Sledujte nás na YouTube

Tesla představila nového autopilota. Je neuvěřitelně výkonný a řídí lépe než vy

Vozidla, která se budou řídit sama, jsou dlouhodobou vizí Elona Muska a automobilky Tesla. Dosud využívaný autopilot již nabídl možnost nestarat se do určité míry o řízení, řidič však musel být neustále ve střehu a případná nehoda byla na jeho zodpovědnost. Tesla však včera nečekaně představila další verzi tohoto systému, který doznal výrazných vylepšení a je nyní schopen dovézt posádku z místa A do místa B bez jediného zásahu řidiče.

Teslas

Hardware, který je pro nový autopilot potřeba, bude nyní ve všech modelech, tedy S, X i v očekávaném Modelu 3. Jeho pořízení navýší cenu elektromobilu o 8000 dolarů (o téměř 200 000 Kč). Tajemství pak spočívá v 8 kamerách, které umožní elektromobilu „vidět“ v úhlu 360°, tedy kolem dokola, navíc až do vzdálenosti 250 metrů. Tomu napomůže 12 ultrazvukových senzorů a vpřed směřující radar, který umožní monitorování cesty v hustém dešti, mlze, ale uvidí i před auto, které jede před samotnou Teslou.

Cesta do práce s novým autopilotem – řidič se nemusí o nic starat, auto řídí kompletně samo

Nový autopilot splňuje 5. úroveň v samostatnosti řízení, kdy není potřeba, aby auto ovládal řidič. Ten dokonce ani nemusí sledovat cestu, Tesla vše zvládne sama. Vzhledem k objemu dat, které bude elektromobil každou sekundu zpracovávat, byl osazen 40x výkonnější palubní počítač, než v dosud vyrobených kusech. I díky tomuto přehledu, který má automobil o okolí, označil Musk systém za bezpečnější, než když za volantem sedí člověk, který nemá šanci tento objem dat zpracovat.

tesla_autopilot

Nový systém však nebude v provozu již nyní, Tesla bude analyzovat miliony reálně najetých kilometrů a podle nich autopilota kalibrovat. Nutno podotknout, že během tohoto učení nebudou u nových vozů v provozu funkce jako automatické brzdění, sledování jízdních pruhů, nebo varování před možnou srážkou s jiným objektem. Hned, jak Tesla vyhodnotí, že zanalyzovala dostatek dat a může spustit systém naplno, bude pro majitele uvolněna aktualizace systému. To však bude ještě nějakou dobu trvat, sám Musk odhaduje, že systém zvládne cestu z Los Angeles do New Yorku až na konci roku 2017.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

34 komentářů

  1. Otázka času, kdy autopilot zase selze a zabije ridice.Autopilot by mel byt jen jako doplněk, když ridic usne anebo se mu za volantem stane nejaka srdecni ci zdravotni prihoda.

    • android alfa samec (neregistrovaný)

      Selhat může cokoliv, ale pravděpodobnost selhání takového systému je mnohem menší, než selhání řidiče – člověka.

    • MateGold (neregistrovaný)

      Htc Jirko, a nechtěl by jsi, aby jsme zase začali psát na psacím stroji a nebo v ruce a počítač s tiskárnou byly jenom doplněk??? Prober se, brácho, za chvíli je rok 2020…

      • A co značí rok 2020 synku?

      • Pišta (neregistrovaný)

        MateGold: Ani supermoderní klávesnice některým lidem nezabrání psát jako čuňata. „nechtěl by jsi“? „aby jsme“? Vážně???

    • htcjirka: Trochu ses ukvapil. „Autopilot by mel byt jen jako doplněk“ – kdo se o Teslu zajímá, tak moc dobře ví, že autopilot JE pouze doplněk.

      • Jako doplněk v tom smyslu, ze by nemel umožnit „jen“ jezdeni na autopilota, tj. jako na videu, ze si zadam trasu a cele to odridi autopilot.Mel by to byt doplněk pro krizovou situaci.

      • Omyl. Autopilot by měl plně nahradit člověka a taky že nahradí. Samozřejmě zatím ještě není ten správný čas, ale během následujících pár let to tak bude,resp. určitě se toho dožijeme. Autopilot jednou nahradí řidiče v dopravních prostředcích a to dokonale. Řidič v podobě lidské bytosti je zbytečný. I když osobně rád řídím auto, jsou chvíle, kdy bych velice uvítal, kdyby mě mé auto dovezlo samo domů. Jen bych nastoupil.

  2. lerion (neregistrovaný)

    Takze ja si ted koupim o 200 000 korun drazsi auto, ktere ma oproti predchozimu modelu vypnutou hromadu funkci jen proto, abych rok delal testovaciho kralika Tesle a oni mi mozna za rok spustili autopilota? :D

    Panejo.

  3. Nesmysl, jak vyhodnotí AP situaci – v protismeru autobus, na cestu vjelo nečekaně dítě na kole (a to může vidět i kilometr a nepředpokládá to) a na zabrždění není čas ani prostor ? Přejede dít? Vrazí do autobusu? Skočí do příkopu a ohrozí řidiče? Jak pozná přijatelnou míru rizika? Ani autopilot v letadlech není lepší než člověk. Ne tak v autě za pár korun. I když teda u Tesly je to na takový krám pořádný ranec.

    • O (neregistrovaný)

      Ale ale, máme tady odborníka na machine learning a autopiloty.

      • proc hned odborníka, precti si co jsem napsal. A ty vis, kde pracuji, co znam atd….

    • A jak bude v takovouhle chvili reagovat clovek? prejede dite nebo se zabije o autobus? Jak to vyhodnoti clovek?
      U autopilota, ktery diky senzoru o tom diteti vi predtim, nez ho clovek vidi, bych cekal, ze drive nez tam to dite vjede uz bude mit ubrany plyn, pribrzdeno a bude resit, ze to dite tam realne smeruje do kolizniho smeru a bude podle toho uz predem jednat.

      • lerion (neregistrovaný)

        No, clanek pise o tom, ze hlvni senzory vidi na 250 metru. To je dost malo.

        Situaci kterou popisujes dokaze kazdy prumerny ridic vyhodnotit.

      • tisíce variant, zatroubím, nacpu se i za cenu zrcátka proti busu natěsno, přidám plyn a hopnu do pole, hlavně to vyberu já. Jak ty senzory poznají se 100 proc. jistotou dite na kole versus pes, kanec, pytel odpadku atd…. Kdyby pokazdena hlavni brzdil když je jakakoli polnacka zprava, daleko bys nedojel. Netvrdim, že AP nemůže pomáhat,asistovat, ridit, ale v beznem provozu s lidmi lidi nenahradi.

      • Samozřejmě že nahradí…

      • Autopilot situaci samozřejmě vyhodnotí lépe, resp. bude tak nastaven. Přesně jak píše SHLT. Co by udělal člověk v krizové situaci? A taky záleží jaký člověk. Kdežto autopilot situaci vyhodnotí teoreticky pokaždé stejně a správně. Není třeba se vůbec dohadovat. Samozřejmostí je, že autopilot bude jezdit podle předpisů a už jenom tohle minimalizuje jakoukoliv krizovou situaci.

    • Autopilot v letadle je úplně easy :-)

      • nechápu, jak easy, řídí v trojrozmernem prostoru na rozdil od auta. A neumí to lépe než clovek. Uz jen poznámka, že podle předpisu a ze to neco minimalizuje je nesmysl. Jsou situace, kdy porušení předpisu zachraní kůži.A ted nemyslím sanitku :-) Psychologicky by odhaduji 99 procent lidi nesadla do letadla, kdyby vedela, že je poveze stroj rychlosti 900 km/h. Mozna ta dobapřijde, ale tipuji, že vždy tam clovek jako zaloha bude. Autonomni auta mohou fungovat pouze v uzavrenem prostoru pouze pro auta, zatím rozhodne není pocítač co by vyhodnotil všechny promenne a situace co mohou nastat v beznem provozu. Napr. jedu kolem hriste a kluci tam hraji fotbal, logicky pribrzdim, když kopnou mic k ceste, přes cestu neb tusim, ze se pro nej rozbehnou. Tech situaci je bambilion a clovek ma jeden dar co pocitac ne – dokaze předvídat, odhadnout a to na urovni lidskeho mozku sorry zadny autopilot v Tesle nedokaze. Ani v jinem aute.

      • Ale ve vzduchu je trochu míň překážek a nastavit letadlo aby doletelo z bodu A do bodu B. Vždyť dopravní letadla autopilot normálně řídí. Třeba v mlze apod. kde by člověk byl pytli. Samozřejmě že když budeš jezdit autem pomaleji, tak máš větší šanci jezdit bez nehody, než když budeš tlačit na pilu. To je snad jasné. Když pojedeš 150 a vbehne ti do cesty děcko tak, že v tu chvíli bude od tebe 100m, je určitě rozdíl, než když jedeš 90. To je snad jasné. A lidi často překračují rychlost. Nedávno jedna řidička sestřelila u nás ve městě auto jedoucí v protisměru. Jela prý 110 a ještě k tomu volala. Jo člověk dokáže předvídat, a přesto jsou tisíce dopravních nehod každý den a v drtivé většině případů za to může právě člověk. Píšeš nesmysly, neříkám že to bude za dva roky, ale bude. Odhadem za několik maximálně desítek let, ještě se dozijes,neboj.

    • dj.kure (neregistrovaný)

      Jednoduché – taková situace nenastane, protože už dávno bude autobus s autem komunikovat a předá mu informace o tom, že jeho zadní senzory zachytily objekt mířící do středu vozovky. Auto bude na takovou situaci připravené (snížená rychlost, upozorní auta za sebou, zatroubí, …).

      • lerion (neregistrovaný)

        Kdyz vidim, jak je obcas slozite sparovat dve zarizeni, aby se spolu domlovily, tak spolehat, ze se dva dopravni prostredky v absolutne minimalnim case domluvi, to je bud neznalost technologii nebo utopicke mysleni.

        Ja z toho mam uprimne strach. Na dojeti z bodu A do bodu B je to ok, ale cokoli, co muze po ceste nastat muze byt maler.

      • U tebe asi neznalost technologií….

    • Mara (neregistrovaný)

      V lietadlach nie je tolko dostupnych dat.
      Navyse napriklad ked rusi testovali Burana, tak ho pilotoval autopilot a je to uz 40 rokov a vtedy autopilot predcil cloveka. Stroj prerusil pristavaci manever a isiel urobit este jeden okruh. Skoro ho radsej zostrelili.
      Inak stroj mohol havarovat a vacsina piulotov by to lepsie nezvladla.

    • Lukáš (neregistrovaný)

      pokud by se to semlelo takhle rychle, tak nedokáže míru rizika vyhodnotit ani člověk…

  4. jpm (neregistrovaný)

    Pilot který přistál s Boeingem v NY na řece Hudson také porušil předpisy a nereagoval podle instrukcí v manuálu pro krizové situace.

    Běžně jezdí po světě vagony Metra bez řidičů řízené autopilotem a přepravují cestující.

    Autopilot bude samozřejmě mnohem bezpečnější než lidmi řízené vozy, dneska je standardní, že i některé operace provádí místo lékařů roboti.

    Pokud selže autopilot, tak to procentuálně bude naprosté minimum případů a daleko menší riziko, než řidiči pod vlivem drog a alkoholu… nebo jednoduše únava.

    Myslet si, že by autopilot byl méně bezpečný než lidský faktor může jen naprostý hlupák.

    Google Auto s pilotem najezdilo již miliony kilometrů, všechny nehody mimo jedné jediné, byly způsobeny okolními řidiči.

    Kolik lidí zemře každý týden při provozu? Globální nasazení autopilota bude obrovským zvýšením bezpečnosti a pravděpodobně to zachrání desítky tisíc lidských životů každoročně, takže lidí budou muset víc chlastat a brát víc drog, aby planeta nebyla zjevně přelidněná.

    BTW v Německu jezdí na jedné lince autobus Mercedes-Benz řízený autopilotem a řidič tam sedí pouze z legislativních důvodů.

    Automobilce Tesla nevěřím, ovšem autopilot Mercedes-Benz je společně s Googlem nejlepší.

    Současný model S class MB má plně funkční autopilot, je z legislativních důvodů omezen, ale Sko od Mercedesu dotáže jezdit zcela samostatně bez zásahu řidiče.

  5. Petr (neregistrovaný)

    Hlavní problém bude napadnutelnost systému. Hekr pak jen zamění pár jedniček za nuly a nazdar výletu.

  6. Ludwig von M I S E S (neregistrovaný)

    Má tady někdo STARÉ (pra)RODIČE?

    Takové, co již nemají řidičák či auto? Nebo mají, ale už si prostě netroufnou? A už vůbec ne v zimě? Nebo do velkého města?

    Jednou v té situaci budeme také. Budeme stejně závislí, nesamostatní, odkázaní na druhé.

    Netroufneme si přes léto žít na chatě na venkově, protože bez auta bychom si nedojeli na nákup a k lékaři.

    Nebo ne? Ne! Klikneme na smartfounu v aplikaci Uber (či jiné firmy) na ikonu Doktor, Nákup, Kino, Hospoda, … za pár minut přijede samořiditelné auto a odveze nás, kam chceme.

    A to levně, že na to bude mít i důchodce (pokud penzi nebude mít závislou na státní inflační nekryté měně a státním pyramidovém průběžném penzijním systému).

    Proč? No protože na rozdíl od taxíku se ušetří za plat řidiče + ta auta budou efektivněji využívána (taxikář jezdí 8hod/den, 5dní v týdnu – kyberauto se bude amortizovat 24×7, tedy 4.2x efektivněji – 4.2x více zákazníků se složí na umoření jeho pořizovací ceny). Samozřejmě ne ze začátku, to ta auta budou drahá. Ale velmi rychle cena půjde dolů.

    Navíc penzistovi na té chatě někde na venkově pomohou i další technologie: dron mu doveze poštu, jídlo, léky, atd…

    Samozřejmě to vše za předpokladu, že státy a různé lobby (např. taxikářská) nebudou této kreativní destrukci házet klacky pod nohy:
    http://roklen24.cz/a/i9HHt/kdo-a-proc-brzdi-kreativni-destrukci

    Že stát nebude pokrok blokovat, šikanovat Uber, regulací sešněrovávat drony a autopiloty, zakazovat bitcoin, atd…:
    http://www.reuters.com/article/us-ecb-bitcoin-eu-idUSKCN12I1HC

  7. Mr. Arakin (neregistrovaný)

    Ja verim, ze se doby, kdy za nas budou ridit stroje, nedoziju. Teslu nastesti nelze brat vazne, Musk je skvela slibotechna, nemyslici mu to basti, ale jak videt na vysledcich, to driv zkrachuje. Vetsina normalnich automobilek ma semiautonomni systemy na mnohem vyssi urovni, akorat okolo toho nefelaji takove halo jako velkohuby Musk.

    • Lovap (neregistrovaný)

      Jasné – Musk je „slibotechna“ … sľúbil elektrický roadster a splnil to, sľúbil elektrické rodinné auto, splnil to. Sľúbil vyniesť náklad do vesmíru lacnejšie než konkurencia a splnil to. Zaujímavé je, že tak nejako to vypadá, že čo sľúbil, to aj splnil. A čo sa týka tých „lepších“ systémoch – na to sú testy, ľahko dohľadateľné na nete – a v porovnaní s Teslou pohoreli …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *