Sledujte nás na YouTube

Vyzkoušeli jsme aplikaci iPUB: Mobil jako vstupenka do restaurace

Otestovali jsme novou českou aplikaci iPUB, která přináší možnost samoobslužného objednání a platby přímo z mobilního telefonu. Dočkáme se většího rozšíření?

V nedávném článku jsme vám představili zajímavý český projekt iMenu, který počítá s využíváním iPadu jako elektronického jídelního lístku. V dnešním článku se podíváme na projekt s podobnými kořeny, avšak zcela odlišným cílením. iPUB je objednávkový systém pro bary a restaurace, jehož integrace je pro provozovatele velice jednoduchá. Zákazník si vystačí s aplikací, která je aktuálně dostupná pro zařízení s Androidem (Market) a iOS (App Store) – skrze ni v restauraci realizuje objednávky a provádí platby. Do budoucna se počítá s vydáním verze pro telefony se systémem Windows Phone a Symbian. V praxi vám aplikace iPUB v partnerských restauracích a barech umožní ihned uskutečnit objednávku a následně zaplatit kreditem, který máte dobitý u svého uživatelského účtu. Projekt iPUB v současné době funguje pouze v pražské restauraci Andělka, kde jsme jej otestovali společně s autorem projektu, Ing. Michalem Ezechiášem. Během následujících týdnů se počítá s přidáním nových podniků a expanzí do dalších měst.

- - -

Stačí stáhnout aplikaci a dobít kredit

Abyste mohli prostřednictvím systému iPUB objednávat a platit, je nutné si nejprve do mobilního telefonu stáhnout aplikaci a zaregistrovat se na webových stránkách projektu. Dále je potřeba dobít vaši virtuální peněženku; v současné době tak můžete učinit převodem na účet nebo předáním hotovosti přímo v partnerském podniku. Do budoucna se počítá také s možností dobití skrze PayPal.

- - -

Jakmile máte svůj účet „nabitý“, můžete s telefonem vyrazit do partnerské restaurace či baru. Zde by měl provozovatel mít všechny stoly řádně očíslované, abyste mohli snadno provést objednávku. Je to velmi jednoduché, stačí jen spustit aplikaci, vybrat podnik a následně položky z jidelního lístku. Pokud nějakou hospůdku navštěvujete často, můžete si ji uložit do oblíbených. Abyste mohli objednávku dokončit, je nutné mít přístup k internetu – partnerské restaurace iPUB mají v podmínkách pevně stanoveno, že musejí nabízet bezdrátový přístup na Wi-Fi.

- - -

Při sestavování objednávky je nutné vybrat číslo stolu, aby obsluha věděla, kam má jídlo a pití servírovat. Při objednávání se vám rovnou odečítá dobitý kredit a jakmile dojde k jeho vyčerpání, systém vám už další objednávku nepovolí. Vy díky tomu máte kontrolu nad tím, kolik jste zrovna utratili a provozovatel zase jistotu, že mu nikdo neuteče bez placení :-).

- -

Minimální investice pro provozovatele

Provozovatel restaurace nemá s integrací systému iPUB příliš mnoho starostí. Jak nám autor projektu prozradil, k provozu je potřeba pouze notebook a bezdrátová síť; při pořizování je také nutné uhradit licenční poplatek. Veškeré objednávky se z telefonu odesílají do webové aplikace, kde obsluha rovnou vidí, co si host objednal. To přináší časovou úsporu a obsluha navíc nemusí manipulovat s hotovostí.

- - -

Dočkáme se rozšíření?

Jak jsem již zmiňoval v úvodu, projekt se nyní nachází v pilotním provozu a chybí mu kvalitní síť podníků, kterou by zákazníci mohli využívat. Postupem času by se to mělo změnit a autor očekává, že s přibývajícím počtem provozoven v databázi bude popularita systému iPUB růst a dočká se výraznějšího rozšíření. Ostatně v pražské restauraci Andělka si jeho nasazení velice pochvalují, byť jej zatím příliš mnoho lidí nevyužívá.

Provozovatele restaurací mohou pro uživatele systému iPUB připravit nestandardní nabídky a akce, což by mělo přilákat nové zákazníky, kteří budou mít možnost si vyzkoušet nejen netradiční způsob objednávky a platby, ale zároveň mohou ušetřit. Dovedu si představit, že bych se nechal zlákat nabídkou levnějšího piva v případě, že dorazím s několika přáteli; a právě o takových akcích mohou provozovatelé informovat přímo skrze mobilní aplikace iPUB.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

21 komentářů

  1. Radek (neregistrovaný)

    takže jedna aplikace, jeden kredit, víc hospod, to vše v mém telefonu… to dává smysl, snad se to rozšíří

  2. Kafe (neregistrovaný)

    Co to je za obludnost ?! Mobil, aplikace, kredit, wifi a pak dostanu pivo, no složitěji už to opravdu asi nejde !! Ani omylem : ))

    • Pavel Skácel (neregistrovaný)

      Máte recht!

    • kucer (neregistrovaný)

      mobil s sebou furt taham, wifi si bude pamatovat a prihlasi se sam, aplikaci nainstaluju jednou, kredit si dobiju jednou mesicne. to mi neprijde tak neprekonatelny, navic budu mit prehled, nebudu uz platit, nebudu cekat na obsluhu. super, mobily maji dalsi funkci.

    • V.L (neregistrovaný)

      No je tady se ukazuje myšlení čecháčka. Hlavně to pivo a vylejt si mozek. Ale,že už nemusíte čekat až si vás někdo všimne aby jste si objednal,že už nemusíte čekat na zaplacení atd… tak to už se nevidí. Držím tomuto projeku palce ať se to rozšíří a ty burani co jen chlemstaj pivo at jdou do nádražní putiky :-D

    • ABC (neregistrovaný)

      Musíte čekat až si obsluha všimne vaší objednávky v počítači a pivo vám natočí. Pokud chodíte do hospod se špatnou obsluhou, tak vás můžu ujistit, že nová technologie vám k lepší službě nepomůže.

      Chce to si v prvé řadě najít dobré hospůdky s příjemnou a rychlou obsluhou, a hlavně dobrým pivem a jídlem. IT zlepšení zážitku nijak nepomůže. (Teda normálním lidem. Lidé kteří jsou neustále zvyklí si se svým mobilem hrát a vrtat se v něm, tak ty vynese na vrchol blaha.)

    • miri (neregistrovaný)

      A kdyz mi to pivko uz nikdo neprinese, prijdu o kredit a muzu se uklikat (fajn, ze platba se provede driv nez konzumace)…

      Doba, kdy nekomu „davam kredit“ tj. posilam prachy na ucet, abych si pak nekdy, nekde koupil veceri jsem myslel, ze od ZS je nenavratne pryc…

  3. vasin (neregistrovaný)

    A není jednodušší zaplatit platební kartou? Princip stejný jedna karta, více hospod, jeden kredit. Mám pocit, že se někdo mermomocí snaží odbourat, aby lidé vzájemně komunikovali.

  4. miramares (neregistrovaný)

    Zajímavé to možná je, ale rozhodně to bude zajímavější až to bude někdo používat při pařbě, třeba po pár panácích se bude skvěle objednávat další pití :-D taky si dovedu představit, jak bude manželka hlídat kredit, když s tímhle půjdu na pivo :-D díky, ale nechci :-)

  5. Lulu (neregistrovaný)

    Kdy už to bude taky v Plzni? Chci si to vyzkoušet :-)

  6. Radiiimek (neregistrovaný)

    Nechystá se nějaký takový podnik v Ostravě? Tohle řešení se mi hodně zamlouvá a vidím v tom skvělý potenciál :-)

  7. secoro (neregistrovaný)

    Strašná zhovadilost.

    1)Jak už tu někdo psal, argument rychlosti je zcela lichy, stači chodit do podniku, kde obsluha funguje, jak ma.

    2)Prinese to pouze zmatky, kdyz u jednohostolu bude nekdo platit mobilem a nekdo za hotove a do toho vam dojde kredit a i clovek co platil mobilem zacne platit hotovymi.

    3) Proc bych si ukladal penize na dalsi zvlastni ucet, ktery ma jen velice omezene vyuziti???

    4) Nerad platim predem, nikdy nevite co dostanete a fakt, ze jste jeste nezaplatili vas dosti zvyhodnuje.

    5) Kdo uz zaplatil, kdo jeste ne, myslim, ze z toho personal nebude prilis moudry. Staci mi zkusenosti s vouchery ze slevovych portalu, uz 2 za mnou bezeli, ze pry odchazim bez placeni.

    6)Kdyz uz narazimna slevove portaly, tak se domnivam, ze zminena moznost pres tuto aplikaci zakazniky upozornovat na akce by ani zdaleka neposkytla takovy komfort co se tyce podpory a nabidky, jako ma treba Slevomat.cz

    7) Pry ze v podniku bude wifi a heslo se vam ulozi. Ma zkusensot je takova, ze podniky heslo pravidelne meni, aby na ne nebyla pripojena pulka ulice.

    8) Kde je jistota, ze se k vam budou chovat stejne a nebudou napriklad v kuchyni uprednostnovat ostatni objednavky, kdyz od vas jiz penize mit budou a tezko jim po pul hodine cekani utecete?

    Tohle nejspise vymyslela nejaka blondyna.

    • Buffalo007 (neregistrovaný)

      Přesně něčím podobným jsem chtěl toto komentovat. Líbí se mí integrace nových technologií a nové hračky. Nicméně tento systém se mi nelíbí.

    • angelTony (neregistrovaný)

      Buffalo007:

      – souhlasím hlavně s tím, že nehodlám posílat peníze na nějakej další účet

      – dál se mi nelíbí platit předem, někam přijdu poprvé a jídlo nebude takové jaké má být a já už vidím jak mi ochotně vracej peníze, když jim je nedám tak jim je nedám

      – a k rychlosti obsluhy….jak už někdo psal, mobil vám obsluhu nezlepší, buď je dobrá nebo ne

  8. JK (neregistrovaný)

    Vsadim se že jste to ani nevyzkoušeli a umíte jen kritizovat, já bych to nechal na neviditelné ruce trhu, mně osobně se ten projekt líbí a fandím každému kdo příjde s nějakou inovativní myšlenkou, je to lepší než jen kritizovat a dloubat se v nose

  9. Michael (neregistrovaný)

    Vidim to takhle, je to udelany jen napul. Napad dobry, ale to prevedeni je spatny. Doufam, ze si Autor aplikace reakce cte!!!

    Prvni chyba je cislo na stolech. Nejlip toto sprovoznit s NFC, co jeste chvilku potrva. Na stole budes mit NFC zarizeni a se svim mobilem se jen pripojis. Zadny zmatky jaky jsem stul atd…

    Druha vec je, ze s NFC je spojeny i kreditni karta a tim odpada nejaky kredit a placeni predem…

    Dalsi vec je az budu platit, tak prilozim telefon zase s NFC k pristroji cisnika, ten uvidi co jsem si objednal a kolik to dela, a pak s NFC pres telefon jen zaplatit ….

    Toto je reseni, ktery ma budoucost ale s tim jak to je tady budou problemy….

  10. dufulo (neregistrovaný)

    napad je to dobry.

    ale urcite si nebudem niekde nabijat kredit, ked na taketo platby mam platobnu kartu alebo hotovost. navyse platit dopredu? viazat si peniaze? co s nevyuzitym kreditom?

  11. jan (neregistrovaný)

    Mě to taky přijde jako hloupost. Význam by to podle mě mělo, kdyby to fungovalo jako jakýsi předrezervační systém s předobjednávkou.

    Kdybych se pomocí aplikace zarezervoval stůl na tu a tu hodinu. Označil, co bych tak asi chtěl jíst a srazilo by se mi 10-20% z ceny.

    Po příchodu na místo bych svoji objednávku potvrdil, že chci doopravdy jíst to co jsem objednal, a ostatní částku bych nakonci doplatil, vžádným případě dopředu. Pokud bych nepřišel, rezervační částka by propadla.

  12. Kelim (neregistrovaný)

    Nelobte se, ale to je fakt zase už dalí pí.ov.na! Říkám, že už nevědí admini čím a co by lidi zaujlo. Tak žě další zhovadilá aplikce.

    Platby a objenávky v hospodách mobilem? – Ani náhodou!

  13. iPUB (neregistrovaný)

    Dobrý den,

    dovolte, abych upřesnil a reagoval na několik příspěvků.

    Jednou z hlavních myšlenek projektu bylo, aby se lidé po návštěvě podniku již nezdržovali placením, tedy ani v hotovosti, ani platební kartou. Jistě jste už zažili zdlouhavé čekání na účet. Krom toho je to veliká výhoda především pro hospody, zejména ty se zahrádkou, když zákazník dopije a může odejít. Z tohoto důvodu byl zaveden předplacený kredit. Je to řešení, které je běžně používáno třeba u předplacených karet operátorů, nebo třeba sázkových kanceláří na internetu. Nevyužitý kredit nepatří společnosti iPUB, máte tedy vždy právo na jeho navrácení. Pokud dojde k situaci, že zákazník neobdrží to, co si objednal, není nic snazšího, než dokázat svou objednávku ve své historii objednávek, pokud na to podnik nebude reagovat, můžete kontaktovat společnost iPUB, která podniku nemusí Vaši objednávku proplatit a přičte Vám kredit zpět. K těmto situacím by však nemělo docházet příliš často, pokud by se tak u nějakého podniku dělo, může ho společnost iPUB odstranit ze svých podniků. Podniky by byly při nekalém jednání samy proti sobě, protože by tím přišly o stálé zákazníky.

    Pokud bude u jednoho stolu několik lidí objednávat standardně, budou mít standardní účet, který standardně zaplatí. iPUB objednávky se k tomu nemíchají, jsou již zaplaceny.

    Wi-fi musí mít podnik stále stejnou, obvykle bez hesla, je to v podmínkách iPUB.

    Dále děkujeme za tipy na vylepšení. Platba přes Appstore nebo Market by bohužel zvýšila ceny na skoro dvojnásobek, což by v praxi nebylo použitelné.

    Až dojde k většímu rozšíření NFC čipů, můžeme přidat možnost přednastavit číslo stolu právě přes NFC do aplikací. Tato myšlenka se nám líbí, záleží pak na zájmu podniků tuto novinku zavádět do praxe, budou to náklady navíc a uživatelům to usnadní 1 kliknutí (aplikace si pamatuje číslo stolu 4 hodiny a v tomto intervalu předvyplňuje poslední zvolený stůl ke každé další objednávce).

    Na závěr děkujeme všem, kterým se projekt líbí, za podporu, pro aktuální informace sledujte náš Facebook, nebo se staňte našimi uživateli.

    Projekt iPUB se bude dále rozvíjet především v zájmu uživatelů, proto nám pište Vaše nápady, připomínky a komentáře na zákaznickou podporu.

    S pozdravem

    Michal Ezechiáš

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *