Sledujte nás na YouTube

Statistika: Prodeje smartphonů poprvé překonaly klasické telefony

Chytré telefony poprvé překonaly v prodejích klasické mobilní telefony; alespoň to ukazují poslední data od analytické společnosti IDC.

Analytická firma IDC zveřejnila poslední data, týkající se prodejů mobilních telefonů v prvním kvartálu letošního roku. Čísla ukazují velký růst výrobců z Jižní Koreje a Číny, jediný Apple trochu narušuje asijskou hegemonii. Ještě před rokem bylo běžné vidět bývalé lídry Nokia, HTC a BlackBerry v první pětce, ale ta doba už je pryč. Celosvětový trh s mobilními telefony rostl meziročně o čtyři procenta v tradičně slabším prvním čtvrtletí, chytré telefony poprvé překonaly klasické mobilní telefony. Celkem se prodalo 418,6 milionu mobilních telefonů.

Smartphonů se prodalo 216,2 milionu, což je 51,6 % z celkových prodejů telefonů, meziroční růst dosáhl slušných 41,6 %. Vypadá to, že doba kdy telefony byly hlavně pro textové zprávy a hovory pomalu odchází, lidé chtějí telefon jako počítač do kapsy. S klesající cenou začínají být dostupné i pro obyvatele rozvíjejících se trhů a ukusují tak prodeje klasických mobilních telefonů. 

Samsung si udržel pozici jasného lídra z loňského roku. Za celé čtvrtletí dodal více chytrých telefonů než další čtyři výrobci v pořadí. Společnost představila svůj vlajkový model pro letošní rok – Galaxy S4, od kterého čeká další růst prodejů a zachování stabilní pozice na trhu. Zajímavé bude, jak do portfolia zapadnou plánované telefony s operačním systémem Tizen. 

Apple (výsledky Apple za Q1) dosáhl na nový rekord za první kvartál s meziročním růstem 6,6 %. Naposledy však rostl pouze jednociferně ve třetím čtvrtletí 2009. Společnost se drží stabilně na druhém místě, ale došlo ke změně složení  prodaných iPhone ve prospěch starších modelů, hlavním cílem bylo dosáhnout k novým uživatelům, kteří jsou ochotni kupovat starší modely za nižší cenu.

LG (výsledky LG za Q1) se vrátilo do první pětice výrobců po půlroční absenci. Dosáhlo rekordního čísla prodeje chytrých telefonů. Růst táhly převážně telefony z řady L a Nexus 4. Pomohla také série Optimus G, včetně většího modelu Pro. LG doufá, že se mu podaří udržet růst s nástupem druhé generace řady L a nové řady F, které se zaměřují na nižší a střední segment.

Huawei prakticky zdvojnásobilo své loňské prodeje. Motorem byl růst řady chytrých telefonů Ascend a klesající závislost na klasických telefonech. Společnosti pomohlo i větší rozšíření prodeje mimo asijsko-pacifický region.

ZTE zaznamenalo pokračující růst z minulého roku, hlavním motorem růstu byl Asijsko-Pacifický region a Severní Amerika, nedaří se však více zakotvit v EMEA a Latinské Americe, přes předchozí úspěch s levnými hloupými telefony. ZTE si vzalo za cíl zvednout příjmy o 30 %, bude se tak snažit růst na rozvinutých trzích. Pomoci by mohl nástup telefonů s operačním systémem Firefox, které jsou dobře přijaty operátory.  

Přijde mi zajímavé, že Apple je schopný být třetím výrobcem telefonů na světě s průměrnou cenou přesahující 600 dolarů. Na druhou stranu průměrná cena lehce poklesla a Apple čelí tvrdší konkurenci než kdy dříve, přijde mi unáhlené kritizovat telefony s větším displejem, jelikož si jistě utrhnou část prémiového trhu. Další zajímavostí je Nokia (výsledky Nokia za Q1), která poslední dva roky padá, s chytrými telefony je ráda za pozici v první desítce a zdá se být otázkou času, kdy přijde o místo celkové dvojky. Všechna data v článku jsou ze zprávy společnosti IDC, kompletní výsledky za první čtvrtletí budou později, až data uveřejní zbývající výrobci a analytické domy. Na předběžné se můžete podívat na posledním grafu. 

David Podzimek

10 komentářů

  1. Pepa (neregistrovaný)

    „Normální hloupé“ telefony se už nevyrábí, tak se nesmíme divit že to takto dopadlo

    • mceza (neregistrovaný)

      Vyrábí, ale mnohem méně a nikdo je do prodeje nijak zvlášť netlačí. A taky proč, když za stejnou cenu můžete mít „dotykáč“. Sice hnusnej, nekvalitní, nevybavenej a zasekanej, ale za ty peníze to spousta lidí prostě koupí a neřeší…

    • Peete (neregistrovaný)

      Přesně tak, vyrábí se stále… Jsou takové barevné a díkybohu se jim vůbec nedaří.

    • htcjirka (neregistrovaný)

      To je fakt,8X a 8S = barevne nepovedene krabicky :-D

      HTC se celkove vubec nedari,tak musi sahat k podvodum jako mikrofon.

    • Zabak (neregistrovaný)

      Netuším v čem spočívá podvod s mikrofonem a jak může HTC pomoci k úspěchu. Dokud s tím nokia nevyrukovala ven, netušil jsem o něm.

      Myslím že boj nokie o mikrofon je ptákovina roku.

  2. Ondra (neregistrovaný)

    Kde je odkaz na původní průzkum IDC?

  3. VVelda (neregistrovaný)

    IDC rádo dělá závěry z 5 finančích výsledků. Myslím, že jí by klidně stačili i 2 a už by dělala závěry. Agentura na dvě věci.

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Závěry je dobré brát s rezervou, ale pořád IDC patří mezi ty 3-4 lepší analytické domy. Jelikož řada výrobců data vůbec nevydává veřejně, nemáme moc na výběr.

      Data o prodejích telefonů – čísla – budou až na drobnou odchylku reálná, tudíž si trendy může vyčíst každý sám.

  4. Peete (neregistrovaný)

    Není nic lepšího, než se v neděli odpoledne pobavit u statistik jednotlivých výrobců a u toho popíjet kávu :D

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *