Sledujte nás na YouTube

V Tesle zemřel člověk. Spoléhal na autopilota

Na Floridě letos v květnu došlo k první smrtelné nehodě v automobilu Tesla Model S, kterou bude mít s největší pravděpodobností na svědomí právě autopilot. Celý incident se měl odehrát 7. května – autopilot tehdy na křižovatce nerozpoznal blížící se kamion a včas nezabrzdil; kolize s nákladním autem se pak 40letému Joshuovi Brownovi z Ohia bohužel stala osudnou. Jedním z faktorů, který k nehodě přispěl, mělo být i silné protisvětlo, které údajně mohlo zmást senzory, které nezaregistrovaly přítomnost blížícího se objektu.

tesla-autopilot

O celé skutečnosti v předběžné vyšetřovací zprávě informoval americký úřad NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration). K nehodě se vyjádřil i šéf Tesly Elon Musk, který rodině vyjádřil upřímnou soustrast a podotkl, že i při spuštěném autopilotovi je za řízení automobilu stále zodpovědný řidič, což je uvedeno i v podmínkách používání autopilota, které je potřeba odsouhlasit před tím, než jej začnete používat.

Elon také dodal, že autopilot Tesly doposud najezdil více než 209 milionů kilometrů, nicméně jak je vidět na tomto případu, systém stále není dokonalý a vždy je co vylepšovat. NHTSA bude i nadále pokračovat ve vyšetřování a pokud se ukáže, že za vše skutečně může autopilot, bude nutné svolat k opravě a odstranění bezpečnostního nedostatku více než 25 000 vozů (Model S).

Mimochodem, Joshua Brown se v dubnu letošního roku dostal do povědomí díky videu, ve kterém jej naopak autopilot Tesly zachránil od kolize s jiným nákladním automobilem. Právě toto video tehdy obletělo svět a stalo se doslova virálním.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

19 komentářů

  1. mikiqex (neregistrovaný)

    Na to už by ale Autopilot potřeboval Lidar, pouze pomocí kamer nehodě za této situace zabránit nemohl. Nechápu ale, proč by bylo nutné svolávat auta – výměna kamer moc nepomůže a aktualizace software probíhá bezdrátově. Autopilot je doplňková funkce (a řekl bych i okrajová, protože je stále pouze v beta verzi), není certifikován jako bezpečnostní prvek. Nehoda je buď vina řidiče kamionu, nebo řidiče Modelu S; v žádném případě to ale není vina Autopilota a tudíž Tesly (jako společnosti).

  2. Johny (neregistrovaný)

    Zapnout tempomat a jít si do karavanu uprostřed dálnice dělat palačinky… Sušit kočku v mikrovlnce… zapléct copy vrtačkou… se psem jít házet dynamitem… s autopilotem nekontrolovaně projet křižovatkou…

    • Kecy v kleci. Otázka několika málo let, než bude tento systém vychytaný. Samozřejmě bude pak bezpečnější nechat řídit autopilot, než aby řídil člověk. Klidně se vsadím, že kdyby všechny auta měly takového autopilota a to i dnes, ty by se samozřejmě vzájemně díky autopilotu kontolovaly, tak se sníží nehodovost na úplné nula nula nic.

      • Tak to s „několik málo let“ si solidně přestřelil. To max. tak v některých kruzích vznikne diskuse, jak to začlenit do zákonů, natož to implementovat:) A při průměrném stáří vozů u nás (15 let?) je diskuse o autopilotech…. ehm:)

      • Johny (neregistrovaný)

        Aha, takže si mi řekl, že nemam pravdu, protože někdy v budoucnu to bude fungovat? Ok no…

      • Počítám tak do 30ti let.

      • Tvl. Johny co to máš za profilovy obrázek? Tvoje přítelkyně, nebo jsi ona?

      • Johny (neregistrovaný)

        xzeit: nejlepší držka tady :D Snažim se teď působit na okolí pozitivně :D

      • Johny (neregistrovaný): já na tom nevidím nic pozitivního, mě to dráždí. Dej tam radši nějakého nerda:)

    • pat (neregistrovaný)

      Nechapem zmysel autopilota.

      Mna soferovanie bavi, je xy dalsich cinnosti ktore je lepsie zautomatizovat a ktore ma nebavia.
      Vysavanie, kosenie travy apod.
      Zo zapchy ma skor nedostane, ak casto dochadzam vo velkych mestach a nebavi ma trcanie v zapchach, zozeniem si bicykel, skuter, motorku hocico.

      Takymto autopilotom by sa dalo verit ak by to malo radar, nielen kamery a ostatne auta by disponovali transpondermi.
      System by mal informaciu ze na hlavnej ceste sa blizi auto rychlostou 50km/h, bez vizualneho kontaktu

      • pat (neregistrovaný)

        Celkovo aj pri beznom soferovani by to bolo super.
        Existoval by urcity radius okolo tvojho auta kde by ta system upozornoval na auta v pohybe, aj za tebou.
        Mal by si normalne mapu krizovatky a na nej tvoja poloha a poloha inych aut v radiuse..

        1000x vacsi prinos pre dopravu ak by si dopredu vedel ze oproti tebe sa ruti auto neprimeranou rychlostou

      • kukolar (neregistrovaný)

        vidno že najazdíš 100km mesačne ked ťa šoferovanie „baví“ ako vravím píšem-inde,decko čo sa hrá na dospeláka a píše bludy, ale skus mesančne 5-10tisíc len napríklad po Slovensku a ťa to prejde ,alebo ako si to úžívajú kamionisti tých 15000 mesačne

  3. Martin (neregistrovaný)

    Trošku vrchol psát, že za to může autopilot. Ta funkce je ve fázi beta a oni souhlasí s tím, že pořád mají dávat pozor a mít ruce na volantu. To co se stalo je jen a pouze lidská chyba.

  4. anonym (neregistrovaný)

    peknej clickbait titulek…

  5. Jirka65a1se (neregistrovaný)

    Testa pouští totiž do praxe technologii která se v posledních letech sice velmi vylepšuje, ale troufnout si ji takto nasadit v lacinější podobě s jakou Tesla přišla může jen velmi nezodpovědná firma. Tesla totiž nepoužívá drahý LIDAR ke snímání okolí ale jen pitomou prachsprostou nuznou blbou kameru. To má velké nevýhody, může být oslněna, nevidí vše kolem, lidar oslnit nelze a má vždy přehled o veškerém okolí vozu ze všech stran, navíc je lidar mnohem přesnější v rozpoznávání tvarů, rychlosti okolních objektů. Čili technologie autonomních aut začíná už dnes být velmi slibná, ale tesla ji volbou naprosto nespolehlivého snímacího zařízení sabotuje a zněmožňuje. Kvůli Tesle se tu riskuje pověst velmi nadějného mladého odvětví, které je ve skutečnosti mnohem dál než co nám tu Tesla předvádí.

    • pat (neregistrovaný)

      Hej, pisu ze prives bol cely biely a ak nato svietilo slnko, ze auto ani nebrzdilo.
      Velka biela plocha, rovno to praskol donho bez brzdenua a spravil z toho kabriolet.

  6. pat (neregistrovaný)

    A to ste este nenapisali detaily nehody.

    Ze chlapik behol rovno pod prives a odseklo strechu, pocitam ze aj hlavu

  7. Jak to bylo v té reportáži vždy je zodpovědný řidič autopilot je zatím dle legislativy bran pouze jako asistent a je třeba lidského dohledu, šifer kamionu říkal že snad koukal na film

    • pat (neregistrovaný)

      V tom vidim problem do buducnosti pre teslu apod.

      Realne ludia spohodlneju a nikomu sa nebude chciet neustale pozerat na cestu.
      A nakoniec to legislativne napadnu, ze sice je v podmienkach ze clovek musi sledovat jazdu, ale nikto to nerobi pocas celej doby jazdy coho vinnikom je samozrejme autopilot.

      Bude pribudat fotografii vodicov citajucich knizku, pozerajucich filmy atd nejaka ta nehoda a auta dojazdili

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *