Sledujte nás na YouTube

Silvestr u Vodafone: Volání, SMS a rekordní počet přenesených dat

Také u operátora Vodafone byly díky neomezeným tarifům letošní Vánoce a Silvestr v objemu provolaných minut a počtu odeslaných SMS z mobilů nejsilnější za poslední roky. V síti Vodafone byl také přenesen rekordní objem dat, což potvrdilo rostoucí trend využívání datových služeb v průběhu celého roku. 

Co se týče hovorů, jejich celkový počet uskutečněných hovorů vzrostl o 14 % na více než 12,9  milionu. Špička nastala mezi půlnocí a 01:00. Lidé si vzájemně v naší síti z telefonů poslali 9 milionů textových zpráv, což je o 9 % více než loni. Špička nastala mezi 00.00 a 00.01.

Lidé si vzájemně v naší síti poslali 11,3 milionů SMS, což je zhruba stejně jako loni. U SMS odesílaných z aplikací a internetových bran jsme oproti loňsku zaznamenali mírný pokles, způsobený pravděpodobně nově uvedenými neomezenými tarify, díky kterým lidé odesílali více SMS z mobilu. Špička nastala mezi 00.00 a 00.01.

V případě MMS zpráv došlo k mírnému poklesu. Lidé si vzájemně z mobilů poslali 99 tisíc multimediálních zpráv, což je o 3 % méně než loni. Špička, co se týče MMS, nastala mezi 23.50 a 00.00.  Celkový objem přenesených dat se oproti loňsku zvýšil o 84 %. Špička nastala mezi 15. a 16. hodinou. Značný nárůst přenosů dat potvrzuje vývoj využívání datových služeb v průběhu celého roku 2013. 

V případě zahraničního volání nejvíce lidé volali na Ukrajinu, do Polska, Ruska, na Slovensko a do Německa. Podle počtu přihlášených cizinců v síti operátora Vodafone vyplývá, že u nás nejčastěji trávili Silvestra Němci, Holanďané, Poláci, Švédové a Slováci.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

19 komentářů

  1. František Šafr (neregistrovaný)

    Od půlnoci nešly odesílat žádné SMS zprávy. Celá rodina s tím měla problémy. Hovory fungovaly.

  2. djkure (neregistrovaný)

    Přesně tak :-) Já byl v té době v Praze na Karláku a nešlo poslat jedinou SMSku. Data fungovala a hovory taky.

    • uni (neregistrovaný)

      Turnov, SMS ani prd od Vodafone, asi měli vcelku zásadní problém někde centrálně…

    • zkill (neregistrovaný)

      Problém bych viděl v tom, že všichni naši operátoři používaje síť nastavenou do „Network operating mode 2“ – tzn. nemají dva oddělené kanály pro data a hlasové služby. Hlavním cílem tohoto nastavení je obsloužit co nejvíce zákazníků na co nejlevnější infrastruktuře bez ohledu na kvalitu služeb.

      Hlasové služby mají nastavenou vyšší prioritu (timesloty se prioritně přiřazují pro hovory) a ostatní GSM služby pak mají prostě smůlu (SMS/GPRS nebo EDGE).

    • M.BoBo (neregistrovaný)

      Zkill:

      Tak ono je to vlastně dobře, že to mají takto nastaveno. Je logické, aby hovory měly větší prioritu.

      Logicky, když něco potřebuji -> zavolám. Pokud jde o ho*no a nespěchám, tak napíšu SMS, případě kolega výše SMS zprávami spamuje okolí.

    • zkill (neregistrovaný)

      M.BoBo:

      no právě že to dobře není. Kdyby operátorům záleželo na spokojenosti zákazníků, tak by použili oddělené kanály pro 2G data (GPRS/EDGE) a hovory. Aby ale mohli nastavit síť do „Network operating mode 1“ pak by potřebovali trochu lepší infrastrukturu, což by je stálo nějaký peníz.

    • uni (neregistrovaný)

      Navíc ne pro úplně malé procento uživatelů je prioritnější datové připojení:-) A tento poměr se bude nadále měnit, aby si toho operátoři taky někdy „všimli“…. Kdo by posílal SMS, když si můžeš ve velkém poštu rozeslat zprávy např. přes iMessage, že.

    • zkill (neregistrovaný)

      uni:

      u datového spojení je to trochu složitější. Operátoři předpokládají, že zákazníci prioritně používají jiné technologie než 2G (GPRS/EDGE) a proto pro v této oblasti vůbec neinvestují. „Staré“ GSM prostě nechávají „vyhnít“. Je to dost podivný přístup, protože spousta M2M zařízení používá GPRS nebo EDGE.

    • M.BoBo (neregistrovaný)

      Zkill:

      V tomto si protiřečíš. Data většině pojedou (těm co je potřebují (a využívají ve větším objemu) tak jedou na 3G, nikoliv na GPRS/EDGE). Tudíž primární jsou hlasové hovory. V případě nouze si zavoláš o pomoc. Nepošleš někomu kvůli tomu SMS.

      Co jsem četl, tak SMS využívají volný prostor v síti, operátora nic nestojí, ale pokud je v síti plno, tak logicky SMS nemají prioritu.

      U 3G je to něco jiného, funguje na jiném principu, proto bude zatíženo běžným využitím, jelikož ve svátky se více nestahuje apod a zprávy přes messengery neberou tolik volné kapacity.

    • zkill (neregistrovaný)

      M.BoBo:

      Nevím v čem si protiřečím. Jenom jsem chtěl říct, že operátoři se primárně zaměřují na vylepšování sítě v oblasti 3G či lepších technologii a na vylepšování sítě u starších 2G technologii kašlou. Přitom by je to moc nestálo a zákazníci by byli spokojení – mohli by volat, posílat SMS používat GPRS/EDGE kdy potřebují ne kdy jim to síť dovolí.

      Spousta důležitých systému ještě používá GPRS/EDGE a na jejich „upgrade“ ne novější technologie nejsou peníze. Například systémy varování před povodněmi (hlásné profily/monitoring srážek) jedou výhradně přes GPRS.

    • uni (neregistrovaný)

      zkill (neregistrovaný): Jo tak, ono do toho 3G/LTE nepromlouvám, tak to sorry. Ačkoli, za 4 dny přes silvestra jsem tedy nic jiného než EDGE nepotkal….

      Takže operátor říká, EDGE nejsou prioritou, užívejte 3G, ale ten vám neposkytneme. Milé:-)

      M.BoBo:skutečně 3G funguje na jiném principu? Pokud vím, o jiném principu se hovoří ve spojení s LTE, 3G je jen evoluce 2G..

      Nicméně v místě, kde je tak jako tak jen 2G je to diskuse dost teoretická:-/zkill (neregistrovaný): Jo tak, ono do toho 3G/LTE nepromlouvám, tak to sorry. Ačkoli, za 4 dny přes silvestra jsem tedy nic jiného než EDGE nepotkal….

      Takže operátor říká, EDGE nejsou prioritou, užívejte 3G, ale ten vám neposkytneme. Milé:-)

      M.BoBo:skutečně 3G funguje na jiném principu? Pokud vím, o jiném principu se hovoří ve spojení s LTE, 3G je jen evoluce 2G..

      Nicméně v místě, kde je tak jako tak jen 2G je to diskuse dost teoretická:-/

    • M.BoBo (neregistrovaný)

      Dle mého je zbytečné rozšiřovat staré 2G sítě. Postupem času se vše, včetně hovorů, přenese z klasických 2G na „data“ sítě LTE. Problémem je, že u nás zatím nejsou dostatečně rozšířené.

      2G většinu roku stačí, na silvestra padají pravidelně kvůli nesmyslné tradici odesílání zpráv a spíš by se měli zaměřit na výstavbu nových technologií.

      UNI: informaci ohledně toho, že 3G funguje na jiném principu než 2G, jsem v minulosti také někde četl, bohužel v práci není dost času na dohledání

    • zkill (neregistrovaný)

      uni:

      Princip fungování 2G a 3G sítí je jiný. „Multiplex“ jednotlivých datových rámců funguje na jiném principu. 2G a 3G sítě ale většinou (ne všude) sdílejí stejné frekvenční kanály. Takž by se dalo říct – čím více operátor povolí kohoutek u 3G tím více jej přiškrtí u 2G.

    • uni (neregistrovaný)

      zkill (neregistrovaný): Aha, no mě jen plánovač BTS říkal, že LTE má nějaký princip sestavování hovorů/spojení než 2G/3G a že je to konečně „něco rozumného“, bylo to tam nějaké peertopeer vs něco, apod., ale také už pár piv…:-)

  3. M.BoBo (neregistrovaný)

    Vy se divíte, že nešli? Když 90% lidí o půlnoci posílá SMS, a v době „neomezených“ tarifů téměř každý posílá typické SPAM zprávy (které osobně nesnáším) téměř celému seznamu, a jen minimum lidí píše osobní zprávu pro každého příjemce zvlášť.

  4. S.h.I.t. (neregistrovaný)

    Už hodinu před půlnocí špatně fungovala mobilní data, dostupnost telefonu na volání byla taky dost velká loterie… :-/ . Děkujeme tímto všem spamovačům, že všechny otravují a ostatní kvůli nim nemohou své služby využívat. (aneb opravdu miluju, když mi na silvestra pošlou sms či mms lidi, se kterýma se roky nestýkám :-/ , dost falešný přání… )

  5. djkure (neregistrovaný)

    A co je vám do toho? I kdybych poslal každému ze svého seznamu kontaktů 1000 SMS zpráv, jednou si platím neomezené SMSky, tak je na bedrech operátora, aby zajistil dostatečnou kapacitu pro uspokojení těchto požadavků. Platím nemalé peníze za službu, tak proč bych se měl omezovat? Nebo vy uměle snižujete download/upload, když něco stahujete z internetu? Taky se může stát, že kvůli vašemu torrentu/downloadu druhému člověku nepůjde internet na 100%, jak by měl!

    • S.h.I.t. (neregistrovaný)

      Mě omezuje hlavně to, že to ti rozesílači posílají i mně :-/

      Že jsem byl nervní kvůli nedostupnému telefonu, to jsem prostě byl… (přítelkyně v porodnici, holt pak je človk rád když se na spojení může spolehnout…)

    • djkure (neregistrovaný)

      Já chápu, že ta příchozí zpráva může někoho omezovat, ale tak jednou nebo dvakrát do roka to snad vydržet lze. Spíše nechápu operátory, že je jim to tak moc jedno, hlavně že se chlubí čísli, která jen říkají, že zákazníci skoro více hovorů a SMS ani uskutečnit nemohli, jelikož síť více neumožnila.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *