Sledujte nás na YouTube

Srovnali jsme virtuální reality. Která je nejlevnější, která nejvýkonnější, a která se vyplatí?

Virtuální realita je na světě už pěknou řádku let. V průběhu jejího vývoje však postupně docházelo k evolučním pokrokům, které chápání tohoto pojmu postupně měnilo. Nejprve se hovořilo o tzv. „divadle zážitků“ (Experience Theater), ale stejně jako mobilní telefony, tak i virtuální technologie prošly celou řadou inovací, vylepšení a změn a dnes ji chápeme jako něco, co nám zprostředkuje nový fiktivní digitální svět nebo ho s tím reálným alespoň zkombinuje.

Technologie, které by nějakým způsobem dokázaly zobrazit projekci virtuální reality byly naprostým futurismem. Dnes je tomu samozřejmě jinak a některá odvětví jsou na ní plně závislá. Její využití je různorodé, od lékařství, kde lze pozorovat například prostorové modely orgánů, přes armádu, která ji hojně využívá v různých simulátorech, až po herní průmysl, který v posledních letech zažívá velký boom, a který má za cíl zlepšit a zmaximalizovat herní zážitek.

Virtuální reality v minulosti
„Virtuální“ technologie tu byly už dávno

Firem, které se vývojem těchto virtuálních technologií a konstrukcí zařízení na zprostředkování virtuální reality zabývají, je na trhu spousta. Velkými hráči jsou korejská společnost Samsung (Samsung Gear VR), tchaj-wanské HTC (HTC Vive), japonské Sony (Sony PlayStation VR), fanouškovský Oculus Rift, které vstalo z popela z kampani na KickStarteru, a nakonec Cardboard od kalifornského Googlu. Nabízí se proto otázka. Který výrobek byste měli zvolit, který je nejvýkonnější či s dobrým poměrem ceny a výkonu, a který se vám vyplatí? Na tuto otázku se zaměříme a pokusím se na ni odpovědět.

Z velké části vám napoví následující tabulky s parametry a cenami, jejíchž obsahy si postupně probereme.

Parametry a specifikace

KategorieSamsung Gear VRHTC ViveOculus RiftSony PlayStation VRGoogle Cardboard
Displej2560×1440,
1280 x 1440 pro každé oko,
Super AMOLED
2560×1200,
1080 x 1200 pro každé oko,
OLED
2160 x 1200,
1080 x 1200 pro každé oko,
OLED
1920 x 1080,
960×1080 pro každé oko,
OLED
Podle použitého telefonu
Obnovovací frekvence displeje60 Hz90 Hz90 Hz120 Hz, 90 HzPodle použitého telefonu
SenzorySnímač zrychlení,
gyrosnímač,
geomagnetický senzor,
světelný senzor
Snímač zrychlení,
gyroskop,
laserový senzor přiblížení,
přední kamera
Snímač zrychlení,
gyroskop,
magnetometer,
360stupňový snímač pozice
360stupňový snímač pozice,
9 LED diod
Podle použitého telefonu
Zorné pole96 stupňů110 stupňů110 stupňů100 stupňůPodle použitého telefonu
Dodatečné ovladačeJakýkoliv Bluetooth ovladačOvladače Vive,
SteamVR,
kompatibilní
ovladač s PC
Oculus Touch,
ovladač pro Xbox One
Sony DUALSHOCK 4,
PlayStation Move
Jakýkoliv Bluetooth ovladač
Velikost herní plochyFixovaná neměnná pozice4,5 x 4,5 m1,5 x 3,3 m3 x 3 mFixovaná neměnná pozice
Minimální HW požadavkySamsung Galaxy Note 5,
série Galaxy S6 nebo Galaxy S7
NVIDIA GeForce GTX 970
nebo AMD Radeon R9 290 GPU,
Intel Core i5-4590 CPU,
4GB RAM, HDMI 1.3,
USB 2.0
NVIDIA GeForce GTX 970
nebo AMD Radeon R9 290 GPU,
Intel Core i5-4590 CPU,
8GB RAM, HDMI 1.3,
2x USB 3.0,
Windows 7 SP1
Sony Playstation 4Nejlépe vlajkový model
s OS Android
DostupnostJiž v prodejiJiž v prodejiJiž v prodejiŘíjen 2016Již v prodeji

Ceny

HeadsetSamsung Gear VRHTC ViveOculus RiftSony PlayStation VRGoogle Cardboard
Cena headsetu3 499 Kč24 300 Kč18 990 Kč + 1290 Kč poštovné10 990 Kč120 Kč
Konzole nebo PC s minimálními požadavkySamsung Galaxy Note 5, série Galaxy S6 nebo Galaxy S7HP ENVY Desktop 750-220ASUS G11CD desktopSony PlayStation 4Nejlépe vlajkový model s OS Android
Cena PC nebo konzoleOd 15 990 Kč do 22 500 KčOd 25 000 KčOd 25 000 Kč8 990 KčV závislosti na ceně telefonu
Dodatečné ovladačeJakýkoliv Bluetooth ovladač (různé ceny)ŽádnéOculus Touch: TBAPS4 Camera: 1 499 Kč (nutné),
PS Move Controller: 599 Kč
Jakýkoliv Bluetooth ovladač (různé ceny)
Celková cenaOd 19 500 Kč do 26 000 Kč49 300 Kč45 280 Kč21 479 KčIndividuální

VR z kartonu?

Jako nejlevnější samozřejmě vychází Cardboard od Googlu. Jedná se totiž o absolutní základ toho, co lze dnes považovat a nazývat „zařízením“ na virtuální realitu. Jak samotný název napovídá, celá konstrukce je čistě z papíru, respektive z kusu kartonu. Ta je přizpůsobena tak, aby vám dokázala před očima udržet telefon, na kterém spustíte kýženou aplikaci.

Google Cardboard
Google Cardboard vyrobený z kartonu

Veškerý výkon a hardwarová specifika závisí čistě na vašem telefonu a od toho se také odvíjí i jeho výsledná cena. K Cardboardu za přibližně 120 Kč můžete použít telefon za 10, 15 nebo 20 tisíc korun, náklady jsou proto velice proměnlivé. O dalších specifikacích už z podstaty samotného výrobku nelze hovořit.

Ekosystém Samsungu

S atraktivní cenovkou přišel i Samsung se svým Gear VR. Ten se dá v České republice pořídit za 3 499 Kč. Jak je zvykem, dobrá cena má i nějaký háček. K Samsung Gear VR potřebujete i smartphone od společnosti Samsung, a ne jen tak ledajaký. Potřebujete totiž vlastnit jeho vlajkovou loď – Samsung Galaxy S6, Galaxy S6 (edge), Galaxy Note 5 nebo některý z nové série S7. Cena je tak opět jen relativní pojem, avšak pokud některé z vyjmenovaných zařízení již máte, samotná cena brýlí pro vás může být více než zajímavá.

Samsung Gear VR Lite
Samsung Gear VR Lite spolupracuje jen s pár telefony vlastní značky

Celkově se tedy sestava od Samsungu může vyšplhat až na 26 000 Kč při použití Galaxy S7 (edge) s cenou okolo 22 500 Kč. Z pohledu výkonu jsou na tom Gear VR stejně jako Cardboard. Ten totiž poskytuje jedna z již zmíněných vlajkových lodí a oproti konkurenci je na tom hůře zorný úhel, který je „pouze“ 96 stupňový, a ani obnovovací frekvence displeje není nejlepší. Ty disponují 60Hz panely.

V nitru Gear VR jsou ale konečně nějaké senzory a nalézá se v nich akcelerometr, gyrometr, který spolu s akcelerometrem vyhodnocují směr a rychlost pohybu, geomagnetický snímač (alternativa kompasu) a nakonec senzor přiblížení.

Konzolová VR od Sony

Dalším zařízením, ale už značně dražším, je PlayStation VR od společnosti Sony. Cena je stanovena na 10 990 Kč, a k tomu potřebujete ještě kamerku v hodnotě 1 499 Kč a samotnou konzoli PS4, kterou dnes pořídíte okolo 9 000 Kč. Výsledná cena se proto vyšplhá na přibližně 21 500 Kč.

PlayStation VR
Brýle PlayStation VR nabídnou futuristický design

Co se brýlí PlayStation VR týče, ty už v sobě mají, stejně jako Samsung VR, několik senzorů, mezi kterými je prvek zajišťující orientaci v prostředí (rozmezí 360 stupňů) a 9 LED diod, které spolupracují s PS4 Eye kamerou. Oproti Samsung Gear VR nabízí lepší zorný úhel, jehož číslo se zastavilo na 100 stupních a lepší obnovovací frekvenci, která je mezi 90 až 120 Hz.

Kamenem úrazu se však může stát displej, který nenabízí pro zobrazení virtuálního světa moc dobré parametry. OLED panel dostal rozlišení 1920 x 1080 pixelů, respektive 960 x 1080 pixelů pro každé oko. Některým lidem nestačí ani rozlišení blížící se 2K a s Full HD rozlišením může mít většina uživatelů velký problém. Nehledě na cenu a slabší parametry, design těchto brýlí se opravdu povedl a mezi VR zařízeními nemá konkurenci.

Fanouškovský Oculus Rift

Pomalu, ale jistě, se dostáváme k zařízení, které rozpoutalo mezi virtuálními realitami asi největší rozruch. Oculus Rift, tak se nazývá dnes už na plno rozjetý byznys pod záštitou Facebooku, kterému dopomohla kampaň na KickStarteru. V tomto případě se už jedná o výrobek, který ke svému fongování nepotřebuje žádné další periferie, teda až na super nabušený počítač, ale o tom později.

Cena pro Českou republiku byla oficiálně stanovena a Oculus Rift pořídíte za 18 900 Kč a za poštovné ještě doplatíte necelých 1 300 Kč. „Konečná“ cena je tedy 20 200 Kč, a to už je poměrně hodně. Uvnitř brýlí se toho nachází podstatně více a dominantním prvkem je OLED obrazovka s rozlišením 2160 x 1200 bodů (1080 x 1200 px pro každé oko) s obnovovací frekvencí 90 Hz.

Dále se zde skrývá akcelerometr, gyrometr měřící úhlový pohyb, magnetometr sloužící pro orientaci v prostoru vzhledem k orientaci magnetického pole Země a systém pro sledování pohybu v 360stupňovém rozmezí. Oproti výše zmíněné konkurenci se u Oculusu zvedla i hodnota zorného úhlu na 110 stupňů.

Oculus Rift od Marka Zuckerberga
Oculus Rift od Marka Zuckerberga

Jak jsem již nakousl, Oculus Rift ke svému fungování nepotřebují žádnou jinou periferii, jen pořádné herní dělo. Na bezproblémový běh virtuálního prostředí budete minimálně potřebovat grafickou kartu GTX 970 od Nvidie nebo Radeon R9 290 od AMD. Těm pak musí sekundovat i výkonný procesor a 8GB paměť RAM. Výpočetní minimum je Core i5-4590 od Intelu a zázemí operačního systému musí obstarat Windows 7 SP1 a novější.

Pokud byste chtěli vědět na kolik by vás taková sestava přišla, tak za grafickou kartu, která splňuje jen to naprosté podstatné minimum, dáte zhruba 9 000 Kč a za procesor přibližně 5 500 Kč. Levné to rozhodně není a pro ty, kteří doma nemají alespoň takto silný počítač, se pořízení Oculus Riftu docela prodraží.

Nejdražší je od HTC. Zážitek je ale fantastický

Tchaj-wanský výrobce mobilních zařízení, v minulosti proslavený svými PDA zařízeními, si nechce nechat ujet vlak, a vyrobil proto velice podařené zařízení, za které si nechá i rád zaplatit. Řeč je o HTC Vive, jehož cena se vyšplhala až na 24 300 Kč. A stejně jako u Oculusu Rift, i zde potřebujete neméně výkonný herní stroj. HTC Vive jsme již měli možnost vyzkoušet a o své dojmy se s vámi podělíme v následujícím videu.

Tip ke čtení – Vyzkoušeli jsme HTC Vive: Nejlepší virtuální realita

Svou výbavou je HTC Vive velice podobné Oculusu, přesto nabízí ještě o špetku zajímavější specifika. Pozorovatelný rozdíl je u displeje, který má o něco vyšší rozlišení. HTC do svých brýlí nainstalovalo OLED displej s rozlišením 2560 x 1200 pixelů (1090 x 1200 pro každé oko) s obnovovací frekvencí 90 Hz. To je rozhodně zajímavější číslo, avšak jak mnozí tvrdí, stále je to málo a na rozlišení by se zrovna u VR šetřit nemělo, což je pravda. Konečně tu máme názorný příklad toho, že na velkém rozlišení displeje záleží, ale je dobré uvážit fakt, komu a v jakém zařízení bude sloužit.

Drahé HTC Vive
Drahé HTC Vive

Mezi senzory naleznete akcelerometr, gyroskop, laserový senzor přiblížení a přední kamerku pro rozpoznávání reálných objektů. Zorné pole je na tom stejně dobře jako u Facebookového Oculusu a dostane se vám 110stupňového výhledu. Jak bylo řečeno, o výkon se bude muset postarat herní počítač se stejnými minimálními požadavkami na hardware, jako v případě Oculusu (Nvidia GTX 920 nebo AMD Radeon R9 290, Intel Core i5-4590). Ušetříte alespoň na paměti RAM, jejíž minimem jsou 4 GB.

Jednoznačné resumé? Ani náhodou!

Na počátku jsem položil otázku, která zněla „Který výrobek byste měli zvolit, který je nejvýkonnější či s dobrým poměrem ceny a výkonu, a který se vám vyplatí? Jenže odpovědět na ni 100% nelze. Každý, kdo chce VR okusit a pořídit si ho v jakékoliv podobě, má dvě možnosti. Buď dotyčný přijme fakt, že za VR zařízení a všechno s ním spojené zaplatí tučnou částku a do své kapsy sáhne opravdu hluboko, anebo se přizpůsobí své situaci.

Pokud doma máte herní mašinu, která bohatě vyhoví minimálním požadavkům pro plynulý běh virtuálního světa zařízení HTC Vive či Oculusu Rift, bude pro vás pravděpodobně zajímavé sáhnout právě po nich. Pokud doma máte konzoli, PlayStation 4, zajímavější a ekonomičtější bude zakoupit Sony PlayStation VR a přijmout i jeho nevýhody v podobě malého rozlišení displeje.

Naopak pokud nemáte ani herní dělo, ani konzoli, ale „pouze“ telefon a nechcete za tento módní výstřelek hned utrácet velké peníze, můžete se spokojit se zajímavými Samsungy Gear VR v případě, že máte jednu z podporovaných vlajkových lodí stejnojmenné společnosti, nebo s papírovým Cardboardem. Jistě, požitek a celkový dojem určitě nebudou takové, jako na těch nejdražších zařízeních, ale ta možnost tu stále je. Ten, kdo nad cenou nepřemýšlí, bude volit zařízení HTC Vive nebo Oculus Rift, která nabídnou aplikace či hry na zcela jiných úrovních.

Svou roli zde ale sehrají i maličkosti jakými jsou například dostupnost v ČR, design či podpora různých externch doplňků. Ke svému Galaxy S7 zastrčeným v Samsung Gear VR můžete připojit jakýkoliv externí ovladač s Bluetooth připojením. To samé platí u papírového Cardboardu. K Sony PlayStation VR můžete zase použít bezdrátový ovladač DUALSHOCK 4 nebo kit PlayStation Move.

Oculus Rift nabídne širší integraci a spolupráci s Xboxem One a ovládat ho lze i speciálním ovladačem Oculus Touch. HTC Vive si poradí se sofistikovanými ovladači Vive, SteamVR nebo jakýmkoliv jiným gamepadem kompatibilním s Windows.

Trh je, zatím, téměř prázdný. Nové produkty čekají, a ty stávající se budou evolučně vyvíjet. Výběr je čistě na vás a vašich preferencích. Zeptejte se sami sebe „Na co VR potřebuji a co od něj očekávám?“. Máte dostatek peněz? Kupte HTC Vive nebo Oculus Rift. Máte konzoli od Sony? Kupte Sony PlayStation VR. A pokud u sebe máte jen telefon, chybu s papírovým Cardboardem rozhodně neuděláte. Případně si s ním zatopíte.

Xaver Jandura

Milovník „road trip" cestování a exotického jídla, velký fanoušek a zároveň kritik Apple zařízení, rád boxuji, cvičím jógu a přemýšlím u sklenky vína.

18 komentářů

  1. Pacik (neregistrovaný)

    No nevím, dost pochybuji, že Oculus nebo Vive dostanou VR mezi širší veřejnost – jak zařízení tak i potřebné PC, není zrovna levnou záležitostí. Jako jediné řešení se mi jeví PS4 + Sony VR – cena není tak zlá, a pokud udělají nějaký bundle dejme tomu za 17k, tak to obětuje rozhodně víc lidí…

    • Igor (neregistrovaný)

      Dovolím si s Vámi nesouhlasit. PC hráči vždycky dávali do herních PC velké peníze (grafika, paměti, procesor,chlazení,….) a měli za to prvotřídní zážitky a univerzálnní zařízení – personal computer. Koupit Oculus, znamená podle mě koupit si jistotu do budoucna, časem budou stovky PC her, které budou podporovat tento standard. Závodní akční i sumulační hry, střílečky, vojenské, letecké smulátory atd. atd. Sony se zaměří na konzole a bude kralovat tam. Nižší cena konzolí a periferií oproti PC je vykoupena vyšší cenou her oproti PC. To je ustálená letitá situace. Hlavní je masivní podpora vývojářů her na PC i konzole. Podle mě pojedou VR brýle pro konzole i pro PC vedle sebe zároveň tak, jak už léta existuje svět konzolí a svět PC. Každý má svoje klady i zápory.

      • Igor (neregistrovaný): Ceny periferií je ale naopak dražší, jedna z možností monetizace uživatele u dotované konzole. Jak se na to plácne „i pro Xbox“ už je ten volant dražší. Úplně obyč USB disk „made for Playstation“-dražší o 10-15% procent, atd. Je to princip jako např. u tiskárny. tiskárna za málo, výdělek za toner. Tady přirážka bižu a hrám.

    • Pacik (neregistrovaný): Jako že VR set pro PC je za 20k, ale pro PS4 (nebo co to bude chtít za model) bude jako zázrakem za 1/4 ceny? Tak to těžko:)

      • Martin (neregistrovaný)

        Uni, bude to za polovinu ceny ;) tak jako se dotuje cena konzolí, na které SONY nemá skoro žádnou marži…..jednoduše vydělají daleko více za licence na hry, které jsou dražší….

      • Martin (neregistrovaný): To je otázka, vydělává se na hrách, přístupu k online obsahu (Premium apod.) a na příslušenství. VR beru, že bude hodně hiend příslušenství, tedy namaržované, tedy drahé. Pokud se nepletu, i současné snímače pohybu jsou jako bižu. Resp. koukám, že (Kinekt) je +2,5k, ale u modelu s polovičním HDD, takže fakticky tak 4k. Jen pitomý Kinekt. VR….

    • Martin P. (neregistrovaný)

      PC herní sektor je v současné době snad jediný opravdu solidně ziskový. Takže tam by se to zaplatilo , přece jen lidé za herní periferie i HW utrácejí opravdu víc než 20k se VR set.

      Konzole XBOXONE ani PS4 na 3D VR nemá výkon . Obě konzole na vysoké detaily nezvládají FullHD nad 60FPS a výkonější verze zatím není.

      • Martin (neregistrovaný)

        Přesně tak, konzole nemají dost výkonu na full HD na televizi, natož na VR, kde se musí ve vysokém rozlišení vypočítávat vlastně dvakrát ten obraz, pro levé i pravé oko zvlášť. SONY plánuje PS 4,5, kde by mohly být dvě grafiky v crossfire, ale ani tak ten výkon nebude bůchvíjaký. Pomoct tomu může DirectX 12, který vyždímává z HW maximum výkonu…

      • Martin (neregistrovaný): Pro VR je považováno adekvátní PC stavěné pro 4K nebo Eyefinity, i když vezmeme optimalizaci pro konzole, tak jsou opravdu tak v 1. 1/3 cesty… Navíc to bude vyžadovat sednout si k té konzoli (kabel), což v obýváku…?

      • Jan (neregistrovaný)

        Dnes by som sa optimalizaciou na koznoly moc nezaoberal. Uz v podstatne neexistuje, kedze je to PC HW. Specialne v pripade Xboxu sa pri UWP o ziadnej optimalizacii hovorit neda.

      • Jan (neregistrovaný): No to je otázka, co MS předvádí s AAA Windows Apps (furt nechápu proč se jim říká UWP, když nejsou…) herními tituly, je otázka, zda MS v Winech cíleně nemrší herní UX, protože náhoda to asi není (opakovaně)…

      • Martin P. (neregistrovaný)

        To uni 18.4.2016 v 13:53 :… Ve vývojářských kruzích se už hovoří dávno že Pc hry jsou záměrně přiškrcovány, omezovány, dělány horší aby konzolový a mobilní segment nevypadal tak hrozně při srovnání ( jako že je)

      • Martin P. (neregistrovaný): To vím (přeci jen to už nějaký ten pátek sleduji i provozuji:) ), ale nikdy nebyly tak očividné kroky, jako nyní tvoří skrze Store, což je jasný útok na PC hraní jako takové. Děsí mě, že MS přešel do tak frontálního útoku, zvláště, když se mu XBOX hraní moc nedaří (v porovnání s Sony a vlastně i Nintendo). Pokud by se ještě Valve podařila migrace k Linuxu, máme po PC hraní…, no ačkoli, prostě mi jen na kompu nepoběží Windows (doma nemám Win only aplikace nebo služby) ale Linux. Tak jestli tohle je cíl MS, zpět ke starým pořádkům, MS ve firmě, doma něco jiného, tak pro to dělá co může. A třeba tam i směřuje.

      • Martin P. (neregistrovaný)

        To uni 18.4.2016 v 15:18 :… No díky bohu Steam Box, Androidí konzole, PS i XBOx neumí spoustu vymožeností co PC herní segment.

        Od výkonnostního rozdílu kdy to neumí 4K často ani FullHD, přes konektivitu dva tři monitory nepřipojíte , konče tím že některé celosvětově nejvíce hrané tituly na tu platformu nejsou.

      • Martin P. (neregistrovaný): No pokud chápu, SteamBox je prozatím velmi okrajová věc. Diktovaný HW, nutnost kupovat jiný HW, nízký výkon API vůči Windows, velm i pomalý vývoj, celé je to zatím takové na nic. Když už, tak SteamOS, ale tam jsou ty problémy (stran SW stránky) stále stejné. Včetně nedostupnosti obsahu. Windows herní stroj se zatím nahradit nedá. A 4k tedy neumí 99% PC:) Navíc je otázka, zda jej vůbec potřebujeme (vyjma VR).

  2. Oculus nemá SAMOLED od Samsungu?

  3. Leoš (neregistrovaný)

    Můžete mi prosím říci, jak jste přišli na to, že Vive má vyšší rozlišení než Rift??

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *