TOPlist

Virtuální mobilní operátoři v ČR: Kdo jsou a jak fungují? (přehled)

Na český trh vstoupili další virtuální mobilní operátoři. Kdo jsou virtuální operátoři a jak v ČR fungují? Připravili jsme pro vás přehled.

Chceme-li lépe porozumět tomu, kdo jsou virtuální mobilní operátoři, proč se konečně objevují i v ČR a jaké služby a komu nabídnou, musíme si poskytování mobilních služeb rozdělit na části, ze kterých mobilní operátor své služby skládá. Zjednodušeně si je můžeme ukázat na prvním obrázku.

Mobilní operátor dokáže zajistit všechny články naznačeného řetězce až po prodej a marketing. Virtuálnímu operátorovi předává část svých kompetencí vyjma základních (modře): drží si licenci na přenosové pásmo a mobilní přístupovou síť. Virtuální mobilní operátoři (MVNO) mohou účinkovat všude jinde a zlepšovat a rozšiřovat služby mobilního operátora, usnadňovat jejich poskytování a prodej a šetřit operátorovi náklady.

Vznik virtuálních mobilních operátorů v ČR lze přičíst rozvoji trhu, hrozbě 4. operátora a tlaku veřejnosti. Vliv ČTÚ na jejich vznik nebyl – na rozdíl od mechanismu působení regulátorů v jiných státech   –  nijak podstatný. Trh dospěl do fáze, kdy mobilní operátoři potřebují spojence při získávání nových zákazníků, musí zvyšovat loajalitu svých uživatelů, aby nepřecházeli ke konkurenci, a rozšířit služby pro zdroj dalších příjmů. Díky virtuálním operátorům se mohou soustředit na obsluhu ziskovějších zákazníků a vytváření nových služeb. Virtuální operátoři umožní mobilním operátorům uspořit i náklady marketingu a prodeje a vytvářet cílené tarify pro určité skupiny zákazníků..

Typy virtuálních mobilních operátorů

Následující obrázek je do jisté míry spekulativní, ale pro naše potřeby ukázat základní typy a kompetence virtuálních operátorů postačí. Nevíme ještě, jak bude fungovat konkurence BLESKmobilu, MOBILu.CZ a GTS, kteří své služby už představili. Do přehledu jsme také nezařadili všechny potenciální operátory, kterých je mezi 15 – 20.

Nejjednodušším typem virtuálního operátora je prodejce nabízející služby pod vlastní značkou (Branded Reseller). I proto vzniká jako první a Česko není výjimkou.  U nás sem patří BLESKmobil, který je obchodní značkou O2 budovanou s vydavatelstvím Ringier Axel Springer a MOBIL.CZ (vydavatelství MAFRA) spolupracující s T-Mobile. Typově jde o média, maloobchodní řetězce, banky, pošty s velkým počtem zákazníků a možnostmi marketingu.

Ani BLESKmobil ani MOBIL.CZ nemají telekomunikační licenci a nabízejí pouze předplacené karty, čímž se zbavují povinností souvisejících s produktem, účtováním, neplatícími zákazníky atd. Mají však známou značku, umí oslovit zákazníky a dostat předplacené karty na prodejní místa.

O něco vyšší stupeň služeb než jen smluvní přeprodej poskytuje základní virtuální operátor (Light MVNO). Zde by mohl operovat Tesco Mobile s mohutnou distribuční sítí a velkou bází zákazníků, které dobře zná. Tento typ virtuálního operátora přebírá marketing a prodej a může obsluhovat připojené zákazníky vlastními silami (back office), postupně i odbornými jako Tesco v zahraničí, s nabídkou předplacených služeb i paušálních tarifů.

Úplný virtuální operátor (Full MVNO) je nejvyšším stupněm zapojení virtuálního operátora do hodnotového řetězce: Využívá jen přístupovou mobilní síť, někdy i část sítě přenosové nebo speciální funkce mobilního operátora jako roaming. Musí tedy jít o firmu z oboru telekomunikací. Sem jsme zařadili GTS a pokusně i kandidáty UPC a U:fona (Air Telecom). GTS bude přímo obsluhovat firemní zákazníky a působit ještě jako tzv. zprostředkující operátor.

Zprostředkující operátor (MVNE/agregátor) může přebírat služby více mobilních operátorů a poskytovat je několika virtuálním operátorům. Tvoří mezičlánek mezi virtuálními operátory a mobilním operátorem. Má vlastní síť, přidané služby a dokáže plně obsloužit i malého virtuála. Nahromaděním poptávky může agregátor vyjednat s mobilním operátorem lepší podmínky, přenést je na spolupracující operátory a usnadnit malému operátorovi vstup na trh bez velkých investic, pokud pro něj vytvoří hotový balíček služeb.

V ČR jde o firmu GTS napojenou zatím exkluzivně na T-Mobile, jejímiž zákazníky se asi stanou malí telekomunikační operátoři poskytující volání po internetu (VoIP) a další služby s vlastní sítí (ha-vel, tj. ha-loo) nebo VoIP operátoři bez sítě, ale s vlastní technikou a obsluhou zákazníků jako Odorik, Voocall nebo FAYN.

Kterého virtuálního operátora vybrat?

Současní virtuální mobilní operátoři BLESKmobil a MOBIL.CZ jsou prvními minimalistickými projekty, které kromě levných základních služeb určených pro domácí uživatele s malou a občasnou spotřebou nenabízejí nic dalšího. Rozdíl mezi nimi je v poskytnutí bezplatného internetu u MOBIL.CZ, BLESKmobil nabídl „pouze“ jako první slušnější ceny volání z předplacenek a díky tomu získal přes 200 tisíc zákazníků. 

Zvláštní paradox je, že s tarifem T-Mobile s voláním v síti zdarma (S námi v síti, S námi v síti+, S námi 390 – 1490) si zdarma na MOBIL.CZ nezavoláte, ačkoliv jde o stejnou síť a smluvní vztahy vždy přímo s T-Mobile. Uvidíme, jak se to bude líbit zákazníkům T-Mobile, když na BLESKmobil si ze sítě O2 zdarma zavoláte.

Každopádně jde o nejvýhodnější nabídky předplacenek na trhu. Máte-li kartu od velké trojky operátorů, vzhledem k jednoduchosti přenosu čísla z předplacených karet mezi sítěmi nemá smysl volat dál za 7 Kč, když můžete za 2,5 Kč/min. Hledáte-li ještě levnější volání, vaše rozhodnutí může ovlivnit Tesco Mobile v příštím týdnu a chystaný projekt ha-loo operátora ha-vel internet s.r.o., kteří patrně nabídnou nízké ceny za minutu hovoru.

Model virtuálního operátora Tesco Mobile bude více o propojení telekomunikačních služeb s prodávaným zbožím a službami Tesco. Je pravděpodobné, že se uživatelé Tesco Mobile budou podobně jako na Slovensku těšit z nižších cen při volání v síti Tesco Mobile nebo dokonce volání zdarma ve „vlastní“ síti. Zřejmě se využije klubová karta Clubcard a někdy se dočkáme i paušálních tarifů. Další informace o Tesco Mobile přineseme už toto pondělí (20. května), na kdy je naplánována tisková konference.

UPC by zase mohlo využít vlastní přenosovou síť a získat více uživatelů pro své kabelové služby, pokud by nabídlo výhodnější balíček TV, pevných a mobilních služeb. Pozice U:fonu je kvůli CDMA síti obtížnější a možná i proto dosud volí strategii šedého operátora. Nedočkali jsme se zatím virtuálního operátora spolupracujícího s Vodafonem.

U domácího uživatele není rozhodující, zda použije mobilního či virtuálního operátora. Důležité je, aby operátor nabízel službu přiměřenou potřebě volání, SMS a dat uživatele za rozumnou cenu. Hledáte-li telco služby pro firmy, dostanete je pouze u mobilních operátorů. Druhým momentem rozhodování mohou být výhody, které vyplynou přímo z tarifu nebo i ze zboží, služeb a klubové příslušnosti k virtuálnímu operátorovi.

Autor článku Vladimír Stuchlý
Vladimír Stuchlý

Kapitoly článku