníci, kteří tvrdí (přesněji – predikují), že WP platforma dosáhne zlomu o těchto Vánocích, WP9 nebude pro všechna zařízení nebo nebude vůbec vydán a koncem příštího roku se Windows Phone odporoučí do věčných lovišť. V tomto případě bude MS všem pro smích a bude to opravdu fail.

    Sám jsem velice zvědav na konečný výsledek, ale stále počítám se slíbenou MS podporou, navzdory odborníkům z ČR.

    • imperator (neregistrovaný)

      MS ma tolko financnych prostriedkov ze sa mu viac oplati byt „na trhu“ aj za cenu straty nez nebyt na trhu vobec (neviem ci bill raz nepovedal ze radsej cracknuty windows ako ziadny windows :D) vid xbox divizia…ta je tiez slusne v stratach ale prelievaju do nej peniaze… moze sa vytratit akorat nazov windows phone a ostane vsade len windows…

    • newXX (neregistrovaný)

      WP platforma skutečně dosáhne zlomu o těchto Vánocích, na to nemusím být raketový inženýr abych to věděl.

      S tím, jak MS všechno sjednocuje, WP skončí.

      Na mobilním trhu se MS udrží i za ty ztráty, jednoznačný souhlas s Imperatorem.

    • Martin II (neregistrovaný)

      NEWXX: Platforma WP nekonci. Raketovy inzinier ocividne nie si. To ze sa premenuje na Windows nic neznamena. WP by skoncilo vtedy ak by sa na WP9/W9 nedali spustit sucasne aplikacie. To je bezpecnym znakom toho ci platforma konci alebo nie.

    • newXX (neregistrovaný)

      Ale ano, platforma WP končí. Bude to známo jako Windows a dojde k hlubšímu propojení s klasickými Windows. Phone nikde nebude. Samozřejmě sem nemyslel, že MS přestane vyvíjet, ale to je snad z mého příspěvku jasné. Bylo to myšleno jako narážka na místní trolly.

    • Martin II (neregistrovaný)

      NEWXX: Nechce sa mi hadat, takze tejto teme posledny prispevok…

      Premenovanie nie je koniec platformy. Sice dojde k hlbsiemu prepojeniu medzi platformami ale na strane vyvojarov/programatorov a nie na strane uzivatelov ako si to predstavuju mnohi ludia, vratane TechNet novinarov. Skratka na WP desktop nedostanes.

    • newXX (neregistrovaný)

      Však se nehádáme, oba mluvíme o tom samém, jenom každý používáme jiná slova :D WP v současné podobě skončí. WP bude trochu jiné a bude se jinak jmenovat. V tom vidím konec WP. O desktopu na mobilech nepadla ani řeč. Ani o konci pro koncové zákazníky. Pro spoustu z nich to bude pořád Windows Mobile :D

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *