Sledujte nás na YouTube

Tesla představila Model 3: Nadupaný elektromobil dostupný takřka každému

Fanoušci automobilky Tesla se po dlouhých letech čekání konečně dočkali nového modelu, který je cenově mnohem přívětivější než vlajková loď automobilky, Model S. Ten byl představen už v roce 2009 jako prototyp, k prvním klientům se pak dostal o 3 roky později. V základní konfiguraci však vyjde na necelé dva miliony, s dalšími přidanými technologiemi pak není problém dostat se s cenovkou i nad tři a půl milionu korun. Jedná se tedy o luxusní, ale relativně málo dostupné vozidlo. Dlouhou dobu dopředu dávala Tesla vědět, že chystá i menší a hlavně levnější model, který Elon Musk ukázal světu včera.

Tesla_Model_3

Tesla Model 3: Dostupný elektromobil pro všechny

Model 3 otevírá dveře do světa elektromobilů širším masám zájemců, jeho cenovka totiž začíná na 35 000 dolarech za základní konfiguraci, což je při dnešním kurzu zhruba 830 000 korun. Na jedno nabití ujede přes 340 kilometrů, z 0 na 100 km/h se dostanete za méně jak 6 sekund a v základu bude dodáván i autopilot.

Tesla_3

Střecha je pak tvořena jedním velkým kusem skla, což by mělo spolujezdcům poskytnout neobvyklé výhledy a zároveň zlepšit orientaci pro řidiče. Ačkoliv je Model 3 zhruba o pětinu menší než Model S, podle Muska se do něj stále pohodlně usadí 5 dospělých cestujících. Automobilka si věří i z hlediska bezpečnosti, v hodnocení neočekává méně jak 5 hvězdiček.

Elon Musk představuje nejlevnější Teslu v historii

Nový vůz už si předobjednalo přes 150 000 zájemců

Vzhledem ke konstrukci a použití elektromotoru zůstanou cestujícím klasicky dostupné dva kufry – vpředu a vzadu. Interiér automobilka pojala poměrně netradičně. Zůstal velký dotykový panel, který však není umístěn na výšku, ale na šířku. Řidič navíc nemá k dispozici žádné budíky ani displej, jako je tomu v modelech S a X, na kterém by se mu promítaly základní informace o autě.

Zda se budou data promítat například na přední sklo, aby řidič nemusel pokaždé přeostřovat na dotykový panel, zatím není známo. Jedná se však o netradiční řešení, které se na první pohled nezdá příliš praktické. Postupem času se snad dozvíme, jak to v Tesle s touto funkcionalitou mysleli.

Tesla_model_3_interior

Model 3 bude mít od základu také přístup k síti Superchargerů, jejichž počet by se měl do dodání prvních kusů automobilu, tedy do konce roku 2017, zdvojnásobit na 7 200. Prozatím si novou Teslu předobjednalo na 150 000 zájemců a každý z nich složil vratnou zálohu 1000 dolarů, tedy necelých 24 000 korun. To pro automobilku znamená kapitál přes 3,5 miliardy korun, jež rozhodně pomohou americké společnosti financovat další vývoj. Design také nemusí být finální, jelikož Elon Musk chystá ještě jedno představení automobilu v době, kdy se bude blížit termín dodání prvních kusů. Tam prý také odhalí další technologické lahůdky, které byly do nového modelu implementovány.

Video: První jízda s Teslou Model 3

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

16 komentářů

  1. Martin P. (neregistrovaný)

    -celosvětově nejvíce prodávané automobily jsou cenou pod 20 000,- $ takže zásadně do celovětového objemu nepromluví.

    – jinak 35 000 $ je bez dotací ? A s daní… ?

    – a homologace pro EU je ?

    • Pacik (neregistrovaný)

      Tak tohle auto není určitě zaměřené na skupinu, která kupuje Fabie a Octavie… Spíše bych to viděl jako „konkurenta“ pro BMW 3kové řady, Audi A3, atp… Přeci jen, už i Tesla má celkem slušné jméno, které dokáže oslovit :)
      A do prodejů ostatních značek moc nepromluví – jen málokdo dá mega za auto, které více méně může najet max 350km, a pak se musí nabít (kort když skoro nikde nejsou ty jejich superchargery….).

  2. Johny (neregistrovaný)

    Já ho beru :-)

  3. Me se strasne libi designem tesla model S, stejne tak tohle nove vozitko vypada skvel, ale dokud to nebudou delat v nafte, tak si ho bohuzel nekoupim, protoze udavany dojezd novinky 340km je dost k smichu. Auto ma slouzit me a ne abych ja byl jeho otrokem. S mym dieselem ujedu na nadrz 1300km a natankovano mam za 5 minut i s placenim. I v tom benzinu bych tu teslu vytrpel :D.

    • Runner (neregistrovaný)

      Spalovaci motory je minulost. Uz neni kam pokrocit s vyvojem. Vymyslej cim dal vice slozitejsi motory a tim jsou vic a vic poruchovejsi.

      Mimochodem diesel (jeste hur preplnovany) bych nechtel. Neni nad poctivou atmosferu v benzinu :-) Elektrika se mi libi protoze to ma vykon a zaroven minimalni spotrebu :-)

      • BackPa (neregistrovaný)

        Elektropohon je super, ale až to zvládne aspoň 1000km při normální jízdě. Při dnešních výdržích, když tomu šlápnete, tak po 70km můžete nabíjet, toto se vybije možná ještě dříve.

      • To o tom víš dost málo – i kdyz pojedeš 200 km/h tak bude mít dojezd přes 200km. Jinak nabité je to za 20 minut.
        Pokud jde o model S tak mas ve vyšší verzi i nabíjení zdarma, servis veškerý, internet všude…. Proste zaplatíš auto a jezdíš.

      • Runner: Ja nerikam ze spalovaci motory jsou buhvi co, ale zatim jsou pro me proste neprekonane. Nemam problem s elektromobilem, ale vyzaduji dojezd alespon 800km pri zapnutem topeni, vyhrivane sedacky, zapnute radio… Elektromobily pro me prekonaji spalovaci v momente, kdy mi dokazou tohle nabidnout. Nehlede na fakt, ze za penize, co koupim teslu model s, si muzu koupit 3 komfortni limuziny typu passat v temer plne vybave, ktere na tom jsou podvozkove a komfortem mnohem lepe nez tesla. Pro me je zatim tesla designerskym skvostem, ktery je vsak lepsi nechat ve vytrince, protoze do praktickeho pouziti to ma hodne daleko a kdyz uz jsme u te kazovosti, tak zrovna model S neni prikladem bezproblemoveho chodu. Vsechny auta co jsem doposud mel mely lepsi statistiku poruchovosti nez zminovane vozy od tesly. Do vetsiny aut sem doted lil jen olej a naftu. Chce to neco jineho klasicke baterie, ktere jsou drahe, dlouho se nabijeji, maji malou kapacitu a jsou tezke. Rada lidi argumentuje rychlonabijeckami, jenze to neni dle meho nazoru reseni. Me netrapi doba nabijeni ale kapacita baterii = dojezd, nevadilo by mi nabijet auto celou noc, kdyz da alespon tech 800km na jedno nabiti. Nejak si neumim predstavit, ze pojedu cojavim do mnichova a budu 2x nabijet. I kdyby nabijeni trvalo 25 minut, s dieselem to muzu dat na jeden zatah tam, na jeden zpet a to bez tankovani. Do mesta elektromobil super, ale kdo si koupi teslu aby to pouzival jako nakupni tasku, to je podle me dost skoda. Nechci delat samozrejme flame, tak to vidim ja, je mi jasne ze rade dalsich lidi bude stacit dojezd 350km uplne vklidu, ale vim ze nejsem sam a pokud ten dojezd nevyresi, nemaji se podle me elektromobily sanci prosadit masove.

      • pat (neregistrovaný)

        esaras

        podla mna zas presny opak. 350km je slusny dojazd.
        Ktovie, mozno v buducnosti sa budu vyrabat elektromobily s odnimatelnou bateriou. Tj prides na nabijacku, zdola ti mechanizmus odpoji vybitu bateriu a vymeni za stopercentne nabitu a to behom 5 minut.
        Myslim ze je malo blaznov ktori potrebuju jazdit 800km bez prestavky. Normalna vec, zastavis vymenis das si kafe natiahnes sa.
        Bolo by to premyslene, nemohol by tam hocikto vymienat bateriu, len baterie pod 15% napriklad.
        Zaplatil by si za auto, nie za bateriu tu by si mal ako v prenajme, platil by si na nabijackach za vymenu plus nieco k energii navyse za bateriu.
        Vyjazdene baterie by sa dali vymienat za nove. Napr, ak by si mal velmi staru bateriu, system by ti ju nevymenil aby sa nestalo to ze nejaky vodic dostane za svoju novu nejaky niekolkorocny brak

        Podla mna to znie zaujimavo takato idea a mohlo by to vazne znamenat odstranenie poslednej prekazky ktora mnohym ludom vadi.

      • Zrovna tu vymenu baterii uz Tesla vymyslenou ma. Ted to jenom protlacit…
        viz: https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY

    • David (neregistrovaný)

      80 – 90% lidí ujede během většiny roku kolem 80 km denně. Když mají elektromobil, tak si pak strčí auto doma (nebo v práci) do nabíječky. Říkat, že potřebuju auto s 1000 km dojezdem a Tesly dojezd 350 km je k smíchu je podobné, jako bych chtěl vyměnit Iphone 6s za Nokii 3310, protože Nokie vydrží na jedno nabití týden, možná i dva, zatímco Iphone sotva jeden den. Samozřejmě netvrdím, že Nokie 3310 je špatný telefon, má hodně co do sebe… Když pak člověk potřebuje někam vycestovat, po 300 km jízdy si dá 20 minut přestávku u Superchargeru (akorát na to dojít si na záchod a dát si kafe).

  4. Mrdacek (neregistrovaný)

    Pokud člověk není nadšenec tak je to pouzitelne leda po meste. Dojezd je zoufaly a doba dobijeni tez. Muzete si nalhavat ci chcete ale je to tak.

    • proč je to zoufalé, já cestuji hodně, mám nájezd kolem 2500km/měsíčně což je celkem hodně nato že řízení není mým výdělečným nástrojem. třeba včera jsem otáčel Brno a tam bych s tím dojel v pohodě. Byl jsem tam 5 hodin a jel jsem zpátky (za 5 hodin bych ho dobil zase skoro naplno). Tento dojezd je cca stejný jako dojezd na 1 plnou nádrž Octavie na CNG. A pokud se protlačí dobíjení Tesly přes výměnu baterii, tak zvládnou vyměnit myslím 3 celé baterie než jedno Audi natankuje plnou nádrž.

  5. mk (neregistrovaný)

    Tesla obecně se mi moc líbí, ačkoli osobně nejsem ani náhodou fanda elektromobilů a myslím si, že to je špatná cesta.
    Nicméně Model 3 je „levné“ auto pro „masy“, od kterého nečekám žádnou převratnou technologii ani maximální dojezd, to přijde až s dalším top modelem.

  6. romco777 (neregistrovaný)

    Krásny future dizajn, celkom dobrá cena…bral by som.

  7. Michal Bronec (neregistrovaný)

    Tesla je fenomén, který změní svět, ještě to není tak moc znát, ale to podstatné už začalo. Ted nejsou namístě srovnávací argumenty typu dojezd, výkon, spotřeba, náklady, komfort… Tesla není pro masy lidí, je to stylovka, je to vize, je to směr, který Musk jako vizionář zrealizoval a umožnil mnoha lidem pochopit, že i oni můžou změnit svět. Budoucnost cestování bude určitě a pouze na elektro vozidlech… Svět se nezmění ze dne na den, ale někde se musí začít. Dovedu si představit, že za 50let se lidé budou divit, že jsme byli schopni používat tak složitý a servisně nákladný systém spalovacích motorů…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *